Mä EN kestä, noloa!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
"Minulla oli sovittu tapaaminen gynekologin vastaanotolle loppuviikosta. Aikaisin aamulla sain soiton tohtorin vastaanotolta ja minulle kerrottiin, että aikani voitaisiin siirtää siksi aamuksi kello 9:30.

Olin tehnyt aamiaiset ja valmistanut lapset kouluun, kun kello oli jo 8:45. Matka vastaanotolle kestää n. 35 minuuttia, joten minulla ei ollut juurikaan luppoaikaa.

Kuten suurin osa naisista, minäkin kiinnitän erityistä huomiota hygieniaan ja siisteyteen ennen tällaista "käyntiä". Joten kiirehdin yläkertaan, riisuuduin, kastelin pesusienen, joka oli lähinna ammetta ja pesin "ko. alueen" varmistaakseni, että se oli "esittelykunnossa". Heitin pesusienen pyykkikoriin, puin päälleni ja hurjastelin autollani vastaanotolle.

Olin odotushuoneessa vain muutaman minuutin kun minut jo kutsuttiin sisälle. Toimenpiteen tuntien, kuten uskon kaikkien naisten tuntevan, hyppäsin toimenpidepöydälle ja katselin huoneen toista seinää ja kuvittelin olevani Pariisissa tai aivan muualla miljoonien kilometrien päässä.

Yllätyin hiukan kun tohtori sanoi "jahas, sitä on siistitty paikkoja oikein erityisellä huolella", mutta en vastannut mitään. Kun aikani oli ohi, huokaisin helpotuksesta ja lähdin kotiin. Loppupäivä sujui normaalisti- shoppailua, siivousta, kokkailua etc.

Koulun jälkeen kuusivuotias tyttäreni leikki itsekseen ja huusi minulle kylpyhuoneesta:
- "Äiti, missä mun pesusieni on?"
Käskin hänen ottamaan uuden seinäkaapista. Hän vastasi:
- "Ei! Tarvitsen sen mikä oli ammeessani, siinä on kaikki minun glitterit ja kimalteet!"

Mä olisin kieltäytynyt. Varmaan naapurikin olisi ymmärtänyt.

Kieltäydyin kuopuksen saatuani jälkitarkastuksesta, kun yllättäen neuvolalääkärin sijaisena oli entinen oppilaani. Hän ainakin ymmärsi oikein hyvin ja sain ajan siirrettyä ilman mutinoita.

[QUOTE="vieras";26716156]"Minulla oli sovittu tapaaminen gynekologin vastaanotolle loppuviikosta. Aikaisin aamulla sain soiton tohtorin vastaanotolta ja minulle kerrottiin, että aikani voitaisiin siirtää siksi aamuksi kello 9:30.

Olin tehnyt aamiaiset ja valmistanut lapset kouluun, kun kello oli jo 8:45. Matka vastaanotolle kestää n. 35 minuuttia, joten minulla ei ollut juurikaan luppoaikaa.

Kuten suurin osa naisista, minäkin kiinnitän erityistä huomiota hygieniaan ja siisteyteen ennen tällaista "käyntiä". Joten kiirehdin yläkertaan, riisuuduin, kastelin pesusienen, joka oli lähinna ammetta ja pesin "ko. alueen" varmistaakseni, että se oli "esittelykunnossa". Heitin pesusienen pyykkikoriin, puin päälleni ja hurjastelin autollani vastaanotolle.

Olin odotushuoneessa vain muutaman minuutin kun minut jo kutsuttiin sisälle. Toimenpiteen tuntien, kuten uskon kaikkien naisten tuntevan, hyppäsin toimenpidepöydälle ja katselin huoneen toista seinää ja kuvittelin olevani Pariisissa tai aivan muualla miljoonien kilometrien päässä.

