OLen tullut siihen tulokseen, että minulle kaikkein järkevin valinta olisi lapsen hankinta

"vieras"
[QUOTE="vieras";26680940]Kyllä ollaan heikoilla, jos omien tulojen kasvu lasketaan sosiaalisten tukien varaan...

Useimmat lapset lisäksi kaipaavat myös isää...[/QUOTE]

Missä noin kirjoittelin? Kirjoitin minkälaisia summia saisin jos olisin yh ja vastaavasti miten olisi jos olisin yksinasuva. Otin laskelmissa huomioon samanlaisen palkan kummallekin. Katsos kun se palkka ei yleensä nouse sen takia että syntyy lapsi, silloin tulojen kasvu tulee näistä lapsiperheille myönnettävistä tuista.

Taitaa aika monelle suomalaisista kelvata sosiaaliset tuet ja niiden tuoma tulojen kasvu, harva kieltäytyy noista tuista.

"vieras"
[QUOTE="vieras";26680994]Missä noin kirjoittelin? Kirjoitin minkälaisia summia saisin jos olisin yh ja vastaavasti miten olisi jos olisin yksinasuva. Otin laskelmissa huomioon samanlaisen palkan kummallekin. Katsos kun se palkka ei yleensä nouse sen takia että syntyy lapsi, silloin tulojen kasvu tulee näistä lapsiperheille myönnettävistä tuista.

Taitaa aika monelle suomalaisista kelvata sosiaaliset tuet ja niiden tuoma tulojen kasvu, harva kieltäytyy noista tuista.[/QUOTE]

Meille syntyi lapsi ja ei meille kyllä mitään tukia tullut, paitsi lapsilisä. Palkka tosin on noussut.

"vieras"
[QUOTE="vieras";26680994]Missä noin kirjoittelin? Kirjoitin minkälaisia summia saisin jos olisin yh ja vastaavasti miten olisi jos olisin yksinasuva. Otin laskelmissa huomioon samanlaisen palkan kummallekin. Katsos kun se palkka ei yleensä nouse sen takia että syntyy lapsi, silloin tulojen kasvu tulee näistä lapsiperheille myönnettävistä tuista.

Taitaa aika monelle suomalaisista kelvata sosiaaliset tuet ja niiden tuoma tulojen kasvu, harva kieltäytyy noista tuista.[/QUOTE]

Oman elintason "nosto" niiden avulla eli *ai hei sain idean hankin lapsen ja tietty ilman isää*... on todella outoa.

miekin

Taitaa kuitenkin olla näin, että suurimmalla osalle perheistä toi lapsi tuo tullessaan ainoastaan sen lapsilisän. Ja en kyllä itse osa nähdä sitä mitenkään merkittävänä tulojen kasvuna....

"vieras"
Taitaa kuitenkin olla näin, että suurimmalla osalle perheistä toi lapsi tuo tullessaan ainoastaan sen lapsilisän. Ja en kyllä itse osa nähdä sitä mitenkään merkittävänä tulojen kasvuna....
No tässä onkin verrattu vain yh:ta ja yksinasuvaa. Tilanne on ihan erilainen pariskunnalla, joilla on yleensä kahden tulot käytettävissä.

• Tykkää
Reactions: Akaatti
miekin
[QUOTE="vieras";26681116]No tässä onkin verrattu vain yh:ta ja yksinasuvaa. Tilanne on ihan erilainen pariskunnalla, joilla on yleensä kahden tulot käytettävissä.[/QUOTE]

Ja ajatellaanko, että se tilanne yh:na tai yksinasuvana on jotenkin pysyvää vai? Tilanteet muuttu.... Mitäs, jos vaikka lapsen vauvavuoden tapaa sen elämänkumppanin. Pistetään kulut puoliksi, asumistuki häviä, yh:n lapsilisäkorotus samantie. Pk-maksuja joutuukin maksamaan täydet jne.

