Laumanvartijakoirista kysymys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Ne eivät varmaan ole samanlaisia kuin muut koirat, mutta pitäisikö niitten omistajiensa läsnäollessa käyttäytyä samalla tavoin kuin muitten koirien?
Kysyn, koska en tiedä.
Olimme tänään kylässä paikassa jossa oli kaksi laumanvartijakoiraa, maremma rotuisia. Näyttivät ihan suurilta valkoisilta kultaisiltanoutajilta, mutta omistajat sanoivat että niihin ei saa yrittääkään koskea. Sitten vasta saa, jos ne itse tulevat haistelemaan, muttei niitä saa houkutella eikä kutsua.
Kun menimme sinne ne haukkuivat kuin hullut, mutta kun nämä omistajat tulivat portille koirat kävelivät pois.
Oli vähän epämiellyttävä tunne istuskella siellä pihalla, kun joimme kahvia. Ajattelin että kohta ne hyökkäävät kimppuun tai jotakin, vaikka ne makailivat vaan marjapuskissa =0

Se, että laumanvartijakoiriin ei saa koskea ilman lupaa, on ihan normaalia. Itseasiassa näin pitäisi toimia kaikkien koirien kanssa. Muuten... öö.. koirat käyttäytyivät mielestäni ihan normaalisti. Sekä laumanvartijakoiriksi, että miksi tahansa muiksikin koiriksi. Millä lailla niiden sinun mielestäsi olisi ap pitänyt käyttäytyä jotta ne olisivat käyttäytyneet "kuin muut koirat"?

[QUOTE="vieras";26747078]Ne eivät varmaan ole samanlaisia kuin muut koirat, mutta pitäisikö niitten omistajiensa läsnäollessa käyttäytyä samalla tavoin kuin muitten koirien?
Kysyn, koska en tiedä.
Olimme tänään kylässä paikassa jossa oli kaksi laumanvartijakoiraa, maremma rotuisia. Näyttivät ihan suurilta valkoisilta kultaisiltanoutajilta, mutta omistajat sanoivat että niihin ei saa yrittääkään koskea. Sitten vasta saa, jos ne itse tulevat haistelemaan, muttei niitä saa houkutella eikä kutsua.
Kun menimme sinne ne haukkuivat kuin hullut, mutta kun nämä omistajat tulivat portille koirat kävelivät pois.
Oli vähän epämiellyttävä tunne istuskella siellä pihalla, kun joimme kahvia. Ajattelin että kohta ne hyökkäävät kimppuun tai jotakin, vaikka ne makailivat vaan marjapuskissa =0[/QUOTE]

Tuo, että koirat lähtivät haukkumasta kun omistajat tulivat portille, osoittaa että omistajilla on homma hanskassa.
Ja mitä Pesky Pixie sanoi.

• Tykkää
Reactions: Pesky Pixie
Se, että laumanvartijakoiriin ei saa koskea ilman lupaa, on ihan normaalia. Itseasiassa näin pitäisi toimia kaikkien koirien kanssa. Muuten... öö.. koirat käyttäytyivät mielestäni ihan normaalisti. Sekä laumanvartijakoiriksi, että miksi tahansa muiksikin koiriksi. Millä lailla niiden sinun mielestäsi olisi ap pitänyt käyttäytyä jotta ne olisivat käyttäytyneet "kuin muut koirat"?

Kun sanottiin ettei niihin saa missän nimessä koskea, vaikka kulkisivat vaan ohi. Sitten vaan saa koskea jos tulevat itse haistelemaan. Eikä saa kutsua luokse. Kyllä mun mielestä muita koiria on saanut kutsua, ei ole kielletty siitä.

Kun sanottiin ettei niihin saa missän nimessä koskea, vaikka kulkisivat vaan ohi. Sitten vaan saa koskea jos tulevat itse haistelemaan. Eikä saa kutsua luokse. Kyllä mun mielestä muita koiria on saanut kutsua, ei ole kielletty siitä.

En minäkään toivoisi, että koiria kosketellaan niiden ohi mennessä jolleivät erikseen ole tulleet silitettäviksi ja haistelemaan :) Se voi pelästyttää koiran ja ihan tavan kultainen noutajakin voi napata kiinni jos niitä yhtäkkiä kosketaan niiden kulkiessa ohi. Ihan normaalia tuo on, varsinkin laumanvartijakoirilta. Laumanvartijakoirat eivät ole, eikä niitä yleensä missään tapauksessa edes haluta kouluttaa/totuttaa "silittelykoiriksi". Ne eivät ole seurakoiria, kuten monet muut rodut, vaan niillä on nimenomaan tehtävä laumanvartijoina. Tai pihan vahtina tms, mikä nyt sitten onkin omistajan ajatus.

