Totuus paljastui: Naiset ovat älykkäämpiä kuin miehet!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Kyllähän me naiset tämän olemme tienneet jo kauan. Ei siis mikään uusi juttu.

Sukupuolten välinen sota on saanut uuden, dramaattisen käänteen. Naiset kirjaavat nyt keskimäärin parempia tuloksia älykkyystesteissä kuin miehet, ensimmäistä kertaa sataan vuoteen.
Älykkyystestien tuloksia on tallennettu noin sadan vuoden ajan. Tähän saakka naisten keskimääriset tulokset ovat olleet jopa viisi pistettä miehiä alhaisempia, mutta tilanne on muuttunut. Kuilu on kuroutunut umpeen, ja naiset menevät miesten ohi vauhdilla.

Uusiin tulokseen on päätynyt tunnettu älykkyyden mittaamisen asiantuntija James Flynn, joka julkaisee pian aiheesta kirjan.

- Kuluneen sadan vuoden aikana älykkyysosamäärät ovat nouseet sekä miehillä että naisilla, mutta naisilla nousu on ollut nopeampaa, Flynn sanoo brittilehti Telegraphille.

Flynn pitää syynä nyky-yhteiskunnan monimutkaisuutta: pärjätäkseen elämässä ihmisten pitää osata hyvin erilaisia asioita. Naiset ovat osoittautuneet tässä "multitaskingissa" taitavammiksi kuin miehet.

- Se on modernisoitumisen seurausta. Nykymaailman kompleksisuus pakottaa aivot sopeutumaan tilanteeseen, ja älykkyysosamäärä nousee.

Muitakin teorioita naisten älykkyyden nopeasta kehityksestä on: tasapainottelu perhe-elämän ja uran välilllä tekee naisista miehiä fiksumpia.

Mahdollista on sekin, että naiset ovat aina olleet potentiaalisesti miehiä älykkäämpiä, mutta he realisoivat tuon potentiaalinsa vasta nyt.

Mitä mieltä olet? Kommentoi uutista alla olevaan kommenttikenttään.

Trendin kaikkien syiden selvittäminen vaatii vielä lisää tutkimustietoa, Flynn arvioi.

Totuus paljastui: Naiset ovat

Pari pistettä sinne tai tänne keskiarvoissa ei kauheasti arkielämässä näy. On älykkäitä miehiä, älykkäitä naisia, yksinkertaisia miehiä ja yksinkertaisia naisia. Jos tämän uutisen perusteella katsoo tarpeelliseksi kuittailla miehille näiden älyllisestä alemmuudesta, lukeutuu sinne yksinkertaisten naisten joukkioon.

Sen sijaan oikeasti merkittävä havainto on, että naisten ja miesten älykkyystestien tulokset jakautuvat eri tavoin. Miehissä on enemmän ääripäitä, todella hyvin ja todella huonosti menestyviä. Naiset taas sijoittuvat lähemmäksi keskitasoa. Tämä ilmiö ei näytä olevan sidoksissa sukupuolten koulutustasoon tai yhteiskunnallisiin rooleihin.

[QUOTE="Entinen Ksantippa S.";26697118]Pari pistettä sinne tai tänne keskiarvoissa ei kauheasti arkielämässä näy. On älykkäitä miehiä, älykkäitä naisia, yksinkertaisia miehiä ja yksinkertaisia naisia. Jos tämän uutisen perusteella katsoo tarpeelliseksi kuittailla miehille näiden älyllisestä alemmuudesta, lukeutuu sinne yksinkertaisten naisten joukkioon.

Sen sijaan oikeasti merkittävä havainto on, että naisten ja miesten älykkyystestien tulokset jakautuvat eri tavoin. Miehissä on enemmän ääripäitä, todella hyvin ja todella huonosti menestyviä. Naiset taas sijoittuvat lähemmäksi keskitasoa. Tämä ilmiö ei näytä olevan sidoksissa sukupuolten koulutustasoon tai yhteiskunnallisiin rooleihin.[/QUOTE]

|O

Eikö sinulla ole minkäänlaista huumorintajua? Edes keskellä yötä? Heinäkuussa?

