Lapsiperhe ja pyykin määrä *ihmettelyä*

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Minä täällä taas ihmettelen keskusteluja ja taivasteluja pyykin määrästä lapsiperheessä. Kuinka sitä pitää monta koneellista pestä päivittäin tai viikoittain.. miten te oikein saatte niin paljon pestävää aikaan? Ok, suurperheissä ehkä ymmärrän, mutta jos 2-3 lasta?

Meillä yks 3v ja yks 3kk vauva. Aikuisten ja esikoisen vaatteita pestään yks koneellinen 1-2 viikossa. Lisäksi petivaatteita, pyyhkeitä ym ehkä yksi koneellinen kuussa. Nyt vauva-aikana kestovaipat, harsot ja muut tekee noin 2 koneellista viikossa, eli hieman enemmän tulee pyykkiä, mutta jos ei olis vauvaa niin yks kone viikossa suunnilleen.

Peseekö muut sitten yhden käytön jälkeen kaikki vaatteet? Tai lajitteletteko kaikki värit erikseen ja pesette vajaita koneellisia? Vai miten sitä pyykkiä oikein kertyy?

Meillä on lapset 4 ja 6 v ja kyllä, pyykkiä kertyy. Nuo sotkevat kyllä vaatteensa niin että päivän päätteeksi saa heittää vaatekerran pyykkikoriin. Ja jos lähdetään illalla vaikka kylään, niin ensin on vaihdettava puhdasta päälle.

Mä en parin tahran takia vaatteita pistä pyykkiin, mutta parilla tahralla nuo eivät kyllä päivästä selviä. :D

Ja lisäksi vielä... nyt kun lapset on pk:ssa, niin olen herkemmin pesemässä myös ulkovaatteita. Kotona ei niin väliä jos paidassa on tahroja ja housut kurassa, mutta hoitoon veisin mielellään aina puhtaissa.

Jos perheessä yhtään harrastetaan liikuntaa tai muuta vapaa-ajan työtä (remontteja, rakentamista, nurmikonajoa), kuten meillä, hikipyykkiä kertyy vaihtelevasti.

Viikonlopun jäljiltä pestään pari koneellista normisti ja viikolla liikkumisen mukaan. Miehen kahdesta hikiliikuntakerrasta viikossa tulee koneellinen yksinään haisevia teknisiä vaatteita :-)

Petivaatteetkin pyritään vaihtamaan kahden vkon välein kolmelta ihmiseltä.

[QUOTE="Lissu";26768658]Meillä on lapset 4 ja 6 v ja kyllä, pyykkiä kertyy. Nuo sotkevat kyllä vaatteensa niin että päivän päätteeksi saa heittää vaatekerran pyykkikoriin. Ja jos lähdetään illalla vaikka kylään, niin ensin on vaihdettava puhdasta päälle.

Mä en parin tahran takia vaatteita pistä pyykkiin, mutta parilla tahralla nuo eivät kyllä päivästä selviä. :D

Ja lisäksi vielä... nyt kun lapset on pk:ssa, niin olen herkemmin pesemässä myös ulkovaatteita. Kotona ei niin väliä jos paidassa on tahroja ja housut kurassa, mutta hoitoon veisin mielellään aina puhtaissa.[/QUOTE]

Niin lisään vielä että keskimäärin koneellisen pesen päivässä (7 kg kone, en ikinä pese vajaita koneellisia.) Tuohon sisältyy myös pyyhkeet ja petivaatteet.

Ap vaihtaa vissiin aika harvoin petivaatteita, käsipyyhkeitä yms?

Meitä on 2 aikuista ja 2 lasta ja kyllä vähintään joka toinen päivä pestään yksi koneellinen, joskus kaksikin. Vajaita koneellisia en pese.

Toiset varmaan vaihtaa jo ihan petivaatteita ja pyyhkeitäkin useammin kuin teillä? Meillä kuopus on aina ollut pieni-pyykkinen lapsi, ei refluksia eikä vielä (1v7kk) ole innostunut hirveästi sotkemaan. Silti en samoja vaatteita kovin montaa kertaa päälle pistä, enkä kyllä pidä itsekään. Mies harrastaa kolmesti viikossa ja harrastusvaatteet menee heti pyykkiin. Kaksi isompaa lasta taas ovat vieläkin (6v ja 7v) sellaisia että vaatteet voi kertakäytön jälkeen pistää heti pesuun, monesti parikin vaatekertaa päivässä.

Ja siis en valita. Halutaan kulkea puhtaissa vaatteissa ja pyykkiä tulee. :)

Päiväkodissa vaatteet likaantuvat joka päivä. Kotona ei yhtä paljon. Päiväkodissa käyviltä lapsilta tulee todellakin paljon enemmän pyykkiä kuin kotona olevilta.

