Saako valita, että haluaa ehdottomasti naiskätilön?

  • Viestiketjun aloittaja Tääkin vielä
  • Ensimmäinen viesti
Tääkin vielä
Täällä Helsingissä kun on joitain mieskätilöitäkin. Kunnioitetaanko synnyttäjän toivetta, jos tämä haluaa ehdottomasti naiskätilön? Ja entä, jos sairaalassa on niin täyttä, että kaikki naiskätilöt ovat varattuja? Itse nimittäin haluan ehdottomasti synnytykseen vain naisia.
 
"poks"
Toiveita voi esittää, mutta jos kaikki ovat varattuja, he ovat varattuja. Myös esim. puudutuksen laittava lääkäri voi yöllä olla yksin päivystämässä, eikä silloin aleta soitella takapäivystäjää paikalle vain sukupuolen takia. Joko paikallaoleva lääkäri kelpaa tai sitten ollaan ilman puudutusta.
 
saa varmaan toivoa, ja ehkä yritetään toive toteuttaa, mut ymmärrettävää et aina sitä ei voi 100% taata.
Ikävää varmaan äidille, mut tärkeämpää kuitenkin et paikalla on joku kuka osaa asiansa, oli sit mies tai nainen.
 
Tääkin vielä
Puudutusten suhteen en niinkään ole asiaa miettinyt, vaan itse synnytyksen. Haluaisin tosiaan naiskätilön, ja tiedän jo etukäteen, että mieskätilö aiheuttaisi minulle hyvin epämukavan ja epäluontevan, kiusaantuneen olon. Miten sellainen sitten vaikuttaisi synnytyksen etenemiseen, synnytyskokemukseen ja jopa äitiyden alkuun? Veikkaan jopa, että jos synnyttäjällä on vaivaantunut tai henkisesti huono olo, se voi vaikeuttaa synnytystä ja lisätä kipuja.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tääkin vielä;26669652:
Puudutusten suhteen en niinkään ole asiaa miettinyt, vaan itse synnytyksen. Haluaisin tosiaan naiskätilön, ja tiedän jo etukäteen, että mieskätilö aiheuttaisi minulle hyvin epämukavan ja epäluontevan, kiusaantuneen olon. Miten sellainen sitten vaikuttaisi synnytyksen etenemiseen, synnytyskokemukseen ja jopa äitiyden alkuun? Veikkaan jopa, että jos synnyttäjällä on vaivaantunut tai henkisesti huono olo, se voi vaikeuttaa synnytystä ja lisätä kipuja.
No jaa, siinä vaiheessa kun synnytys oli käynnissä, niin oli ihan se ja sama vaikka kätilö olis ollu itse gorilla.
Kunhan vaan hommansa osasi ja lapsi saatiin ulos mahdollisimman nopeasti.
 
"tepa"
Mietin, että mitenhän esim. kaapupukuiset musliminaiset hoitavat Suomessa synnytyksen. Ainakin naistenklinikalla heitä näkyi paljon. En usko, että mieskätilö kelpaa, joten eiköhän Suomen alkuperäisasukilla ole oikeus samaan vaatimukseen. Kannattaa vedota johonkin elämänkatsomukseen.
 
Mies kätilöstä ei omaa kokemusta, mutta mies gynet paljon hellävaraisempia kuin naiset :attn:
Tämä juuri ja se, että kuunnellan oikeasti, kun ei olla vaan niin hemmetin tietävinään. Eli miehet kun ei omaa toosaa, eikä ole itse synnyttäneet suhtautuu asiaan ihan eri tavalla... Ovat myös usein oikeasti kiinnostuneita työstään ja tekemään sen hyvin. Harva mies kuitenkaan ihan vaan ajautuu kätilöksi, pitää oikeasti haluta ja se vaikuttaa siihen miten työnsä tekee. Miehet ovat monesti myös vähemmän kireitä, vaikka työ kätilönä on varmasti välillä hektistäkin ja ärsyttävää.
 
Viimeksi muokattu:
"jenni"
Alkuperäinen kirjoittaja Tääkin vielä;26669652:
Haluaisin tosiaan naiskätilön, ja tiedän jo etukäteen, että mieskätilö aiheuttaisi minulle hyvin epämukavan ja epäluontevan, kiusaantuneen olon. Miten sellainen sitten vaikuttaisi synnytyksen etenemiseen, synnytyskokemukseen ja jopa äitiyden alkuun?
Ensi kertaa asialla, oletan? Sä et tiedä vielä tulevia fiiliksiäsi, sä vain oletat tietäväsi. Avautumisvaiheessa ehdit ehkä vielä pohtia kätilön sukupuolta, mutta ponnistaessasi toivot vaan, että siellä jalkopäässä on joku elollinen olento, joka tietää mitä pitää tehdä.

En kiistä, etteikö henkilökunnan käytöksellä olisi osansa synnytyskokemuksessa, mutta veikkaan, että vittumainen naiskätilö ei kyllä ole pätkääkään hyvää mieskätilöä parempi fiiliksen nostattaja.
 
Nyt kun oikein aloin asiaa muistella, niin mies kätilö piti rentoa ilmapiiriä yllä ja heitti läppää. Luontevammin mieskätilö pystyy olla sen tulevan isukinkin tukena, kun se tuleva isukki yrittää olla äidin tukena. Ja vauvan synnyttyä oli jotenkin luontevampaa myös se että miehet keskenään pesi vauvan jne. Mies neuvoo miestä toimii paremmin kuin esim keski-ikäinen nainen miestä neuvomassa. Joo-o. Voisinkohan mä vaatia mieskätilöä? Vaikka tosiaan, ihan sama, kunhan osaa asiansa ja on suht inhimillinen, oli mies tai nainen.
 
