MITEN teillä on varaa? Vai onko kaikki hiukankin uudemmat autot otettu velaksi?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Satuin katselemaan joku päivä kaupan parkkipaikalla omaa roppostani parkkeeratessa, että jokikinen muu auto oli näitä 2006 --> joita ruuduissa oli.
Tosi moni tuttu ja työkaveri ajaa melkein uudella autolla.

Miten teillä on varaa? Onko teillä kaikilla velaksi ostettu se 10 000 -> auto vai miten ihmeessä kolmikymppisillä (tuttuni esim ) on varaa ostella noin kalliita autoja? Eläkeläiset vielä jotenkin ymmärrän.

Puhumattakaan näistä omakotitalon verran maksavista maastureista...
 
Mielellään ei autoa velaksi koskaan - on meidän mottomme. Auton tarkoitus on kuljettaa paikasta a paikkaan b, joka hoituu mielestämme halvemmallakin kulkuneuvolla. Ajamme siis halvoilla autoilla, toinen on vm -96 ja toinen -06.
 
repsi
Olen joskus miettinyt juurikin samaa,meillä kun on usein se pihan vanhin auto. :D

Me ollaan miehen kanssa päädytty siihen ettei ikinä autoa velaksi oteta ja tämä onkin pitänyt kun ei olla yhtään hyvää syytä keksitty miksi näin kannattaisi tehdä.

Mutta omasta lähipiiristä tiedän että suurin osa on velaksi.
 
"virkkis"
No kolmekymmentä mittarissa ja meillä semmonen 11 k€ auto. Eikä ole kuin vuosimallia 2005, eli ei edes mikään uusi mun mielestä. Mutta ostettiin semmonen mihin käteinen sillä hetkellä riitti, ei autoihin oteta lainaa. Jos on yhtään järkeä päässä.
 
"mary"
velaks otetaan yleensä ja parissa vuodessa maksetaan, sit vaihdetaan taas parempaan ettei ehdi auton arvo liikaa laskea. Mulla on oma yritys eikä oo kauheen vakuuttavaa jos jollain romulla ajan asiakkaiden pihaan. Toki olis rahaakin maksaa auto käteisellä mutta joskus on verotuksellisesti kannattavampaa ku on lainaa pikkusen.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";26587730]Autolainalla, tulee loppujen lopuksi edullisemmaksi kuin vanhalla autolla ajaminen.[/QUOTE]

Olen ostanut useita 1000 euron autoja ja ajanut niillä parisen vuotta, näitä autoja pystyy itse korjaamaan ja varaosat ovat käytännössä ilmaisia. Parin vuoden jälkeen saman auton voi purkaa osiin ja myydä varaosina pois, ja jäädä jopa voitolle.

Millälailla uuden auton ostaminen, jonka arvo alenee kokoajan, tulee edullisemmaksi kuin käytetyn auton ostaminen, jolla tekee voittoa?
 
"vieras"
Vanhasta autosta hyvitystä 3500€, uudemman hinta 90000€ (407sw Peugeot -06), omaa rahaa mukaan tonni. Velkaa jäi siis 4500€. Se maksettiin pois vähitellen, noin 220€/kk.

Emme olisi voineet maksaa käteisellä autoa mitenkään. Tuo oli erittäin hyvä ratkaisu. Korot on sivuseikka. Saa sen maltillisen hintaisen auton näinkin.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";26587821]Vanhasta autosta hyvitystä 3500€, uudemman hinta 90000€ (407sw Peugeot -06), omaa rahaa mukaan tonni. Velkaa jäi siis 4500€. Se maksettiin pois vähitellen, noin 220€/kk.

Emme olisi voineet maksaa käteisellä autoa mitenkään. Tuo oli erittäin hyvä ratkaisu. Korot on sivuseikka. Saa sen maltillisen hintaisen auton näinkin.[/QUOTE]

Painovirhe livahti heti ja paha sellainen...