Yllätyin hiukan kun tohtori sanoi "jahas, sitä on siistitty paikkoja oikein erityisellä huolella", mutta en vastannut mitään. Kun aikani oli ohi, huokaisin helpotuksesta ja lähdin kotiin. Loppupäivä sujui normaalisti- shoppailua, siivousta, kokkailua etc.

Koulun jälkeen kuusivuotias tyttäreni leikki itsekseen ja huusi minulle kylpyhuoneesta:
- "Äiti, missä mun pesusieni on?"
Käskin hänen ottamaan uuden seinäkaapista. Hän vastasi:
- "Ei! Tarvitsen sen mikä oli ammeessani, siinä on kaikki minun glitterit ja kimalteet!"[/QUOTE]

Ikivanha tarina.

[QUOTE="vieras";26716040]Olisit kyllä voinut ottaa toisen gynen. Eli oma valintasihan tuo oli.[/QUOTE]

Meillä päivystää yksi gyne ja se joka on vuorossa on käytävä, oli se naapuri tai äidin miesystävä. Omaa "pöheikköäni" on tutkinut useampi työkaveri, niin mies- kuin naispuolisetkin. Ihan luonnollista, ne on ammatillisia asioita ja henk.koht. asiat on erikseen.

Jos olisin itse kyseinen naapurin gyne niin ihan pienellä kiusallakin viettäisin seuraavat pari iltaa trimmaillen ahkerasti omia pihapuskia äänekkäällä bensatrimmerillä vaikkeivät olisi sen tarpeessakaan.

Kai nyt jotkut lääkärien työturvallisuusmääräyksetkin kieltää töiden tekemisen keskellä villiviidakkoa.

[QUOTE="kätilö";26716235]Meillä päivystää yksi gyne ja se joka on vuorossa on käytävä, oli se naapuri tai äidin miesystävä. Omaa "pöheikköäni" on tutkinut useampi työkaveri, niin mies- kuin naispuolisetkin. Ihan luonnollista, ne on ammatillisia asioita ja henk.koht. asiat on erikseen.[/QUOTE]

Vai niin. Minulla taas on ollut varaa valita pienemmälläkin paikkakunnalla, ja kaverini joka on lääkäri on kyllä saanut aina halutessaan vaihtaa lääkäriä. Ja on vaihtanutkin toisinaan.

Ja minut on auttanut maailmaan silloinen naapurin tätimme, joka on kätilö. Itse muutimme 1.5v sitten kadulle, jossa sattumalta asuu kuopukseni kätilö synnytysvuodeosastolta. Tuo nainen on siis nähnyt juuri synnyttäneen alapääni ja jopa katetroinut minut, kun en heti saanut pissattua. Ja meidän lapset on samassa pk-ryhmässä... Aluksi oli hieman outoa, mutta toisaalta, mitäs tuosta.. kai! :D

[QUOTE="vieras";26716254]Vai niin. Minulla taas on ollut varaa valita pienemmälläkin paikkakunnalla, ja kaverini joka on lääkäri on kyllä saanut aina halutessaan vaihtaa lääkäriä. Ja on vaihtanutkin toisinaan.[/QUOTE]

Ja vielä, että johan tuossa tuli ilmi että kyseessä oli päivystystilanne, ja sehän on eri asia, kuten todettu.

Musta jotenkin tuntuu,että ne gynet ei ihan kauheesti kiinnitä siihen alapään karvoitukseen huomiota. Se ei kuitenkaan oo se niitten pääasiallinen homma. Ja siinä vaiheessa kun papa:n tuloskin on jotain 4 tai 5 niin ei varmaan enää itteekään eniten se karvoitus huoleta...

