Voi hitsi, sammakko oli ehtinyt tekemään poikasensa altaaseen..nyt minulla on eettinen ongelma!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja unelmoiden
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

unelmoiden

Jäsen
07.05.2012
518
0
16
Olin menossa tyhjentämään pientä koristeallasta pihallani, kun huomasin että siellä uiskenteli sammakko. No ajattelin, että nostan sammakon pois ja jatkan tyhjennyspuuhia, mutta sitten huomasin että se olikin äiti-sammakko, joka oli ehtiny laskea munansa veteen ja niistä oli tullut nuijapäitä!

Miten minä nyt voin tyhjentää allasta, kun sittenhän nuo pienet kuolisivat! En ainakaan äiti-sammakon nähden sitä voi tehdä, eli odotanko että se pomppaa pois altaasta ja sitten suoritan tämän operaation, vai pitäiskikö minun nyt vain luovuttaa allas sammakoiden käyttöön ja sietää tuota limaista vihreää liejua pihallani? Kuinka kauan kestää, että noista nuijapäistä kasvaa pikkuisia sammakoita, jotka ovat valmiita lähtemään maailmalle?

Ihana kysymys!
Onko lähellä jotain muuta lammikkoa tai ojaa tms? Jos ne siis voisi siirtää jonnekin?
Mä luultavasti antaisin sammakoiden olla. Olisi lapsillakin kivaa seurattavaa, kun kehittyvät...

• Tykkää
Reactions: Dongxi
Ei muistaakseni mene paria viikkoakaan niin niistä tulee sammakoita.

Mutta vie ne johonkin luonnonveteen? Siellä ne jatkaa tyytyväisenä kasvuaan ja sitten on turvallinen paikka olla pikkusammakoinakin.

Eikös noi sammakot vaan laske munansa ja lähde kiitämään. Ei niillä mitään äiti-lapsi siteitä ole, ei kuule se sammakko välttämättä ole edes noiden nutipäiden äiti. Ei sammakkoäidit mitään hoivaile, ruoki tms.

Pääseehän se sammakkoäiti halutessaan pois (suoraan vedestä ei pääse hyppämään, tarvitsee tukea jalkojensa alle hypätäkseen)?

Mäkin odottaisin (ja olen odottanut vastaavassa tilanteessa), että nutipäistä tulee sammakoita. Ei se kauaa kestä.

Ai se ei sen kauempaa vie? no taidan sitten jättää ne sinne rauhassa kasvamaan. Riittääköhän niille ravinto, kun altaassa ei paljoa vettä ole, vai pitääkö minun alkaa kantamaan sammakkofarmilleni vettä jostain ojasta? :D
Ja tosiaan kun tarkemmin asiaa ajattelee, niin eikai tämä nyt niin kamalaa olekaan, varmaan ihan kiva sitten seurata niiden kehittymistä :) Pitää vaan katsoa ettei koirat pääse niitä haukkaamaan kun ne alkavat olla oikeita sammakkoja.

Ja ttt: kyllä minä heti oletin, että tuo altaassa ollut sammakko olisi noiden pikkuisten äiti, mutta ehkeivät ne tosiaan hoivaile lapsiaan ihan samalla tavalla kuin nisäkkäät :D

[QUOTE="Riksu";26590059]Ihana kysymys!
Onko lähellä jotain muuta lammikkoa tai ojaa tms? Jos ne siis voisi siirtää jonnekin?
Mä luultavasti antaisin sammakoiden olla. Olisi lapsillakin kivaa seurattavaa, kun kehittyvät...[/QUOTE]

Peesi! :)

Ai se ei sen kauempaa vie? no taidan sitten jättää ne sinne rauhassa kasvamaan. Riittääköhän niille ravinto, kun altaassa ei paljoa vettä ole, vai pitääkö minun alkaa kantamaan sammakkofarmilleni vettä jostain ojasta? :D
Ja tosiaan kun tarkemmin asiaa ajattelee, niin eikai tämä nyt niin kamalaa olekaan, varmaan ihan kiva sitten seurata niiden kehittymistä :) Pitää vaan katsoa ettei koirat pääse niitä haukkaamaan kun ne alkavat olla oikeita sammakkoja.