[QUOTE="vieras";26768634]Minä täällä taas ihmettelen keskusteluja ja taivasteluja pyykin määrästä lapsiperheessä. Kuinka sitä pitää monta koneellista pestä päivittäin tai viikoittain.. miten te oikein saatte niin paljon pestävää aikaan? Ok, suurperheissä ehkä ymmärrän, mutta jos 2-3 lasta?

Meillä yks 3v ja yks 3kk vauva. Aikuisten ja esikoisen vaatteita pestään yks koneellinen 1-2 viikossa. Lisäksi petivaatteita, pyyhkeitä ym ehkä yksi koneellinen kuussa. Nyt vauva-aikana kestovaipat, harsot ja muut tekee noin 2 koneellista viikossa, eli hieman enemmän tulee pyykkiä, mutta jos ei olis vauvaa niin yks kone viikossa suunnilleen.

Peseekö muut sitten yhden käytön jälkeen kaikki vaatteet? Tai lajitteletteko kaikki värit erikseen ja pesette vajaita koneellisia? Vai miten sitä pyykkiä oikein kertyy?[/QUOTE]

Petivaatteet vaihdetaan lapsilla kerran viikossa,meillä aikuisilla minimissään kaksi kertaa viikossa.
Joka päivä käydään suihkussa ja kaikki vaatteet vaihdetaan suihkun jälkeen.
Miehen salivaatteet vaihdetaan joka päivä.
Meillä kaksi aikuista,yksi 17 vee tyttö, yksi 16 vee poika ja yksi 13 vee poika.

Meillä 2 aikuista 2 lasta, ja pyykkiä psen jokatoinen päivä koneellisen. Enemmän pesisin jos saisi kuivuumaan, tällä tahdilla kun sitä pyykkiä kertyy enemmän kuin ehtii pestä, pakkaa tietysti sekoittaa entisestään aina lakanoiden/ pyyhkeiden vaihto, lakanat meillä vaihdetaan vähin kerran kuukaudessa ja pyyhkeet tavallisimmin kerran viikossa, käsipyyhkeet useamminkin, ja tietysti lakanat jos tulee lapsilta esim pissat sänkyyn.

Meillä 2 aikuista, 2 lasta 3v ja 1,5v. Hyvä jos yksi vaatekerta menee lapsilla yhden päivän, useimmiten vaihdetaan vaatteita päivän aikana 1-2krt. Vaatteita käytetään niin kauan, siis ehkä jopa seuraavanakin päivänä, kunnes tulee tahra tai tahroja. Aikuiset käyttävät vaatteita kauemmin, suihkun jälkeen vaihdetaan vaatteet tai aiemmin jos likaantuvat. Farkkuja, huppareita tms. käytetään pisimpään.

Ulkovaatteitakin täytyy pestä välillä. Lakanat vaihdetaan n. 2 viikon välein, pyyhkeet useammin. Joskus esikoiselle sattuu pissavahinkoja niin kaikki petivaatteet menee pyykkiin. Tänään olen pessyt jo 2 koneellista pyykkiä ja noin 3 koneellista jonossa. Meillä oli yövieraita ja nyt on siksi ylimääräistä lakanapyykkiä ja pyyhkeitä.

Petivaatteet jos vaihdan kaksi kertaa kuussa: Vaihtopäivänä pestään 3 koneellista lakanapyykkiä.

Ja pyyhkeidenvaihtopäivänä 2 koneellista.

2 aikuista ja 3 lasta. Ja aina täysiä koneellisia ja väreittäin lajittelen.

esikoinen oli viime vuoden päiväkodissa, eikä kyllä sen useammin pyykkiä tullut.. paidat yms tahraantui kyllä nopeammin, mutta meillä on sen verran vaatteita että ei ihan heti tarvitse pestä vaan voi odottaa että koneen saa täyteen. ulkovaatteet pesin muutaman kerran vuodessa, silloin kun olivat mielestäni liian likaisia, en jokaisen tahran jälkeen.

käsipyyhkeitä ym on kanssa muutama kappale, pestään sitten useampi kerralla.

petivaatteita kyllä vaihdetaan suht harvoin muihin verrattuna, niistä sais varmaan toisen koneen kuussa jos haluaisi.