Auton hinta siis 9000€.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";26587755]Millä logiikalla?[/QUOTE]

Ihan sillä logiikalla, että jos säästät vaikkapa kolme vuotta rahaa 200 euroa kuussa, sinulla on 7200 euroa rahaa laittaa autoon. Sillä summalla saa korkeintaan jonkin vuosituhannen vaihteen auton. Ottamalla 10 000 euroa lainaa, 2004-2006 vuosimallin auton jota lyhennät tuolla samalla 200 eurolla kuussa. Lisäksi säästät vakuutusmaksuissa ja autoverossa sekä polttoainekuluissa. Lisäksi se muutaman vuoden uudempi auto on todennäköisesti huoltovapaampi (ei ainakaan isoja määräaikaishuoltoja). KKn olet pari vuotta myöhemmin vaihtamassa autoa, saat siitä uudemmasta suhteessa enemmän takaisin kuin vanhasta ja näin ollen sinulla on enemmän rahaa sijoittaa seuraavaan, plus että sen lainaraha-auton kanssa kuukausittain maksat sen 200 euroa lainan lyhennystä, sen käteisellä ostetun kanssa joudut edelleen laittamaan sen saman 200 euroa sivuun seuraavaa autoa varten. Näin niin kuin yksinkertaistetusti.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";26587850]Ihan sillä logiikalla, että jos säästät vaikkapa kolme vuotta rahaa 200 euroa kuussa, sinulla on 7200 euroa rahaa laittaa autoon. Sillä summalla saa korkeintaan jonkin vuosituhannen vaihteen auton. Ottamalla 10 000 euroa lainaa, 2004-2006 vuosimallin auton jota lyhennät tuolla samalla 200 eurolla kuussa. Lisäksi säästät vakuutusmaksuissa ja autoverossa sekä polttoainekuluissa. Lisäksi se muutaman vuoden uudempi auto on todennäköisesti huoltovapaampi (ei ainakaan isoja määräaikaishuoltoja). KKn olet pari vuotta myöhemmin vaihtamassa autoa, saat siitä uudemmasta suhteessa enemmän takaisin kuin vanhasta ja näin ollen sinulla on enemmän rahaa sijoittaa seuraavaan, plus että sen lainaraha-auton kanssa kuukausittain maksat sen 200 euroa lainan lyhennystä, sen käteisellä ostetun kanssa joudut edelleen laittamaan sen saman 200 euroa sivuun seuraavaa autoa varten. Näin niin kuin yksinkertaistetusti.[/QUOTE]

Vuosituhannen vaihteen autoja saa tonnilla, halvemmallakin.

Muuhun en edes ota kantaa, sillä et tajua tietäväsi yhtään mistä puhut.
 
"vierailija"
n. 35 te maksoi auto, säästöillä ostettiin, käteisellä. Tai siis niin, että liikkeen myyjä toi auton meille ja maksettiin nettipankista siinä myyjän läsnäollessa. Kun on kohtuullinen palkka ja elää sitä mukaa, että rahaa ei mene turhuuksiin, niin sitä jää säästöönkin.
meillä ei juoda, tupakoida, käydä lomamatkoilla etelässä tms, ei tehdä heräteostoksia, eikä lasten harrastukset ole kalliita. Syödään laadukasta kotimaista ruokaa ja vaatteet ostetaan kaupasta, ei kirpparilta.
 
[QUOTE="mary";26587813]velaks otetaan yleensä ja parissa vuodessa maksetaan, sit vaihdetaan taas parempaan ettei ehdi auton arvo liikaa laskea. Mulla on oma yritys eikä oo kauheen vakuuttavaa jos jollain romulla ajan asiakkaiden pihaan. Toki olis rahaakin maksaa auto käteisellä mutta joskus on verotuksellisesti kannattavampaa ku on lainaa pikkusen.[/QUOTE]

Saako autolainasta verohyvityksiä?
 
