Oon täällä valitellut 10kk vauvan univaikeuksista...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Nyt neljäs yö kun heräsi ja huusi. Viime yönä huusi pitkin yötä ja litki maitoa. Mietin jo silloin annanko lääkettä, mut neuvolassa kiellettiin antamasta "varmuuden vuoksi".

Nyt huusi melkein tunnin verran, ei huolinut maitoa vaan sylki ne ja sylissä tahtoi olla. Ihan selvää kipuitkua. Annoin lääkettä, otin syliin ja silittelin. N. 10min päästä rauhoittui ja aika pian nukahti.

Päivällä vauva on jyrsinyt pöydän kulmaa, syöttötuolin reunaa ym. puista, eli eiköhän sieltä hampaita ole tulossa. Kuulema 2 ikävuoteen mennessä puhkeaa maitohampaat, joten sitten helpottaa... ehkä...

Tai sitten on maitoallergiaa, ootte varmaan aloittanut hapanmaitotuotteet. Voi olla maha kipeä ja refluksi voi aiheuttaa kans sitä että puree kaikkia kun on huono olo pienellä.

Tai sitten on maitoallergiaa, ootte varmaan aloittanut hapanmaitotuotteet. Voi olla maha kipeä ja refluksi voi aiheuttaa kans sitä että puree kaikkia kun on huono olo pienellä.

Voisko olla? Justiin kyllä aloitettiin hapanmaitotuotteet. Vauvalla oli 2 viikon iästä 2kk ikään refluksia, oltiin sairaalassakin sen takia. Korvikkeenvaihto sitten auttoi.

Voisko siitä johtua sitten sekin että vauva syö huonosti? Mikähän siihen sitten auttais? Aika hankala oli viimeksikin päästä tutkimuksiin. Neuvolassa reagoivat vasta kun pituus oli -2-käyrällä.

Jos on refluksia, mahahapot seilaa ylös alas ruokatorvea ja varmasti aiheuttaa myös syömättömyyttä. Voi olla limaisuutta. Ja vaikka mitä. Koita googlella refluksi vai olikohan se refluksi.fi, sielä oli hyvää tietoa myös lasten refluksista.

Koita nyt ihan aluksi jättää ne maitotuotteet pois. Jos helpottaa niin syy on niissä. Sitten varaa vaikka yksityiselle lastenlääkärille aika. Jos teillä ei ole vakuutusta, niin pyydä lähete sairaalaan.

Jos on refluksia, mahahapot seilaa ylös alas ruokatorvea ja varmasti aiheuttaa myös syömättömyyttä. Voi olla limaisuutta. Ja vaikka mitä. Koita googlella refluksi vai olikohan se refluksi.fi, sielä oli hyvää tietoa myös lasten refluksista.

Koita nyt ihan aluksi jättää ne maitotuotteet pois. Jos helpottaa niin syy on niissä. Sitten varaa vaikka yksityiselle lastenlääkärille aika. Jos teillä ei ole vakuutusta, niin pyydä lähete sairaalaan.

Joo, mä kokeilen jättää maitotuotteet pois ja katson vaikuttaako. Nyt kun tarkemmin mietin, niin samoja oireita on kuin silloinkin. Refluksista oon lukenut paljon.

Vuoden ikään asti pärjää varmaan ihan hyvin ilman maitotuotteita. Ravitsemusterapeutilta on toki hyvä varmistaa, kalkin, proteiinin ja vitamiinien riittävä saanti. Mutta osaava lääkäri lähettää teidät kyllä ravitsemusterpeutille.

Aika erilaisia noi neuvoloiden ohjeet. Riippuu paljon onko siellä kokenut, jolla mahdollisesti itselläänkin lapsia, vai tällainen "luen kirjasta"-tapaus.
Toi kaluaminen viittaa kyllä hampaisiin, et en vielä ajattelis muuta. Katso suuhun, kokeile sormella tuntuuko että hammas on tulossa. Meidän lapsilla (3) on lisäksi suu haissut vähän niinkuin imelälle (mies tosin sanoo että etikalle...........) silloin kun hampaita ollut tulossa.
Meidän neuvolan täti sanoi että panadolia kannattaa antaa hampaiden tuloaikaan ihan ns. varmuuden vuoksi, tosin vasta kolmannen kanssa uskoin tämän, ja huomattavsti vähemmän kiukkuinen tapaus oli.

Mäkin luulin keskimmäisellä refluksiaa ja ties mitä... eli voi toki olla muutakin, mutta sulje nyt toi hammasjuttu pois. Tosin tuon ikäisellä sitä ei voi sulkea pois... Ja anna sitä särkylääkettä, jos kerran olet huomannut että helpottaa!

Anna sitä lääkettä. Muistan, kun itse kärsin noista hammashuudoista. Neuvolassa sanottiin nimenomaan, että ei kannata pelätä lääkkeen antamista. Tuo on selvää kipuilua. Säästä lasta ja säästä korviasi.

PS. Itse olin kitsas lääkkeiden antaja päivisin, kun hampaisiin tepsi viilentävät purulelut sun muut, mutta kyllä minä yöllä lääkitsin ilman syyllisyyttä jos selvää kipuhuutoa huusi.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
No kyllä mä käyttäisin lapsen perusteellisissa tutkimuksissa jos se tollaista on.
Ja mulla lastenlääkärit, useampi, on sanoneet että kipulääkettä voi illalla antaa myös "varmuuden vuoksi" jos se kerran tuntuu auttavan.

Kokeile sitä, että ennen ruokaa viilennät suun kylmällä purulelulla. Jos kivun hellittäminen auttaisi siihen, että ruoka maistuu päivällä paremmin.

Purulelun lisäksi kannattaa antaa raakaa porkkanaa, kuivaa leipää tms kaluttavaksi.

Jos olet ihan väsymyksestä kuollut, kysy pääsisikö lapsi yökylään jonnekin. Yleensä lapset nukkuvat kylässä paremmin, mutta varsinkin se, että saisit itsekin nukkua.

Yhteistyössä