Vaativa vauva,olen ihan loppu.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Padam
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Padam

Vieras
Kirjoitan nyt tänne kun en mistään muualtakaan tunnu apua saavan, olen kertonut tästä neuvolassa.

Mulla on puolivuotias lapsi joka on vaikea ja haastava. Kokoajan pitäisi olla viihdyttämässä, leikittämässä jne jne jne. Joskus laskin, että kun herätään seittemältä ja mennään nukkuun kaheksalta niin viihdytän lasta pahimmillaan 10h. Ei nuku päikkäreitä enää. Olen aivan lopussa. Olen vienyt päivällä puistoon jne jne, en enää tiedä mitä tehdä.
Yritän ite käydä vessakin mahdollisimman harvoin, koska huuto alkaa kun menen kylppäriin. Olen yksinhuoltaja, joten ei, en voi pyykätä kun mies tulee. Joskus vauva nukkuu tunnin pari päivällä, ja silloin pyykkään, siivoan jne jne.

Soitin sossuun ja he lupasivat perhetyöntekijän, mutta eipä ole kuulunut. Olen ihan lopussa, en jaksa iloita mistään, mikään ei tunnu miltään, hoidan lasta joka huutaa kaiken aikaa(siis jos joutuu olemaan yksin hetkenkin,muuten on kuin herranterttu) kuin robotti. Äitini hoitaa lasta aina sillointällöin, muta mielestäni mummon tehtävä ei ole lapsenhoitaja-mummo. Vinkkejä, ja pliis, olen tarpeeksi maassa ilman veemäisiä mammapalsta-kommentteja.

kuulostaa mun lapsilta kun he olivat pieniä, voimia! meillä helpotti kun lähtivät liikkeelle(tosin sitten saikin vahtia koko ajan kun olivat niin vauhdikkaita).

mutta kyllä 6kk vanhan kuuluu nukkua päiväunet, eli vaikka niin että päiväruuan jälkeen nukkumaan.

kyllä mummon tehtävä tuossa vaiheessa on olla apuna ja jos hän haluaa auttaa,miksi et ottaisi apua vastaan? mulle saa laittaa yv:tä :)

Viihtyykö yhtään rattaisa, kantoliinassa, autossa? Laita se reppuun ja pese pyykit yms siinä samalla. Onks lapsi kuitenkin tyytyväinen kun viihdytät vai kitisevä ja kannettava? Oisko sillä joku vaiva, ootko käyny lääkärissä?

tuonikäinen tarttee poikkeuksetta parit päiväunet. Jos ei nuku, niin päivä on varmasti silkkaa kitinää ja viihdytystä. Kokeile liinaa tai reppua. Nukahtaako vaunuun? Saat samalla ulkoilua. Uudestaan yhteys neuvolaan ja VAADIT apua. Tsemppiä!

Tuo kuulostais siltä,että vauva on väsynyt jos kerran ei säännöllisesti nuku päiväunia. Meillä ainakin esikoisen kohdalla käytös oli samanlaista jos päiväunet oli huonot. Soita uudestaan sinne sossuunkin ja sano neuvolassa tiukemmin,että et jaksa. Meillä päin neuvolassa huolestuttiin musta jo sillä kun sanoin tämän viimoisen nukkuvan tunnin pätkiä tuossa vielä muutama kuukausi sitten..

Tuollanen on tosi kurjaa. Ota apu vastaan mummolta äläkä yritä käydä olemaan vahva ja reipas. Se on jo hienoa että itse olet apua ulkopuolelta pyytänyt,mutta ota sitä vastaan myös läheltä.

Millainen päivärytmi teillä muuten on vauvan kanssa? Ja miten yöt sujuu? Ensisijaisesti kuitenkin koittaisin oikaista sen,että vauva nukkuu ne päiväunet. Ne tekee ihmeitä!

Samaa mieltä edellisten kanssa, unille vaikka väkisin niin voi ehkä helpottaa vähäksi aikaa. Kuulostaa että vauva on yliväsynyt jos kitisee ja kitisee ja sinä yrität väsynyttä viihdyttää. Vaunuille, rintareppuun, sänkyyn, kapaloon, ihan mihin tahansa vain saat nukahtamaan niin nukuta. Miten nukahtaa yöunille? Viihtyykö esim rattaissa istumassa sen aikaa kun teet pakollisia hommia, tai kattoon kiikku tai pomppupussi jos on jo tarpeeksi jäntevä niissä olemaan.

