Millaiset on teidän talouden tulot ja menot? (+näin pärjää kotihoidontuella)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aloittaja*
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

aloittaja*

Vieras
Millaiset on teidän taloudessa tulot ja menot? Alkoi kiinnostaa, kun täällä palstalla aika usein huomaa että varsinkin menot taitaa olla melko erilaisia..

Meidän talous: minä, mies ja 1 lapsi

käytössä kestovaipat, jotka pestään pesutuvassa ilmaiseksi

vuokralla asutaan

1 kk verojen jälkeen:

+1400 miehen palkka
+490 kotihoidontuki
+104 lapsilisä
+180e asumistuki

- 843e vuokra (sisältää saunavuorot, vesiennakot,autopaikan, netin)
- 40e puhelinlaskut
- 22e tv-lupa
- 30e bussikortti
- 30e bensa
- 55e luotonlyhennys
- 500e ruokakauppaan
- 60e kuntosalijäsenyys
- 40e lehtitilaukset, kirjakerhot yms.
- 50e terveydenhuoltoon

3kk välein
- 75e sähkö
- 140e autovakuutus

kerran vuodessa
- 55e lähikasko
- 50e katsastus
- 170e autovero
-50e kissan rokotukset
- 200e hammaslääkärit

- lapsen harrastuksiin, turvaistuimiin, rattaisiin ja kaikkeen saa tietysti kulumaan rahaa usein ja paljon.

jaksaako joku muukin laittaa laskelmaa? :)

Tulot verojen jälkeen:
+ 3600 e palkka (keskimäärin, välillä enemmän)
+ 350 e lapsilisä
+ 360 e kotihoidontuki
~ 4400 e/kk

Menot
- 1000e laina
- 240e yhtiövastike
- 100e vesi
- 50e sähkö
- 20 e puhelin
- 160 e kakkosauto
- 700e ykkösauto
- 400e dieselit ja bensa
- 120e vakuutukset
- 22e tv-lupa
- 30e kuntosalimaksu
- 30e kerhomaksu
- 30e terveydenhoitoon sis lääkkeet
- 800e ruokakauppaan
~ 3700e

Tiukka on budjetti. Lisäksi toki satunnaisia muita menoja, mutta myös tuloa osinkojen muodossa. Hyvin on sitkuteltu jo 6-vuotta niin että olen pääasiassa ollut kotihoidontuella, välillä äitiyspäivärahalla. Viimeks meni minimi äippärahalle ku keskimmäinen ehti täyttää 3 ennen ku nuorin syntyi enkä välissä mennyt töihin.

[QUOTE="Vieras";26801640]30e/kk bensaan eikä mitään huoltokuluja, autonrenkaita tms laskettu että tarvis koskaan autolle tehdä muuta kuin katsastaa?[/QUOTE]

Mies kulkee työmatkat bussilla (bussikortti 30e) ja me lapsen kanssa kuljetaan myös bussilla jos jonnekin kauemmas tässä kaupungissa pitää mennä, mutta bussilla kulkeminen on ilmaista vaunujen kanssa. Autolla mennään vain ruokakauppaan ja oikeastaan sen takia meillä on sellainen että sillä mennään sitten mummolaan (molempien vanhemmat asuu reilu 200km päässä). Eipä oikeastaan mene bensaan enempää, ellei nyt joskus harvoin mennä jonnekin reissuun, mutta se nyt on erikseen.
ja tietty autolle voi käydä jotain, mutta kun ei tiedä mitä niin ei tiedä paljon maksaa. appiukko yleensä meidän autoa ilmaiseksi laittaa, jos on laitettavaa. mitään kovin kallista ei onneksi ole vielä käynyt. :)

En ole koskaan miettinyt/laskenut, koko ajan jää säästöön, vuodessa n. 15 tuhatta. Eli listaanpa nyt sitten:

Tutot:
+ 2200 palkka
+ 300 lapsilisät
+ 280 elatustuet

= 2800

Menot:
- 730 asuminen (vastike)
- 150 bensat (arvio)
- 80 vakuutukset (arvio)
- 50 sähkö (arvio)
- 500 ruoka (arvio)
- 100 lasten harrastukset (arvio)
- 200 muut

= 1800

Eli periaatteessa tonni jää joka kuu säästöön, mutta yleensä ilmeisesti enemmän, koska viimeisen vuoden aikana jäi 10 000 ja matkusteltu on todella paljon (olin itse 2 viikkoa Balilla ja lasten kanssa oltiin viikko Kanarialla talvella ja toinen Espanjassa keväällä ja viime syksynä vielä yksi viikko Rodoksella).

Meitä on siis minä ja tytär 12 v ja poika 8 v.

Hulppeeta keskipalkkaisen YYHOON elämää. Ja huomatkaa te, jotka aina yyhoille valitatte tukien ottamisesta, en saa mitään muita tukia kuin yh-korotuksen lapsilisään.

Meillä 2 aikuista 4 lasta, toinen vanhempainvapaalla

-2120 vanhempainpäiväraha nettona, kohtapuoliin muuttuu takaisin palkaksi 3200 nettona
-2300 miehen palkka
-506 lapsilisät
-196 elatustuki kelalta
-70- 90e kuussa s-bonuksia

=5202 tulot

Menot

Asuntolaina 720
Vesi 160e/3kk
Sähkö 250e
Roskat 100e/3kk
1 autolaina 318e
2 autolaina 100e
Pankkikortit 120e
Kulutusluotto uudesta sängystä 111e
Vakuutukset n. 100e
Ruoka 1200e (tosi paljon mutta 2 lapsen vaipat/ korvikkeet/ soseet sekä muut vauvatarvikkeet..pienenee aikanaan.)
Puhelimet/ netti 200
Menot n. 3200 kuussa jota aktiivisesti pienennetään

Säästöön tai kulutukseen jää n 2000e kuussa, jota nyt tällä hetkellä käytetään lainojen ja kulutusluottojen pienentämiseen sekä sijoituksiin. Parin kuukauden päästä tuohon sitten n. 1000e lisää kuussa joka pistetään lainojen lyhennyksiin. Kesällä reissataan kotimaassa ja isovanhempien mökillä. Ulkomailla ei matkata.

En ole koskaan miettinyt/laskenut, koko ajan jää säästöön, vuodessa n. 15 tuhatta. Eli listaanpa nyt sitten:

Tutot:
+ 2200 palkka
+ 300 lapsilisät
+ 280 elatustuet

= 2800

Menot:
- 730 asuminen (vastike)
- 150 bensat (arvio)
- 80 vakuutukset (arvio)
- 50 sähkö (arvio)
- 500 ruoka (arvio)
- 100 lasten harrastukset (arvio)
- 200 muut

= 1800

Eli periaatteessa tonni jää joka kuu säästöön, mutta yleensä ilmeisesti enemmän, koska viimeisen vuoden aikana jäi 10 000 ja matkusteltu on todella paljon (olin itse 2 viikkoa Balilla ja lasten kanssa oltiin viikko Kanarialla talvella ja toinen Espanjassa keväällä ja viime syksynä vielä yksi viikko Rodoksella).

Meitä on siis minä ja tytär 12 v ja poika 8 v.

Hulppeeta keskipalkkaisen YYHOON elämää. Ja huomatkaa te, jotka aina yyhoille valitatte tukien ottamisesta, en saa mitään muita tukia kuin yh-korotuksen lapsilisään.
Noin minäkin elin yh:na nollaluvun molemmin puolin pk-seudulla suurinpiirtein samoilla tuloilla.

Yhteistyössä