Ratsastusharrastus lapsella! Auttakaa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hevoshullujen äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hevoshullujen äiti

Vieras
Mitä varusteita lapsille kannattaa hankkia? Siis muuta kuin kypärä. JA mistä niitä kannattaa hankkia? Tytöt ovat 8-v. ja 10-v. Rahaa ei ole mihinkään hirveän kalliisiin, käytettykin kelpais..

Kiitos jos joku vastaa! Olen itse aika ummikko tässä harrastuksessa.

Kypärää ei ainakaan tule ostaa käytettynä vaan se kannattaa ostaa niin että sen käyttäjä kokeilee sitä päähänsä ennen ostopäätöstä.
Turvaliivit voisivat olla ihan käyttökelpoiset.
Kunnon jalkineet, itse tykkään Horse talviratsastusaappaista, niillä voi käydä tallilla syksystä kevääseen. Kesällä sitten käytän vaelluskenkiä.
Ratsastushousuja ei ehkä vielä tässä alkuvaiheessa kannata hommata, ihan sellaiset perusverkkarit tms. menevät kyllä.

Ratsastushousut ovat myös hyvät, niissä kun on se mokkapaikka persiissä niin parantaa tuntumaa satulassa pysymiseen huomattavasti. Facebookissa on käytettyjen ratsastustavaroiden kirppari esim... Ja ehkäpä tori.fi kannattaa kattoo..

Mun mielestä taas nuo kokopaikkaiset ratsastushousut on tärkeä hankinta. En itse ratsasta, mutta tyttärelle olen aina semmoiset huolehtinut olevaksi. Mielestäni vaikuttaa ratsastusmukavuuteen ja turvallisuuteen?

Muita ilman pärjää, mutta kypärä on ihan pakko olla. Ja hyviä saa jo ihan 25€urolla. Ilman saappaita pärjää vallan mainiosti.
Itsellänikin on vanhat goret jalassa ku ratsastan ja työllä kumisaappat.

• Tykkää
Reactions: KuutioTasku
[QUOTE="Sirkkeli";26658852]Mun mielestä taas nuo kokopaikkaiset ratsastushousut on tärkeä hankinta. En itse ratsasta, mutta tyttärelle olen aina semmoiset huolehtinut olevaksi. Mielestäni vaikuttaa ratsastusmukavuuteen ja turvallisuuteen?[/QUOTE]

Itse ratsastan paljon,ja en ole hirveesti huomannut eroa,mutta ihan mukavuus syistä käytän nahkapaikallisia housuja.

Kypärä kannattaa ostaa aina uutena, kun käytetyistä ei tiedä onko kypärässä ns "murtumia". Itse olen aloittanut ratsastuksen 8 vuotiaana ja meni hyvin ilman kalliita vehkeitä. Lapset kasvavat niin äkkiä niin saat muuten olla koko ajan ostamassa uusia ratsastushousuja, chapseja ja kenkiä. Kumisaappaat kelpaa aivan hyvin kengiksi. Hanskat on tietty hyvät. Katso varusteiden hintoja esim. hooks.fi tai horze.fi

• Tykkää
Reactions: KuutioTasku
Lapsethan kyllä vaatii kaiken mahdollisen, mutta aika vähällä pärjää.
Tyttärelle ostin agrimarketin alekorista housut :D maksoin pari kymppiä ja itselleni kans. Ei meillä kummallakaan ole ratsastus saappaita olemasakaan.
Kypäriin satsasin. Tyttärellä on halvempi malli mut itselle ostin kalliimman. 50€ makso se (alennuksessa sekin)
Turvaliivejä on monella tallilla omasta takaa joita voi lainata.

[QUOTE="vieras";26658866]Muita ilman pärjää, mutta kypärä on ihan pakko olla. Ja hyviä saa jo ihan 25€urolla. Ilman saappaita pärjää vallan mainiosti.
Itsellänikin on vanhat goret jalassa ku ratsastan ja työllä kumisaappat.[/QUOTE]

Itse en ole vuosiin tallilla käynyt, mutta olen ymmärtänyt että lapsilla pitää olla aina turvaliivi päällä kun ratsastaa. Tämä saattaa olla tietysti tallikohtaista.

Kyllä ne ratsihousut on jo ihan turvallisuuden kannalta parempi. Kuvittele liukkaat verkkarit jalkaasi satulassa. Puhumattakaan hiertymistä.
Kypärä tosiaan uutena aina ja tavan kumisaappaat käyvät ratsastukseen. Itseasiassa mitkä tahansa kengät, joissa n. 1cm korko.
Hanskat hommaisin myös, hiertymät eivät ole mukavia sormissakaan. Lasten näppylähanskat maksavat n. 1,50€.

