millä hitolla saa 4vuotiaan nukkumaan, tai siis rauhottumaan nukkumaan NÄTISTI???

• Viestiketjun aloittaja "nella"
  • Ensimmäinen viesti
"pallero"
Kyllä 4v. jo yleensä ymmärtää tuon jonkun mainitseman tarrapalkitsemisen. Meillä se on ainakin toiminut jo 3-v. lapsella. Jos ette ole kokeilleet niin suosittelen ainakin kokeilemaan. Palkinnon ei tosiaan tarvitse olla mikään tavara, vaan voi hyvin olla just mukava tekeminen kaksin vanhemman kanssa.

"peikko"
Meillä auttoi sängyssä pysymiseen ja rauhoittumiseen muutamassa illassa se, että kun lapsi nousi sängystä, laitettiin hänet vaan takaisin maate, eleettömästi ja mitään puhumatta. Meillä tämä toimi parhaiten niin että istuin huoneessa ja alkuun ihan sängyn vieressä. Kokeilimme alkuun sitä, että lapsi jätettiin yksin omaan huoneeseen, mutta siitä tuli sellaista perässä juoksentelua ja kikatusta enkä jaksanut katsella sitä sataa kertaa peräkkäin (oon huomattavsti lyhytpinnaisempi kuin Supernanny).

La Paset
[QUOTE="nella";26738994]aivan älytöntä. _Ei nuku ees päiväunia(nytkin ollut 12tuntia hereillä, ollaan ulkoiltu ja touhuttu yms). samat iltarutiinit ollut vauvasta lähtien. ja se on tollanen piru.

Ihan oikeesti iltasadun jälkeen alkaa veden huuto, saa juoda sen kerran, sit pitäs alkaa nukkuu. Mut ei tappelee ja riehuu lähes aina tunnin.

Ei voida jättää yksin nukahtaa koska 1.kaataa sängynsä 2.koska toinenkin lapsi on samassa huoneessa(eikä enempää huoneita ole) jos ne jättäis kaksin niin siitä ei tulis mitään, eikä edes siitä että tuo jäis yksin, sehän ois vaan hauskaa vanhempien juoksutusta ku sais 1000kertaa huomion karkaamalla sieltä.

MÄ vaan haluun että iltatoimien jälkeen mä oon vapaa tekee omia juttuja ja että joka ilta ei oo yhtä raivoomista ja kiukuttelua.

Meillä iltapalan jälkeen mentiin ammeeseen, josta petiin. Miehen vuorolla liettiin satu, minä lauloin. Ei ikinä mitään ongelmia!

Mä en EDELLEENKÄÄN tajua, miten ihmiset saa tällasia tilanteita kehitettyä... Siis MITEN tohon on tultu?
Samaa mietin. Okei, lapsia on erilaisia, erityislapset ja sitä rataa.

Mutta aika moni tenava on vaan opetettu siihen, että nukkumaanmeno on sirkusta. Eivät nuku ennen kun äiti on laulanut 72 unilaulua, lukenut 4 satua, tanssinut masurkkaa, seissyt päällään, soittanut pan-huilulla Amazing gracen ja tehnyt pari volttia takaperin pelleasuun pukeutuneena. Ja vaatimustaso senkun kasvaa vaan ilta illalta.

Tai sitten nukkumaanmenosta on tehty rangaistus: jos oot tuhma, joudut aikaisin nukkumaan. Mene sänkyyn häpeämään ja miettimään mitä tuli tehtyä. Fail...

"nella"
[QUOTE="maija";26739137]Musta sä vaikutat vähän kiukkuiselta tohon tilanteeseen. Lapsi hermostuu siitä, eikä osaa itse rauhoittua. Yritäpä olla tiukka, mutta ystävällinen ja rauhallinen, jos se auttaisi.[/QUOTE]

en vaikuttanut kiukkuselta, vaan olin kiukkunen. Mutta jos mä oon eri paikassa(lapsi ei näe mua,eikä kuule niin ei se voi mmun kiukusta johtua) isä jäi sitä nukuttaa. onko se joku ihme että mua alkaa kyrsii kun satoja kertoja sama typerä käytös toistuu

"Nella"

Mutta aika moni tenava on vaan opetettu siihen, että nukkumaanmeno on sirkusta. Eivät nuku ennen kun äiti on laulanut 72 unilaulua, lukenut 4 satua, tanssinut masurkkaa, seissyt päällään, soittanut pan-huilulla Amazing gracen ja tehnyt pari volttia takaperin pelleasuun pukeutuneena. Ja vaatimustaso senkun kasvaa vaan ilta illalta.

Tai sitten nukkumaanmenosta on tehty rangaistus: jos oot tuhma, joudut aikaisin nukkumaan. Mene sänkyyn häpeämään ja miettimään mitä tuli tehtyä. Fail...