Jos ap halusi paremman elintason, niin eiköhän kannattaisi hankkia vaan se kohtuullisesti tienaava puoliso. Silloinhan voisi pistää kulut puoliksi, mutta lisäkuluja ei tulisi mistään ;)

"vieras"
[QUOTE="vieras";26681107]Huomasitko ett oli kyse YH:sta?[/QUOTE]

Useimmiten perheenperustaminen aloitetaan sopivan puolison löytämisellä... eikä lskemalal millaisia yh-tukia saisi.

täh
[QUOTE="vieras";26680812]En nyt oikein ymmärrä miten tuo asuntoasia on noin hankala ymmärtää. Tein tässä juuri laskelmia että jos asuisin yksin yksiössä niin rahaa jäisi vuokranmaksun jälkeen noin 800 €/kk. Sen sijaan jos näillä tuloilla asuisin yhden lapsen kanssa kaksiossa (55 neliötä) niin rahaa jäisi vuokranmaksun jälkeen 1300 €/kk koska saisin asumistuen, elatustuen, lapsilisän yh-korotuksineen. 500 € enemmän kuukaudessa ja asunto noin kaksi kertaa isompi.

Lapsiperheitä tuetaan varsin hyvin Suomessa, kuten tämäkin laskelma osoittaa.[/QUOTE]

mutta ei kai sulla sitä tilaa enemmän olisi? lapsi olisi siinä toisessa huoneessa, ja joka huoneessa, sen lelut, tavarat, rattaat, jne.

ja tilastojen mukaan lapsi kustantaa vanhemmilleen noin 500 euroa kk.

tietty jos suunnitelee elävänsä tuilla niin sittenhän asia on eri.

Keittiönoita
Sellanen sivuhuomautus muuten, että siitä on aikaa kun Akaatin äiti on ollut yksinhuoltaja ja siitä ajasta on asiat muuttuneet.
Esimerkiksi asuntoa ei todellakaan saa niin helposti kuin vaikkapa 80-luvulla, edes sieltä "kaupungin ghetosta".
Aivan totta. Kun omat lapseni olivat pieniä, ei ollut vielä tajutonta määrää roinaa, jota lapsella oli "pakko" olla, jotta tulisi hyväksytyksi muiden lasten joukkoon. Elämä yh:na oli silloin paljon helpompaa, kun ei joka vuosi tullut uutta versiota jostain hilavitkuttimesta ja edellisvuoden versio olisi ollut niiiiiiin lääst siisön, ettei sellaista lapsikaan kehdannut kavereidensa nähden käyttää. Nykyisin natiaisten kilpavarustelu aloitetaan jo ennen niiden syntymää.

• Tykkää
Reactions: fortunate
ok
Meillä on kummasti lapsen tultua tulot vaan pienentyneet, kun jäin töistä äitiyslomalle, ja nyt olen hoitovapaalla. Vaikk lapsilisä onkiin alkanut juosta.
Menot kasvaneet, vaikka vauvalle nyt saa käytettynä halvalla tavaraa, niin vuoden vanhalle jo saa hakemalla hakea kirppareilta, että löytää kunnollista, vaatteetkin on niin kovassa kulutuksessa.

Mutta kai me tehdään tää homma ihan väärin muutenkin ;) Olisi kai kannattanut yksin hankkia lapsi, niiin kierisin euroissa!

Minä olen varmasti hirveän vanhanaikainen mutta mielestäni lapsen tulisi hyötyä meistä (taloudellisesti) eikä että vanhemmat hyötyvät lapsesta erilaisten tukien avulla.

Muista että lapsi vaatii paljon, se elämä ei ole pelkkää pusuttelua, leikkimistä ja söpöjä vaatteita. Sinun oman psyykkeen pitää olla vahva ja tasapainoinen. Se ei paljon pelasta että äitisi on jaksanut hoitaa sinua koliikkivauvana. Kyse olisi nyt sinusta ja sinun lapsesta. Jos haluat hoivata niin kokeile aluksi vaikka jotain lemmikkiä ja kasva hiljalleen siihen äitiyteen.

Toki sinulla on oikeus saada lapsi mutta mielestäni noita lähtökohtia ja tarkoituperiä sinun olisi syytä vielä pohtia. Mielestäni perusteluksi se että sinun elämäntilanteeseen olisi järkevintä "hankkia" lapsi on aika heikko.
Itse uskon ettei sitä voi etukäteen tietää millaista on olla lasten kanssa. Mutta en näe myöskään mitään syytä etten itse voisi pärjätä lapsen kanssa. Mummollani oli 26-vuotiaana neljä lasta, kolme alle 3 vuoden ikäerolla ja nuorin syntyi muutaman vuoden päästä näistä vanhimmista lapsista. Myöhemmin syntyi vielä yksi lapsi lisää. Mummoni aikaan ei ollut heillä edes sisävessaa, suihkua, pesukonetta ja muita hienouksia. Mummollani oli toki miehensä vanhemmat apuna samassa pihapiirissä, mutta kyllä nykyajan mammoilla on helppoa mummooni verrattuna. Jos kerran mummoni pärjäsi, niin en näe syytä etten itse pärjäisi lapsen/lasten kanssa.

