Pitäisikö minun maksaa lapsieni kummeille? Vaikea tilanne?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Inkeri"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

"Inkeri"

Vieras
Kaksi lastamme olivat viikonlopun mieheni veljen ja tämän avovaimon luona. Ovat toisen lapsemme kummit, mutta halusivat ehdottomasti ku?mankin lapsen luokseen. Tämä pyyntö tuli heiltä ( haluavat viettää lasten kanssa viikonlopun ) Olivat sitten käyneet lintsillä, syömässä, shoppailemassa jne.

Toivat lapset eilen kotiin ja kysyin, että ollaanko me velkaa jotakin. Miehen veli sanoi, että ette ole. Kyllä kerran vuodessa voidaan ihan hyvin kustantaa tämmöinen viikonloppu. Me oltiin ostettu heille kuohuviinipullo ja annettiin se. Miehen veli oli siihen tyytyväinen. Kiiteltiin tietysti kovasti heitä.

Ongelma onkin siinä, että joskus tämä avovaimo on vaan sitten myöhemmin marissut anopille meistä, että ollaan kiittämättömiä ( mitä ei kyllä koskaan olla oltu ) ja nyt sitten tuntuu, että olisiko pitänyt antaa rahaakin? Tämä on tosi vaikeaa.

Voi että. En ainakaan halua suututtaa ketään enkä sitä, että käytetään ketään hyväksi. Rahaa oli varmasti mennyt kuitenkin aika paljon.

Ei tarvitse maksaa kerta toinen selkeästi vastasi kysyttäessä että ei tarvitse ja he voivat hyvin tuon kustantaa.

Itseäni ainakin ottaisi se päähän että jos sanoisin ettei joku ole mitään velkaa ja mielellään maksoin niin toinen vain jankkaisi että oletko varma ja jos kuitenkin nyt jotain.

Jos siitä avovaimon puolelta tulee myöhemmin jotain sanomista niin silloin se on miehen veljen ja hänen puolisonsa välinen ongelma, ei teidän.

Ei todellakaan tarvitse maksaa! Itse halusivat tuommoisen vklp järjestää. Jos ei olisi varaa tai halua niin eivät olisi edes pyytäneet yökylään saatikka vieneet lintsille yms!! Miks ihmiset edes miettii tuommoisia maksamisia!!?? :O

Jos ette itse ole pyytäneet heitä viemään lapsia noihin paikkoihin, niin en todellakaan maksaisi.
Itse olen kummilapsia ja heidän sisaruksiaan joskus vienyt elokuviin ja syömään, sirkukseen tai huvipuistoon. eläintarhaan. Omasta halustani, ja silloin maksan kyllä viulut.
Ne tilaisuudet ovat niin harvassa, että ei siitä konkurssia tuu.
Aika outoa käytöstä tämän veljen avovaimolta.
Tosin mulla on kyllä sellanen anoppi, että se vois äkkiä keksiä omasta päästään tällasta juttua. :D

No ei tietenkään tarvitse maksaa! Vielä itse pyysivät lapset luokseen. Millä lailla nyt olette olleet kiittämättömiä :O ? Millä lailla sitä kiitollisuutta olisi pitänyt osoittaa, en ihan ymmärrä...

Meillä serkukset kyläilevät toistensa luona milloin mitenkin, ei ole tullut vielä mieleen a) pyytää rahaa kyläilijältä tai b) maksaa kyläilystä. Nytkin on yksi kylässä ja kyllä me kustannetaan tän ajan kulut ja huvitukset miettimättä mikä on kenenkin 'osuus'.

Ei todellakaan tarvitse maksaa mitään,johan miehesi veli sanoi niin. Jos tämä avovaimo jotain anopille jupisee niin jupiskoon. Anoppi selvittäköön asian todellisen laidan poikiensa kanssa.
Väkisin tulee mieleen että tällä avovaimolla on jotain sua/teitä vastaan tai omia ongelmia ja siksi "valittaa" teistä ilamn oikeaa syytä.

Olisin myöskin kysynyt, ollaanko velkaa, mutten olisi sen enempää tyrkyttänyt rahaa. Jos itse tarjoaisin tuollaista viikonloppua kummilapsille tai kenelle vaan, niin en myöskään odottaisi saavani rahaa tai muutakaan vastapalvelusta. Jos kuitenkin toivoisin saavani korvausta, niin neuvottelisin siitä etukäteen.

