Onko yliopistossa opsikeleminen vaikeaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja haaveilen..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

haaveilen..

Vieras
Olen amk-tutkinnon suorittanut ja nyt haaveilen jatko-opinnoista. Alana yhteiskuntatieteet. Lapsi on vuoden vanha, työpaikka minulla on, mutta siellä en viihdy. Asuntolainaa ja opintolainaa on.

Näiden seikkojen lisäksi minua askarruttaa se, pärjäisinkö siellä? Onko minusta lukemaan paksuja englanninkielisiä opuksia ja pitämään puheita (?!) jne.

Kuinka paljon amk- ja yliopistoopiskelu eroavat toisistaan?

Minusta amk on paljon haastavampi. Yliopistossa enemmän lue ja opi ulkoa istumista. Amk:ssa pitää osata se SEKÄ käytäntö. Pitää olla siis monipuolisesti älykäs.

Mie en koskaan ole selviytynyt pääsykokeista suomalaiseen yliopistoon (mutta suoraan maisteriohjelmaan Ruotsiin esmes kyllä), avoimen suomalaisen yliopiston kautta liki 100 op tehtynä keskiarvolla 4,5. Mie en tiijä mitä ulkolukua ne oottaa.

Englanniksi on luettava tenttikirjoja ja puheitakin on pidettävä. Kirjallisissa töissä on oltava hyvä koska kaikenlaisia esseitä ja tutkielmia on kirjoitettava, ja niiden on täytettävä akateemisen kirjoituksen kriteerit. Olen lukenut amk-lopputöitä ja ne on kyllä valovuoden päässä graduista. Gradun vaatimustaso on aivan toista luokkaa.

Englanniksi on luettava tenttikirjoja ja puheitakin on pidettävä. Kirjallisissa töissä on oltava hyvä koska kaikenlaisia esseitä ja tutkielmia on kirjoitettava, ja niiden on täytettävä akateemisen kirjoituksen kriteerit. Olen lukenut amk-lopputöitä ja ne on kyllä valovuoden päässä graduista. Gradun vaatimustaso on aivan toista luokkaa.

Meillä AMK:ssa seminaari oli jatkuvaa hiostamista ja viilausta. Opponoijat puuttuivat jokaiseen välimerkkiinkin. Ite koin AMK:n vaikeammaksi kuin kanditason opinnot Suomessa.

Minä opiskelen yhteiskuntatieteellisessä :) takanan nyt toinen vuosi. Ammattikorkeassa en ole koskaan opiskellut, mutta kuulemani perusteella sitä ja yliopistoa on hieman vaikea verrata keskenään kun ovat aika erilaisia: yliopistossa täytyy lukea, lukea ja lukea, amk:ssa enemmän käytännön juttuja ja tehtäviä. Tämän eron huomaa juurikin lopputöiden laadusta niinkuin joku jo sanoikin. Meillä ei ainakaan käy esim. kandin lähteeksi amk:n opparit.
Eli jos olet sentyylinen opiskelija että lukeminen maistuu niin kyllä siellä pärjää :)

Yhteistyössä