Taaperon valjaat, mitä mieltä?

  • Viestiketjun aloittaja "mami"
  • Ensimmäinen viesti
"mami"
Ostin juuri taaperolle (1v 4kk) valjaat ulkomaanreissua ajatellen. Kokeiltiin niitä vähän kirjastossa käydessämme ja ihan kivasti toimi. Lapsesta se oli kovinkin hauska leikki kun juoksi narun päässä. No, heti kun kirjastosta siirryimme ulos, tuli joku laitapuolenkulkija arvostelemaan ja ihmettelemään pärjäänkö lapseni kanssa :O Kiitos kyllä pärjään, mutta on ihan kiva ettei lapsi juokse auton alle tai karkaa ihmisjoukossa (älliä ei ole, lähtee tosi kauaksi vanhemmista).

Mitä mieltä ihmiset on valjaista? Minulle niitä suositteli pitkän linjan kasvatusalan työntekijä, niin ostin kummempia miettimättä. Ilmeisesti niistä saattaa saada jotain suunsoittoa?
 
"Vieras"
Suunosoittoa niistä saa,mmutta älä välitä. Kivempi on lapsi tallessa laiturilla, juna-asemalla, lentoasemall ym kuin juoksemassa misä sattuu. Valjaissa lapsi saa liikuntaa toisin kuin rattaissa istuessaan.
 
"vieras"
No voihan sitä saada suunsoittoa mistä tahansa. Mun ikäsillä ihmisillä valjaat pikkulapsina on ollut ihan tavallinen juttu :). Tunnen erään äidin ja hänen lapsensa, nuorempaa oli kaupungilla, ihmisjoukossa ihan pakkokin pitää valjaissa, oli poika sellainen viipertäjä! Omiani ei ole tarvinnut pitää valjaissa mutta ei kai valjaat sen kummempi ole kuin rattaissakaan istuttaminen. Kotipihalla nyt en oikein ymmärrä miksi pitäisi mutta siis jossain oudommassa paikassa saattaa olla ihan tarpeen.
 
"mami"
Nuo me ostettiinkin, pandareppu :) En vain osannut kuvitella, että nämä jakavat ihmisten mielipiteitä niin kauheasti. Poika on TOSI vilkas eikä tykkää istua rattaissa. Ei kyllä pysy mun perässäkään vaan lähtee juoksemaan milloin minnekin autojen alle.

ap
 
meillä on valjaat, ja tykkään niistä kovasti. vielä ei ole osunut kohdalle suunsoittajia, saapi nähdä koska joku kommentoi.

jos nyt ihan lapsen kannalta ajattelen, niin kivampi sillä on kun saa itse kävellä niinkuin muutkin, eikä vaan istua töröttää passiivisena vaunuissa. varsinkin, kun tuo meidän poika on uskoakseni keskivertoa aktiivisempi tyyppi muutenkin.

käsikädessä voisimme tietty mennä myös, mutta siinä kipeytyy minun selkä moneksi päiväksi + jos on tavaraa ja rattaat mukana niin on aika hankalaa ja loppuu lyhyeen ja laps isketään taas rattaisiin.

niinpä olen ajatellut, että ehkä kuitenkin otan ennemmin huomioon sen mikä lapsestani (sekä minusta itsestäni) tuntuu kivalta kuin sen mikä satunnaisen ohikulkijan silmään näyttää mukavammalta.
 
  • Tykkää
Reactions: sikinsokin
Varmasti riittää arvostelijoita mut ei niistä kannata välittää. Ite en ole pojalla tarttenut kun on aina ollut luonteeltaan tosi varovainen ja kulkee lähellä. Mut jos ois enempi semmonen vipeltäjä ni ehottomasti ois valjastettu. :)
 
[QUOTE="mami";26553445]Nuo me ostettiinkin, pandareppu :) En vain osannut kuvitella, että nämä jakavat ihmisten mielipiteitä niin kauheasti. Poika on TOSI vilkas eikä tykkää istua rattaissa. Ei kyllä pysy mun perässäkään vaan lähtee juoksemaan milloin minnekin autojen alle.

ap[/QUOTE]

No antaa toisten huudella.
Mä ainakin pistän lapsen turvallisuuden ja liikkumisen muun edelle.
Vaikka on mukavaa, että lapsi on touhukas niin rajansa silläkin ;) eli meinasin Tiikeri-valjaat hankkia.
 