[QUOTE="aapee";26768724]esikoinen oli viime vuoden päiväkodissa, eikä kyllä sen useammin pyykkiä tullut.. paidat yms tahraantui kyllä nopeammin, mutta meillä on sen verran vaatteita että ei ihan heti tarvitse pestä vaan voi odottaa että koneen saa täyteen. ulkovaatteet pesin muutaman kerran vuodessa, silloin kun olivat mielestäni liian likaisia, en jokaisen tahran jälkeen.

käsipyyhkeitä ym on kanssa muutama kappale, pestään sitten useampi kerralla.

petivaatteita kyllä vaihdetaan suht harvoin muihin verrattuna, niistä sais varmaan toisen koneen kuussa jos haluaisi.[/QUOTE]

Kyllä meilläkin vaatteita on riittävästi mutta mä en siedä sitä että likaisia vaatteita makuutetaan pyykkikorin pohjalla viikkotolkulla niinkuin tiedän monessa huushollissa olevan.
Meillä myös pukeudutaan pääsääntöisesti mustiin vaatteisiin joten kun kaikki vaihtaa kerran päivässä vaatteensa,siitä kertyy heti koneellinen.

Jos perheessä yhtään harrastetaan liikuntaa tai muuta vapaa-ajan työtä (remontteja, rakentamista, nurmikonajoa), kuten meillä, hikipyykkiä kertyy vaihtelevasti.

Viikonlopun jäljiltä pestään pari koneellista normisti ja viikolla liikkumisen mukaan. Miehen kahdesta hikiliikuntakerrasta viikossa tulee koneellinen yksinään haisevia teknisiä vaatteita :-)

Petivaatteetkin pyritään vaihtamaan kahden vkon välein kolmelta ihmiseltä.

Minä olen myös ihmetellyt monien jatkuvaa pyykkäystä :O
Meitä 2+2 ja viikossa pestään pari-kolme koneellista, KESKIMÄÄRIN! Eli tietty kun vaihdan petivaatteet niin niistä tulee lisää (noin 2x/kk) ja pyyhkeet yms vaihdan vähintään kerran viikossa, mutta kerään niistä oman koneellisen.

Sitä en kyllä ymmärrä että miehen hikiliikunnasta saa KONEELLISEN pyykkiä? Meillä harrastaa molemmat vanhemmat ja esim minun tekniset vaatteet toppi+liivit+housut ei täytä meidän 7kg konetta. Kerran viikossa pestään meiän hikivaatteet (sisältää siis kummaltakin parit housut, paidat ja mun liivit) ja kone ei varmasti ole koskaan edes täysi noista!

Hmm.. siis pyyhkeitä ja petivaatteita kerran kuussa. Jos me miehen kanssa vaihdettas pyyhe vaikka kerran viikossa (ja todellisuudessa useammin koska käydään joka päivä vähintään kerran pesulla) niin se olisi kuussa jo 8 isoa pyyhettä.

Sen lisäksi käsipyyhkeet vessaan ja keittiöön vaikka kerran viikossa niin se olisi 8 käsipyyhettä.

Sitten kahden lapsen pyyhkeet ja lisäksi pyllypyyhkeet. Pyllypyyhkeitäkin tulee viikossa ainakin 10...

Nää ei edes mahdu yhteen koneeseen ja sitten pitäisi vielä ne petivaatteetkin mahtua.

Mites usein teillä vaihdetaan ap petivaatteet tai pyyhkeet vai miten iso kone teillä oikein on?

Itse taas en ymmärrä miten nelihenkisen perheen lakana-ja pyyhepyykit mahtuvat tuohon kerran kuussa koneelliseen. En vaikka noita vaihdettaisiin vain kerran kuussa, mikä sekin aika epämiellyttävä ajatus.

Tai miten kolmen ihmisen vaatteet menevät siihen koneelliseen joka toinen viikko. Pidetään aina kaksi viikkoa samoja vaatteita jotka sattuvat vielä sopimaan samaan pesuohjelmaan?

*täytyykin mennä laittamaan päivän toinen koneellinen pyörimään* : D

Meillä kone ei käy joka pv. Kaksi lasta , toisella kaikki menee päivässä pyykkiin. Toisella housut saattaa mennä pari pv.
Petivaatteet mahtuu parisängystä yhteen koneelliseen.
Tänään vasta tällä viikolla pesen pyykkiä.

[QUOTE="vieras";26768747]Minä olen myös ihmetellyt monien jatkuvaa pyykkäystä :O
Meitä 2+2 ja viikossa pestään pari-kolme koneellista, KESKIMÄÄRIN! Eli tietty kun vaihdan petivaatteet niin niistä tulee lisää (noin 2x/kk) ja pyyhkeet yms vaihdan vähintään kerran viikossa, mutta kerään niistä oman koneellisen.

