Mulla on ongelma! (Päiväkoti ja ruokailu)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huomiohuokailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huomiohuokailija

Vieras
Joo, teen pienestä asiasta ongelman, mutta...

10kk neuvolassa sanottiin että kotiruokaa aletaan antaa vasta 1v jälkeen ja 1v neuvolassa saa tarkemmat ohjeet miten siihen siirrytään pikkuhiljaa. Tonne päiväkotiin tulee ruoka koulun keittiöltä, eli se on siis kotiruokaa, ilman suolaa. No ollaan kyllä jo annettu jotain kotiruokaa.

Soitan tänään vielä neuvolaan, mut mitä mieltä olette, voiko kohta jo alkaa totuttaa samaan ruokaan mitä mekin syödään? Tyttö on nyt 10,5kk ja kuukauden päästä aloittaa päiväkodin.

Kannattaa kysyä ihan päiväkodista. Meillä on sääntönä, että alle 1 vuotiaille saa oman ruokansa. Tosin meillä on oma keittiö.
Oon siis töissä päiväkodissa.

Mut en kyllä näe mitään ongelmaa siinäkään, että lapsi jo söisi samaa ruokaa kuin muut perheenjäsenet.

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;26625793:
:O missä neuvolassa noin on neuvottu?

meillä lapset syöneet ihan samaa ruokaa (ilman suolaa ) heti kun on alkaneet kiinteitä syömään..

MIKSI vasta 1v jälkeen? :O

No sitä mäkin ihmettelin. Meidän neuvolantäti noudattaa aika tarkkaan noita ikäsuosituksia.

Jotain kotiruokaa ollaan tosiaan jo annettu mut siellä päiväkodissa sais päivittäin kotiruokaa.

Etköhän sie voi jo kotiruokaan totuttaa. Meillä on molemmat syöny jo tuon ikäsenä kotiruokaa. Mutta päivähoitohakemusta jättäessä on kysytty syökö jo mitä muutkin vai varaavatko omia ruokia.

[QUOTE="vieras";26625787]Soitatko tuon asian takia neuvolaan? O_o[/QUOTE]

No on mulla toinenkin asia mistä pitää neuvolaan soittaa ja samalla ajattelin kysyä.

Onneksi mä en tiennyt tuota (että lapsille kotiruokaa vasta 1v alkaen), kun meillä kaikki kolme lasta ovat saanet normaalia kotiruokaa heti 6kk iästä. Ilman suolaa tietenkin. Mitä sun lapsi sitten syö, jos ei kotiruokaa? Pelkkiä purkkiruokia?

Multa kysyttiin vaan että pitääkö ruoka olla ihan hienoa ja sanoin että ollaan annettu ihan karkeaa ruokaa että saa pureskella.

Purkkiruokaa ollaan annettu ja muutamaa kotiruokaa, enimmäkseen sormiruokaa. Eilen huomasin että paremmin maistui sama ruoka mitä mekin syötiin. Varmaan vaikuttaa se kun näkee mitä me syödään.
Sama ilmiö voi olla päiväkodissa. Tottakai lapsi haluaa syödä samaa kuin muutkin.

[QUOTE="mä";26625863]Voi elämän kevät :(
Ei ihme että neuvolaan ei pääse puhelimella ikinä läpi jos tuollaisia kysellään[/QUOTE]

Kyllä meidän neuvolaan pääsee aina puhelimella läpi. Jos mä olen muutenkin sinne soittamassa, niin viekö se nin kamalasti aikaa kysyä tota? Onko se aika sulta pois?

Erikoinen neuvola, tosin olihan siskon neuvolakin sitä mieltä että täysimetetylle, hyvinkasvavalle vauvalle on ehdottomasti aloitettava soseet 4kk iässä ja sormiruokaa ei missään tapauksessa saa tarjota ennen 8kk ikää...

Mutta mitä muuta kuin kotiruokaa se 10kk:n ravinto on jos se on kotona laitettua ja syö jo karkeampaakin?

Meillä nuo soseilla aloittaneet söivät hyvin (suolatonta) kotiruokaa 10kk iässä, sormiruokailija jo paljon aiemmin.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;26625905:
Ap on vain tainnut ymmärtää väärin; kyllä heti kun lapsi syö kiinteitä hän voi syödä sitä kotiruokaa, vain suola on jätettävä pois. Eli hyvin voi syödä hoidossa ruokaa.

