Miten toimin lentokentällä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja maailmanmatkaaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

maailmanmatkaaja

Vieras
No niin, nyt tulee sellainen kysymys, että kaikki katkeroituneet, ilkeämieliset ihmiset saa tulla haukkumaan ihan vapaasti mua ihan täysin urpoksi ja maalaisjuntiksi, koska sellainenhan mä olen =)

Olen lähdössä muutaman viikon päästä elämäni ensimmäiselle ulkomaanmatkalle. Iiik! Voisiko joku ystävällismielinen sielu kertoa mulle ihan sellaisen apinamallin version siitä, miten kuuluu lentoasemalla toimia? Siis kun saavutaan lentoasemalle niin onko siellä joku opastus jossain minne mun pitää mennä? Mitä siellä tehdään, lähtöselvitys tietenkin, sen tiedän, mutta siis hoituuko se koko homma siinä yhdessä paikkaa, tavaroiden kyytiin anto ym vai pitääkö juosta tiskiltä toiselle? Mistä mä tiedän mille tiskille mun pitää mennä, helsinki-Vantaalla niitä on varmaan aika monta? Miten aikaisin siellä nyt pitää oikein olla, olen löytänyt montaa eri tietoa netistä?

isossa opastetaulussa näkyy sun lennon kohde ja lennon numero sekä lähtöselvitystiskin numero. Sitten vaan jonoon oikealle tiskille. Siihen jätetään ruumaan menevät matkatavarat, katsotaan passit ja matkaliput ja saat istuinpaikan numeron ja virkeilija kertoo miltä portilta lento lähtee. Sitten vaan yläkertaan turvatarkastukseen ja kansainväliselle puolelle. Hyvin se menee. Helsinki-Vantaa on selkeä kenttä ja kysyä voi aina. Mukavaa matkaa:)

Tiäks, mie olen pari kertaa matkustanut lentäen ulkomaille ja molemmilla kerroilla oli jopa useampia vaihtoja -enkä osaa edelleenkään :D Onneks oli osaavia ihmisiä matkassa, niin niiden mukana sitten menin... mutta en muista enää yhtään, mihin ja mitä siellä piti :D

Ja sitten siellä on sellasia palveluneuvojia joilta voi kysyä kaikkea "tyhmää". Ne saa palkkaa siitä. :D Palloilevat yleensä lähtöaulassa lähtöselvitysautomaattien kohdilla. Ensimmäisenä ota selvää lähteekö lento terminaalista 1 vai 2. Sillä tiedolla pääsee jo alkuun. Hauskaa matkaa!

[QUOTE="...";26784361]Ja sitten siellä on sellasia palveluneuvojia joilta voi kysyä kaikkea "tyhmää". Ne saa palkkaa siitä. :D Palloilevat yleensä lähtöaulassa lähtöselvitysautomaattien kohdilla. Ensimmäisenä ota selvää lähteekö lento terminaalista 1 vai 2. Sillä tiedolla pääsee jo alkuun. Hauskaa matkaa![/QUOTE]

Joo, lähtee terminaalista kaksi, se selvisi matkanjärjestäjän ohjeista. Ai siellä on niin hieno palvelu, että ihmiset opastamassa aulassa. Wau! Onneks, niin ei tarvii tyhmänä palloilla siellä ellei tiedä minne mennä. Kiitti!

[QUOTE="Vieras";26784372]Millä menette lentoasemalle?[/QUOTE]

Omalla autolla ja ajateltiin jättää siihen lentoparkkiin josta on ilmainen kuljetus kentälle. Onko siitä kokemuksia, kannattaako siihen jättää? Sehän on vissiin joku yksityinen parkkifirma.

Saavut kentälle noin kaksi tuntia ennen lentoa.

Ensimmäisenä menet lähtöselvitykseen tai viemään matkatavarat tiskille (jos olet tehnyt lähtöselvityksen netissä). Mukana pitää olla passi tai henkilöllisyystodistus, mahdollinen viisumi tai ESTA ja varausnumero tai boarding pass. Oikean lähtöselvistystiskin numeron näet opastetauluista. Jokaisella lentoyhtiöllä on omansa. Ruumaan menevät matkatavarat jätetään lähtöselvityksen yhteydessä tiskin vieressä olevalle hihnalle.

Sitten menet turvatarkastukseen, jossa voi isoilla kentillä olla pitkät jonot, eli siihen kannattaa varata aikaa. Valmistaudu turvatarkastukseen. Ota käsimatkatavarastasi nesteet ja kannettava tietokone pois. Ota takki, tyhjennä taskut. Näytä passi ja/tai boarding pass turvatarkastuksessa.

Seuraavaksi etsit oikein portin. Se on boarding passissa ja seinillä olevissa opasteissa kohteen ja lennon numeron mukaan. Portilla pitää olla 30-45 minuuttia ennen lentoa. Koneeseen nousun yhteydessä näytät boarding passin ja passin.

Perillä etsit opasteista mihin saapuva matkatavara tulee. Oikean hihan numeron löydät opastetauluista lähtökaupungin ja lennon numeron mukaan. Otat matkatavarasi ja menet tullista läpi.

