Mulla on ihan paniikki kohta ekaluokkalaisen koulun aloituksen takia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Meillä on jo esikoinen menossa kolmannelle eli tämä on periaatteessa ihan tuttua. Esikoinen on poika ja todella tarkka tapaus. En ole siis koskaan töissä miettinyt hetkeäkään, että mahtoiko se sammuttaa valot ja laittaa oven lukkoon jne. Olen tiennyt, että ne jutut sujuu.

Nyt sitten koulutielle lähtee tyttö, joka on vähän sellainen Liisa Ihmemaassa. Rauhallinen ja kiltti, mutta vähän haihattelija ja haaveilija. Muistaako se sulkea ovea tai sammuttaa valoja?

Tyttö menee iltapäiväryhmään kuten täällä lähes kaikki, jotka eivät ole kuljetuksissa. Koulu alkaa siis 10:30 ja päättyy 14:35. Tyttö on siis aamuisin jonkun aikaa yksin ja samaten iltapäivällä. Tai no silloin iltapäivällä on poika seurana ja mies tulee neljän jälkeen heti kotiin töistä.

Eikä se kotona olo ole siis ongelma vaan sitä lähtemistä jännitän.

No, varmaan esikoinen ohjaa tytärtäsi koulun aloituksessa. Voihan heillä alkaa samoihin aikoihin koulukin.

Varmasti niinkin mutta tällä tietoa vain perjantait on sellaisia, kun alkaa yhtäaikaa. Silloin tyttö siis menee jo 8:35 kouluun kuten esikoinenkin. Muuten esikoisella taitaa olla vaihtelevampia kouluajat nyt kolmosella eli kun on tähän asti mennyt myös 10:30 niin nyt taitaa olla päivät pidempiä eli alkaa koulu aiemmin.

Ja tiedän että jahka se koulu alkaa ja rytmi löytyy niin homma sujuu mutta nyt panikoin... etenkin öisin se iskee joskus. :( Onneksi sekä mulla että miehellä on työ jossa voidaan kyllä vastata puhelimeen, jos tyttö soittaa ja voidaan vaikka itse soitella varmistussoittoja.

Opeta se oven lukkoonlaittaminen. Mitä sitten jos jää valot päälle.. Oveen muistilappu vielä =)

No muut valot ei mua huoleta, mutta siskoni mies pelotteli kerran että vessan valot voi syttyä palaan jos siä on pölyä niiden päällä. :/ On siis sähkömies ja onnistui pelottaan mut, vaikka siihen asti en ollut surrut asiaa yhtään eikämyöskään ollut tullut tulipaloja.

[QUOTE="alkup";26664582]No muut valot ei mua huoleta, mutta siskoni mies pelotteli kerran että vessan valot voi syttyä palaan jos siä on pölyä niiden päällä. :/ On siis sähkömies ja onnistui pelottaan mut, vaikka siihen asti en ollut surrut asiaa yhtään eikämyöskään ollut tullut tulipaloja.[/QUOTE]

Pyyhi ne pölyt sitten kerran viikossa pois ;)

Missäpäin jo nyt tiedetään mihin aikoihin koulupäivät alkaa??

Panikoi vasta syksyllä, mutta harjoitelkaa toki jo nyt sitä lähtemistä ja valojensammuttamista sekä oven sulkemista.

No siis täällä on eka- ja tokaluokkalaiset jaettu aamu- ja iltapäiväryhmiin eli tietäähän ne ajat nyt jo hyvinkin. ma-to koulua on 10:30-14:35 ja pe 8:35-12:25. Tuossa toisella ala-asteella oli kolmosille annettu syksyn lukkarit jo keväällä valmiiksi, mutta meidän poika ei sellaista saanut eli hänen kouluajoistaan ei ole varmuutta yhtään. Ois kiva tietty tietää ne niin vois vähän miettiä ja ennakoida asiaa.

Ja siihen koulun alkuun on kuukausi. :/

Voisitko tehdä lyhyempää päivää jonkun aikaa jotta saisitte koulunaloituksen sujumaan? Mä itse tein 6 tuntista päivää koko viime syksyn ja se autto paljon, kun pystyin olemaan aamut lapsen kanssa kotona ja töistäkin ehdin kotiin suunnilleen silloin kuin ip-kerho loppui.

Voisitko tehdä lyhyempää päivää jonkun aikaa jotta saisitte koulunaloituksen sujumaan? Mä itse tein 6 tuntista päivää koko viime syksyn ja se autto paljon, kun pystyin olemaan aamut lapsen kanssa kotona ja töistäkin ehdin kotiin suunnilleen silloin kuin ip-kerho loppui.

Ei se oikein onnistu. Olen tehnyt nyt kuopuksen 3v täyttämisestä asti vajaata työviikkoa eli 2-4 päivää viikossa töitä. Nyt syksyllä olen aloittamassa työt niin että niitä olisi 4-5 päivää viikossa. Riippuu varmaan miten kiireistä on, että minkä verran töitä laitetaan. Myöhemmin voin ehkä joskus mennä töihin, jos näyttää että takkuaa mutta ei sekään kyllä pidemmän päälle toimi.

ip-kerhossa meillä ei ole ollut esikoinenkaan koska ton iltapäiväryhmän vuoksi siihen jää vain tunti sitä kotonaoloa suunnilleen eli on turha lapsen raahautua tonne keskustaan sen ajan takia.

[QUOTE="alkup";26664622]No siis täällä on eka- ja tokaluokkalaiset jaettu aamu- ja iltapäiväryhmiin eli tietäähän ne ajat nyt jo hyvinkin. ma-to koulua on 10:30-14:35 ja pe 8:35-12:25. Tuossa toisella ala-asteella oli kolmosille annettu syksyn lukkarit jo keväällä valmiiksi, mutta meidän poika ei sellaista saanut eli hänen kouluajoistaan ei ole varmuutta yhtään. Ois kiva tietty tietää ne niin vois vähän miettiä ja ennakoida asiaa.

Ja siihen koulun alkuun on kuukausi. :/[/QUOTE]

Ok, mulla esikoinen menee vasta tokalle joten en yhtään tiedä mikä täällä olisi käytäntö.
Ekaluokkalaiset kuitenkin jaettiin kahteen ryhmään ja toisella alkoi päivät vähän aikaisemmin ja toisella sitten myöhemmin.

Ehkä tämän syksyn jälkeen viisaampi tämänkin asian suhteen kun toinen menee ekalle niin pystyy vähän vertailemaan..