true vihreä
Lapsettomuus on kaikista vihrein ympäristöteko. En ota kyl vakavissani yhtäkään vihreydestä höpöttävää jolla on lapsia.
Millä logiikalla? Kyllähän ne kaksi ihmistä kuluttaa enemmän kuin se yksi.Ei pidä täysin paikkaansa. Jokainen voi ekologiselta kannalta hankkia niin monta lasta ettei lisää taakkaa -ts. jokainen voi hankkia yhden lapsen eli pariskunta voi hankkia kaksi lasta. Tietenkään tämä ei ole aukotonta, tämäkään.
Toki juu, jos tarkoitus on pitää väkimäärä samana. Mutta kun se ei riitä, vaan väestöä pitäisi mieluummin saada hiljaksiin vähenemäänkin, koska yli resurssien eletään jo nyt.Ei pidä täysin paikkaansa. Jokainen voi ekologiselta kannalta hankkia niin monta lasta ettei lisää taakkaa -ts. jokainen voi hankkia yhden lapsen eli pariskunta voi hankkia kaksi lasta. Tietenkään tämä ei ole aukotonta, tämäkään.
No niin mä sen käsitin. Jos et tee lapsia, vain sinä kulutat. Jos teet lapsen sinä ja lapsesi kuluttaa. Eli näin pelkistettynä ja kärjistettynä lapseton elää vihreämmin. Mutta tietysti tämä riippuu hyvin paljon kulutustottumuksistakin ja tämä nyt on muutenkin ihan naurettava aloitus, kunhan lähdin ajan kuluksi mukaan.Siis täh? Tottakai kaksi kuluttaa enemmän kuin yksi, eihän tässä nyt kai siitä ollutkaan kyse?
Mitä järkeä on ajaa yhden lapsen politiikkaa maihin, joissa jo tehdään 1-2 lasta?Toki juu, jos tarkoitus on pitää väkimäärä samana. Mutta kun se ei riitä, vaan väestöä pitäisi mieluummin saada hiljaksiin vähenemäänkin, koska yli resurssien eletään jo nyt.
Siksipä meillä on yksi lapsi, ekoteko se on tuokin. Ja mun mielestä olisi kyllä syytä ajaa yhdenlapsen politiikkaa nimenomaan kehittyneisiin maihin, joissa kulutuskin on suurta. Ja sitä kulutusta pitää ruveta huomattavan paljon enemmän säätelemään, koska se on vain yltynyt kuluttajavalistuksen aikakaudella. Ihmiset vaihtavat tehokkaampiin lamppuihin, mutta talo on kolme kertaa isompi kuin vanhemmilla ja niin on kaikki muukin.
Totta, ja olen samaa mieltä. Ekoteko on kulutuksen vähentäminen ja kohtuullisuus elämäntavoissa.Toki juu, jos tarkoitus on pitää väkimäärä samana. Mutta kun se ei riitä, vaan väestöä pitäisi mieluummin saada hiljaksiin vähenemäänkin, koska yli resurssien eletään jo nyt.
Siksipä meillä on yksi lapsi, ekoteko se on tuokin. Ja mun mielestä olisi kyllä syytä ajaa yhdenlapsen politiikkaa nimenomaan kehittyneisiin maihin, joissa kulutuskin on suurta. Ja sitä kulutusta pitää ruveta huomattavan paljon enemmän säätelemään, koska se on vain yltynyt kuluttajavalistuksen aikakaudella. Ihmiset vaihtavat tehokkaampiin lamppuihin, mutta talo on kolme kertaa isompi kuin vanhemmilla ja niin on kaikki muukin.
Yhteiskunnan kannalta tuossa ei ole mitään järkeä koska juuri länsimaat tarvitsivat enemmän lapsia. Kokonaisuuden kannalta olisi parasta laskea länsimaissa kulutusta mutta lisätä lasten määrää ja laskea kehitysmaissa lasten määrää.Totta, ja olen samaa mieltä. Ekoteko on kulutuksen vähentäminen ja kohtuullisuus elämäntavoissa.
Ehkä enemmänkin idealismia.utopiaa?
Ei kai tätä pysty sanomaan kun se riippuu niin monesta asiasta: kulutustottumuksista jne. Tietysti jos mukaan laskettaisiin kaikki tulevat sukupolvet niin sittenhän asia on selvä, lapseton kuluttaa vähemmän kuin äiti ja lapsi plus lapsenlapsi plus lapsenlapsenlapsiMutta kuluttaminen vaatii resursseja -lähinnä rahaa. Lisääntyvätkö resurssit samassa suhteessa? Kuluttaako aikuinen+lapsi enemmän kuin yksi aikuinen kuitenkaan?