Juttelin tänään yhden tunisialaistaustaisen nuoren naisen kanssa ja mietin...

• Viestiketjun aloittaja huomiohuokailija
  • Ensimmäinen viesti
huomiohuokailija
Kysyin häneltä ensin mistä on kotoisin. Hän vastasi: "Mä oon syntyny Suomessa ja mä oon aina asunut Suomessa, samoin mun siskot ja veli. Meidän vanhemmat on tunisiasta."

Mietin siinä, miten vähän oikeasti niistä maahanmuuttajiksi kutsutuista on oikeasti maahanmuuttajia sanan varsinaisessa merkityksessä.

Miksi heitä kutsutaan mashanmuuttajiksi? Onko se joku muotisana?

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26720066:
Maahanmuuttajia ovat kaikki, jotka ulkonäöltään poikkeavat valtaväestöstä ja joilla on elossa olevia esi-isiä, jotka eivät ole syntyneet Suomessa. Näin Keittiksen keittiölogiikalla :D
Juu, tää toimii samalla tavalla kuin muutto maaseudulle johonkin pikkukylään: siellä olet tulokas toiseen polveen asti, kolmannessa polvessa voi ehkä alkaa jo varovasti ajatella olevansa paikallisia.

Mun kaverille kerran joku tokas laivalla mee vittuun siitä vitun mamu tai jotain muuta vastaavaa. Sillä oli silloin mustaks värjätty tukka ja tummanruskeet piilarit ja ilmeisesti ihokin sitten jotenkin tavallista tummempi. Kyllähän se oudolta tuntui varsinkin kun oikeasti sillä on vaalea tukka, siniset silmät ja ihan Suomessa syntynyt samoin kuin koko tunnettu suku.

Keittiönoita
Oikeasti me ollaan kaikki maahanmuuttajia (paitsi saamelaiset). :D
Tästäpä tulikin mieleeni, kun jokunen vuosi sitten serkkuni Lapista tuli pitkästä aikaa käymään pääkaupunkiseudulla. Istuttiin tuopin ääressä ja joku tuli siihen tummalta, nappisilmäiseltä ja lyhyenlännältä serkultani kysymään, mistä päin maailmaa hän on kotoisin. Serkkuni vastasi: "Suomestahan minä. Mistäs sinä, kun olet niin eri näköinen kuin me alkuperäiset suomalaiset?" :D :D

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26720133:
Tästäpä tulikin mieleeni, kun jokunen vuosi sitten serkkuni Lapista tuli pitkästä aikaa käymään pääkaupunkiseudulla. Istuttiin tuopin ääressä ja joku tuli siihen tummalta, nappisilmäiseltä ja lyhyenlännältä serkultani kysymään, mistä päin maailmaa hän on kotoisin. Serkkuni vastasi: "Suomestahan minä. Mistäs sinä, kun olet niin eri näköinen kuin me alkuperäiset suomalaiset?" :D :D
:D

• Tykkää
Reactions: Wolt
Mä oon katkera, kun mua ei ole ikinä koskaan missään sanottu maahanmuuttajaksi, vaikka mä periaatteessa oon. Moni ei vaan tiedä mitään mun taustoista. :D
Et oo tarpeeks eksoottisen näkönen ;) mut aikuisten oikeesti ne kommentit mitä lapset saa ( omani ei onneksi niin paljoa, mitä joidenkin muiden ) aikuisilta, on jotain ihan käsittämätöntä :mad:

huomiohuokailija
Et oo tarpeeks eksoottisen näkönen ;) mut aikuisten oikeesti ne kommentit mitä lapset saa ( omani ei onneksi niin paljoa, mitä joidenkin muiden ) aikuisilta, on jotain ihan käsittämätöntä :mad:
Kyllä mä sillon olin aika eksoottisen näkönen kun asuttiin ulkomailla. Suomessa kalpenin. :D

Ja on mulla tummat kiharat hiukset ja ruskeat silmät (ja pitkät, tuuheat ripset).

"pop"
Me saadaa usein aiheetonta palautetta kaupoissa jne. koska puhutaan lapselle englantia ja siis toisinaan toisillemmekin kun unohtuu vaihtaa kieli vaikkapa autossa käydyn keskustelun päätteeksi. Ihmiset sitten suhtautuu meihin kuin ulkomaalaisiin, ei edes välttämättä mamuina. Sekä epäasiallista että vain uteliasta kommenttia on tullut usein, ja kiusaantuminen kun on selvinnyt että olemme kaikki kolme ihan supisuomalaisia, suomenruotsalaisia miehen suvussa vissiin kuusi polvea taaksepäin...

