Koulusta heti lomaa, mitähän ne tykkää ..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 5päivää lomaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
5

5päivää lomaa

Vieras
Tilanne sellainen että mies ei saanut kesälomaa ennen lasten koulujen ja eskarin alkua vaan loma alkaa samalla viikolla kun koulutkin :(
Toki on viikonloput miehellä vapaata mutta minulla on silloin töitä :/ joten ei onnistu viikonloppu reissutakaan :(

Ja nyt joku välkky tulee ehdottelemaan kuinka voin yksin reissata lapsikatraan kera
ja sitten viikonloppuisin mies voisi vuorostaan reissata kun minä olen töissä,
juu voisi ja voisi mutta me emme halua olla ja leikkiä mitään yh perhettä vaan meille on tärkeä viettää kerta vuodessa se yhteinen kokoperheen loma.
Etenkin kun otetaan vielä huomioon että perheesemme kuuluu erityslapsi ja minulla ei ajokorttia/autoa jotta pääsisimme mihinkään.

Nyt mietimme että mitähän ne tykkää lasten kouluissa ja eskarissa jos otamme sen yhden ylimääräisen viikon vapaata ja näin pääsisimme jonnekin 5vrk lomalle, kun taas minulla on edelleen ne viikonloput töitä :(

Onko kenelläkään kokemusta vastaavasta miten ne koulussa suhtautuivat,
eli ymmärtääköhän tilanteen?
Kuitenkin koko kesän tässä on odoteltu milloin yhteistä lomaa koko perheellä mutta nyt kävi näin miten kävi.

[QUOTE="vieras";26762582]Matkustelu koulun alettua on edullista ja fiksua. Pyydä opettajilta tehtävät joita sitten tekee matkan aikana.[/QUOTE]

:) eli kehtaan siis kysellä? Vähän nolotti kun nyt noi lomat ja työt meni näin mutta minkäs teet :(

[QUOTE="a.p";26762595]:) eli kehtaan siis kysellä? Vähän nolotti kun nyt noi lomat ja työt meni näin mutta minkäs teet :([/QUOTE]

Kehtaaminen on sitten eri asia ja susta kiinni. Jos muksusi ovat menestyviä koulussa mielestäni ei ole mitään syytä olla kehtaamatta kysyä.

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;26762590:
Miten miehesi sai tietää vasta nyt lomastaan? :D Yleensä ne pitää olla lyötynä lukkoon jo viimeistään huhtikuussa.

Ja missä työpaikassa?
Miehen työpaikassa ne menee miten menee, on pieni firma ja päällekkäin ei lomia myönnetä.

Työntekijälle pitää ilmoittaa viimeistään kaksi viikkoa ennen loman alkua. Eikä meillä ole siitä yksikään duunari rupissut koskaan. Musta se on perheen oma asia jos ottaa lapset pois koulusta.

Itse en kyllä alkulukuvuodesta ottaisi pieniä lapsia pois koulusta/eskarista. Ensimmäiset viikot on tärkeitä ystävyyssuhteiden luomiseen ja ryhmäytymiseen. Koittakaa järjestää töistä vapaata lasten syyslomalle tai jouluun.

Onko pakko joka loma johki reissata, eikö voi nauttia kotona olosta, vaikkakin koulun ohella? Ehkä se ei ihan huippuloma ole, mutta seuraavalla kesälomalla sitten jotain enemmän?
Mun suunnitelmat oli tälle kesälle, että mitään erityistä ei tehdä. Ja jos tehdään, niin omalla paikkakunnalla... Sirkusta odotellessa :)

Onko pakko joka loma johki reissata, eikö voi nauttia kotona olosta, vaikkakin koulun ohella? Ehkä se ei ihan huippuloma ole, mutta seuraavalla kesälomalla sitten jotain enemmän?
Mun suunnitelmat oli tälle kesälle, että mitään erityistä ei tehdä. Ja jos tehdään, niin omalla paikkakunnalla... Sirkusta odotellessa :)

Kaikki eivät halua elää passiivisesti kuten sinä.

Toki kehtaat! Ensimmäisellä viikolla harvoin on mitään sellaista, joka vaikuttaisi myöhemmin oppimiseen, eli harvoin asioissa mennään eteenpäin. Toisaalta taas ensimmäinen viikko eskarissa/koulussa on eskarille ja koulunsa aloittavalle lapselle tärkeä jo sosiaalisten suhteiden luomisessa (jollei ryhmä entuudestaan tuttu) ensimmäisellä viikolla lapsi saa myös paljon ohjeita koskien uutta opinahjoa. Itse en siis suosittele ottamaan lomaa heti ensimmäisellä viikolla, mutta mikäli koet, että perheen yhteinen aika on tärkeämpää (myös lapselle) niin sitten teet sen valinnan perheellesi. Opettajien tehtävä ei ole arvostella vanhempien valintoja vaan tukea. Toki on syytä muistaa, että kun lapsi on anotulla lomalla lapsen opetus on vanhempien vastuulla tämän ajan ja mikäli tuona aikana koulussa opetettuja asioita ei opita kotona ei oikeutta tukiopetukseen ole! Opettajalla ei siis ole velvollisuutta "paikata" loma-ajan opetusta millään tavalla. Käytännössä ainakin itse kuitenkin näin teen..

