Nyt tuli mieleen siun tekstistä, että miulla on myös aknea, kaljuuntumista ei ole, ehkä vähän on hiukset ohentuneet.:wave:
Oireina muunmuassa pitkät kierrot (nykyään kai keskimäärin 90-100 päivää), ovuloimattomuus, hirsutismi, omenaisuus, acanthosis nigricans (tummat taivealueet), pienet varrelliset luomet... Aknea ja kaljuuntumista ei onneksi ole ollut vaivoina.
Ollaan oltu kahteen otteeseen hormonihoidoissa. Ekalla kiekalla saatiin vuodessa aikaiseksi yksi keskenmeno ja yksi onnistunut raskaus. Nyt toisella kierroksella oli joku ihme kemiallinen. Lopetettiin hoidot tuloksettomina.
Hoitojen alussa tutkittiin ultralla ja verikokeilla, vaikka olenkin varsin selkeä tapaus oireineni. Menkkojen säännöllistämiseksi olen käyttänyt keltarauhashormonivalmisteita. Primolut noria kokeiltiin viime kesänä, mutta sain siitä hengenahdistusta, muuten on ollut terolut käytössä. Hoitojaksoilla on käytetty melkoista settiä: clomifen kp 3-7 (munisten herättelyyn), puregonpistokset 100IU kp 5- ~17(johtorakkulan kypsyttelyyn), irrotuspiikki pregnyl 5000IU kp 18/19 (ovulaation varmistamiseksi), lugesteron kp 21/22-> (kiinnittymisen tueksi). Hoitokierron aikana kävin 1-3 kertaa kontrolliultrassa riippuen tilanteesta.
Ok, hyvä että jotain hyötyä siulle, huonoista puolista huolimatta.Onhan tuo. Ultraäänessä selvisi kun olin 14-vuotias.
Hoitona e-pillerit, jotka on auttaneet akneen ja hirsutismiin, ne ovat kadonneet. Ylipaino, acanthosis nigricans ja helvetinmoiset pms-oireet silti jääneet ja olen suurinpiirtein steriili, jollen lähde rankkoihin hoitoihin.
Tykkään tästä kuitenkin, ylipainosta huolimatta. Tuo hedelmättömyys on niin iso plussa
Mulla myös PCOS ja kaksi lasta olen saanut. Esikoinen tuli clomeilla, toinen tuli, kun olin lopettanut clomit. Kyllä varmaan lapsia saat, siihen menee vain aikaa enemmän, kun raskaus ei välttämättä ala heti. Lääkärini mukaan PCOS diagnoosin saaneet saavat melkein takuuvarmasti lapsia, koska hoidot tepsii eivätkä ole ns. raskaita hoitoja.Ok, hyvä että jotain hyötyä siulle, huonoista puolista huolimatta.
Mie taas haluaisin lapsia, joten vähän tuo pelottaa minnuu, jos lääkäri on oikeessa.
Tosin parempi tietää, ku olla tietämättä.
PCO(S) on siitä pirullinen vielä, etteivät nuo lh-testit välttämättä näytä oikein ovulaatiota.Nyt tuli mieleen siun teksistä, että miulla on myös aknea, kaljuuntumista ei ole, ehkä vähän on hiukset ohentuneet.
Ovulaatiosta en tiiä, oon jonkin verran yrittäny tikuttaa, mutta yhtä vahvaa viivaa kun kontrolliviiva en oo saanu, tosin välillä on kipuja ovulaation aikoihin.
Oon kyllä huomannu joitakin tummia kohtia ihossa, en kyllä tieny mistä vois johtua.
No juu, vaikeeta ku ei tiiä ovuloinko vai en.PCO(S) on siitä pirullinen vielä, etteivät nuo lh-testit välttämättä näytä oikein ovulaatiota.
Nuo tummemmat ihoalueet taipeissa on tosiaan yksi 'oire'. En tiedä, onko niillä muuta merkitystä tai haittavaikutusta, kuin ehkä ei-toivottu ulkonäkö. Mä itseasiassa tykkään tummista taipeistani. =)
Jos tosiaan jotain positiivista etsii, niin ei tarvitse menkoista huolehtia kuin muutaman kerran vuodessa.