Ja minut on auttanut maailmaan silloinen naapurin tätimme, joka on kätilö. Itse muutimme 1.5v sitten kadulle, jossa sattumalta asuu kuopukseni kätilö synnytysvuodeosastolta. Tuo nainen on siis nähnyt juuri synnyttäneen alapääni ja jopa katetroinut minut, kun en heti saanut pissattua. Ja meidän lapset on samassa pk-ryhmässä... Aluksi oli hieman outoa, mutta toisaalta, mitäs tuosta.. kai! :D

No, tuskin ajattelee koko asiaa. Itsellä on paljon tuttuja esim perhekerhoista. Olen hoitanut heitä lapsivuodeosastolla ja osaa salissakin. En kyllä koskaan kerhossa tai muutenkaan vapaalla ajattele asiaa, toivottavasti eivät hekään. Se on työtä kuten mikä tahansa muukin:)

näin terveydenhuoltoalalla olevana voin sanoa että en ole ikinä kuullut yhdenkään työkaverin olleen minkääntasoisesti kiinnostunut siitä, minkälainen puska tai puskattomuus asiakkaalla on jalkojenvälissä.

[QUOTE="kätilö";26716297]No, tuskin ajattelee koko asiaa. Itsellä on paljon tuttuja esim perhekerhoista. Olen hoitanut heitä lapsivuodeosastolla ja osaa salissakin. En kyllä koskaan kerhossa tai muutenkaan vapaalla ajattele asiaa, toivottavasti eivät hekään. Se on työtä kuten mikä tahansa muukin:)[/QUOTE]

Toivottavasti ei. Näin potilaan näkökulmasta asia on varmasti kiusallisempi ja kuvitelmat omassa mielessä.

Itse olen ottanut papa-näytteitä tutuilta ja työkaverilta, ei töissä mietitä vapaa-ajan kuvioita ja toisin päin. Lisäksi kun olin neuvolassa ja synnyttämässä oli paikalla myös työkavereita opiskelemassa. Entinen työkaverini poisti jopa katetrin. Ammattitaitoinen ihminen ei tuo muita asioita keskusteluun ellei asiakas niitä ota esiin. Myöskään työasioita ei oteta vapaalla esiin vaikka asiakas toivoisi.

No eihän sitä toki siinä odotushuoneessa tarvitse sanoa! Voihan sitä mennä reippaasti huoneeseen ja sanoa siellä asiallisesti että kun ollaan kerraan naapureita jne. niin toivoisin että joku muu henkilö ottaisi näytteen. Kait nyt terveyskeskuksissa/työterveysasemilla/yksityisillä lääkäriasemilla on useampia henkilöitä töissä.

Ette varmaan jättäisi autoannekaan huoltoon jos huomaisitte että naapuri on asentajana? Voi herran kiesus...

Ja minulta näytteen otti kerran poikani hyvä ystävä joka oli meillä rampannut kylässä sen 10 vuotta ja hyvä perhetuttu jo meille kaikille. Tiesin, että on harjoittelijana kyseisessä paikassa, mutta en ikinä oli uskonut et sattuu juuri minulle. Ja se hetki, kun minua huudettiin huoneeseen ja tunnistin äänen....noloa noloa....

Onhan nuo tietty kiusallisia, minulla oli äitini hoitajana kun synnytyksen jälkeen oltiin vuodeosastolla. Kiusallisia hetkiä äitini tarkastellessa tikkejäni sun muita. Ja tokihan se synnytyskin oli hieman kiusallinen, jälkikäteen, sillä kaikki työntekijät tunsivat äitini.

Eiköhän molemmissa tapauksissa työntekijä suhtaudu ammattitaidolla työhönsä. Eli työ työnä, ei siinä eroa ole.

Ihan varmasti, kyse ei nyt olekaan siitä lääkäristä/hoitajasta, vaan asiakkaasta. Asiakkaita on erilaisia. Jotkut naiset on ihan sujut sen kanssa, että naapurin mies näkee heidän alapäänsä, toisista se ajatus ei tunnu hyvältä. Lääkärillä käynti on muutenkin aina henkilökohtaista, saati sitten kun kyse on gynekologiasta. Ammattitaitoisen hoitajan/lääkärin luulisi senkin ymmärtävän.

Yhteistyössä