"vieras"
Minä taas ihmettelen näitä periaatteita, että ei autoa velaksi koskaan. Minusta se on omituista. Ei sitä autolainaa vuositolkulla tarvi maksaa. Voi sen ottaa maltilla ja tuloihinsa suhteutettuna. Saa heti auton käyttöön, eikä tarvi säästää kauaa.

Uudempi on toimintavarmenpi, joten huoltokulut on pienemmät. Autoremppaan uppoaa helposti useampi satanen, pieneenkin remppaan.
 
"nicola"
[QUOTE="vieras";26587850]Ihan sillä logiikalla, että jos säästät vaikkapa kolme vuotta rahaa 200 euroa kuussa, sinulla on 7200 euroa rahaa laittaa autoon. Sillä summalla saa korkeintaan jonkin vuosituhannen vaihteen auton. Ottamalla 10 000 euroa lainaa, 2004-2006 vuosimallin auton jota lyhennät tuolla samalla 200 eurolla kuussa. Lisäksi säästät vakuutusmaksuissa ja autoverossa sekä polttoainekuluissa. Lisäksi se muutaman vuoden uudempi auto on todennäköisesti huoltovapaampi (ei ainakaan isoja määräaikaishuoltoja). KKn olet pari vuotta myöhemmin vaihtamassa autoa, saat siitä uudemmasta suhteessa enemmän takaisin kuin vanhasta ja näin ollen sinulla on enemmän rahaa sijoittaa seuraavaan, plus että sen lainaraha-auton kanssa kuukausittain maksat sen 200 euroa lainan lyhennystä, sen käteisellä ostetun kanssa joudut edelleen laittamaan sen saman 200 euroa sivuun seuraavaa autoa varten. Näin niin kuin yksinkertaistetusti.[/QUOTE]


Juuri näin! Kyllä paskassa autossa on paskan auton kuluja, jotka voi nyt laittaa uuden auton rahoitukseen. Meillä lyhennetään joka kuukausi, eikä tarvitse miettiä voiko huomenna lähteä tien päälle tai onko tarpeeksi turvallinen perheelliselle.
 
..
Mieluummin maksan (pientä) korkoa ja ajan autolla, jossa on takuu voimassa. Mun mielestä olisi jotenkin hassulla tavalla hassua ostaa auto käteisellä, en vain ole koskaan niin tehnyt. Kun taas kulutusluottoja en ole ikinä ottanut enkä koskaan maksanut luottokorttilaskua osissa vaan aina heti kuun lopussa...

Mutta tuo meidän 9v vanha 5500€ maksanut kakkosauto on kyllä mielestäni vähän nolo. Just ja just kehtaa sillä ajaa, mutta vähän köyhä olo kyllä tulee...
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";26587892]Minä taas ihmettelen näitä periaatteita, että ei autoa velaksi koskaan. Minusta se on omituista. Ei sitä autolainaa vuositolkulla tarvi maksaa. Voi sen ottaa maltilla ja tuloihinsa suhteutettuna. Saa heti auton käyttöön, eikä tarvi säästää kauaa.

Uudempi on toimintavarmenpi, joten huoltokulut on pienemmät. Autoremppaan uppoaa helposti useampi satanen, pieneenkin remppaan.[/QUOTE]

Itseasiassa ne vanhemmat autot ovat toimintavarmempia. Vähemmän tekniikkaa, vähemmän hajoavia osia. Yksinkertaisempi tekniikka on aina helpompi ja halvempi huoltaa kuin monimutkaisempi.

Vanhemmissa autoissa tekniikka on jopa niin yksinkertaista että ihan matti meikäläinenkin on osaa perushuollot tehdä. Ihan itse. Lisäksi ne varaosat ovat todella halpoja.

Uusissa autoissa on niin paljon elektroniikka ja muuta nippeliä ja nappelia, että siihen ei voi itse tehdä juuri mitään. Kaikki pikkujututkin pitää käydä näyttämässä jossain pajalla. Ja ne osat. ne vasta maksaakin mansikoita.
 

Yhteistyössä