"alma"
Silloin kun olin lapseton, pidin niitä ihan naurettavina. Nyt harkitsen vakavasti niiden hankkimista. Meillä 2-vuotias, joka ei millään jaksaisi istua vaunuissa ja toinen lapsi tulossa. Asumme kaupungissa, joten lapsi ei voi sinkoilla mihin tahansa. Koirakin meillä on, ja olenkin miettinyt, että kehtaako niitä "lenkittää" samaan aikaan...
 
"vieras"
Se vika on juuri tuossa että "lapsesta oli hauska leikki juosta narun päässä"- lauseessasi. Opeta lapsi jo taaperona kulkemaan asiallisesti muut huomioiden liikenteessä, niin pääset myöhemminkin paljon helpomalla. Mikään ei ole niin rasittavaa kuin pikkulapsi joka juoksee jaloissa ja sotkee vielä muutkin valjaiden naruihin. Lisäksi joudut opettamaan sen nätisti kulkemisen joka tapauksessa jossain vaiheessa ja voin vakuuttaa että mitä pienempi lapsi on ja mitä vähemmän kyseenalaistaa vanhempaa, sitä helpompaa se on. Valjaat sinällään on ihan hyvä juttu, mutta niidenkin kanssa lasta on opetettava kulkemaan nätisti, eikä annettava juoksennella.
 
"mami"
No nyt vain kokeiltiin valjaita pikaseen. Tarkoitus on että mennään määränpäätä kohti lapsi valjaissa. Nyt poika on kipitellyt milloin missäkin ja sitä on saanut juosta aina hakemaan. Sillä 1v 4kuisella ei vaan ole ihan kauheasti älliä päässä... Toisilla enemmän, toisilla vähemmän. Teki mitä tahansa, niin lapsi juoksee kovaa ja karkuun. Vilkkaiden lasten vanhemmat varmaan tietää...

ap
 
Varmaan kätevät jos on tarvetta. Meillä ei taaperoilla ole sitä ollut mutta pakkomielteinen myöntää että tapaan aamuisin päiväkodille lähtiessä napata mukaan koiran hihnan autistista 6v:ta varten. Jos yrittää karata saa kävellä loppumatkan hihnassa (hihna siis kiinnitettynä housun vyölenksuun tms, ei kaulapantaan... :D). Usein onneksi riittää kun näyttää hihnaa ja muistuttaa kävelysäännöistä.
 
"Vieras"
Hieman isommalla ovat valjaat toimineet myös rauhoittajana. Kun lentoasemalla on muistutettu kassissa olevista valjaista, on meno rauhoittunut kovastikin.

Tuosta harjoittelusta, se on ehdoton juttu. Mutta sitä ei voi tehdä laiturilla, veneessä, juna-asemalla, keskustanjalkakäytävällä.
 
"vieras"
Minä kyllä pidän niitä lasta halventavina ja aliarvioivina kapistuksina. Taaperokin kyllä oppii kun opettaa. Jos lapselle ei anna muita mahdollisuuksia kuin joko istua rattaissa tai kävellä rattaista kiinnipitäen vieressä, hän kyllä oppii. Valjaita voi toki käyttää turvalisuussyistä tuossa opetteluvaiheessa, mutta mitään narunperässä juoksemista en kyllä hyväksy yhtään. Eihän sitä suvaita koirillekaan!
 