En minäkään toivoisi, että koiria kosketellaan niiden ohi mennessä jolleivät erikseen ole tulleet silitettäviksi ja haistelemaan :) Se voi pelästyttää koiran ja ihan tavan kultainen noutajakin voi napata kiinni jos niitä yhtäkkiä kosketaan niiden kulkiessa ohi. Ihan normaalia tuo on, varsinkin laumanvartijakoirilta. Laumanvartijakoirat eivät ole, eikä niitä yleensä missään tapauksessa edes haluta kouluttaa/totuttaa "silittelykoiriksi". Ne eivät ole seurakoiria, kuten monet muut rodut, vaan niillä on nimenomaan tehtävä laumanvartijoina. Tai pihan vahtina tms, mikä nyt sitten onkin omistajan ajatus.

En mäkään tiedä omistajan ajatusta, ehkä se on vaan vartionti. Niillä on siinä samassa pihapiirissä autokorjaamo.
Mulla on itsellänikin koira, pumi. Sekin osaa kyllä olla tosi pippurinen, mutta kuka hyvänsä saa kyllä koskea siihen ja kutsua luokseen.
Sillä mä kysyinkin, että onko noi miten erityyppisiä kuin tavalliset.

En mäkään tiedä omistajan ajatusta, ehkä se on vaan vartionti. Niillä on siinä samassa pihapiirissä autokorjaamo.
Mulla on itsellänikin koira, pumi. Sekin osaa kyllä olla tosi pippurinen, mutta kuka hyvänsä saa kyllä koskea siihen ja kutsua luokseen.
Sillä mä kysyinkin, että onko noi miten erityyppisiä kuin tavalliset.

Huomaatko eron?? Pumi=paimenkoira, joka paimentaa omistajan avuksi esim. Lampaita. Rotumikälie (en muista)= laumanvartiokoira, suojelee laumaansa (kotiväkeä, karjaa yms.) vaaroilta. ?? Ko. koirat toimi täydellisesti! Ko. Koirat tappaa yksinkin työskennellessään susia, eli ei mikään lelu. Ja jos koir omistajalla on korjaamo(auto?) ymmärrän varsin hyvin tämäntyyppisen koiran. (mustulaiset kaiut häiriköt tulee riesoiksi.

Laumanvartijat eivät hakeudu vieraiden seuraan, se on niille ominainen luonteenpiirre, ja toisaalta käyttötarkoituskin voi edellyttää, ettei niitä rohkaista hieromaan tuttavuutta vieraiden ihmisten kanssa. Ei kuitenkaan tarkoita, että ovat automaattisesti aggressiivisia kaikkea vierasta kohtaan. Niitä ei vaan "kiinnosta" vieraiden ihmisten seura samalla tavalla kuin monia ns. seurakoiria.
Muuten olen kyllä minäkin sitä mieltä, että koiran pitää antaa tulla luokse omasta tahdostaan, oli kyseessä mikä rotu tahansa. Jokaiseen rotuun mahtuu erilaisia luonteita, joten on hölmöä mennä rapsuttelemaan vierasta koiraa, jos koira ei lähesty ensin itse.

Huomaatko eron?? Pumi=paimenkoira, joka paimentaa omistajan avuksi esim. Lampaita. Rotumikälie (en muista)= laumanvartiokoira, suojelee laumaansa (kotiväkeä, karjaa yms.) vaaroilta. ?? Ko. koirat toimi täydellisesti! Ko. Koirat tappaa yksinkin työskennellessään susia, eli ei mikään lelu. Ja jos koir omistajalla on korjaamo(auto?) ymmärrän varsin hyvin tämäntyyppisen koiran. (mustulaiset kaiut häiriköt tulee riesoiksi.

Laumanvartijakoira = paimenkoira

Heh.Täällä oli joskus puhetta että kaikkien koirien pitää osata käyttäytyä hyvin ja hyväksyä vieraat ihmiset. Että se on laumanjohtajan vika, jos ei hyväksy.
Joku sanoi että ei mun malinois belggari kyllä hyväksy, siihen vastasi mäyräkoiran omistaja, että katselet nyt vaan Cesar Millanin ohjelmia ja koulutat se koirasi

Laumanvartijakoirasta kun puhutaan, mieleeni tuli esim kaukaasianpaimenkoira... En käynyt sen koomin googlettelemassa ;) vaikkakin nämä koirat luokitellaan suomessa paimenkoiraryhmään, niiden alkuperäinen käyttötarkoitus on ollut jotain aivan muuta. Juurikin suojella laumaansa vaikka henki menisi, vaikkakin sudelta. Ko. Koiraan käyn tustumassa netin kautta myöhemmin.

[QUOTE="jep";26747207]Heh.Täällä oli joskus puhetta että kaikkien koirien pitää osata käyttäytyä hyvin ja hyväksyä vieraat ihmiset. Että se on laumanjohtajan vika, jos ei hyväksy.
Joku sanoi että ei mun malinois belggari kyllä hyväksy, siihen vastasi mäyräkoiran omistaja, että katselet nyt vaan Cesar Millanin ohjelmia ja koulutat se koirasi[/QUOTE]

:D :D hah ja cesar killan on pelle, valkaistuineen hampoinensa! ;)

Yhteistyössä