Sattuneesta syystä olen kiinnostuneena uppoutunut opukseen, jossa kerrotaan masennuksen parantamisesta luonnonkeinoin...

..noh, niihin luonnonkeinoihin en ole vielä kerennyt, mutta kovasti on tullut uutta tietoa korvan taakse vitamiineista ja niiden puutosoireista. Myös ruokavalio on monessa keississä ollut avaintekijä. Nimenomaan hiilaripitoinen ruoka on överipahasta, samoin kofeiini. Pistää sinänsä miettimään, kun kuulemma 70 000 suomalaista vetää mieliala-yms.lääkkeitä....mitä mieltä itse olet?
 
Voisi olla tutustumisen arvoinen teos.
Vaikka kofeiinista en olisi kovin valmis luopumaan. Tai olen joskus siitä itseni vierottanutkin,
mutta se on hankalaa.

Uskon, että ruokavaliolla on suuri merkitys kaikkeen. Mutta en kyllä kuitenkaan oikein osaa
vaalia sillä terveyttäni.:ashamed:
 
[QUOTE="vieras";26720650]Luepas mindfulness-meditaatiosta, se avittaa masennukseen. Taitaa olla ihan tieteellisesti todistettukin.[/QUOTE]

Gettin' there..kunhan saan ensin tuon vitskuhomman hallintaan...:D Ei vaan, mä kävin terkkarilla potemassa uupumusta ja lääkkeeksi sain mielialalääkereseptin. Ihan vaan varmuuden vuoksi. Olin itse kiinnostunut siitä kognitiivisesta terapiasta jota ikäänkuin porkkanana tarjoiltiin, mutta koska kieltäydyin lääkityksestä lekuri kertoikin, että terapia olisi käytännössä mahdoton. Menin sitten homeopaatille ja olo normalisoitui parissa päivässä...et en tiä mitä aatella.
 
Voisi olla tutustumisen arvoinen teos.
Vaikka kofeiinista en olisi kovin valmis luopumaan. Tai olen joskus siitä itseni vierottanutkin,
mutta se on hankalaa.

Uskon, että ruokavaliolla on suuri merkitys kaikkeen. Mutta en kyllä kuitenkaan oikein osaa
vaalia sillä terveyttäni.:ashamed:
Juups, ei noita ratkaisuja tehdä vasta kuin vasta sitten kun on pakko. Ja mun oli. Pakko jättää kahvi ja gluteiini. Ja muut turhat sokerit sun muut.
 
[QUOTE="vieras";26720709]Siis avittiko masennukseen se, että jätit kofeiinin, gluteiinin ja turhat sokerit?[/QUOTE]

No ainakin ne auttoivat fyysisiin oireisiin. Ja homeopaatin jälkeen alkoi henkinen olokin rauhoittua ja selkiintyä.
 
"mama"
Nyt ollaan hiukan hakoteillä aiheessa masennus. Kyllähn jokainen varmasti tietää että oikealla ruokavaliolla, liikunnalla ja vitamiineilla on positiivinen vaikutus yleisvireyteen...se kun vain ei ole sama asia kuin masennus.
 
[QUOTE="mama";26720882]Nyt ollaan hiukan hakoteillä aiheessa masennus. Kyllähn jokainen varmasti tietää että oikealla ruokavaliolla, liikunnalla ja vitamiineilla on positiivinen vaikutus yleisvireyteen...se kun vain ei ole sama asia kuin masennus.[/QUOTE]

Juu no tuon kirjan pääpointti on ollutkin ylisuuret vitamiiniannokset+aminohappolisät+hivenainelisät. En mä ole asiantuntija, mutta ne annokset vaikuttavat tosi suurilta..mutta sitähän sanotaan useammassikin lähteessä, että viralliset vitamiinisuositukset on muutenkin alakanttiin. Nimenomaan ne suuret annokset ovat se millä mm. masennus on saatu hoidettua. Ei siis pelkkä terveellinen ravinto ja liikunta yms., mutta toki nekin parantavat olotilaa, uskoisin.
 
"mama"
Juu no tuon kirjan pääpointti on ollutkin ylisuuret vitamiiniannokset+aminohappolisät+hivenainelisät. En mä ole asiantuntija, mutta ne annokset vaikuttavat tosi suurilta..mutta sitähän sanotaan useammassikin lähteessä, että viralliset vitamiinisuositukset on muutenkin alakanttiin. Nimenomaan ne suuret annokset ovat se millä mm. masennus on saatu hoidettua. Ei siis pelkkä terveellinen ravinto ja liikunta yms., mutta toki nekin parantavat olotilaa, uskoisin.
Masennukseen on jokin SYY, henkinen sellainen. Ei sitä vitamiineilla paranneta. Jos se sillä paranee, kyseessä on ollut vitamiinivajeesta tms johtuva väsymys/saamattomuus.
 