"mami"
No mun mielestä on aika mahdoton temppu saada alle 1,5vuotiasta kävelemään rattaista kiinnipitäen (ei pidä myöskään kädestä, heittäytyy mahalleen maahan) ehkä lähemmäs 2-vuotiaana voi onnistua. Ja mielummin annan lapsen liikkua kuin passivoitua rattaissa, joita pidän vain pakollisena pahana joita käytetään mahd. vähän. Rattaat on mielestäni ensisijaisesti vanhempien mukavuutta varten.

ap
 
"alma"
[QUOTE="vieras";26553629]Minä kyllä pidän niitä lasta halventavina ja aliarvioivina kapistuksina. Taaperokin kyllä oppii kun opettaa. Jos lapselle ei anna muita mahdollisuuksia kuin joko istua rattaissa tai kävellä rattaista kiinnipitäen vieressä, hän kyllä oppii. Valjaita voi toki käyttää turvalisuussyistä tuossa opetteluvaiheessa, mutta mitään narunperässä juoksemista en kyllä hyväksy yhtään. Eihän sitä suvaita koirillekaan![/QUOTE]

Tottakai oppii, eihän siitä ole kai kysymys. Mutta se opettelu vaan on aika hermoja raastavaa. Itsellä usein mukana rattaat, koira, lapsi ja vielä jotain kantamuksia, eikä vaan aina jaksais niitä kasvatuskeskusteluja kapealla jalkakäytävällä viiden metrin välein. Kyllä mä ymmärrän, jos joku haluaa vähän helpottaa elämää noilla valjailla.
 
Jos on kovin ehtiväinen lapsi, niin valjaat on hyvä keino pitää lapsi poissa ikävyyksistä. Ja mä kyllä katselen noita turvarepuja jos vastaan tulee, et ompa muuten söpöjä! Samoin nuo ipanat kattelee että saispa nekin tollasen :D
 
"vieras"
[QUOTE="mami";26553693]No mun mielestä on aika mahdoton temppu saada alle 1,5vuotiasta kävelemään rattaista kiinnipitäen (ei pidä myöskään kädestä, heittäytyy mahalleen maahan) ehkä lähemmäs 2-vuotiaana voi onnistua. Ja mielummin annan lapsen liikkua kuin passivoitua rattaissa, joita pidän vain pakollisena pahana joita käytetään mahd. vähän. Rattaat on mielestäni ensisijaisesti vanhempien mukavuutta varten.

ap[/QUOTE]

Siinä tapauksessa sinun on pidettävä lapsi rattaissa kunnes on kykenevä ymmärtämään. Et voi antaa hänen juosta vapaasti edes niissä valjaissa, vaan niissä opetellaan sitä vieressä kulkemista. Kaupungilla, lentokentällä tai laiturilla ei juosta vapaasti, oli valjaat tai ei.
 
kökköö
Nihkeitä on ihmiset! Ei siitä lapsesta varmaan tule sen huonompaa, jos VÄLILLÄ valjaissa pidetään! Tuskin saa traumoja!

Meillä on tosi vilkas lapsi ja vasta 1v. On kävellyt jo vähän ennen kuin täytti 9kk, joten nyt jo juoksee, pidän valjaissa, koska lapsi ei millään jaksa istua rattaissa ja tällä kyseisellä tämän ikäisellä ei tosiaan vielä ole sen vertaa älliä päässä, että osaisi kävellä rattaista kiinni pitäen. Maailma on hänelle niin täynnä uusia asioita, että eihän sitä malta siinä rattaiden vieressä kävellä. Enkä nyt koko aikaa pidä valjaissa, vaan sellaisissa tilanteissa, joissa ei voi säntäillä sinne tänne ja rattaista kiipeää pois. Ei ole valjaista moksiskaan, tykkää kun pääsee kävelemään.

Esikoisemme oli paljon rauhallisempi yksilö, niin hän ei tarvinnut valjaita. Kävelemäänkin lähti vasta päälle 1-vuotiaana ja istui mielellään rattaissa ja katseli sieltä maailman menoa.
 

Yhteistyössä