Kumman lääkityksen ottaisi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lakaisukone
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

lakaisukone

Aktiivinen jäsen
09.06.2008
3 619
7
38
Nyt saatte leikkiä tohtoria. Otin päivällä 2 kpl 400mg buranaa kun meinasi iskeä migreeni. Tämä siis n. klo 14 aikoihin. Olin paljon ulkona auringossa koko päivän, muistin kyllä juoda mutta silti tuo särky tuli : /. Ja kuten arvata saattaa, se kestää taas pari päivää. Nyt alkaa buranan vaikutukset hiipua. Ottasko vielä buranaa 600mg vai panadolia 1g+buranaa 400mg?:confused:

Minä ottaisin yhdistelmän. Minulla tehoaa migreeniin parhaiten Panadol-Ketoriini-yhdistelmä tavallisista särkylääkkeistä. Yleensä jos otan heti kun alkaa tulla 50 mg Ketoriinia ja 1 g Panadolia, se riittää hyvin.

Nyt saatte leikkiä tohtoria. Otin päivällä 2 kpl 400mg buranaa kun meinasi iskeä migreeni. Tämä siis n. klo 14 aikoihin. Olin paljon ulkona auringossa koko päivän, muistin kyllä juoda mutta silti tuo särky tuli : /. Ja kuten arvata saattaa, se kestää taas pari päivää. Nyt alkaa buranan vaikutukset hiipua. Ottasko vielä buranaa 600mg vai panadolia 1g+buranaa 400mg?:confused:

siis otit 800 milligrammaa! ai joit? Migreeniä ei hoideta buranalla! krapulaa ehkä!

harvoinpa buranat mihinkään oikeeseen migreenin auttaa.. mene lääkäriin ja hanki diagnoosi, niin saat oikeat lääkkeetkin!

Migreenin itsehoito

Osa migreenipotilaista tulee päänsäryn kanssa hyvin toimeen vähäisen särkylääkityksen avulla tai kokonaan ilman lääkkeitä. Oireita helpottavat viileä, pimeä ja hiljainen ympäristö, lepo ja nukkuminen sekä kylmä kääre. Lääkkeenä voi käyttää parasetamolia tai tulehduskipulääkettä. Kerta-annoksen tulee olla melko suuri: parasetamolia 1 000 mg, ibuprofeenia 800 mg, tolfenaamihappoa 200 mg, naprokseenia 500–1 000 mg (ks. parasetamolia 1 ja ibuprofeenia 2 sisältäviä lääkkeitä).

Migreenin hoitoon kuuluu myös ärsyttävien tekijöiden välttäminen. Tavallisin on kirkas tai vilkkuva valo. Muita ovat kuumuus, suuret lämpötilanvaihtelut, hajut, alkoholi, valvominen ja jotkin ruoka-aineet.
Milloin hoitoon

Jos omahoito ei auta riittävästi, on syytä hakeutua lääkäriin. Sitä ei kannata lykätä, sillä yleensä migreeniin löytyy tehokasta apua.

Lainasin tuon "Terveyskirjasto"-sivustolta.

• Tykkää
Reactions: TrueBlood
Burana on ihannhyvä migreenilääke, kunhan annos kn riittävä. 400mg ei edes kannata harkita ottavansa, 800-1200mg kerta-annoksena on sopiva määrä. Maksimiannos buranaa on 2400mg vuorokaudessa, kunhan pysyt tuon alla niin ihan turvallisilla vesill oot.
Itse en oo huomannu panadolista lisähyötyä migreenik suhteen, muutoin se kyllä yhdessä buranan kanssa on tehokas, mutta tässä tietysti on yksilöllistä vaihtelua. Migreeniin hyvä lääke on myös kofeiini. Itse käytin raskausaikana 1g panadolia yhdistettynä joko tuplaespressoon tai kahteen kofeiinitablettiin ja se oli melko tehokas yhdistelmä.

Migreenin itsehoito

Osa migreenipotilaista tulee päänsäryn kanssa hyvin toimeen vähäisen särkylääkityksen avulla tai kokonaan ilman lääkkeitä. Oireita helpottavat viileä, pimeä ja hiljainen ympäristö, lepo ja nukkuminen sekä kylmä kääre. Lääkkeenä voi käyttää parasetamolia tai tulehduskipulääkettä. Kerta-annoksen tulee olla melko suuri: parasetamolia 1 000 mg, ibuprofeenia 800 mg, tolfenaamihappoa 200 mg, naprokseenia 500–1 000 mg (ks. parasetamolia 1 ja ibuprofeenia 2 sisältäviä lääkkeitä).

