annoin viikon ikäselle korviketta kun ei 4 tunnin tissilläroikkuminen tuntunut loppuvan.... :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huoh:(
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huoh:(

Vieras
Niin siis annoin vauvalleni ( ikää 8 vuorokautta ) NAN:ia, kun olin aivan puhki. Alotti ennen kaheksaa illalla tissillä syömisen ja vaihtelin tissiä n. 10 kertaa kun ei vauva ollut tyytyväinen vaikka 4 tuntia söi tissejä taukoamatta, välillä nukahti minuutiks ja sit taas itku heti kun tissin otin suusta. Tissitkin alkoi jo huutamaan hoosiannaa.. Nyt vauva simahti heti kun sai sen 30-40 milliä korviketta.

Vähän omatunto kalvaa, pilasinko imetyksen nyt ? :/

Onneksi on olemassa kantoliina, ja jos vauva on ensimmäinen, äidillä on aikaa maata imettämässä. Tuskin imetys tuosta pilalle menee, mutta kannattaa tottua imetykseen ja siihen että se kestää. ja kestää ja kestää..
Hyvä puoli on, että imettäessä voi surffata netissä, katsella telkkaa, videoita, syödä, juoda, laiskotella. ja hyvällä omatunnolla. :)

No et pilannu imetystä, hyvä että saat vähän taukoa. Vauvat vaan haluu usei olla kaikki illat tissillä eikä se tarkota että niillä ois nälkä, vaikka nukahtiaisvat ähkyynsä kun saavat korviketta. Sillä voi myös olla mahavaivaa kun haluu imeä, ehkä tutti tai kantoliina voisi auttaa ihan yhtä hyvin kuin korvike.

1. Et pilannut. Hyvä, että saat levätä. Elämä on muutakin kuin imetystä. Tosin jos jaksat 4 ekaa viikkoa sinnikkäästi, niin helpottaa. Pidä korvikemäärä siis sopivan pieninä annoksina kerralla. On ihan normaalia, ettei vielä tule maitoa kaatamalla.

2. Hanki tutti.

3. Tee just niin kuin teille hyväksi.

• Tykkää
Reactions: lissukka.
Samanlaista käytöstä ollut meillä molempien vauvojen kohdalla ja sitä kesti useamman viikon ennen kuin tasoittui.
Jossain vaiheessa neuvolassa neuvoivat parin- kolmen tunnin session jälkeen tarjoamaan pulloa että saisi äitikin levätä mutta meillä ei pulloa huolittu. Samoin tuttia suosittelivat mutta sekään ei kelvannut.
Onneksi tilanne rauhoittui kuitenkin ja maraton sessiot loppuivat.
Tsemppiä sinne!

Tuskin mikään meni pilalle. Olet imettänyt ihan sikana joten yksi liru korviketta ei kyllä vaikuta imetyksen onnistumiseen siihen lisäksi. Maito rupeaa nousemaan tuota tahtia reippaasti ja muutaman päivän päästä huomaat että vauva on tyytyväinen vähemmällä lupsuttamisella ja saatat tuntea tukaluuttakin välillä kun tissit täyttyvät. Meillä ainakin vaihdeltiin pulloa ja tissiä alussa ja etsittiin keinoja lopettaa koliikkihuuto, lopulta imetin 13 kk ja maitoa tuli paljon. 4 kk kohdalla pojalla oli tommonen tilailuvaihe, roikkui muutaman päivän tunnin välein tissillä, sitten sitä tarjontaa olikin lopun aikaa ihan liiaksi asti, vaatteet aina märkänä mulla ja laspi pulskistui silmissä :D

[QUOTE="vieras";26740553]rintakumi auttaa..[/QUOTE]

Mulla on kyllä rintakumi(t), mut ei kyllä auta kun nänninpäät on auki ja tosi kipeet. En oo huomannu mitää apua tohon kipuun, varmaan auttais jos niitä olis tajunnu käyttää ENNEN kun kipeytyvät näin pahoin.

Mut joo, halauan imettää eikä rinnalla roikkuminen oo henkisesti mulle mikään ongelma tms, mut kotikäynnillä neuvolatäti sano mulle että älä anna olla tissillä mitään toista tuntia, ei ne tissit kestä sellasta. Mut en sit tajunnu sanoa et vauva huutaa muuten et pakkohan sen on antaa olla ettei itke hysteerisesti...

ap - siun pienelläis saattaa olla hyvin vahva imemistarve(useilla vauvoilla on)
Mikäli rinnanpäät rikki ja haluat kumminhin imettää, on rintakumi kyllä nyt välttämätön, tai rintasi kipeytyvät niin kovin, että vauvaa et kohta rinnalla voi pitää laisinkaan..:(

Tutti voisi olla apuna(jos vauva ei itke nälkäänsä)
..ja kantoliinassa, sinua lähellä.

