Miten saan koiran tajuamaan että sisään ei saa pissata?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Koiraneuvoton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Koiraneuvoton

Vieras
7kk tyttökoira kyseessä... Osaa vallan hyvin pissata ulos ja lähes aina tekeekin kun pissatan. Joka ikinen kerta saa isot kehut, mutta silti pissaa sisälle heti jos tulee mieleen että nyt ois hätä.

Miten sen saa tajuamaan, että sisään EI SAA pissata?

Se pystyy pidättämään kyllä mutta luulee selvästi että sisälle tekeminen on ihan ok. Just äsken ajattelin että nyt vien sen pissalle, mutta TAAS se oli tehnyt lätäkön khh:n lattialle. Edellisen kerran kävi pissalla 2,5h sitten joten ulkoilutusvälit ei ole pitkät. Yöllä pystyy hyvin 10 tuntia pidättämään. Olen ihan varma että pystyis pidättämään myös päivisin ulos asti, mutta kun luulee että sisään saa tehdä niin toki tekee.

Hyväksi havaittuja neuvoja? Pissan ja kakan putsaus tehdään aina etikkasuihkeella.

Kakat tekee aina sisään, ei ole koskaan eläessään tehnyt ulos.

Minkä rotunen koira? Jos on pikkukoira niin miusta niillä on yleensäkin aina ongelmia sisäsiisteyden kanssa. (olen kuullut tällästa...)

Kakkahommasta: jos säännölliset ruokailuajat niin seuraavan kerran sitten ruuan jälkeen ulos kävelemään ja odottelemaan kakkaa. Sitten kehutaan kovasti kun tekee.

Ei oo hyviä neuvoja mutta ymmärrän miltä tuntuu, meillä myös 7kk vanha koira jonka kanssa aattelin että se ei ikinä opi sisäsiistiksi. Mutta on se oppinu, se kävi sitten ns. yhdessä yössä.

Keskikokoinen sekarotuinen on, lähinnä lapinkoiraa. Kakan suhteen onkin tuonsuuntainen suunnitelma: neiti tekee yleensä aamulenkin jälkeen sisään, niin onkin suunniteltu että kun miehen loma alkaa niin pidetään aamusta pihalla niin pitkään että kakkaa (yksin en pysty olemaan koko ajan ulkona, kun meillä on neljä pientä lasta).

Harmittaa kun on tosi kiva koira ja varsin oppivainen, mutta tää pissa-kakkahomma ei vaan avaudu... Toivo elää, että hokaisi sen just tuolleen yhdessä yössä, mutta milloin se yö tulee...

7kk tyttökoira kyseessä... Osaa vallan hyvin pissata ulos ja lähes aina tekeekin kun pissatan. Joka ikinen kerta saa isot kehut, mutta silti pissaa sisälle heti jos tulee mieleen että nyt ois hätä.

Miten sen saa tajuamaan, että sisään EI SAA pissata?

Se pystyy pidättämään kyllä mutta luulee selvästi että sisälle tekeminen on ihan ok. Just äsken ajattelin että nyt vien sen pissalle, mutta TAAS se oli tehnyt lätäkön khh:n lattialle. Edellisen kerran kävi pissalla 2,5h sitten joten ulkoilutusvälit ei ole pitkät. Yöllä pystyy hyvin 10 tuntia pidättämään. Olen ihan varma että pystyis pidättämään myös päivisin ulos asti, mutta kun luulee että sisään saa tehdä niin toki tekee.

Hyväksi havaittuja neuvoja? Pissan ja kakan putsaus tehdään aina etikkasuihkeella.

Kakat tekee aina sisään, ei ole koskaan eläessään tehnyt ulos.

hmmm, mielestäni tähän ei ole kuin se yksi vaihtoehto, itselläni oli ongelma ranskanbulldoggi uros(8kk) joka myö varsin hyvin tiesi asian laidan! mutta siis toimimme niin joka armas kerta kun hän teki ulos hädät "jumalaton" ilon huuto ja kehuminen&palkkaus aikansa siinä meni mutta nykyäänki hän (3.v) katsoo minua ulkona kun on tarpeillaa että "tästäkin on herkut muinoin saatu" ;)silloin kuin näin sattuu NYKYÄÄN käymään sanon vaan iloisella äänellä "Hieno poika" (ei siis teen sisälle enään muutakun joskus ani harvoin protestiks jostain)

HUOM! ei saa torua jos tekee sisälle homma "kaatuu" siihen, eli aina kun olos hädät niin kauhia kehuminen ja tietenkin palkkaus (joku koiran herkku mitä ei muuten esim saa) mielestäni ainut ja oikea. ja koko ajan meillä oli myös sisällä joku paperi yms vastaava mihin sai sisällä asioida koulutuksen ajan kun aika näytti että on hyvä otimme paperin pois. Niin ja tietysti unohtamatta säännölistä ulkoilua ennen ruokailuja lenkki,aamuruoka lenkki,päiväruoka ja sitten se ilta lenkki.