Ehkäpä vaimo olisi odottanut nimenomaan kiittelyä, eli ei pelkästään yhtä kiitosta, vaan useamman kerran tyyliin: "Olipas kiva, kun silloin puoli vuotta sitten..." tai olisitte kehuneet viikoloppua " selän takana", jolloin olisivat saaneet kehut myös toista kautta.

Ei olisi tarvinnut maksaa tietenkään kun itse sanoivat että kustantavat.
Kaunis kiitos ja se kuohari oli ihan mukava ja tietysti voisi sanoa miten paljon arvostatte sitä että on kummit jotka ottaa ja miten tärkeetä se on sekä lapsille että teille pieni lepohetki.
Se tuntuis kummista varmasti kivalta että kuulee sen ihan sanallisesti.

emme pyytäneet viemään mihinkään, vaan itse soittivat ja halusivat kummankin lapsen heille, että menevät kaikki lintsille. No hyvä jos tekin olette sitä mieltä, että emme ole kiittämättömiä tms. En tiedä miksi minulle tuli tunne, että rahaa olisi pitänyt antaa.

[QUOTE="inkeri";26749251]emme pyytäneet viemään mihinkään, vaan itse soittivat ja halusivat kummankin lapsen heille, että menevät kaikki lintsille. No hyvä jos tekin olette sitä mieltä, että emme ole kiittämättömiä tms. En tiedä miksi minulle tuli tunne, että rahaa olisi pitänyt antaa.[/QUOTE]

Varmaan siksi että nykypäivänä ihmisten itsekkyys on lisääntynyt ja raha määrää tahdin.Siksi jos joku hyvää hyvyyttään tekee jotain ihan omasta halustaan ilman että on rahankiilto silmissä,se tuntuu ihan oudolta ja tuo itselle ehkä just tollasen olon että mun pitää maksaa. =)

Mun mielestä näistä tilanteista selviää parhaiten antamalla lapselle mukaan rahaa ja opastamalla lasta siitä, että pitää mainita että rahaa on ja tarjoutua maksamaan. Jos on liian pienet lapset laittaa rahan kirjekuoreen tmv ja ojentaa aikuiselle joka hakee. Sitten kun lapset palautuu rahaa joko tulee takas tai ei. Eipähän tartte miettiä, että onko velkaa vai ei. Ja nyt joku sanoo, että "entä jos ei tietä että menevät jonnekin mikä maksaa". No, rahaa voi laittaa ihan varmuuden vuoksi.

Tämä on ainakin meillä toiminut, joskus rahaa tulee takas kaikki, joskus ei. Kun kysytään "olenko velkaa" on kynnys isompi vastata että JOO.

Mä kyllä varmaan tossa apn tilanteessa olisin kysymättä iskenyt jonkun setelin kouraan, kun kerta toinen lapsi ei ole kummilapsi edes..

[QUOTE="inkeri";26749270]Laitoin kyllä illalla vielä facebookiinkin kauniin kiitoksen ja kerroin siitä miten lapset olivat todella onnellisia tuosta viikonlopusta ja kivaa oli ollut.[/QUOTE]

Eiköhän se ollut siinä sitten =)

Me on annettu vastaavassa tilanteessa lasta varten, mutta kummien/tätien pussiin "käyttörahaa" vaikkapa 30-50e mukaan. Joskus raha on annettu käyttämättömänä takaisin, joskus osa käytetty.

Yksi kummi taas ehdottomasti ei halua rahaa, koska viettää kerran vuodessa lapsemme kanssa yhteisen päivän ja tahtoo huolehtia kulut itse (kun niin harvoin pääsee...)

Ap kuitenkin kysyi asiasta + antoivat kuoharia.

[QUOTE="jep";26749267]Mun mielestä näistä tilanteista selviää parhaiten antamalla lapselle mukaan rahaa ja opastamalla lasta siitä, että pitää mainita että rahaa on ja tarjoutua maksamaan. Jos on liian pienet lapset laittaa rahan kirjekuoreen tmv ja ojentaa aikuiselle joka hakee. Sitten kun lapset palautuu rahaa joko tulee takas tai ei. Eipähän tartte miettiä, että onko velkaa vai ei. Ja nyt joku sanoo, että "entä jos ei tietä että menevät jonnekin mikä maksaa". No, rahaa voi laittaa ihan varmuuden vuoksi.