"vieras"
[QUOTE="mama";26727150]Masennukseen on jokin SYY, henkinen sellainen. Ei sitä vitamiineilla paranneta. Jos se sillä paranee, kyseessä on ollut vitamiinivajeesta tms johtuva väsymys/saamattomuus.[/QUOTE]

Ja sen kroonistuessa se johtaa herkästi masennukseen. Mä menin vuosi sitten valittamaan lääkärille masennusoireista, tehtiin ensin verikoe, Hb oli alle 100 josta mun olotila johtuikin. Ei tosin parantunut heti Hb:n noustua, mutta pikkuhiljaa koheni.

Muuten olen kyl huomannut että suklaa ja sokeri tosiaan tekee huonoa, joten varmasti masentuneen olisi syytä kokeilla niiden välttämistä.
 
vfr
Jos ap jossain kohtaa huomaat viestini, olisi mielenkiintoista tietää, mainittiinko kirjassa mitään siitä, miten kauan masennusoireiden lievittyminen kestää gluteenittoman ruokavalion aloittamisen jälkeen. Mulla hypotyreoosi ja sitä myötä ilmeisesti myös puhjennut keliakia. Hypotyreoosin lääkitys suht kunnossa, keliakian takia gluteenittoman dieetin olen aloittanut noin kuukausi sitten. Ennen noiden diagnosoimista olin pitkään ollut täysin vetämättömissä ja alakuloinen; useamman erilaisen masennustestin olen tehnyt ja tulokset suht samanlaisia, eli keskivaikea masennus. Mäkään en kuitenkaan mitään lääkityksiä siihen halua aloittaa, sillä olen varma, että mun kohdallani keliakialla ja hypotyreoosilla on osuutensa asiassa. Tiedän, että kummankin hoidon pitää olla kondiksessa, jotta voin hyvin.
 
"nuuti"
Kerrotko ap mitä vitamiineja ja hivenaineita ja millaisia määriä siinä kirjassa suositellaan? Veikkaukseni on että ainakin D-vitamiinia, sitä ehkä 200mikrogrammaa vrk? Sitten karnosiinia, sinkkiä, magnesiumia.. B-vitamiinia, oisko ollut riboflaviini?

Joskus otin noista itse selvää, mutta kadotin sen "lunttilappuni" ja tahtoisin aineet ja määrät uudelleen selville :) Tarpeen tulis täälläkin osoitteessa...

Mitenkäs tuo homeopatia? Ootteko vaan sanoneet että mielialaan kaipaisitte kohennusta vai mitä? Montako kertaa siellä pitää käydä vai saako tropit samantien?
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";26727271]Ja sen kroonistuessa se johtaa herkästi masennukseen. Mä menin vuosi sitten valittamaan lääkärille masennusoireista, tehtiin ensin verikoe, Hb oli alle 100 josta mun olotila johtuikin. Ei tosin parantunut heti Hb:n noustua, mutta pikkuhiljaa koheni.

Muuten olen kyl huomannut että suklaa ja sokeri tosiaan tekee huonoa, joten varmasti masentuneen olisi syytä kokeilla niiden välttämistä.[/QUOTE]

Niin, eli sairautesi ei ollut masennus. Hemoglobiinisi oli matalalla, josta johtuivat oireesi. Kuten joku jo sanoikin, MASENNUS ON SAIRAUS jota ei vitamiinit, sokerit, jne. paranna. Jos olotilasi parani Hb:n noustua, et ollut masentunut. Sinulla oli vain matala Hb johon taas suklaan ja sokerin välttäminen varmasti auttavat.

Älkää puhuko jooko masennuksesta tai poppaskonsteistanne jos ette oikeasti kyseistä sairautta edes ymmärrä. "Mä olin NIIIIN masentunut, mutta sitten olin viikon etelässä ottamassa aurinkoa ja parannuin!"

En tiedä sitten minkälaisten lääkäreitten kanssa olette olleet tekemisissä, mutta kyllä oikeasti masennusta sairastavilta on varmasti moneen otteeseen testattu fysiikka päästä varpaisiin. Jos fyysistä syytä ei ole, ei sitä voi millään suklaan pannaan laittamisella parantaa.
 
