Nyt on palattu mettästä; mikä sieni kuvassa?

"höh"
Taitaa olla seitikki, olikohan kangasseitikki.

Eka sienireisulla mies keräsi noita suppilovahveroina.
Ei ole malikka eikä seitikki. Sienessä on selvät pillit, joten on joko tatti tai kääpä. Koska ei ole pehmeä lakki eikä erottuva pillistö, niin on luultavimmin kääpä. Kuten jäärä sanoi, veikkaan jompaa kumpaa hänen ehdotuksistaan. Ja koskaan en itse ole ennen tuollaista sientä huomannut.

[QUOTE="höh";26760741]Ei ole malikka eikä seitikki. Sienessä on selvät pillit, joten on joko tatti tai kääpä. Koska ei ole pehmeä lakki eikä erottuva pillistö, niin on luultavimmin kääpä. Kuten jäärä sanoi, veikkaan jompaa kumpaa hänen ehdotuksistaan. Ja koskaan en itse ole ennen tuollaista sientä huomannut.[/QUOTE]

En tajunnut katsoa kuin eka kuvan, outo otus on.

"KääKKä"
Väitätn yhä että ei kelpaa syötäväksi. Pulkkosieni.

Näin sanoo Mauri Korhosen kirja: Harmaanruskea, ruskeaksi värjäytyvä sieni. Lakki harmahtavan v-ruskea, himmeäpintainen, sateella tahmea, keskus kuopalla, VANHA sieni SUPPILOMAINEN, jalka likaisen ruskea, härmäpintainen, luhyt tyveen suippeneva.

mamukas
[QUOTE="KääKKä";26760799]Väitätn yhä että ei kelpaa syötäväksi. Pulkkosieni.

Näin sanoo Mauri Korhosen kirja: Harmaanruskea, ruskeaksi värjäytyvä sieni. Lakki harmahtavan v-ruskea, himmeäpintainen, sateella tahmea, keskus kuopalla, VANHA sieni SUPPILOMAINEN, jalka likaisen ruskea, härmäpintainen, luhyt tyveen suippeneva.[/QUOTE]

Ei ole pulkkosientä nähnytkään!
Mielummin vaikka herkkutatti tai kynsisieni.

Ei millään pahalla, mutta tuo ei ole pulkkosientä nähnytkään. Ap ei ole tuota sientä syömässäkään, vaan haluaa opetella tunnistamaan sieniä.

Sienessä on hyvä johtolanka - pillit. Sen tiedon perusteella jää tatit ja käävät jäljelle. Ihan selkeästi rajautuu pois tatit, niin sitten lähdetään tutkimaan tarkemmin kääpien sukua. Ja sieltä löytyykin hyvin varteenotettavat ehdokkaat.

Sienikirjoista suosittelen Suomen sieniopasta (WSOY).

Alkuperäinen kirjoittaja kantojäärä;26760863:
Ei millään pahalla, mutta tuo ei ole pulkkosientä nähnytkään. Ap ei ole tuota sientä syömässäkään, vaan haluaa opetella tunnistamaan sieniä.

Sienessä on hyvä johtolanka - pillit. Sen tiedon perusteella jää tatit ja käävät jäljelle. Ihan selkeästi rajautuu pois tatit, niin sitten lähdetään tutkimaan tarkemmin kääpien sukua. Ja sieltä löytyykin hyvin varteenotettavat ehdokkaat.

Sienikirjoista suosittelen Suomen sieniopasta (WSOY).
Mä on kanssa nyt noitten sun torvi- tai mustajalkakäävän kannalla.

vink*vink* Herkkutattien kasvukausi on ihan justiinsa alkamassa. (Tattejahan joitain tunsit? Ettei mene sappitatin kanssa sekaisin?)

Mie menen vasta viikonloppuna sieneen. Nyt vielä keräämään mustikoita. Löysin aivan mielettömän hyvän mustikkapaikan eilen. Pakastimessa on jo riittävästi mustikoita, mutta en raaski jättää niin hyvää mustikkaa metsään. :D

Alkuperäinen kirjoittaja kantojäärä;26761535:
vink*vink* Herkkutattien kasvukausi on ihan justiinsa alkamassa. (Tattejahan joitain tunsit? Ettei mene sappitatin kanssa sekaisin?)