"vieras"
[QUOTE="pop";26720662]Me saadaa usein aiheetonta palautetta kaupoissa jne. koska puhutaan lapselle englantia ja siis toisinaan toisillemmekin kun unohtuu vaihtaa kieli vaikkapa autossa käydyn keskustelun päätteeksi. Ihmiset sitten suhtautuu meihin kuin ulkomaalaisiin, ei edes välttämättä mamuina. Sekä epäasiallista että vain uteliasta kommenttia on tullut usein, ja kiusaantuminen kun on selvinnyt että olemme kaikki kolme ihan supisuomalaisia, suomenruotsalaisia miehen suvussa vissiin kuusi polvea taaksepäin...[/QUOTE]

Ihan mielenkiinnosta miksi puhutte lapselle englantia? Onko se toisen vanhemman aidinkieli?

Jännä miten ihonväri tai ulkonäkö tuntuu korostavan tuota maahanmuuttajuutta.

Itse ollaan tietty maahanmuuttajia, mutta lapsista joskus mietin että ovatko he. Tai siis kokevatko aikanaan itsensä suomalaisiksi vai ruotsalaisiksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26720778:
Se on helposti havaittavissa. Toki aksenttikin paljastaa, mutta silloin toisen pitäisi puhua jotain.
Toisaalta maahanmuuttajana voidaan pitää ihmistä jonka aksentissa ei ole mitään "vikaa". Esim kaveri joka on vauvana adoptoitu intiasta ihan perus-svensson -perheeseen ja jolle ruotsi on ainoa äidinkieli saa usein törmätä siihen että häntä pidetään maahanmuuttajana vain ulkonäön perusteella.

"vieras"
[QUOTE="pop";26720662]Me saadaa usein aiheetonta palautetta kaupoissa jne. koska puhutaan lapselle englantia ja siis toisinaan toisillemmekin kun unohtuu vaihtaa kieli vaikkapa autossa käydyn keskustelun päätteeksi. Ihmiset sitten suhtautuu meihin kuin ulkomaalaisiin, ei edes välttämättä mamuina. Sekä epäasiallista että vain uteliasta kommenttia on tullut usein, ja kiusaantuminen kun on selvinnyt että olemme kaikki kolme ihan supisuomalaisia, suomenruotsalaisia miehen suvussa vissiin kuusi polvea taaksepäin...[/QUOTE]

Voi luoja miten typeriä ihmiset on. Ja en nyt tarkoita niitä kommentoijia.

huomiohuokailija
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26720778:
Se on helposti havaittavissa. Toki aksenttikin paljastaa, mutta silloin toisen pitäisi puhua jotain.
Tää tunisialaistaustainen puhui selvää suomea ja iho oli vaalea. Tummista kulmakarvoista ja hijabista päättelin että vois olla arabi. :D

Keittiönoita
Toisaalta maahanmuuttajana voidaan pitää ihmistä jonka aksentissa ei ole mitään "vikaa". Esim kaveri joka on vauvana adoptoitu intiasta ihan perus-svensson -perheeseen ja jolle ruotsi on ainoa äidinkieli saa usein törmätä siihen että häntä pidetään maahanmuuttajana vain ulkonäön perusteella.
Mutta maahanmuuttajahan hän tavallaan onkin, koska ei ole edes syntynyt Ruotsissa.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26720820:
Mutta maahanmuuttajahan hän tavallaan onkin, koska ei ole edes syntynyt Ruotsissa.
Niin noin ajatellen. Kuitenkaan itse en osaa häntä mieltää muuta kuin Ruotsalaiseksi koska hän on ruotsalaisen perheen lapsi. Joidenkin silmissä taas hänen lapsensakin ovat maahanmuuttajia ulkonäön perusteella vaikka isänsä on ruotsalainen samoin kuin koko äidin suku, koskaan eivät ole intiassa käyneetkään jne.

Yhdessä tuttavaperheessä äidin isä on Gambiasta ja tämä äiti sekä lapsetkin ovat selvästi tummia. Näistä lapsista (jotka siis puhuvat äidinkielenään pelkästään ruotsia kuten äitinsäkin) ulkomaalaistausta näkyy heti ja sitä pidetään "vahvempana" kuin esim tuttavaperheessä jossa äiti on ruotsalainen ja isä kansalaisuudeltaan suomalainen, suomalaisten maahanmuuttajavanhempien lapsi joka puhuu auttavaa suomea. Lapset puhuvat pelkkää ruotsia ja perhe on viimeisen 9v aikana käynyt vissiin kolme kertaa suomessa, oikeastaan kellekään ei tule edes mieleen että nuo lapset olisivat mitään muuta kuin ruotsalaisia.

"Argh"
No onkos sitten suomalaisten vanhempien ulkomailla syntyneet lapset maahanmuuttajia kans? Ei ne oikein paluumuuttajiakaan voi olla toisin kuin vanhempansa, jos eivät ikinä ole Suomessa asuneet.

Yhteistyössä