[QUOTE="vieras";26738803]
En tiedä sitten minkälaisten lääkäreitten kanssa olette olleet tekemisissä, mutta kyllä oikeasti masennusta sairastavilta on varmasti moneen otteeseen testattu fysiikka päästä varpaisiin. Jos fyysistä syytä ei ole, ei sitä voi millään suklaan pannaan laittamisella parantaa.[/QUOTE]

Ei ole. Kilpirauhaskokeet otetaan, ja jos ne ovat ok, lyödään pilleriresepti kouraan ja heitetään pihalle. Been there.
Itse ajattelen, että liikunnalla (endorfiinit) ja ravinnolla (aivojen kannalta tarpeelliset aineet) voi hyvinkin olla ennaltaehkäisevä ja lievää masennusta parantava vaikutus. Jos puhutaan keskivaikeasta/vaikeasta depressiosta, tarvitaan usein myös lääkkeitä ja terapiaa (voi kun sitä kaikki tarvitsevat saisivatkin!). Ja lisäksi liikuntaa ja terveellistä ruokaa :)

Homeopatiaan en valitettavasti jaksa uskoa PAITSI että jos siitä saa tarvitsemansa henkisen tuen, niin toimiihan se silloin :)
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";26738803]En tiedä sitten minkälaisten lääkäreitten kanssa olette olleet tekemisissä, mutta kyllä oikeasti masennusta sairastavilta on varmasti moneen otteeseen testattu fysiikka päästä varpaisiin. Jos fyysistä syytä ei ole, ei sitä voi millään suklaan pannaan laittamisella parantaa.[/QUOTE]
Kyllä voi kysyä, että minkälaisten lääkäreiden kanssa on tekemisissä. Minulta lääkäri ei ainakaan testannut mitään, ei edes hemoglobiinia mitattu, kun hän kirjoitti vuodeksi masennuslääkkeet. Myöskään minkäänlaista seurantaa ei ollut.

Uskon, että ruokavalio sekä ympäristötekijät vaikuttavat ihmisen masentuneisuuteen. Jos ruokavalio ja ympäristötekijät ovat kunnossa, niin sairastumisen mahdollisuus pienenee ainakin vähän.
 
"poikia3"
Ei ole. Kilpirauhaskokeet otetaan, ja jos ne ovat ok, lyödään pilleriresepti kouraan ja heitetään pihalle. Been there.
Itse ajattelen, että liikunnalla (endorfiinit) ja ravinnolla (aivojen kannalta tarpeelliset aineet) voi hyvinkin olla ennaltaehkäisevä ja lievää masennusta parantava vaikutus. Jos puhutaan keskivaikeasta/vaikeasta depressiosta, tarvitaan usein myös lääkkeitä ja terapiaa (voi kun sitä kaikki tarvitsevat saisivatkin!). Ja lisäksi liikuntaa ja terveellistä ruokaa :)

Homeopatiaan en valitettavasti jaksa uskoa PAITSI että jos siitä saa tarvitsemansa henkisen tuen, niin toimiihan se silloin :)
Paitsi että vaikeasti masentunutta et saa edes liikkeelle ilman lääkitystä, samoin osa masentuneista syö tuskin mitään, ja osa taas syö herkkuja. He tarvitsevat sen lääkityksen, että olo paranee.

Miehelläni on serotoniinin aineenvaihdunnassa puutos. Olen nähnyt totaalisen romahduksen, kun hänen käyttämänsä lääkkeen maahantuonti lopetettiin ja aloitettiin toinen lääke, joka ei toiminutkaan. Kahdessa viikossa mies romahti täysin toimintakyvyttömäksi plus rupesi saamaan voimakkaita fyysisiä oireita, esim. sydänoireita. Kun lääkitys saatiin toimivaksi, viikossa alkoi tapahtumaan jo muutos parempaan ja kahden viikon jälkeen hän oli jo toimintakykyinen.

Tuohon on kenenkään turha tulla puhumaan liikunnasta (mieheni liikkuu viikottain paljon, lihaksisto on näkyvissä ja rasvaprosentti olematon). Ruokavaliossa olisi parantamisen varaa, mutta säännöllisesti käyttää vitamiineja ja lisäkuitua.

Mieheni tulee siis ihan aina tarvitsemaan lääkityksen, koska kyseessä on aineenvaihdunnan häiriö, joka aiheuttaa vakavan masennuksen ilman lääkitystä.
 

Yhteistyössä