Niin nä äoletuksethan on aina oikeessa. tottakai meillä on kehoitettu tähän toimintaan ja palkittukin vielä siitä! :kieh:

MÄ sanoin että meillä on samat rutiinit ollut alusta lähtien, tiedätkö mitä se tarkoittaa? iltapala, hammaspesu/iltapesu,pissalla käynti, sänkyyn->iltasatu-> yhden kerran vettä sängyssä-> nukkumaan!

Täälläkin 4veellä vaikeuksia nukahtaa. Mitä touhukkaampi päivä, sen vaikeampi rauhoittua. Ilta toimet alkaa jo klo 7 jos nukkumassa pitäisi olla ennen ysiä. Puoli tuntia ennen sänkyyn menoa pötkötellään sohvalla ja jutellaan, hierotaan varpaita jne. Talkka ihan hiljaisella ja valoja pois. Sitten kun alkaa silmät lupsahdella, kannan omaan sänkyyn johon nukkuu sitten melko helposti. Tarvii rauhoittumisen ennen sänkyyn menoa.

"Nella"
Mä en EDELLEENKÄÄN tajua, miten ihmiset saa tällasia tilanteita kehitettyä... Siis MITEN tohon on tultu?
no miten, mistä mä tiedän(tiedän monia perheitä jossa ollaan paljon epäjohdonmukaisempia, mut lapset menee nätisti nukkuu).

Ongelma alkoi siitä kun lapsi meni pph joka nukutti hänet päiväunille, ei siis enään vaan nukahtanut illalla. Kesäloma kun alkoi niin zippas 10minuutissa jo klo 20.

Mutta nyt vaikka ei nuku päiväunia, jaksaa tapella taas vaikka kuinka myöhään. toki luulis että 12tunnin hereillä olon jälkeen nukahtais helposti,mut ei... eilenkin nukahti 21.55.

ja kato kun meillä on isompi adhd lapsi samassa huoneessa niin niitä ei voi jättää kaksin... isompi yllyttäis pienempää ja hypppis ityekkin seinille... eli se ois katastrofi.

Mutta mä nyt ajattelin että koska muutos on pakko tulla, kokeillaan paari viikkoa sitä että pienempi menee ensin nukkumaan ja isompi vasta sitten ku pienempi nukkuu. voi sitten kokeilla sitä että vaan palauttaa sänkyyn.

Tosin en usko että se auttaa,koska tähänkään asti huomiotta jättäminen ei ole auttanut.
Lapsihan vaan kipataan takas makaa ja sillä siisti.

"Nella"
ehkä näillä lapsilla on vaan huonot geenit... sukuvika siis että suksi ei luista... voi kun sais videokuvaa liitettyä, mä en usko että kovin moni on tollanen. Etenkin kun ei sillä saavuta mitään.

Muta kiitos vastanneille.

ps. meillä lapset saa päivän mittaan huomiota ja aikaa... luulis riittävän.

"nella"
[QUOTE="pallero";26739522]Kyllä 4v. jo yleensä ymmärtää tuon jonkun mainitseman tarrapalkitsemisen. Meillä se on ainakin toiminut jo 3-v. lapsella. Jos ette ole kokeilleet niin suosittelen ainakin kokeilemaan. Palkinnon ei tosiaan tarvitse olla mikään tavara, vaan voi hyvin olla just mukava tekeminen kaksin vanhemman kanssa.[/QUOTE]

no mut kaikki lapsethan on samanlaisii,eikö, kehittyy samaan aikaan ja silleen?

Mukava tekeminen miten se voisi toimia palkintona? ehkä perheissä joissa ei lasten kanssa tehä mitään, mutta kun me tehään joka päivä yhdessä kaikkee.. pelataan...leikitään..luetaan.. ulkoilaan.. usein leivotaankin.. ruuanlaittoon pääsee mukaan..hassutellaan... lähes joka päivä käydään leikkipuistossa.. pyöräillään.. pelataan pihapelei.

:LOL:

Minä kyllä tiedä miten tuskastuttavaa tuo on! Tapellut saman asian kanssa vuosia. 4v heräilee vielä öisinkin ja aloittaa saman rumban klo 3 yöllä. Anna vettä, nälkä, pissattaa, ei nukuta, mennään ulos jne jne.. Mitkään jämäkät sänkyyn takaisin kantamiset ja huomiotta jättäminen ei auta. Illalla siis nukahtaa jos rauhoittaa ennen sänkyyn menoa vaikka sohvalla telkkaria katsellen. Yöllä kömpii viereen ja siihen nukkuu kun käärii peitoon, heijaa ja laulaa yms ihan hiljaa.. Kokeilemalla eri juttuja löydät teille parhaimman keinon nukahtaa.

Yhteistyössä