p.s en lukenut ketjusta muutakun tämän sinun kommentin siis sori jos joku oli jo kirjoittanut tämän =)=)

Viimeksi muokattu:
meille auttoi vaippa etti oppi sisäsiistiks, vaippa sisällä ja ulkona ilman, nyt välillä vieläkin laitetaan jos emme oo kotona, niin saa pissata vaipaan, mutta ainakin se tietä ette voi enää kotona merkata, ennen oli kauhee

Niin ja tosiaan meillä se "ongelma" että kun ei tee paperille, vaan lattialle khh:ssa. Niin ei saada sitä tuttua pissa-alustaa pois, vaan se on aina saatavilla! Mies on ehdottanut että jos torpattaisiin koiralta pääsy sinne khh:een jollain aidalla (ovea ei ole) niin auttaiskohan se.

Siis se sellainen vaippa mikä laitetaan lattialle?

vaippa joka laitetaan koiralle, niin kuin vauvallekin on vaippoja niin jo koirillekin. Kun se yrittää merka sillä se ei onnistu, kun ei hajua seinästä tulee, eikä lattiasta ja se oppi sillä tavalla että vain ulkona voi merkata paikkoja. Myös on pojille vaippoja joka kiristä kikkelin ja sillä tavalla ne lopeta myös merkaminen, esim kotona... meillä oppinut vaipan kanssa

Meillä on molemmille koirille sanottu ulkona ´pispis´ kun ne on pissiny tai kakkinu. Nykysin kun mennään ulos ja haluan että ne tekee tarpeensa pikaisesti niin vien ne puskaan ja ´pispis´. Toimii! Hyvä kun ollaan esim lähdössä johonkin niin sitten koirat ei ala vinkua autossa että pitäs päästä puskaan, tai näyttelyreissussa voi käydä sivummalla tarpeilla.

oli se aika hauskaa kun pentua opetti ulos ja lenkillä suureen ääneen kehui että 'hieno kakka, tosi upeeta!!' :)

vaippa joka laitetaan koiralle, niin kuin vauvallekin on vaippoja niin jo koirillekin. Kun se yrittää merka sillä se ei onnistu, kun ei hajua seinästä tulee, eikä lattiasta ja se oppi sillä tavalla että vain ulkona voi merkata paikkoja. Myös on pojille vaippoja joka kiristä kikkelin ja sillä tavalla ne lopeta myös merkaminen, esim kotona... meillä oppinut vaipan kanssa

:O

Meillä toinen koira oli sisäsiisti vasta 1v 3 kk iässä ja senkin jälkeen tuli n. kerran viikkoon pissavahinko. Nyt ei onneksi ole tullut mitään kuukauteen ja koira on nyt 1v 10 kk.

Kiitos, jotain makupalaa olen miettinyt, mutta monissa vastaavissa keskusteluissa sanotaan ettei se käy... mitähän haittaa siitä voisi olla?

Varmaan siksi ei suositella, kun ongelma voi palata, kun makupalat lopettaa. Niiden antamista pitäisi asteittain vähentää, vaihtaa kehuihin eikä lopettaa kerralla. Oma koira on koulutettu muilla tavoin, mutta luulisin, että tämä on ollut syynä.

Vaikka joidenkin mielestä toruminen on väärä taktiikka, niin mun kaikki koirat on oppineet niin, että torun, jos tehdään sisälle ja kehun kun tehdään ulos. Ja torun vain silloin kun pissataan heti ulkoilun jälkeen. Jos on ollut useampi tunti välissä, niin silloin en tietenkään, koiralla voi olla oikeasti hätä. Parhaiten on tehonnut, kun on saanut koiran itse teosta kiinni, niin voi kieltää ja kantaa suoraan ulos ja sitten kehua.

Ensinnäkin, koira on vasta pentuiässä, joten en huolestuisi liikaa. Se kyllä oppii asian kun sitkeästi jatkatte koulutusta. Eli kun tekee ulos niin kehutte MAASTA TAIVAASEEN, kun tekee sisälle niin ei mitään huomiota, ette kiroa edes itseksenne vaan korjaatte ne mukisematta pois.

On totta että pienillä koirilla on usein sisäsiisteysongelmia, mutta ne jatkuu vanhemmalle iälle. Isommat koirat taas kehittyy hitaammin täysikasvuiseksi kuin pienet koirat pääsääntöisesti.

