syntymättömän vauvan painosta yms muuta asiaa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "minävaan"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"minävaan"

Vieras
heipä hei mammat! eli tilanne on seuraava: viime viikolla ultrassa rv 33, vauvalla arvioitua painoa 2.5kg(olen tarkkailussa sokereiden takia) eli vauva olisi nyt painanut enemmän kun olisi pitänyt, miten pajon teillä on paino arviot heittäneet sitten lopulliseen tulokseen? olen kuullut että esim jos lapsi on pitkä jalkainen voisi paino arvio heittää huimastikkin?

ja sitten ultraajat totesi että lapsi on todella alhaalla eli laskeutunut. synnytyskanava oli tallella mutta kohdunsuu sormelle auki.
tänään neuvolassa sitten täti alkoi selitelemään supistuksista yms ja myös mahollisuudesta että ei tuo tuolla ole laskettuun aikaan asti.

onko kellään ollut samantapainen tilanne tuliko vauva liian aikaisin ulos(ennen rv37) vai tuliko sitten ihan hyviin aikoihin ulos, alkoi vähän jo jännittää tänään kun aloin tajuumaan tilanteen todellisuuden!

Oma vauveli ei ole vielä syntynyt, mutta mitä olen tuttujen raskauksia seurannut niin painoarvio voi heittää paljonkin...

Mulla raskausviikolla 34 oli ultra, ja vauva oli taas viikolla isompi (myös aiemmissa ultrissa), lääkäri teki painoarvion syntymälle ja se olisi 4 kg käyrällä... mutta neuvolassa käsikopelolla lääkäri ja terkka on todenneet että ei tunnu liian suurelle, vaan sellainen 3,5 kilon jomman kumman puolen. Terkka sanoi että vauvat monesti on samaa mittaa syntymässä mitä äiti on ollut syntyessään. Ei tietysti aina. Mutta syntymäpainoa voi olla aika hankala ennustaa.

Nyt vk 38, lapsi on ollut laskeutunut jo kauan, kaksi viikkoa (rv 36) sitten kohdunsuu oli sormelle auki ja paikat pehmenneet, kaula lyhentynyt. Mutta eipä sitä kuulemma voi kovin ennustaa tuleeko aiemmin vai ei. Nyt vasta on alkanut tulla muutamia kipeitä harjoitussupistuksia, ei kumminkaan tunnu siltä että ihan hetkeen vielä olen menossa synnyttämään. Itse olen ensisynnyttäjä, mutta uudelleen synnyttäjillä voi paikat avautua ja olla pehmeitä jo tosi aikasillakin viikoilla, vaikka vauva tulee sitten ihan ajallaan. :)

Mun kaverin lapsi sektiolla tuli, koska oli ultrattu isoksi, eikä synnytys meinannut luonnollisesti käynnistyä. Noh, saman kokoinen oli kuin omani. Hitusen vielä pienempi.

No tuossa tilanteessa en ole ollut, mutta kyllä ne lääkärien arviot, kahdessa raskaudessani on laitettu vuodelepoon siinä 31 viikoilla koska olivat sitä mieltä että kohta syntyy. Rv 35 aloin taas elämään normaalisti ja pah, raskaudet jatkuivat viikoille 40 ja 42 . Yhdestä lapsesta painoarvio alle 4 kiloo ja syntyi seuraavana päivänä lähes 5 kiloisena.

[QUOTE="odottaja";26765029]Oma vauveli ei ole vielä syntynyt, mutta mitä olen tuttujen raskauksia seurannut niin painoarvio voi heittää paljonkin...

Mulla raskausviikolla 34 oli ultra, ja vauva oli taas viikolla isompi (myös aiemmissa ultrissa), lääkäri teki painoarvion syntymälle ja se olisi 4 kg käyrällä... mutta neuvolassa käsikopelolla lääkäri ja terkka on todenneet että ei tunnu liian suurelle, vaan sellainen 3,5 kilon jomman kumman puolen. Terkka sanoi että vauvat monesti on samaa mittaa syntymässä mitä äiti on ollut syntyessään. Ei tietysti aina. Mutta syntymäpainoa voi olla aika hankala ennustaa.

Nyt vk 38, lapsi on ollut laskeutunut jo kauan, kaksi viikkoa (rv 36) sitten kohdunsuu oli sormelle auki ja paikat pehmenneet, kaula lyhentynyt. Mutta eipä sitä kuulemma voi kovin ennustaa tuleeko aiemmin vai ei. Nyt vasta on alkanut tulla muutamia kipeitä harjoitussupistuksia, ei kumminkaan tunnu siltä että ihan hetkeen vielä olen menossa synnyttämään. Itse olen ensisynnyttäjä, mutta uudelleen synnyttäjillä voi paikat avautua ja olla pehmeitä jo tosi aikasillakin viikoilla, vaikka vauva tulee sitten ihan ajallaan. :)[/QUOTE]
kiitoksia tästä tää lohdutti jo vähän :) itse olin noin 3.2kg kun synnyin.

lisää toki saa laittaa tarinoita tuliko ylipainoinen vauva, ja alkoiko synnytys aijemmin! toivon että pariviikkoa viell ävauva tuolla pysyttelisi :) taas tulevana keskiviikkona ultra ja tarkastellaan tilannetta. mua ei oo viellä lepoon määrätty

Meille syntyi joulukussa tyttö. RV 33 oli painoarvio 3,1 kg. Paino nousi tasaisesti koko ajan ylöspäin. Mulla myös RD ja vaikka sokerit oli koko ajan raja-arvojen alapuolella, tuli iso vauva. RV38 tehtiin sektio, tyttö painoi 5582 g ja oli 58 cm pitkä. Oli siis tosi iso... mutta eihän sokerit pituutta lisää...

En tarkottanu että ei tullut ULOS, pihalle, HALOOOOO. :D
vaan että ei KÄYNNISTYNYT synnytys, ja olivat jo varautuneet sektioon koska ei voinut päästää pidemmälle ultran mukaan, kun olisi tullut vielä "isompi".

Mä olin rv 35 pari senttiä auki, vauva syvällä lantiossa ja mitoiltaan kirppu. Syntyi 38+5 melko hyvään tahtiin ensisynnyttäjäksi (ekasta supistuksesta täysin auki 4 tunnissa), vaivaton ja melko avautumisvaihe. Ja vauva oli kirppu synnyttyäänkin, 250g pienempi kuin vajaan viikon takainen arvio.

Vauvan painoarvio oli rv 37+1 3,9kg ja 38+2 4,6kg (eri ultraajat).
Vauva syntyi rv 38+4 ja painoi tasan 4kg. Päänympärys 38cm ainakin varmaan "huijasi" mittauksissa.

viellä tyhmänä kysyn että jos vauva syntyy ennenaikaisesti milloin saa pikkusen kotia? vaikuttaako paino yms vai annetaanko vasta kotia kun tietty määrä vauvalla viikkoja kasassa?

Yhteistyössä