Maitoa(vastiketta tarvittaessa)voisi myös hörpyttää vauvalle mukista(jos et halua hänen pulloon tottuvan?)
Ainu Hörpytysmuki - Vaunu-aitta

Voihan olla, että maito ei ole kunnolla vielä noussut rintoihin ja vauva ei saa mahaansa täyteen, siksi kitisee heti melkeinpä kun tissi lähtee poijjes suusta?

Muistathan myös itse juoda nesteitä paljon, paljon, p a l j o n ja toki syödä riittävän monipuolisesti.:)

Onnea kovasti pienen pienestä tuhisijasta:heart:

Viimeksi muokattu:
Minulla oli myös rinnanpäät rikki imetysmaratonin jäljiltä. Kokeilin rintakumit, imuote oli ohjaajan mukaan aivan mainio, sivelin lansinohilla, annoin ilmakylpyä jne jne. Mutta kun rinnat verta vuotaa, ei sitä maitoa halua/saa vauva syödä eikä pysty äiti imettämään. Minulla toimi lypsäminen. Sattui siinä vaiheessa huomattavasti vähemmän kuin vauvan imeminen, sai annettua omaa maitoa, isä sai osallistua syöttämiseen ja rinnatkin saivat aktivointia vaikkei vauva ollutkaan imemässä.

Näin menin pari päivää, jotta sain haavat kuntoon. Sen jälkeen taas varovasti vauvaa rinnalle. Hyvin onnistui imetys. 10kk iässä lopetettiin.

Meillä yritettiin olla stressaamatta tästä imetyksestä, vaikka ehdottomasti imettää halusinkin. Vauva sai kerran päivässä korviketta pullosta, ja tuttikin otettiin heti alusta asti käyttöön.

Olen itse opettanut molemmille lapsille tutin ja totuttanut myös korvikkeeseen, kerran päivässä annoin vähän.

Elämä on joskus helpompaa niin.

Ja ainakin niin kun ei ole liian ehdoton missään.

Vauvat ON tllasia, niiden KUULUU roikkua tissillä vastasyntyneinä.

Et sä tolla varmaan imetystä pilannu, mut altistit nyt sitte vauvaparan suoliston lehmänmaidolle; suoliston bakteerikanta on peruuttamattomasti muuttunu ja mahdollisuus lehmänmaito/laktoosi allergioihin/ongelmiin on suurentunu. Että älä ihmettele, jos muksu saa laktoosi-intoleranssin tms muita "kivoja" pikku riesoja.

Mulla oli pelastus se rasva olisko ollu nimeltään lansinoh tms apteekista saatava lampaan rasva :D Se autto kun oli nännit kipeät imetyksen aloituksessa, Sekä se että korjasin vauvan imuotetta niin että jalat olivat kainalossa asentoon.(en osaa paremmin selittää)
Ja muistelisin et meillä kans ne ensimmäiset viikot oli just sitä et illat kattelin telkkaria ja surffailin kun toinen teki "tilaustaan", loppui muutamassa viikossa se roikkuminen. Mutta juu välillä oli nännit niin kipeänä ettei voinut imettää kunnolla, sitten vain syliteltiin uneen. =)

Vauvat ON tllasia, niiden KUULUU roikkua tissillä vastasyntyneinä.

Et sä tolla varmaan imetystä pilannu, mut altistit nyt sitte vauvaparan suoliston lehmänmaidolle; suoliston bakteerikanta on peruuttamattomasti muuttunu ja mahdollisuus lehmänmaito/laktoosi allergioihin/ongelmiin on suurentunu. Että älä ihmettele, jos muksu saa laktoosi-intoleranssin tms muita "kivoja" pikku riesoja.

Joopajoo. Ruoski nyt väsynyttä. Yleisellä tasolla kaikki on niin, mutta yksilötasolla eri. Tilanteet muuttuu. Eikä ne allergiat ole niin yksiselitteisiä.

Imetyksen pahimpia pilaajia ovat fanaatikot.

• Tykkää
Reactions: lissukka.
Joopajoo. Ruoski nyt väsynyttä. Yleisellä tasolla kaikki on niin, mutta yksilötasolla eri. Tilanteet muuttuu. Eikä ne allergiat ole niin yksiselitteisiä.

Imetyksen pahimpia pilaajia ovat fanaatikot.

Väärin. Imetyksen pilaa liian vähäinen tieto, ihmisten laiskuus ja kouluttamaton terveydenhuoltohenkilökunta.

Yhteistyössä