Mitenkäs muut suurperheet pärjäätte rahavaikeuksissa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Elviira"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"Elviira"

Vieras
Meillä sanottiin isäntä irti kesäkuussa työpaikastaan. Lapsia on tällä hetkellä kuusi ja seitsemäs tulossa. Miten teillä muilla, miten pärjäätte ison perheen ja asuntolainan kanssa? Me otimme onneksi vakuutuksen työttömyyden varalta, mutta siinäkin on raja minne asti tuota maksettaan.
Täytyy yrittää säästää ruoassa ja vaatteissa. Minä olen itse ruvennut tekemään vaatteita lapsille, se nyt ainakin säästää jonkin verran.
Toivon että mieheni saa pian taas töitä, mutta eipä täällä Oulussa noilla ex- Nokia insseillä hyvältä näytä....

Meillä ainakin yhdistys ja tuttavat auttavat rahavaikeuksissa mahdollisuuksien mukaan. Minun mieheni (rakennusalalla) pääsi tuttujen firmaan töihin kun ekasta työpaikasta irtisanottiin. Itse olen myös ollut välillä töissä, tosin kaupan kassalla nyt ei paljon tienaa. Vaan pakko se on kun meillä on kahdeksan lasta.

Tuossa tilanteessa ap suosittelisin, että SINÄkin harkitsisit töihin menoa jo heti äitiysloman jälkeen tai viimeistään kun mieheltäsi on se parempi tuki loppumassa.

Me ei olla suurperhe, mutta rahallisesti on ollut älyttömän tiukkoja aikoja. Lapsia on kaksi.
Oltiin juuri valmistuttu kun esikoinen syntyi. Jäin minimiäitiysrahoille ja mies elätteli meitä. Tiukkaa oli ja opintolainat siihen päälle. Lasten syntymien välissä käytiin molemmat töissä pari vuotta ja tasattiin talous. Kuopuksen ollessa vauva mies jäi meilläkin työttömäksi ja hänen ollessaan 1v minä menin töihin. Ei löytänyt oman alani töitä, joten kävin lyhyehkön lisäkurssin ja sitä kautta työllistyin. Mies alkoi opiskella lisää ja hänen opinnot kestää yht 4 vuotta, enää vuosi jäljellä! Tiukkaa on tälläkin hetkellä. Minä siis elätän perhettämme nyt yksin ja odella saa laskeskella mitä ostaa.

[QUOTE="vieras";26786732]Tuossa tilanteessa ap suosittelisin, että SINÄkin harkitsisit töihin menoa jo heti äitiysloman jälkeen tai viimeistään kun mieheltäsi on se parempi tuki loppumassa.

Me ei olla suurperhe, mutta rahallisesti on ollut älyttömän tiukkoja aikoja. Lapsia on kaksi.
Oltiin juuri valmistuttu kun esikoinen syntyi. Jäin minimiäitiysrahoille ja mies elätteli meitä. Tiukkaa oli ja opintolainat siihen päälle. Lasten syntymien välissä käytiin molemmat töissä pari vuotta ja tasattiin talous. Kuopuksen ollessa vauva mies jäi meilläkin työttömäksi ja hänen ollessaan 1v minä menin töihin. Ei löytänyt oman alani töitä, joten kävin lyhyehkön lisäkurssin ja sitä kautta työllistyin. Mies alkoi opiskella lisää ja hänen opinnot kestää yht 4 vuotta, enää vuosi jäljellä! Tiukkaa on tälläkin hetkellä. Minä siis elätän perhettämme nyt yksin ja odella saa laskeskella mitä ostaa.[/QUOTE]

Seitsemäs kakara tulossa ja töihin???? Ei mitään järkeä. Kyllä tossa on järkevintä vaan pitää ne lapset vanhempiensa elättäjinä. Lisää sitten vaan niin saa sossusta enempi rahaa!

Ettehän te aiemminkaan ole yksistään miehen palkalla perhettänne elättäneet. Sossusta saatte jo yli miehen palkan verran, kun on kerta noin monta mukulaa.

Lapsenteko varmaan pitää nyt lopettaa, että saatte elämänne kuntoon. Menet heti töihin kun lapsi hieman kasvaa. Älä tee liikaa paineita miehellesikään, saattaa masentua.

[QUOTE="Elviira";26786487]Meillä sanottiin isäntä irti kesäkuussa työpaikastaan. Lapsia on tällä hetkellä kuusi ja seitsemäs tulossa. Miten teillä muilla, miten pärjäätte ison perheen ja asuntolainan kanssa? Me otimme onneksi vakuutuksen työttömyyden varalta, mutta siinäkin on raja minne asti tuota maksettaan.
Täytyy yrittää säästää ruoassa ja vaatteissa. Minä olen itse ruvennut tekemään vaatteita lapsille, se nyt ainakin säästää jonkin verran.
Toivon että mieheni saa pian taas töitä, mutta eipä täällä Oulussa noilla ex- Nokia insseillä hyvältä näytä....[/QUOTE]

Meillä oli taloudellisesti tosi hankala tilanne noin 20 v sitten kun miehen firma kaatui lamaan.