Huuto.net on paljon lasten ratsastustamineita ihan edullisesti. Samoin hevostalli.net markkina puolella.
FB hevoskirppis on ihan jees, siellä lähinnä ollut nyt hevosille myytäviä vermeitä, mutta kysellähän aina voi.

Horze, hööks ja tidnings vissiin edullisimpia nettiliikkeitä :)

Kyllä ne ratsihousut on jo ihan turvallisuuden kannalta parempi. Kuvittele liukkaat verkkarit jalkaasi satulassa. Puhumattakaan hiertymistä.
Kypärä tosiaan uutena aina ja tavan kumisaappaat käyvät ratsastukseen. Itseasiassa mitkä tahansa kengät, joissa n. 1cm korko.
Hanskat hommaisin myös, hiertymät eivät ole mukavia sormissakaan. Lasten näppylähanskat maksavat n. 1,50€.

Huuto.net on paljon lasten ratsastustamineita ihan edullisesti. Samoin hevostalli.net markkina puolella.
FB hevoskirppis on ihan jees, siellä lähinnä ollut nyt hevosille myytäviä vermeitä, mutta kysellähän aina voi.

Horze, hööks ja tidnings vissiin edullisimpia nettiliikkeitä :)
Ja mä löydin paikallisesta agrimarketista :D

Jos lapset on vasta aloittelemassa harrastusta, niin en ehkä suosittele kaikkea heti kerralla hankkimaan, innostus kun voi laantua ihan yhtä nopeeta. Kypärä toki uutena ja tallille voipi soittaa ja kysyä niistä turvaliiveistä, josko niitä olisi sieltä lainattavissa näin alkuun.

silloin kokopaikkaisia ei ollut kuin kouluratsastajilla kuin aloittelin. sitten kouluratsastusvuosina en osannut ollenkaan istua ilman niitä ja nahkasaappaita, kunnes laiskana hevosyrittäjänä totesin, että istuntaa on helpompi säätää liukkaissa housuissa.

tämän takia ehkä olisi hyvä nykylastenkin opetella polvipaikkahousuissa ratsastamaan, kyllähän ne taitavat polvia säästää sentään, mutta alkuinnostuksen kestävyyttä voi hyvin tutkia verkkareissakin, kun ei liukkaimpia mahdollisia valitse. collegehousut voivat olla paremmat jos ei ole paksut saumat. polvillahan ei pitäisi puristaa satulaa vaikka aloittelija tuskin pystyy sitä täysin estämään.

riittävä korko jalkineeseen eikä aivan valtavia pohjakuvioita joista voi jäädä jalustimeen kiinni.

Polvipaikkahousut on ihan riittävät. Itse opettelin sellaisilla ratsastamaan ja tasapaino ainakin kehittyi hyväksi kun ei ihan automaattisesti liimautunut satulaan. Eikä ne polvipaikkahousutkaan niin liukkaat ole että sieltä automaattisesti valahtaisi alas ne jalassa. Nykyään ratsastelen aidoissa nahkapaikkahousuissa.

Ratsastushousut ovat myös hyvät, niissä kun on se mokkapaikka persiissä niin parantaa tuntumaa satulassa pysymiseen huomattavasti. Facebookissa on käytettyjen ratsastustavaroiden kirppari esim... Ja ehkäpä tori.fi kannattaa kattoo..

Tämäkin on taas niin kulttuurillinen juttu, tuo tuntuman parantaminen on merkityksellistä vasta paljon paljon vaatimalla tasolla. Esim. Amerikassa kaikki ratsastavat farkuissa muualla kuin kisoissa...

Monilla talleilla on lainata kypärä ja turvaliivi. Mukavat housut ovat kuitenkin tärkeät: istuvat ja joustavat, pillimäiset joustavasta kankaasta tehdyt housut käyvät hienosti. Näihin voi yhdistää ensialkuun pitkät ratsastussukat, mikä on paljon halvempi hankinta kuin saappaat tai minichapsit.
Kengissä ei saa olla vetokerjua sisäsivulla. Itse en pidä nauhakengistä lapsilla vaarallisuuden takia, onnettomuuksia todistettu livenä, jodhpurikengät hyvät. Kengissä oltava kanta jottei pääse luiskahtamaan jalustimesta läpi.

Kirppareilla paljon kamaa myytävänä vanhana, en ostaisi kypärää lapselle käytettynä tuntemattomalta.