Migreenin hoitoon kuuluu myös ärsyttävien tekijöiden välttäminen. Tavallisin on kirkas tai vilkkuva valo. Muita ovat kuumuus, suuret lämpötilanvaihtelut, hajut, alkoholi, valvominen ja jotkin ruoka-aineet.
Milloin hoitoon

Jos omahoito ei auta riittävästi, on syytä hakeutua lääkäriin. Sitä ei kannata lykätä, sillä yleensä migreeniin löytyy tehokasta apua.

Lainasin tuon "Terveyskirjasto"-sivustolta.

Olen kyllä tietoinen tästä, mutta kuten tuossakin sanotaan, migreenin löytyy yleensä tehokas apu, joten siksi suosittelen sitä lääkäriä. Ei tartte palstalla arpoa mitä nappeja naamaansa vetää.

[QUOTE="Vieras";26745680]Burana on ihannhyvä migreenilääke, kunhan annos kn riittävä. 400mg ei edes kannata harkita ottavansa, 800-1200mg kerta-annoksena on sopiva määrä. Maksimiannos buranaa on 2400mg vuorokaudessa, kunhan pysyt tuon alla niin ihan turvallisilla vesill oot.
Itse en oo huomannu panadolista lisähyötyä migreenik suhteen, muutoin se kyllä yhdessä buranan kanssa on tehokas, mutta tässä tietysti on yksilöllistä vaihtelua. Migreeniin hyvä lääke on myös kofeiini. Itse käytin raskausaikana 1g panadolia yhdistettynä joko tuplaespressoon tai kahteen kofeiinitablettiin ja se oli melko tehokas yhdistelmä.[/QUOTE]
Panadoli yksinään on mulle täysin turha mutta yhdistettynä buranaan vaikutus nopeampi ja pitkäkestoisempi kuin pelkällä buranalla. Kofeiini (kahvi) auttaa joskus kun särky on vasta aavistus.

harvoinpa buranat mihinkään oikeeseen migreenin auttaa.. mene lääkäriin ja hanki diagnoosi, niin saat oikeat lääkkeetkin!

Tää on ihan pötypuhetta, vanhaa tietoa. :) Mun migreeniäni lääkittiin, diagnoosin kanssa, toista vuosikymmentä mainitsemillasi "oikeilla lääkkeillä" ts. esimerkiksi täsmälääkkeillä. Kunnes menin migreenin kivunhoitoon erikoistuneelle neurologille, joka poisti täsmälääkkeet, ja sanoi, että kaikkein tehokkainta migreenin hoitoa on nimenomaan ibuprofeiini tai parasetamoli tai näiden yhdistelmä riittävän suurina kerta-annoksina. Olennaista on myös se, että ne otetaan riittävän aikaisin. Lisäksi rinnalla voidaan ottaa pahoinvointilääkkeitä. Täsmälääkkeitä hän suositteli vain mahdollisimman harvoin käytettäväksi. Minulle hän määräsi 1200mg ibuprofeiinia kerta-annoksena, vaihtoehtoisesti pienempi annos ibuprofeiinia ja sen rinnalla 1g parasetamolia.

Viimeksi muokattu:
Mulle neurologi on määrännyt ensisijaisena migreenilääkityksenä 800 mg buranaa ja jos niillä ei lähde, niin sitten "oikea" migreenilääke. Riittävän reilu annos buranaa toimii ennakko-oireisiin hyvin mutta jos särky ehtii päälle, ei siihen auta muu kuin 3 vrk vaikuttava migreenitabletti.

Noi "ei burana auta migreeniin" -kommentit on varmaan joltain hoitsuilta, kun eivät tunnu mistään mitään ymmärtävän :D

Mulle neurologi on määrännyt ensisijaisena migreenilääkityksenä 800 mg buranaa ja jos niillä ei lähde, niin sitten "oikea" migreenilääke. Riittävän reilu annos buranaa toimii ennakko-oireisiin hyvin mutta jos särky ehtii päälle, ei siihen auta muu kuin 3 vrk vaikuttava migreenitabletti.

Noi "ei burana auta migreeniin" -kommentit on varmaan joltain hoitsuilta, kun eivät tunnu mistään mitään ymmärtävän :D

Niinpä. Ihmettelenkin, että noita kommentteja "burana ei auta oikeaan migreeniin" riittää aina vaan vaikka tästä asiasta, siis tulehduskipulääkkeiden käytöstä migreenin hoidossa, on ainakin kymmenen vuotta sitten jo tullut ihan käytäntö neurologian puolella. :confused:

Yhteistyössä