Meidän chihu oli sisäsiisti jo miltei siitä päivästä kun meille tuli, siis oli tottunut tekemään tarpeet ulos eikä sisälle. Vein sitä jopa tunnin välein ulos, harvoin jouduin sisältä mitään siivoamaan. Kun se tuli murrosikään alkoi kumminkin sisälle merkkailu ja sängyn alle kakkiminen. Olin ihan toivoton. Koira leikattiin ja kehuin ulos tehtyjä tarpeita jne, yhdessä vaiheessa se sitten vaan lopetti sisälle merkkailun/kakkailun. Nyt 1v 6 kk ja nyt vasta täysin sisäsiisti. Eli koiran eri kehitysvaiheetkin voi vaikuttaa tuohon sisäsiisteyteen...

Menin hyssyttämään vauvaa tässä välissä ja huomasin että TAAS koira oli tehnyt pissan sisään :( Siis tunti edellisestä pissasta!!!

Se osaa myös tuon pissakäskyn ulos, eli tekee kun sanoo "käy pissalla" mutta eipä ole siitäkään ollut apua. Eli siis tekee hyvin ulos, mutta lisäksi tekee sisälle vähän väliä. Aina tekee khh:een eli ei mielestäni merkkaile ympäri kämppää.

Koskaan koiraa ei saa itse teosta kiinni, vaan se käy vain kun silmä välttää ja lammikko löytyy (no helposti silmä välttää kun on näitä lapsia). Yksi päivä tässä seurasin, niin se meni khh:een päin ja kääntyi katsomaan mua pariin otteeseen. Mutta ei pyytänyt ulos vaan heti kun katsoin muualle, jatkoi kävelyä. Ikään kuin olis odottanut että saa mennä rauhassa.

Menin hyssyttämään vauvaa tässä välissä ja huomasin että TAAS koira oli tehnyt pissan sisään :( Siis tunti edellisestä pissasta!!!

Se osaa myös tuon pissakäskyn ulos, eli tekee kun sanoo "käy pissalla" mutta eipä ole siitäkään ollut apua. Eli siis tekee hyvin ulos, mutta lisäksi tekee sisälle vähän väliä. Aina tekee khh:een eli ei mielestäni merkkaile ympäri kämppää.

Koskaan koiraa ei saa itse teosta kiinni, vaan se käy vain kun silmä välttää ja lammikko löytyy (no helposti silmä välttää kun on näitä lapsia). Yksi päivä tässä seurasin, niin se meni khh:een päin ja kääntyi katsomaan mua pariin otteeseen. Mutta ei pyytänyt ulos vaan heti kun katsoin muualle, jatkoi kävelyä. Ikään kuin olis odottanut että saa mennä rauhassa.

Onko koiralta testattu pissatulehduksen mahdollisuus? se kannattaa testauttaa. Joskus kyse voi olla myös sairaudesta.

Tuota leikkaamista olen miettinyt, että auttaisko se. Ekaa juoksua ei ole vielä tullut, oliko niin että pitää se odottaa ennen kuin voi leikata?

Kiva kun ymmärrätte. Tämä tuntuu turhauttavalta ja raskaaltakin kun ei ole useisiin kuukausiin tullut käytännössä yhtään edistystä enkä keksi, mitä voisi tehdä vielä paremmin. En osannut odottaa että sisäsiistiksi oppiminen vie tällä tytöllä näin kauan.

Tuota leikkaamista olen miettinyt, että auttaisko se. Ekaa juoksua ei ole vielä tullut, oliko niin että pitää se odottaa ennen kuin voi leikata?

Kiva kun ymmärrätte. Tämä tuntuu turhauttavalta ja raskaaltakin kun ei ole useisiin kuukausiin tullut käytännössä yhtään edistystä enkä keksi, mitä voisi tehdä vielä paremmin. En osannut odottaa että sisäsiistiksi oppiminen vie tällä tytöllä näin kauan.

En tiedä auttaako tytöillä, tytöt kai harvemmin merkkailee sisälle, tuntuu siltä että teidän koiran pissaaminen johtuu muista syistä. Mutta joo, muistaakseni pitää odottaa ekat juoksut ennen leikkaamista, ne kertoo koiran sukukypsyydestä. Tyttöä tai poikaa ei saisi leikkauttaa ennen kuin koira on täysin kehittynyt (siis noin fyysisesti).

meillä kans chihu poika merkkaili tosi pitkään, sitten ostin sille sellasen merkkaus vyön mikä laitettiin siis sen kikkelin päälle ja seläästä tarroilla kiinni, käytettiin sitä aina sisällä ulos otettiin vaan pois, pari kuukautta siinä kesti ennenkun oppi, nyt on ollut jo pari vuotta sisäsiisti.

Yhteistyössä