Päiväunille "pakottamista" kannatan minäkin. Jotkut vauvat pitää nukuttaa väkisin.

Kantoliina/kantoreppu, hyppykiikku, kävelytuoli, sitteri telkkarin edessä...kaikki arkea helpottavat pikku apukeinot on erittäin jees mun mielestä :)

Ja jos vauva itkee, kun menet vessaan, niin ota hänet mukaan vessaan. Mulla oli myös suihkussa käydessä joskus vauva mukana (siis isommat lapseni vauvana ollessaan); Ikean syöttötuoli, jossa turvavyö ja pöytä, oli kovin kätevä kapistus. Helppo kantaa kylppäriin ja pöytätasolle sai laitettua maissinaksuja yms vauvan viihdykkeeksi.

Jos äitisi suostuu hoitamaan vauvaa aika ajoin, niin hoidata vauvaa hänellä aika ajoin. Tai pyydä äitisi, ystäväsi tms teille kylään ja he voivat olla vauvan kanssa sillä aikaa kun sinä käväiset vaikka suihkussa, tai peset pyykit. Eli pyydä apua, rohkeasti, jos sulla on elämässäsi sellaisia henkilöitä joilta voit apua pyytää.

Tsemppiä ja jaksamista! :hug:

Kiitos teille kaikille, olen itkenyt nyt koko päivän tilannetta ja huomenna soitan heti Perhetyöhön ja vaadin apua, en enää jaksa näin. Tiedän että saan tarvittaessa 8h/pvä perhetyöntekijän, jotenkin vaan tuntuu, että olen huono äiti kun tarvitsen apua.
Kyllähän joillain on kaksoset tms, ja hyvin pärjäävät. Kai se vaan on nieltävä ylpeys ja sanottava etten enää jaksa. Tuskin vauvanikaan on onnellinen kun äiti on kokoajan itkuinen ja vihainen. Kiitos ihan hirmuisesti haleista ja tsempeistä, huomenaamulla soitan heti apua. Olette tosi ihania että jaksoitte tsempata. :)

Kiitos teille kaikille, olen itkenyt nyt koko päivän tilannetta ja huomenna soitan heti Perhetyöhön ja vaadin apua, en enää jaksa näin. Tiedän että saan tarvittaessa 8h/pvä perhetyöntekijän, jotenkin vaan tuntuu, että olen huono äiti kun tarvitsen apua.
Kyllähän joillain on kaksoset tms, ja hyvin pärjäävät. Kai se vaan on nieltävä ylpeys ja sanottava etten enää jaksa. Tuskin vauvanikaan on onnellinen kun äiti on kokoajan itkuinen ja vihainen. Kiitos ihan hirmuisesti haleista ja tsempeistä, huomenaamulla soitan heti apua. Olette tosi ihania että jaksoitte tsempata. :)
Olen siis ketjun ap. :)

Minusta myös vauvasi tarvii ehdottomasti ne päiväunet. Jostain syystä pienellä ei oikein itsellä unirytmi toimi, vaan tarvii apua siihen. Ilman muuta haet apua itsellesi ja omaan jaksamiseesi, mutta jäin miettimään, että jotain apua tarvitset myös siihen, että saat vauvan nukkumaan päivisin. Jos ei muu auta, niin ehkä sairaalan unikoulu?
Toivottavasti saatte apua ja tukea pian ja elämä helpottaa! Tsemppiä! :)

Hienoa, että haet apua! Ja kyllä sinä saat apua. Kerrot vain suoraan kiertelemättä, että tarvitset todella nyt ulkopuolista apua ja pian. Kerro myös, että vauvasi ei nuku. Soitto neuvolaan, niin he sieltä ohjaavat sinua eteenpäin.

Hei!
Meillä oli myös kovin vaativa vauva (nyt jo melkein 3-vuotias tyttö - ja yhä edelleen melkoisen...hmmm...temperamenttinen). Hän lopetti päiväunien nukkumisen sisällä kuin seinään n. 2-viikkoisena, ja siitä lähtien häntä piti kärryttää ulkona säässä kuin säässä noin vuoden ikään asti. Ei riittänyt edes se, että oli vaunuissa partsilla tai kierteli hissukseen kauppoja, vaan liikkeellä piti olla ja koko ajan ulkona. Parhaimmillaan/pahimmillaan vaunuilua tuli 5-6 tuntia päivässä. Kuulostaa rankalta (varsinkin, kun syksy tekee tuloaan), mutta yritäpä tuota kärryttelyä. Siinä saa ainakin itsekin reippailua ja happea + pääsee vähän muiden ihmisten ilmoille. Jos mahdollista, niin laita korviin jotain hyvää musiikkia soimaan. (Itse pysyin hyvin ajan hermolla, kun kuuntelin päivät pitkät lenkkeillessä kännykän radiota :))