[QUOTE="vieras";26697211]|O

Eikö sinulla ole minkäänlaista huumorintajua? Edes keskellä yötä? Heinäkuussa?[/QUOTE]

Ilmeisestikään ei :)

Mutta kun sinulla ilmeisesti on, niin kerro ihmeessä missä kohtaa aloitusta se vitsi piilee. Luen sen uudestaan ja yritän nauraa oikeassa paikassa ;)

No, miesten ja naisten aivojen rakenteessa on isoja eroja. Miesten aivot ovat suuremmat, mutta naisten aivoissa on selkeästi vilkkaampi aineenvaihdunta. Lisäksi naisten aivojen vasen ja oikea puolisko ovat miesten aivoja aktiivisemmassa vuorovaikutuksessa keskenään: eli järki ja tunteet tekevät yhteistyötä, toisinsanoen luovat inhimillisyyttä. Tämä aivopuoliskoiden välinen interaktio mahdollistaa naisille ominaisemman kyvyn hahmottaa pieniä yksityiskohtia sekä tulkita emootioita (jotka molemmat menevät miesten puheissa kategoriaan "turhaa, epäoleellista, akkamaista").

Miesten vahvuutena on biologisten ominaisuuksien perusteella suurien kokonaisuuksien hahmottaminen ja hallinta, mutta usein prosessissa syntyy "sivullisia uhreja" päämäärän kustannuksella: Miehet siis hallitsevat ne päälinjat, mutta tarvitsevat naisia tulkitsemaan yksityiskohtia matkan varrella.

Evoluution seurauksena miehillä on tietty "herätevirta" aivoissa päällä, eli he ovat vahdissa ja kontrolloivat sekä suojelevat laumaansa. Naisten aivot ovat puolestaan erilaistuneet toisenlaisiin tehtäviin: havainnointiin, aistitoimintoihin, sosiaalisiin eleiden ja emootioiden tulkintoihin, hoivaan ja niin edelleen.

Ei kuitenkaan pidä ajatella, että lokerointi olisi jotenkin pysyvä ja dikotominen. Aivojen rakenne ja aineenvaihdunta vain antavat viitteitä siitä, mitkä osa-alueet ovat kummankin sukupuolen vahvuuksia. Se ei tarkoita siis, että toiselta sukupuolelta kokonaan puuttuisi ominaisuudet, jotka toiselta löytyy.

Mitä se äly sitten on? Mensan testitkö? Matemaattista lahajkkuutta ja avaruudellista hahmotuskykyäkö? Vaiko sosiaalista älykkyyttä, tunneälyä? On pystytty kategorisoimaan ainakin yhdeksän alykkyyden osa-aluetta, ja siksi on aina yhtä tympeää, kun joku väittää olevansa tosi älykäs, kun kuuluu mensaan. Joopa joo, sellaiset ihmiset saattavat olla todella sosiaalissti rajoittuneita ja käyttäytyä kanssaihmisiään kohtaan siten, että heille ei koskaan tarjoudu tilaisuutta hyödyntää älyään.

Viimeksi muokattu:
Itselläni on huippukorkea äo,ja vaikka satun olemaan mies,niin pidän useimpia ympärilläni olevia ihmisiä hieman yksinkertaisina sukupuoleen katsomatta.

No, itselläni on myös mensan testien mukaan korkea älykkyysosamäärä, mutta en pidä sitä juuri minään. Lapsilleni toivoisin muunlaista älykkyyttä. Ylenkatsomisen syöpä kyllä kompensoi tuota niin kutsutta älyäsi, älä huoli. Eli siis me muut emme pidä sinua älykkäämpänä kuin ketään muutakaan.