Tämä on ainakin meillä toiminut, joskus rahaa tulee takas kaikki, joskus ei. Kun kysytään "olenko velkaa" on kynnys isompi vastata että JOO.

Mä kyllä varmaan tossa apn tilanteessa olisin kysymättä iskenyt jonkun setelin kouraan, kun kerta toinen lapsi ei ole kummilapsi edes..[/QUOTE]

tämäkin kävi kyllä mielessä. näin olisin ehdottomasti tehnytkin jos olisi vieraammat ihmiset olleet kyseessä. mieskin oli sitä mieltä, että ei rahaa mukaan.

Niin, todettakoon vielä, että en mä nyt jälkikäteen enää mitään maksaisi tai tätä asiaa miettisi, jos olisin ap. Se meni jo. Mutta itse olen pyrkinyt kaikki vastaavat tilanteet hoitamaan niin, että ei varmasti kenelläkään ole valittamisen aihetta.

[QUOTE="inkeri";26749306]tämäkin kävi kyllä mielessä. näin olisin ehdottomasti tehnytkin jos olisi vieraammat ihmiset olleet kyseessä. mieskin oli sitä mieltä, että ei rahaa mukaan.[/QUOTE]

No se siitä sitten. Homma on hoidettu niinkuin itse parhaaksi näitte. Niin eikun uusia seikkailuja päin.

[QUOTE="Inkeri";26749157]
Ongelma onkin siinä, että joskus tämä avovaimo on vaan sitten myöhemmin marissut anopille meistä, että ollaan kiittämättömiä ( mitä ei kyllä koskaan olla oltu ) ja nyt sitten tuntuu, että olisiko pitänyt antaa rahaakin? Tämä on tosi vaikeaa.

Voi että. En ainakaan halua suututtaa ketään enkä sitä, että käytetään ketään hyväksi. Rahaa oli varmasti mennyt kuitenkin aika paljon.[/QUOTE]

Onpa harmillista! Mutta musta ette oikein voi tehdä enempää kuin tarjota maksavanne kulut. Jos tarjouksesta kieltäydytään, niin eihän se ole teidän vikanne. Ehkä seuraavalla kerralla kysyisin vielä pariin kertaan päälle, että ovatko ihan varmoja, että eivät halua mitään rahaa.

Jos tommonen selän takana marmatus on yleisempää, niin koettaisin jotenkin hienotunteisesti ottaa sen esille. Sanoa ihan rehellisesti niissä tilanteissa, joissa kuulet asiasta, että voi ei, onpa harmi, jos on noin ymmärretty, nimenomaan tarjosin rahaa jne.

Ihan ok olette toimineet. Viisainta on kyllä jatkossa varmistaa raha-asiat jo etukäteen, sillä silloin ei tule niin paljoa jälkipuheita. Toinen asia mikä tässä tapauksessa kannattaa huomioida on se, että anoppi on saattanut värittää puheita ja alkuperäinen sanoma on vääristynyt.

Vastavuoroisesti te voisitte muistaa kummeja noin samansuuruisella joululahjalla (mitä lintsille yms. kuluihin on mennyt)).Vaimolle vaikka lahjakortti kosmetologille ja miehelle parturiin.Tai yhteinen mini kylpyläloma.

Vastavuoroisesti te voisitte muistaa kummeja noin samansuuruisella joululahjalla (mitä lintsille yms. kuluihin on mennyt)).Vaimolle vaikka lahjakortti kosmetologille ja miehelle parturiin.Tai yhteinen mini kylpyläloma.

Siis miksi ihmeessä? Itse ovat lapset halunneet kylään ja vieneet lintsille. AP tarjosi rahaa ja kiitteli vielä pullolla kuoharia, musta ei todellakaan tarvi kustantaa mitään.

Ei kummi/sukulais/ystävälapsia pyydetä kylään sen takia että saadaan jotain vastavuoroisesti takaisin...

Kun kummit kerta itse pyysivät, niin ei silloin kyllä pitäisi mitään marmattamista olla. Te vielä kysyitte voitteko maksaa ja jos ei halua ottaa rahaa niin eiköhän tämä ole sillä selvä. Tosin jotkut ihmiset on sellaisia marttyyreja, että ei huolita rahaa ja sitten ollaan takanapäin, että yhyy...meitä käytetään hyväksi ja riistetään. Näiden ihmisten kanssa kannattaa olla tarkkana ja antaa rahat jo etukäteen.

Yhteistyössä