[QUOTE="poikia3";26677460]Ihan varmasti jokainen meistä, joka lapsia hankkii, tekee sen itsekkäistä syistä. Siksi, että haluaa lapsia.
Suurin osa meistä, kyllä haluaa varmistaa, että lapsella on hyvä ja vakaa elämä, jo ennen lapsen syntymää. Lapsi ei enää tuo leipää tullessaan, mitä sanontaa ennen käytettiin, kyllä nykyään lapsi kuluttaa enemmän, mitä yhteiskunnalta saa rahaa.

Akaatti, sinun on miltei mahdotonta verrata tilannetta siihen, kun oma äitisi on ollut yksinhuoltaja. Esim. asumistukeen hyväksyttävän vuokran määrä on nykyisin pienempi kun normit ovat jääneet jälkeen. En tiedä minkä ikäinen olet tarkalleen, mutta lapsuudessasi on saattanut olla verotuksessa lapsivähennys, se on poistunut 90-luvulla. Lapsilisien nimellisarvo on vuosikausia laskenut.

Toki yksinhuoltajatkin pärjäävät, mutta se ei ole keino hankkia elatus.

Minkä verran sinulla on lastenhoitokokemusta? Kuinka monta päivää olet hoitanut lapsia? Entä kuinka monta vuorokautta putkeen? Jos olet hoitanut, saatat tietää, miten suhtaudut lapsen itkuun ja itkupotkuraivareihin. Mutta ilman sitä, on ihan turha kuvitella yhtään mitään.

Aina välillä julkaistaan tietoja, kuinka paljon lapseen menee rahaa tämän elämän aikana, summa lienee keskiarvo, pienituloisilla toki menee vähemmän, tulojen kasvaessa enemmän - tämä selittyy esimerkiksi päivähoitomaksuilla.

Mutta tässä yksi uutisointi asiasta:

Lapsi maksaa 105600 euroa | Kotimaan uutiset | Iltalehti.fi[/QUOTE]

Itse muistan kuinka noin 12-vuotiaana luin lehdestä, että lapsi kuluttaa miljoona markkaa vanhempiensa rahoja. Tuossa jutussa puhutaan 105 000 eurosta mikä itseasiassa on vähemmän kuin tuo miljoona markkaa. En ole hoitanut juurikaan lapsia, kenelläkään sukulaisella ei oikein ole ollut sen ikäisiä lapsia, että olisin voinut hoitaa heitä. Itse kuitenkin uskon siihen, ettei äitiyteen tarvita lastenhoitokokemusta. Tiedän ja olen myös kuullut monista, jotka eivät ole lapsia hoitaneet ja silti ovat pärjänneet aikanaan oman lapsen kanssa hyvin. Mielestäni myös vieraan lapsen hoito on aina eri asia kuin oman lapsen hoito. Olisi vaikea kuvitella, että näitä voisi pitää samanarvoisina. Itse ainakin silloin harvoin, kun olen hoitanut jotain vieraita lapsia, niin olen ollut ylihuolehtivainen, ettei lapselle vain käy mitään. Tuskin oman lapsen kanssa olisi samanlaista. Tuosta yksinhuoltajuudesta sen verran, että äitini on myös ollut yh vielä 2000-luvulla. Itse muistan, että mm. lapsilisät ja yh-korotukset nousivat melko pian sen jälkeen, kun meiltä loppui lapsilisä.

[QUOTE="vieras";26677618]Näin kahden jo aikuisen lapsen äitinä olen aika mykistynyt. Hyvin harva pystyy kuvittelemaan, millaista vauvan ja lapsen hoito oikeasti on, mutta että kuvitelmat ovat noin hattaraa... Lasta ei todellakaan viedä hoitolaitokseen - tai hoitoon, kuten tarkoitus ilmeisesti oli sanoa - aurinkolaseista kiukuttelun vuoksi. Äitinä ja ainoana vanhempana joutuu yksin ratkomaan hankalampiakin asioita. Ja lapsilla ei todellakaan tienaa.[/QUOTE]

En ole tuollaista kirjoittanut, että vietäisiin hoitoon aurinkolasien vuoksi.