Mie menen vasta viikonloppuna sieneen. Nyt vielä keräämään mustikoita. Löysin aivan mielettömän hyvän mustikkapaikan eilen. Pakastimessa on jo riittävästi mustikoita, mutta en raaski jättää niin hyvää mustikkaa metsään. :D
Mustikkaa varmaan mekin poimitaan kun sitä on niin mahottomasti tyrkyllä, kyllä mie niitä piiraita talvella leivon ja paljon :p

Sappitatin erotan jalasta, ainakin teoriassa, en ole kylläkään koskaan tatteja kerännyt kun aina tullut vastaan matoisia tapauksia.
Meidän seudulla kuulemma noita kanttarelleja on ja paljon nyt, no katotaan löydänkö muuta kuin kääpiä ja lahottajasieniä :whistle: Tänään menen ostamaan sienestyskamppeet ja jopa kirjan, ihanaa olla näin täpinöissään uudesta harrastuksesta :D

Ootko muuten löytänyt muita marjapaikkoja? Itse törmäsin näillä parilla viime reissulla meheviin vadelma, mesimarja ja puolukkapaikkoihin, ei tietty vielä kypsiä, mutta ei mulla ole kiirettä :saint:

Joo, vadelmaa on tulossa paljon ja puolukkakin näyttää tosi hyvältä. Metsämansikoita tulee koko ajan ihan mielettömästi! Tutulle lakkasuolle ei tullut juurikaan marjoja. :'( Toinen vuosi peräkkäin jo. Karpalopaikkaa ei olla käyty katsomassa vielä.

Metsämansikastahan sanotaan, että ei kannata pakastaa. Mie olen pakastanut ja se on pikkuisen jäisenä ihanaa naposteltavaa - kannattaa siis kerätä, jos löytää. Leivoin niistä kakun jokin aika sitten. Se oli parasta mansikkakakkua mitä olen ikinä syönyt. (On varmaan pakko käydä vielä keräämässä kakkuun mansikat. :D)

Mä en edes tiedä tältä seudulta missä on lähin suo. Hillaa ois ihana kerätä, no onneksi sukulaiset pitää meijät hilloissa pientä korvausta vastaan :)

Metsämansikoita on tullut aika niukalti vastaan, muutamia kourallisia kerrallaan saatu poimittua. Millaisessa paikassa karpalot viihtyy?

Hitsi kohta pitää laittaa isompi arkkupakastin, ei mahdu kohta sienet, marjat, kinkut, kalat ja kalkkunat kyytiin :D (nyt tää on niin kuin jo ihan satavarma että metsästä tulee arkuntäytettä yllinkyllin) ;)

Isokarpalo viihtyy suolla, sellaisissa märissä sammalkohdissa ja se pienempi pikkukarpalo viihtyy vähän kuivemmilla mättäillä.

Metsämansikka on harvinaistunut, koska ei ole enää kaski- ja laiduntaloutta. Lisäksi metsien ojitus on haitannut kasvua. Kallioiden reunamilta löytyy metsämansikkaa, samoin metsäteiden reunoilta ja avoimemmilta, ketomaisilta paikoilta.

Meillä on kaksi pakastinta. :D Sienet säilötään pääosin kuivaamalla. Viime vuonnakin kerättiin yli sata litraa sieniä. Vieläkin on reippaasti kuivattuja jäljellä, mutta joku vaan vetää sinne metsään. :whistle:

Oi kamala, sähän voisit jo myydä niitä sieniä :D
Mulla on pari purnukkaa kuivattuja, ei vaan tullut koskaan käytettyä, mutta nyt se on vaan otettava itteään niskasta kiinni ja hyödynnettävä, ilmaista ja vieläpä hyvää ravintoa tarjolla :)

Meilläkin on kaksi, se toinen on täynnä leipää, pullaa, jäätelöä ym. mukavaa :)

Yhteistyössä