Voiko tontille rakentaa ilman kaikkien maanomistajien lupaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kkkrijirw
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kkkrijirw

Vieras
Eli siis omistan sukulaisten kanssa mökin/mökkitontin. Minulle kuuluu 1/6. Voiko sukulaiseni purkaa vanhan mökin ja rakentaa uuden ilman minun lupaani? Voivatko he vedota siihen, että esim he omistavat 4/6 osaa mökistä/mökkitontista? Jos ei voi niin kuinkahan nyt pitäisi toimia..?

Muistaakseni tämä taisi mennä niin että ei voi, vaikka enemmistö olisikin. Meillä suvussa vastaava tilanne (jakamaton perintötila) ja yhden sisarruksen ei kielsi koko projektin. Mutta en tosiaan ole varma.

Jakaisivat pirulaiset ne maat eivätkä vaan tappelisi.

eli mitäs nyt sitten teen? sain monen mutkan kautta tietää että vanha mökki on purettu, uutta ollaan tekemässä, minulle ei ole ilmoitettu asiasta sanallakaan. Eivät olleet myöskään halukkaita lunastamaan minun osuutta itselleen. Voinko jarruttaa rakennusprojektia tai jotain, jotta saisin jonkun sukulaisen lunastamaan minun osuuteni itselleen?

Anna heidän rakentaa omalla rahallaan ja sitten pakotat lunastamaan tontin. Rakennettu tontti on aina tyhjää arvokkaampi. Voihan käydä niin, että palaa ei voi jakaa enää niin, että sinäkin saisit sinne rakentaa, jolloin sukulaisesi joutuvat hyvittämään sinulle rakentamisensa.

Purkamiseen tarvitaan purkulupa samoin uuden rakentamiseen rakennuslupa ja jos kunta on sellaiset myöntänyt ilman kaikkien asianosaisten suostumusta (käytännössä siis hakemuksessa pitää olla kaikkien allekirjoitus), niin kuntaan valitusta. Tuossa tilanteessa tosin ei hirveästi enää ole tehtävissä, jos mökki kerran on jo purettu ja sillä rakennuslpuvan viivyttämiselläkään et hirveästi mitään tee, kunta kun voi sen silti myöntää. Toisaalta jos kerran haluat osuudestasi eroon, on tuosta uudesta rakennuksesta sinulle hyötyä, se kun nostaa osuuden arvoa. Tehokkain tapa herätellä sukulaisia on joko ilmoittaa, että haet halkomistoimitusta maanmittaustoimistosta, sen kun voi hakea kuka hyvänsä osaomistajista, mutta lasku jaetaan kaikkien kesken (ja se maksaa paljon!) tai sitten laittaa osuus yleiseen myyntiin. Nopeasti löytyy sukulaisista lunastushalukkuutta, kun lukevat lehdestä ilmoituksen myynnissäolevasta 1/6 kesämökistä.

Yhteistyössä