En ikinä vaihtaisi täydellistä tunneälyäni mensan testien huippupistemääriin.

Jos ovat Mensan testit kapea-alaisia, niin nämä tunneälytestit sitten ovat ihan kulttuuri- ja jopa persoonsidonnaisia. Itse sain tosi hyvät pisteet tämmösestä "tunnista ilme"-testistä, mutta en menisi sen perusteella väittämään että olisin tunneälykäs.

Tunneälykkääksi tosin tullaan tuntemalla itsensä sellaiseksi. Näitä tuntuu olevan paljon, etenkin naisissa. Anteeksi sovinisminomainen kommenttini, mutta oikeesti tullut näitä tunneälykkäitä (omissa papereissaan) vastaan vähän liikaa.

Niin, itse nappasin kyllä Mensan testistä aikoinaan erittäin korkeat pojot. Pidän testiä tiettyjen asioiden suhteen luotettavan, mutta äärimmäisen kapea-alaisena. Olen Mensa-älykäs, mutta muuten vähän kuin infantiili.

Tunneälykkääksi tosin tullaan tuntemalla itsensä sellaiseksi. Näitä tuntuu olevan paljon, etenkin naisissa. Anteeksi sovinisminomainen kommenttini, mutta oikeesti tullut näitä tunneälykkäitä (omissa papereissaan) vastaan vähän liikaa.

No urospuolinen tässä ollaan itsekin. Mitään varsinaisia tunneälytestejä en ole tehnyt. Olen vain aina kokenut olevani enemmän tunneälykäs, kuin "mensa-älykäs". Yliopistotutkinto taskussa, joten täysin nollissa ei jälkimmäinenkään äly kai ole. Testejä en siitäkään ole tehnyt.

No urospuolinen tässä ollaan itsekin. Mitään varsinaisia tunneälytestejä en ole tehnyt. Olen vain aina kokenut olevani enemmän tunneälykäs, kuin "mensa-älykäs". Yliopistotutkinto taskussa, joten täysin nollissa ei jälkimmäinenkään äly kai ole. Testejä en siitäkään ole tehnyt.

Niin, minähän se olen testien mukaan tosiaan Mensa-älykäs ja tunneälykin kohdillaan. Omasta puolesta tunneälyn suhteen sanoisin, että joissakin asioissa "aistin" (en usko että se on aistimista sinällään, mutta monimutkaisen päättelyn tulos, sellaisen päättelyn jota ei itse kykene analysoimaan) aika mielenkiintoisia ja yllättäviä - kuitenkin osuvia - asioita. Mutta sitten monissa asioissa olen tunteiden suhteen täysin pihalla. Tähän mulla on omia teorioita itseni suhteen, mutta ne ovat liian pitkiä tähän sepustettavaksi...

Ja tosiaan ne mun yliopisto-opinnot jäivät kesken. Ja aika moni muukin. Nyt väännetään yli 40-vuotiaana pätkäduuneja alimmissa tuotantotöissä (ja ei, se ei ole valinta. Toki joku voisi väittää, että se loppuviimeksi on, mutta minä en siihen usko). Eli jos älyä arvotetaan joidenkin menestymismittarien valossa, olen melkoisen tyhmä.

Silti minun on pakko sanoa, että mä en yleensä koe muita ihmisiä (taviksia) tyhmiksi. Itse asiassa mä yleensä mietin, että miten ne kykenee puhumaan niinkin fiksuja juttuja. Yhtä fiksuja oikeestaan kuin minä, testiälykäs. Mutta toki vain sen oman viitekehyksen sisällä. Ja eivät sitten halua siitä omasta neliöstä lähteä... nooh, menipä taas saivarteluksi....

Mutta se yksi toinen testiälykäs vois hei kertoo ne omat tulokset. Vai onko tyypillinen nörtti, joka käy vaan heittelemässä eri keskutelujen väliin tuloksiaan?

Yhteistyössä