Onko minulla mielestäsi ongelma? Syömisestä...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Katja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"Katja"

Vieras
Olen yksin kotona ja ahmin kaikkia mahdollisia herkkuja. Äsken esim. tulin tähän koneelle ja sillä aikaa, kun kone käynnistyi (vie ehkä max pari minuuttia jos sitäkään) söin hotkimalla 400g pussin karkkia kokonaan ja nyt on jo suklaalevystäkin puolet syöty ja nyt alkoi tekemään ruokaa mieli...

Minulla on vakava ylipaino-ongelma, mutta olen aina ajatellut, että ei minulla silti ole syömishäiriötä, mutta nyt aloin itsekin hieman miettimään et onko tämä sittenkään ihan normimeininkiä. Mitä mieltä olet?

[QUOTE="vieras";26679851]Kuulostaa BED:lta, eli binge eating disorder.[/QUOTE]

Googletin tuon ja kieltämättä tutulta kuulostaa. Mutta en silti joka päivä syö näin ja ainoastaan silloin ahmin, kun olen yksikseni. En tiedä mitä tässä pitäisi tehdä. Pitäisiköhän varata aika lääkäriltä vaikka en kyllä oikein ymmärrä miten ne voisi minua auttaa.

Voithan sie ekana koettaa ite suitsia ongelmaa? Pidä ruokapäiväkirjaa ja sitte alat miettiä pidätkö kotona herkkuja ollenkaan, jos et voi vastustaa?

Ihan hyvä neuvo, tätä voisi koittaa vaikka luulen kyllä, että ongelmani on sen verran monimutkainen, että liekö yksin tästä selviän vaan ainahan voi yrittää. Tähän asti olen aina lääkärissä kieltänyt minulla olevan mitään syömisongelmaa ja se asia on jäänyt siihen. Tästä on siis usein keskusteltu, koska ylipainoa on paljon.

Mulla auttoi se että en käynyt ruoka kaupassa ollenkaan. Mies kävi ja osti just sen mitä tarvittiin 2kk :) Silti tulee välillä hetkiä jolloin etsin kaikki kaapit jos jotain herkkuja löytyisi .

[QUOTE="Katja";26680029]Ihan hyvä neuvo, tätä voisi koittaa vaikka luulen kyllä, että ongelmani on sen verran monimutkainen, että liekö yksin tästä selviän vaan ainahan voi yrittää. Tähän asti olen aina lääkärissä kieltänyt minulla olevan mitään syömisongelmaa ja se asia on jäänyt siihen. Tästä on siis usein keskusteltu, koska ylipainoa on paljon.[/QUOTE]

Ymmärrän, että syyt ovat usein monimutkaiset ja pitkäsyiset. Mutta oletan, että olisi helpompi sinne lääkäriinkin mennä vaikka parin viikon ruokapäiväkirjan kanssa, jotta lääkäri näkisi mustaa valkoisella millaisesta tilanteesta kyse. Itse olen ollut syömishäiriöinen syntymästäni lähtien; syy miksi PWS oli epäily synnytyssalista lähtien oli silmieni muodon lisäksi se, etten syönyt laisinkaan hyvin ja ekat viikot minua pidettiinkin hengissä sokerivedellä, koska maitoa eivät saaneet alas.

Tiedän miten ongelmallinen suhtautuminen ruokaan voi olla. Voi kunpa ei tarvitsisi syödä lainkaan vaan sen voisi kuitata jotenkin nappia painamalla tai jotain!

Yhteistyössä