Ja ttt: kyllä minä heti oletin, että tuo altaassa ollut sammakko olisi noiden pikkuisten äiti, mutta ehkeivät ne tosiaan hoivaile lapsiaan ihan samalla tavalla kuin nisäkkäät :D

Kannattaa tosiaan pitää huolta ettei vesi pääse haihtumaan kuiviin, lisäile jostain ojasta, jossa on myös ravintoa pienille. :)

[QUOTE="juups";26590108]Pääseehän se sammakkoäiti halutessaan pois (suoraan vedestä ei pääse hyppämään, tarvitsee tukea jalkojensa alle hypätäkseen)?

Mäkin odottaisin (ja olen odottanut vastaavassa tilanteessa), että nutipäistä tulee sammakoita. Ei se kauaa kestä.[/QUOTE]

No sitä kyllä katselin, että vesi on niin matalalla ja pohjalla kiviä, että kyllä sen pitäis päästä hyppäämään, mutta laitoin myös varmuuden vuoksi tuollaisen puusillan sinne, että voi sitten sitä pitkin kiivetä, jos ei jaksa hypätä.

Mukava kuulla, että sinulla on ollut vastaava kokemus, ehkä minäkin jaksan hetken odottaa :)

Tulen sitten raportoimaan tilanteesta! toivottavasti en ole parin viikon päästä jo ihan epätoivoinen, kun mitään ei ole tapahtunut :O

eihän niillä ole ravintoa altaassa, joten ne kuolevat joka tapauksessa. Ota lastesi kanssa nyt asiaksi etsiä sammakkovauvoille uusi koti! Jostain lammikosta vaikka.

[QUOTE="vieras";26590157]eihän niillä ole ravintoa altaassa, joten ne kuolevat joka tapauksessa. Ota lastesi kanssa nyt asiaksi etsiä sammakkovauvoille uusi koti! Jostain lammikosta vaikka.[/QUOTE]

Sammakot syövät kehittyessän sitä omaa kutuaan ja vedestä pieneliöitä ja levää. Sitten kun ovat muuttuneet sammakoiksi ja pääsevät liikkumaan niin tarvitsevat muutakin ravintoa jota sitten lähtevät etsimään.

Ja tarkistahan tosiaan että se "äiti"sammakko pääsee sieltä altaasta pois, ettei ole jäänyt jumiin.

Hahaha, niin ajattele, jos tuo äitisammakko ihan oikeasti onkin noiden äiti ja on kokoajan epätoivoisesti miettinyt, että miten pääsee äkkiä pois noiden pentujen luota ja minä vaan ihastelen miten somaa on kun äiti siellä hoivaa pienokaisiaan :laugh:

Anna kasvaa rauhassa, ei tosiaan vie kauaa. Katso ettei vesi pääse haihtumaan ja tarvittaessa lisää vettä vaikka ojasta, muttei mielellään täysin puhdasta (esim. hanavettä), koska siinä ei ole poikasille ravinteita.

kyllä jotkut sammakkolajit ainakin hoitaa, mutta en usko että perus rupisammari, kun sammakkovauva saa sitä ravintoa omasta ruskuaispussista, kunnes kehittyy niin, että lähtee ite ruoanhakuun. mutta toisaalta se äitisammakko voi vahtia niitä muuten vaan pedoilta ym? en tiiä, mutta itse siis antaisin niiden olla :)) tiiä vaikka menis rikki joku, jos niitä siirtämään lähtee
Eikös noi sammakot vaan laske munansa ja lähde kiitämään. Ei niillä mitään äiti-lapsi siteitä ole, ei kuule se sammakko välttämättä ole edes noiden nutipäiden äiti. Ei sammakkoäidit mitään hoivaile, ruoki tms.

Yhteistyössä