- Olin ommellut vaatteita jo ennen sitä, mutta siinä vaiheessa opettelin myös krippisvaatteiden tuunauksen ja pikkuhiljaa tuotokset alkoivat käydä kaupaksi myös paikallisessa käsityöliikkeessä.

- Samana paikkaan helpasi myös itsetekemiäni kortteja ja pikkutauluja.

- Ostimme kripuilta vanhoja huonekaluja, mies kunnosti ne ja sitten koristemaalasimme ja myimme varsin hyvällä voitolla.

- Viljelimme suuren osan ruasta omalla tontilla ja maalla kun asumme pystyimme ottamaan kanoja, lampaita, posusja jne. Sekin laski ruoakalaskua.

- Samoin laskevat ne klassiset marjat ja sienet.

- Minä tienasin jonkin verran extraa kirjoittamalla viihdenovelleja ja kääntämällä oppikirjoja.

- Teimme kumpikin satunnaisia keikkoja ja pikkupalkkahommiakin; remppaa, tapetointai, pihansiivouksia, jne.

- Kaikki mahdollinen kilpailutettiin tarkasti; vakuutukset, sähkö jne.

Tsemppiä hankalaan elämänvaiheeseen.
Toivon, ettei se kestä pitkään!

:)

• Tykkää
Reactions: Karolinskaja
[QUOTE="vieras";26787016]Onko pakko joka viikko hommata uudet vaatteet?? Meillä kestää vaatteet ihan hyvin vuodenkin ja seuraavalle menee seuraavaksi.[/QUOTE]

"vääränväriset" lastenvaattteet olen värjänny pesukoneessa ja niistä tuli kauniimmat kuin uudet.

Niin voi pärjätä, että nipistää viisikymppiä jokaiselle perheenjäsenelle jäävästä rahasta (sossun minimi) ja laittaa sen lainan maksuun. Kun lainalyhennys laitetaan alhaiseksi, niin selviää sen aikaa, kun rahaa ei tule mistään. Pankki on varmasti myötämielinen.

Nykyään ei varastelustakaan saa muuta kuin pikkusakon ja sakkoja ei tarvi edesz mennä vankilaan istumaan vaan ne menee ulosottoon aikanaan. Oletteko pohtineet että jos miehes ei kerta pääse mihinkään töihin niin voisi ihan huoletta näpistellä ruokaa ja vaatteita kaupoista, ei se sitä tarkoita että aina jäisi kiinni. Joka kerta oppisi paremmin piilottamaan kamaa vaatteisiinsa, sinä myös. Lihaa ja leipää kannattaa satsata kovasti ne on aika kalliitia, sadecedxen voi kerätä talteen ja pestä itsensä siinä, säästyy vesilaksuissa, lamput irit katoista niin ei kulu sähköä, lapset sukulaisille hoitoon joka päivä niin ne kyllä syöttää niitä, irtain omaisuus kannattaa myydä jos ei kalliilla niin pilkkahintaan ja rahaoilla voi ostaa viinapulloja, miehes voi perjantaisin käydä kaupungilla kauppaamassa niitä pulloja ylihintaan ja niitä voi lantrata vedellä niin saa 2 pullosta kolme pulloa myytäväksi.

Olen tasa-arvon kannattaja enkä haluaisi, että kukaan omisi ruuanlaittoa ja ruokakaupassa käymistä. Harmikseni olen huomannut, että vähiten menee ruokaan rahaa ja vähiten ruokaa menee hukkaan, jos yksi ihminen suunnittelee ja toteuttaa perheen ruokatalouden.. Tähteet ja tarjoukset tulee hyödynnettyä monipuolisesti.

Lisäisin vielä viestiini, että tiukkoinakin (tai ehkä erityisesti juuri niinä) aikoina kannattaa varoa kaikkea huvituksissa ja nautinnoissa säästämistä. Kun välillä vähän hemmottelee itseään, se maksaa itsensä takaisin moninkertaisena arjessajaksamisena.
Ja hemmotteluja toki löytää halvallakin:
- teatterihin pääsee kenraalinäytöstä edeltävään näytöksene usein ilmaiseksi.
- jos raha ei riitä elokuvalippuihin, elokuvakerho voi ajaa melkein saman asian ilmaiseksi.
- useimmissa museoissa on kerran viikossa ilmainen sisäänpääsy.
- retket piristävät aina , joko koko perheen voimin tai jos lapsenvahti löytyy, niin ihan vain kaksin puolisonkin kanssa.
- jne.

:)

Veikkaus-kortilla pääsee joihinkin museoihin ilmaiseksi, jäljelle jää lasten osuus eli ei paljon.

Halvimmasta vaniljajäätelöstä saa vaikka mitä herkkuja kun tuunaa sen hillolla, kaakaolla, riisimuroilla tai siirapilla.

• Tykkää
Reactions: Mummeliisa

Yhteistyössä