Alkuperäinen kirjoittaja Työnantaja;26762614:
Työntekijälle pitää ilmoittaa viimeistään kaksi viikkoa ennen loman alkua. Eikä meillä ole siitä yksikään duunari rupissut koskaan. Musta se on perheen oma asia jos ottaa lapset pois koulusta.

Ilman pätevää syytä pitää kyllä ilmoittaa kuukausi ennen. Jos työpaikalla on jollain tapaa erityistilanne niin silloin takarajana voidaan pitää 2 viikkoa.

Jos lapsi on menossa uuteen ryhmään, silloin en ottaisi lomaa, koska usein ryhmään sisään pääseminen kärsii siitä jos on alussa poissa. Muuten kyllä kehtaisin, vaikka ei opet varmaan tykkää.

[QUOTE="a.p";26762610]Ja missä työpaikassa?
Miehen työpaikassa ne menee miten menee, on pieni firma ja päällekkäin ei lomia myönnetä.[/QUOTE]

Normaaleissa työpaikoissa. Lomakausi on 2.5 - 30.9, joten miten voi olla mahdollista, että lomia aletaan suunnitella vasta heinäkuun lopulla, kun osa porukasta olisi voinut lomailla jo toukokuussa?

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;26762763:
Normaaleissa työpaikoissa. Lomakausi on 2.5 - 30.9, joten miten voi olla mahdollista, että lomia aletaan suunnitella vasta heinäkuun lopulla, kun osa porukasta olisi voinut lomailla jo toukokuussa?

Valtiolla vasta 1.6. alkaen, suht normaali työpaikka monella.

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;26762763:

Eli kun teillä menee noin niin nyt pitää mennä muillakin?
Kyseessä pieni firma ja kesäkaudella on muutenkin töitä enemmän joten ymmärrettävää on että silloin töitä myös moni haluaa tehdä ja ei siitä valittaminen kun niitä nyt taas on :)
Mutta kyllähän se omien lomien suunnittelua sotkee jos loma alkaa silloin kun lapsilla koulut ja eskarit.

Pakan sotkee kuule nopeasti sekin jos joku "sairastuu" niin että tulee pitkä sairasloma.

[QUOTE="vieras";26762818]Valtiolla vasta 1.6. alkaen, suht normaali työpaikka monella.[/QUOTE]

Se on eri asia, jos työehtosopimuksessa on neuvoteltu erikseen vuosilomista. Lain mukaan lomakausi kuitenkin on 2.5 - 30.9. Valtiollahan loma annetaan pääsääntöisesti 1.6 alkaen, mutta loman voi pitää muunakin aikana lomavuoden kuluessa tai ennen seuraavan vuoden syyskuun loppua.

Itse otan lapsen pois koulusta niin vähän kuin vain suinkin mahdollista. On nyt kuudennella luokalla ja on ollut luokaltaan vähiten pois. Pidän tärkeänä, että koulussa ollaan AINA, ellei ole todella kipeä.
Kyllä ne koulussa sen loman teille kirjoittaa, pakkohan niiden on. Mutta eivät katso hyvällä, en itsekään katsoisi.
Tulossa on kuitenkin syysloma, tulee joululoma. MENKÄÄ SILLOIN.

Itseäni on aina ihmetyttänyt ja ärsyttänyt nämä mistään mitään välittämättömät mammat jotka reissaa silloin kun mieleen juolahtaa ja lapsi jää jälkee koulussa kun ollaan pois. Koulumn pitäisi olla se ykkösasia lapsen elämässä = lapsen työ.

Itse teinä siirtäisin sitä lomaqa ja anoisin JO NYT sen syyslomasviikon vapaaksi!

meidän työpaikalla on juurikin lomakausi tuo 2.5 - 30.9
Mutta miehen työpaikalla loman saa silloin kun haluaa, on pieni firma, sillä edellytyksellä että tietyt työt on tehty.

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;26762938:
Suomen laki määrittelee lomakaudeksi 2.5 - 30.9.

Ja vuosilomalaki määrittelee asiasta näin:

23 §

Vuosiloman ajankohdasta ilmoittaminen

Työnantajan määrätessä loman ajankohdan hänen on ilmoitettava siitä työntekijälle viimeistään kuukautta ennen loman alkamista. Jos tämä ei ole mahdollista, loman ajankohdasta voidaan ilmoittaa myöhemmin. Siitä on kuitenkin ilmoitettava viimeistään kahta viikkoa ennen loman alkamista.

Lakkaa jankkaamasta :-)

Meillä kaksi vuotta sitten lapset(olivat silloin 2. Ja 3.luokalla)olivat heti elokuun lopussa viikon isänsä kanssa etelässä(minä jäin pienempien kanssa kotiin).eipä nuo erikoisemmin mitenkään suhtautunu,läksyt hoidettiin ja muutenkin kouluhommat mitä nyt heti koulujen alettua on niin tuli hoidettua.edellisenä vuonna olivat sit ihan toukokuun lopulla viikon reissussa niin että reissun jälkeen koulua oli viikko jäljellä ennen kesälomaa.

Yhteistyössä