Kiitos kun kerroit tarinasi.Alkuperäinen kirjoittaja Pcos:Mulla todettiin pco kun vuoden lasta yritettyämme en tullut raskaaksi. Kierrot oli pahimmillaan yli sata päiväisiä enkä kertaakaan ollit saanut ovilaatiota testitikulla näkymään. Sen verran suosittelen, että jos tietää itsellään olevan pco, niin yksityinen lääkäriasema saattaisi olla hyvä ratkaisu jos raskautua haluaa ja joka tapauksessa on menossa lapsettomuushoitoihin. Toki jokainen kokee asiat omalla tavallaan, eikä yksityisellä käynti mitään ilmaista ole... Tässä tarinani:
Vuosi yrittämistä takana, hyvin pitkät kierrot eikä yhtään postitiivista viivaa edes ovulaatiotestissä. Päätämme mieheni kanssa mennä yksityiselle lääkäriasemalle. Julkisen puolen jonot huolettavat tässä vaiheessa. Päätämme aluksi, että tutkitutamme ensin lapsettomuuden syyn. Päätämme että tulokset saatuamme mietimme uudestaan mennäkö julkiselle (jossa siis tietenkin halvempaa) vai jatkaisimmeko yksityisellä. Kävimme tutkimuksissa, muuta "poikkeamaa" ei meistä löytynyt kuin minun pco. Kyselin ja selailin paljon nettiä. Useista lähteistä ymmärsin pco:n olevan se "helpoin" hoidettavissa olevalapsettomuuden syy. Jatkoimme yksityisellä. Sain clomifenit. Olin jostain myös lukenut, että pco:ta sairastava on herkempi sokerille. Ja, että laihduttaminen edesauttaisi raskaaksi tuloa. Päätin, että jos tässä kerran hormonihoidoissa jo ollaan, niin tehdään sitten kaikki kunnolla. Päätin, etten syö mitään herkkuja kuukauteen eli siis siitä alkaen kun clomifenit aloitin. Yksityisellä hoidoissa olemisessa oli hyvänä
Puolena myös se, että halusivat seurata clomifenien vaikutusta ultralla (olin lukenut, että julkinen puoli ei aina näin tee, jolloin clomifenin määrä ko potilaile saattaisi olla väärä). Itse söin siis yhden tabletin kerran päivässä viiden päivän ajan. Kontrolli ultrassa näkyi kaksi kehittyvää munasolua. Lääkäri kertoi tuolloin raskautumisen mahdollisuuden olevan n.40%. Kaksosraskaus olisi myös mahdollinen. Ei muuta kuin kotiin peittoja heiluttamaan parin viikon päästä tein positiivisen raskaustestin! Halusimme käydä varhaisultrassa samalla yksityisellä, meitä hoitaneella lääkärillä. Muistan kuinka minua jännitti. Oliko kaikki hyvin, oliko alkio kiinnittynyt oikeaan paikkaan. Ja tietenkin -montako vauvan alkua sisälläni mahdollisesti oli. Siinä sitten tutkimuspöydällä makasin, lääkäri huokasi syvään ja sanoi "täällä on kaks". Katsoimme mieheni kanssa toisiamme, olimme onnemme kukkuloilla. Raskaus sujui todella hienosti, ei pahoinvointeja tms. Pojat syntyivät terveinä tasan laskettuna päivänä. Parin viikon päästä suloiset vaippapeppumme ovat jo 1v 6kk ikäisiä. Älä anna pco tuomion lannistaa! Voimia sinulle! Toivottavasti kerrot joskus vuosien päästäjollekkin toiselle omia toivottavasti positiivisia kokemuksiasi tältä ajalta. Tsemppiä toivottelen!
Äiteellä on myös pcos, mutta hyvin lievänä, hoidoilla sai kolme lasta maailmaan.Ok, hyvä että jotain hyötyä siulle, huonoista puolista huolimatta.
Mie taas haluaisin lapsia, joten vähän tuo pelottaa minnuu, jos lääkäri on oikeessa.
Tosin parempi tietää, ku olla tietämättä.
Kiitos, kun kerroit.Äiteellä on myös pcos, mutta hyvin lievänä, hoidoilla sai kolme lasta maailmaan.