Mitä ruokaa ap olet lapsellesi sitten antanut, jos et käytä siitä nimeä kotiruoka?

Siis purkkiruokaa. Kotiruokaa ollaan annettu jauhelihakeittoa (vihannekset raasteena), makaronilaatikkoa ja perunoita ja jauhelihakastiketta ja kurkkua, raejuustoa, porkkanaa, näkkileipää, tänään annoin pannaria (ja omg! tajusin että siinähän on älyttömästi sokeria!). En muista ollaanko muuta annettu. Noi nyt tuli mieleen.

Kun kotiruuasta oon ollut tosi epävarma mitä uskaltaa antaa. Alussa tein soseet itse, mutta sitten kun alettiin antaa myös lihaa, ollaan ostettu purkkiruokaa.

Siis purkkiruokaa. Kotiruokaa ollaan annettu jauhelihakeittoa (vihannekset raasteena), makaronilaatikkoa ja perunoita ja jauhelihakastiketta ja kurkkua, raejuustoa, porkkanaa, näkkileipää, tänään annoin pannaria (ja omg! tajusin että siinähän on älyttömästi sokeria!). En muista ollaanko muuta annettu. Noi nyt tuli mieleen.

Kun kotiruuasta oon ollut tosi epävarma mitä uskaltaa antaa. Alussa tein soseet itse, mutta sitten kun alettiin antaa myös lihaa, ollaan ostettu purkkiruokaa.

Kotona voi tehdä niitä samoja mitä on purkeissa = kotiruokaa. Siis makaronipataa, kalastajan pataa, lihapataa mitä niitä nyt olikaan... Kuten olette jo antaneetkin. Keitot on just helppo tehdä ensin suolaa vaille valmiiksi, ottaa lapsen annos erikseen ja lisätä suola sittem.

En ihan ymmärrä miksi olet epävarma kotiruuan suhteen, kun kuitenkin on ihan selvä että vain kourallinen asioita on "kiellettyjä" (suola, pinaatti... mitä niitä nyt on.) Loput ovat sallittuja, eli siitä vaan, anna ihan perusruokaa lapsellekin.

• Tykkää
Reactions: Madicken04

Kyllä kotiruoka josta on poistettu suola, sokeri ja maustettu todella niukasti on parempaa kuin purkkiruoka.
Mää teen kaikille saman ruuan ennen mautamista otan tolle 11kk sivuun oman annoksen sit vasta maustan ruuan muille.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;26625970:
Kotona voi tehdä niitä samoja mitä on purkeissa = kotiruokaa. Siis makaronipataa, kalastajan pataa, lihapataa mitä niitä nyt olikaan... Kuten olette jo antaneetkin. Keitot on just helppo tehdä ensin suolaa vaille valmiiksi, ottaa lapsen annos erikseen ja lisätä suola sittem.

En ihan ymmärrä miksi olet epävarma kotiruuan suhteen, kun kuitenkin on ihan selvä että vain kourallinen asioita on "kiellettyjä" (suola, pinaatti... mitä niitä nyt on.) Loput ovat sallittuja, eli siitä vaan, anna ihan perusruokaa lapsellekin.

Joo ja mulla on se lista mitä alle 1-vuotiaalle ei saa antaa, mut silti. Musta tuntuu että en ole oikein pysynyt perässä ton tytön kasvussa ja kehityksessä ja oon vähän liian varovainen kaikessa. :/

Todellakin, se suolaton kotiruoka mitä muu perhe syö on sille 10kk ikäiselle paljon parempaa ravintoa kuin purkkiruoka. Todella hassu terkka jos väittää että lapsi on 1v asti syötettävä teollisella purkkiruualla ja sitten vasta voi antaa kotiruokaa.

oli vähän vastaanvanlainen ongelma 8 vuotta sitten. tyttö aloitti hoidon 9 kk iässä ja hoitaja antoi sille heti tavallista ruokaa, tavallista maitoa ja viiliä ja jogurttia ja raparperi kiisseliä. pphoitajat saa alle 1 v korotetun ateriakorvauksen jolla ostetaan korviketta tms. ja tytöllä hirveet mahanpurut koska koskaan ei llut saanut näitä tuotteita.-

Yhteistyössä