Sä siis EDELLEEN olet sitä mieltä, että sun kannattaa tehdä lapsi siitä syystä (tästähän me jo pitkät pätkät väännettiin "kuka on palstan omaperäisin?"-ketjussa) että se olisi taloudellisesti kannattavampaa ja koska saisit sitten isomman asunnon jossa asumisviihtyvyys olisi parempi.

Ymmärrätkö sä YHTÄÄN sitä, ettei se lapsi vain anna. Kyllä se myös ottaa. NYT alas sieltä pilvilinnoista.
En mielestäni ole missään pilvilinnoissa. Minulla on parempi palkka kuin mm. äidilläni aikonani, mutta oma elintasoni on tällä hetkellä huonompi kuin mikä hänen elintasonsa oli silloin.

Alkuperäinen kirjoittaja Tönt;26677985:
mua vähän pisti hymyillyttämään se lapsen takia saa isomma ja edullisemman kämpän. ai jaa niinku mistä SAA?? :LOL: jossain kaupungin ghetossa pääset jonon ohi, mutta ei kai mistää saa mitään.. :LOL:
Tämän nykyisen asuntoni vuokra on noin 650 euroa kuukaudessa. Summa on tästä koirankopista aivan järkyttävä. Ihan hävettää tuo summa. Tämä on jo paljon yli enimmäissumman mitä tämänkokoisesta asunnosta viitsisi maksaa. Sukulaiseni asunnon vuokra alkaa 7:llä, en muista tarkkaa summaa, neliöitä on yli 70 ja asunnossa on kaksi makuuhuonetta, kunnollinen keittiö, parveke, ilmainen pesulamahdollisuus.

Minulla ei ole makuuhuonetta, ei kunnollista keittiötä, ei parveketta, ei tilaa ja kun kyselin jos saisin halvemman ja tilavamman vuokra-asunnon, niin sanottiin ihan suoraan, että olen liian varakas sellaiseen jne. Tiedän myös useita lapsiperheitä, jotka ovat saaneet edullisemman asunnon mm. lasten vuoksi, vaikka heillä on ollut enemmän rahaa kuin minulla.

Kalliimmista asunnoista saisi kaksion (jollaisen haluaisin, että olisi tilaa edes 40 neliötä) melkein tuhannella eurolla ja se on aivan liikaa minulle. Ei ole varaa maksaa asumisesta niin paljoa, että tilille tulevista rahoista yli puolet menisi asumiseen.

Alkuperäinen kirjoittaja Tönt;26678015:
niin varmaan oliskin koska äitiysavustuksen saa kolmena jos saa kaksoset.
kelan sivuilta:

Monikkoperheelle korotettu äitiysavustus

Jos saat samalla kertaa useampia lapsia, äitiysavustustasi korotetaan niin, että saat toisesta lapsesta kaksi, kolmannesta kolme jne. äitiysavustusta. Saat siis kaksosista yhteensä kolme pakkausta tai 420 euroa (ensimmäisestä lapsesta 140 euroa ja toisesta 2 x 140 euroa). Kolmosille äitiysavustus on kuusi äitiyspakkausta tai 840 euroa (140 euroa + 2 x 140 euroa + 3 x 140 euroa). Voit myös valita äitiyspakkausten ja rahan yhdistelmän.

Kela - Perustietoja äitiysavustuksesta
Äitini otti nuo kaikki rahana, tosin en muista saiko siihen aikaan vain kaksi tai oliko silloinkin tuo kolmas pakkaus/raha saatavilla. Itse ottaisin kyllä ainakin ensimmäiselle lapselle äitiyspakkauksen.

[QUOTE="nainen";26678030]Kenen kanssa sä hankit sen lapsen? Ethän ole nähnyt sun poikaystävää pitkään aikaan ja se asuu 4000km päässä.
Muistaakseni et edes tykkää seksistä, eikä teillä ole edes sukupuolisuhdetta?[/QUOTE]

Jos oikein kovasti haluan lapsen, niin minulle alkaa olla siinä vaiheessa sama asia miten se on hankittu. Kunhan vain saisi sen lapsen.

Yhteistyössä