Eikö täällä ole monta kertaa ollut ketjuja siitä, että perhetyöntekijä ei tee mitään muuta kuin neuvoo ja vahtaa, miten hoidat hommia. Istuu sohvalla ja saat hänelle keittää kahvia ja siitä hän tarkkailee ja kommentoi, kun siivoat ja hoidat lasta.

Lastenhoitajat pitää palkata erikseen vaikka Mll:ltä.

Eikö täällä ole monta kertaa ollut ketjuja siitä, että perhetyöntekijä ei tee mitään muuta kuin neuvoo ja vahtaa, miten hoidat hommia. Istuu sohvalla ja saat hänelle keittää kahvia ja siitä hän tarkkailee ja kommentoi, kun siivoat ja hoidat lasta.

Kyllä täällä päin ainakin perhetyöntekijät todellakin auttaa. Tiedän perheitä, joissa perhetyöntekijä vie lasta/lapsia ulos, leipoo ja laittaa ruokaa lasten kanssa, jne... Äiti (ja/tai isä) saa sillä välin levätä tai käydä asioilla.

Pöiväunille voi joutua väkisin nukuttamaan, meillä ainakin joutui. Yleensä nukahti niin, että syötettiin täyteen ja sit vaunuihin ja työntelemään. Ei heijausta parvekkeella. Kun oli nukavhtanu niin sit toin sisälle, jotta sain itse jotain tehtyä. Syökö jo kiinteitä? Auttaisko jos aloittais kiinteät ruuat tai lisäisi määrää?

On kurjaa kun joutuu pissillä käymään ,kun lapsi sylissä, mutta ainakin meillä tuo vaihe meni ohi noin parissa kuukaudessa. Toivottavasti tämä on sullekin vain ohimenevä vaihe. Tsemppiä.

Kirjoitan nyt tänne kun en mistään muualtakaan tunnu apua saavan, olen kertonut tästä neuvolassa.

Mulla on puolivuotias lapsi joka on vaikea ja haastava. Kokoajan pitäisi olla viihdyttämässä, leikittämässä jne jne jne. Joskus laskin, että kun herätään seittemältä ja mennään nukkuun kaheksalta niin viihdytän lasta pahimmillaan 10h. Ei nuku päikkäreitä enää. Olen aivan lopussa. Olen vienyt päivällä puistoon jne jne, en enää tiedä mitä tehdä.
Yritän ite käydä vessakin mahdollisimman harvoin, koska huuto alkaa kun menen kylppäriin. Olen yksinhuoltaja, joten ei, en voi pyykätä kun mies tulee. Joskus vauva nukkuu tunnin pari päivällä, ja silloin pyykkään, siivoan jne jne.

Soitin sossuun ja he lupasivat perhetyöntekijän, mutta eipä ole kuulunut. Olen ihan lopussa, en jaksa iloita mistään, mikään ei tunnu miltään, hoidan lasta joka huutaa kaiken aikaa(siis jos joutuu olemaan yksin hetkenkin,muuten on kuin herranterttu) kuin robotti. Äitini hoitaa lasta aina sillointällöin, muta mielestäni mummon tehtävä ei ole lapsenhoitaja-mummo. Vinkkejä, ja pliis, olen tarpeeksi maassa ilman veemäisiä mammapalsta-kommentteja.

Mulla on samanlainen erittäin vaativa taapero jo. Sillä erotuksella, että nukkuu vasta 23 maissa ja herää jo 06 aikaa jo, viimeistään klo 07. Päiväunet on taistelua. Ei nuku kuin liikkuvissa rattaissa. Olen pyytänyt apua jo perheneuvolasta yli 6kk, mutta en ole saanut mitään. Olen ihan poikki henkisesti ja erittäin väsynyt.

Mä ole tyhmyyksissäni kuvitellut, et perheneuvolat auttaisi, jos on vaikeaa.
Mulla ei ainakaan ole rahaa palkata lastenhoitajaa. Kaikki rahat menivat leikkaukseen alkuvuonna. Sitä maksetaan vieläkin. En käy sossussa, koska sieltä en saa rahaa.

Uusimmat

Yhteistyössä