Onko sinulla vaihtoja? Jos haluat lisätietoja, kerro mihin olet menossa tai millä lentoyhtiöllä. :D

Joo, lähtee terminaalista kaksi, se selvisi matkanjärjestäjän ohjeista. Ai siellä on niin hieno palvelu, että ihmiset opastamassa aulassa. Wau! Onneks, niin ei tarvii tyhmänä palloilla siellä ellei tiedä minne mennä. Kiitti!

Juu on. Pääasiallinen tehtävä vissiin neuvoa sen automaatin käytössä, mutta tietävät kyllä paljon muutakin. Niillä on sellaset "finavian siniset" työasut. Tunnistat kyllä kun meet aulaan. Terminaali 2 lähtöselvitykset ja turvatarkastukset on kakkoskerroksessa. Kato tosta: Helsinki-Vantaa - Smooth Travelling Starts Online - Helsinki Airport - Lentoasema siellä on kaikkea tarpeellista tietoa...

Omalla autolla ja ajateltiin jättää siihen lentoparkkiin josta on ilmainen kuljetus kentälle. Onko siitä kokemuksia, kannattaako siihen jättää? Sehän on vissiin joku yksityinen parkkifirma.

Jos asutte Helsingissä, kannattaa harkita bussilla menoa. Lentokentälle on todella hyvät yhteydet, ja se on edullista. Etuna on myös se, että paluumatkalla ei tarvitse väsyneenä ajaa.

Jos tulee kauempaa ja täytyy yöpyä jossain kentän lähellä hotellissa joko mennessä tai tullessa, kannattaa katsoa tarjoukset, onko hotelleilla pakettia, jossa auton saa jättää hotellin pihaan ja sieltä sitten hakea kun palaa. Hotellista pääsee bussilla ilmaiseksi kentälle ja takaisin.

Me oltiin kesäkuussa Pilotti-hotellissa ennen matkaa. Sieltä sai kuljetuksen illalla, kun veimme jo matkatavarat valmiiks kentälle. Aamulla sai klo 4.00 aamupalan hotellilla ja kyydin kentälle. Auton sai jättää ilmatteeks hotellin pihaan. Ainoo miinus oli, että takasin tullessa kuljetukset alkoi vasta 2h päästä, joten hypättiin taksiin. Onneks matka oli lyhyt. Lentoparkissa ollut meillä auto, kun ei olla oltu hotellissa yötä.

Ei olla yötä missään, ajellaan keskisuomesta kentälle. Täytyy vielä katella lisää noita parkkihintoja, tähän asti olen ollut siinä uskossa, että tuo lentoparkki olis edullisin, kun aurinkomatkojen asiakkaana sinne saa 10% alennuksen.

Jos tekee lähtoselvityksen netissä, niin viedäänlö ne matkatavarat sitten kuitenkin sille samalle tiskille missä tehtäis lähtöselvitys kentällä? Mitäs järkee siinä sitten olis tehdä se netissä jos kuitenkin pitää samalla tiskillä asioida?

Ei oo vaihtoja ja finnairilla lennetään.

Joskus lähtöselvitys tehdään automaatilla itse. Siinä tarvitsee passia, ja sitten lennon tiedot ja henkilötunnus syötetään koneelle. Sieltä tulee sitten liput ja laukkuihin kiinnitettävät tarrat. Sitten roudaat laukkusi siihen mihin laukut pudotetaan, siinä on kyllä virkailija paikalla :). Ja selkeästi näkee mihin laukut viedään.
Mutta menkää tosiaan mieluummin liian aikaisin kun liian myöhään kentälle. Lensin vähän aikaa sitten aer Linguksella. Menin kentälle kaksi tuntia ennen lennon lähtöä. Lähtöselvityksessä oli kamala ja hidas jono, siinä meni yli puoli tuntia. Turvatarkastuksessa vasta jonoa olikin ja vain yksi linja käytössä! Siinä meni niin kauan, että tuskan hiki tuli jo otsalle.. olin varma etten ehdi lennolle. Pääsin lopulta koneeseen 8min ennen lähtöä!

Jos tekee lähtoselvityksen netissä, niin viedäänlö ne matkatavarat sitten kuitenkin sille samalle tiskille missä tehtäis lähtöselvitys kentällä? Mitäs järkee siinä sitten olis tehdä se netissä jos kuitenkin pitää samalla tiskillä asioida?

Laukut viedään Baggage Drop -nimiselle tiskille, eri paikka kuin lähtöselvitys.

Itse teen aina lähtöselvityksen netissä heti kun voin, jotta pääsee valitsemaan parhaat istumapaikat päältä.

Koskaan en ole muuten laittanut laukkuja ruumaan, aina matkustanut kävimatkatavaroilla. Ja pisin reissuni on ollut neljä viikkoa. :>

Tuttu tunne ap. Itse olen kerran lentänyt ulkomaille, siskoni luo Saksaan. Tuolla Hki-Vantaalla vielä jotenkin meni kun oli opasteet suomeksi mutta siellä toisessa päässä Frankfurtissa meinasikin mennä sormi suuhun kun saksaa ja englantia kylteissä ja tuo oma kielitaito vähän niin ja näin. No hengissä selvisin ko reissusta.

Yhteistyössä