Sitä en kyllä ymmärrä että miehen hikiliikunnasta saa KONEELLISEN pyykkiä? Meillä harrastaa molemmat vanhemmat ja esim minun tekniset vaatteet toppi+liivit+housut ei täytä meidän 7kg konetta. Kerran viikossa pestään meiän hikivaatteet (sisältää siis kummaltakin parit housut, paidat ja mun liivit) ja kone ei varmasti ole koskaan edes täysi noista![/QUOTE]

KAHDESTA miehen liikuntakerrasta saa, jos esim. pyöräilee; alusvaatteet + housut + pusakka.
Meillä on pieni kone. Talvisin alukerrasto + hiihtoasu.

No meitä on vasta kaksi aikuista, vauva vasta syntymässä mutta silti ihmettelen muitten pyykkirallia..

Meillä ei pestä meidän kahdenkaan pyykkejä edes kerran viikossa!! Me molemmat käytetään kotona kotivaatteita ja töissä työvaatteita. Näin pysyy työvaatteet puhtaana ja kotivaatteet saakin olla vähän tahrasia, who cares, siksi ne on kotivaatteet. Liinavaatteet ja pyyhkeet pestään ehkä kerran kuussa.

Uskon kyllä että pyykkimäärät lisääntyy nyt kun vauva tulee. Mutta meillä en koe pyykinpesua mitenkään aikaavievänä hommana, sen sijaan tuo astianpesukone pyörii koko ajan...sitä saa olla tyhentämässä ja täyttämässä joka toinen päivä..

meillä pyörii pyykikone kerran maanantaina ja kerran keskiviikkona tai torstaina, MUTTA jos on petivaatteiden ja pyyhkeiden vaihtopäivä tulee niistä kaksi koneellista lisää. ja meitä on siis 2+ 2 leikki-ikäistä.

Nyt kesällä varsinkin lapset on hiekassa ja hiessä päästä varpaisiin iltaisin. Joskus vaatteet pitää vaihtaa kesken päiväkin, kun toinen opettelee kuivaksi ja muutenkin ruokapöydässä yms sattuu vahinkoja. Lakanapyykki ja pyyhkeet menevät muun pyykin seassa. Samoin keittiörätit, meillä ei käytetä esim. talouspaperia lainkaan.

Me joudutaan pesemään työvaatteet itse ja omani tarvitsevat pesun kyllä joka käyttökerran jälkeen. Miehellä menee 1-2 päivää samat. Lisäksi harrastetaan liikuntaa.

5 kilon kone täyttyy kyllä nopsaan. Lajittelen valkoiset, punaiset, siniset ja mustat erikseen ja silti saan täysiä koneellisia. Oisko vinkkejä miten tätä sais vähennettyä? Lapsetkin saa kyllä tahraisissa vaatteissa olla kotona jos ei mennä mihinkään, mut en mä niitä aamuisin viitti likaisiin pukea, tarhaan vielä vähemmän.

Hmm.. siis pyyhkeitä ja petivaatteita kerran kuussa. Jos me miehen kanssa vaihdettas pyyhe vaikka kerran viikossa (ja todellisuudessa useammin koska käydään joka päivä vähintään kerran pesulla) niin se olisi kuussa jo 8 isoa pyyhettä.

Sen lisäksi käsipyyhkeet vessaan ja keittiöön vaikka kerran viikossa niin se olisi 8 käsipyyhettä.

Sitten kahden lapsen pyyhkeet ja lisäksi pyllypyyhkeet. Pyllypyyhkeitäkin tulee viikossa ainakin 10...

Nää ei edes mahdu yhteen koneeseen ja sitten pitäisi vielä ne petivaatteetkin mahtua.

Mites usein teillä vaihdetaan ap petivaatteet tai pyyhkeet vai miten iso kone teillä oikein on?
Petivaatteet noin kerran kuussa, jos ei ole useammin tarvetta (hikoilua, vauvan puklausta tms).

Pyyhkeitä (paitsi käsipyyhe) ei vaihdeta viikoittain, se on musta jotenkin turhaa kun kuitenkin puhtaana käytetään.

Kone on 7kg, kyllä sinne mahtuu meidän iso lakana ja pussilakana sekä lasten lakanat ja usein vielä joku pyyhekin. Pyyhkeitä laitan usein myös vauvan pyykin sekaan, ne koneelliset kun usein jää vajaiksi.

Meillä elelee perheessä 7 ihmistä, mutta kone ei kyllä pyöri joka päivä. Olen aika suurpiirteinen. Jos olen tästä eteenpäin vuoden suurpiirteinen ja sitten pistän esim. heinäkuussa 2013 kaiken tiptop, niin siinä hetkessä kaikki on pilkulleen samalla lailla kuin perheessä, jossa käytetään siivoamisiin ja pyykkäyksiin moninkertainen aika - ja laitetaan samana päivänä kaikki tiptop. Siinä mielessä siivoaminen ja pyykkääminen on suhteellisen vähämerkityksellinen asia ;)

Yhteistyössä