Tääkin vielä
[QUOTE="jenni";26669841]Ensi kertaa asialla, oletan? Sä et tiedä vielä tulevia fiiliksiäsi, sä vain oletat tietäväsi. Avautumisvaiheessa ehdit ehkä vielä pohtia kätilön sukupuolta, mutta ponnistaessasi toivot vaan, että siellä jalkopäässä on joku elollinen olento, joka tietää mitä pitää tehdä.

En kiistä, etteikö henkilökunnan käytöksellä olisi osansa synnytyskokemuksessa, mutta veikkaan, että vittumainen naiskätilö ei kyllä ole pätkääkään hyvää mieskätilöä parempi fiiliksen nostattaja.[/QUOTE]

Ei, vaan kyseessä on toinen raskaus.
 
Tääkin vielä
Nyt kun oikein aloin asiaa muistella, niin mies kätilö piti rentoa ilmapiiriä yllä ja heitti läppää. Luontevammin mieskätilö pystyy olla sen tulevan isukinkin tukena, kun se tuleva isukki yrittää olla äidin tukena. Ja vauvan synnyttyä oli jotenkin luontevampaa myös se että miehet keskenään pesi vauvan jne. Mies neuvoo miestä toimii paremmin kuin esim keski-ikäinen nainen miestä neuvomassa. Joo-o. Voisinkohan mä vaatia mieskätilöä? Vaikka tosiaan, ihan sama, kunhan osaa asiansa ja on suht inhimillinen, oli mies tai nainen.
Omalla kohdallani tosin uskon, että asia olisi juuri päinvastoin, että tuntuisi luontevammalta, että kätilö on nainen - siis myös mieheni kannalta. Ja itse en jotenkin jaksaisi mitään läpänheittoa synnytyksessä.
 
femin
Alkuperäinen kirjoittaja Tääkin vielä;26669652:
Puudutusten suhteen en niinkään ole asiaa miettinyt, vaan itse synnytyksen. Haluaisin tosiaan naiskätilön, ja tiedän jo etukäteen, että mieskätilö aiheuttaisi minulle hyvin epämukavan ja epäluontevan, kiusaantuneen olon. Miten sellainen sitten vaikuttaisi synnytyksen etenemiseen, synnytyskokemukseen ja jopa äitiyden alkuun? Veikkaan jopa, että jos synnyttäjällä on vaivaantunut tai henkisesti huono olo, se voi vaikeuttaa synnytystä ja lisätä kipuja.
Tuskinpa sullakaan on energiaa alkaa häpeilemään synnytyksen ollessa käynnissä. Siinä on kuule ajatukset niin muualla, ettei voisi vähempää kiinnostaa onko siellä kätilönä mies, nainen vai apina. :D

Itselläni oli naiskätilö, mutta epiduraalin tuli mieslääkäri laittamaan, enkä kyllä tuntenut oloani epämukavaksi, vaikka siinä perä paljaana makoilinkin. :D Todellakin oli asiansa osaava anestesialääkäri, kiitokset hänelle. :)
 
"mä"
Jos ehdottomasti haluat naiskätilön niin menet synnyttämään sairaalaan jossa ei ole yhtään mieskätilöä tai kyselet ennakkoon mieskätilöiden työvuorot jotta tiedät ajoittaa synnytyksen sopivasti :)
 
sairaalassa töissä
Kyllä voi toivoa, ja jos kaikki muut kätilöt on varattuja niin mieskätilö voi vaihtaa naiskätilön kanssa synnyttäjiä päikseen, jolloin mieskätilö tulee sellaiselle jolle sukupuolella ei ole väliä. Muutenkin saa vaihtaa kätilöä jos tuntuu ettei synkkaa.
 
Tääkin vielä
[QUOTE="vieras";26673995]Eikä kannata olla niin ennakkoluuloinen.[/QUOTE]

Ennakkoluuloinen MINKÄ suhteen? Siis uskon kyllä, että mieskätilö olisi varmasti ihan pätevä ja hyvä kätilö. Mutta jos itselläni ei ole hyvä olo, niin sitten ei ole. Synnytyksessä en halua käydä mitään ylimääräistä ennakkoluulojen työstöä tai muuta asiaan kuulumatonta pohdiskelua.
 
Tääkin vielä
Tuskinpa sullakaan on energiaa alkaa häpeilemään synnytyksen ollessa käynnissä. Siinä on kuule ajatukset niin muualla, ettei voisi vähempää kiinnostaa onko siellä kätilönä mies, nainen vai apina. :D
Ei kyse olekaan häpeilemisestä. Ja koska olen jo yhden lapsen synnyttänyt, niin uskallan väittää, että siinäkin tilanteessa todellakin välitän siitä, kuka siinä sattuu olemaan. Esim. esikoisen synnytyksessä minulta kysyttiin, saako opiskelija tulla - kyselin silloin, mitä se käytännössä tarkoittaa ja onko opiskelija nainen vai mies. Kun oli nainen, sai tulla, ja hyvä että tuli.
 
Mulle se ainakin oli samantekevää kumpaa sukupuolta oli kätilö kunhan ei koko luokallista opiskelijoita tuu seuraamaan..Ja se häiritsi kun parsittiin paikkoja kasaan niin kävi monta lääkäriä kattoo ompeita ja yks niistä jätti oven käytävään auki:snotty:
 

Yhteistyössä