Apua kuivaksi opetteluun!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kyselijä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"kyselijä"

Vieras
Meillä on juuri 3v. täyttänyt poika, joka kulkee vielä vaipoissa. Potalla käy istumassa säännöllisesti, mutta sinne ei tule yleensä mitään. Pöntölle ei halua ollenkaan. Potalla on istunut päivittäin vajaa 1,5 vuotiaasta asti. Ei imoita, että kakka tai pissa on tulossa/jo vaipassa eikä kerro, että on hätä vaikka kysytään. Kaikki pottaan tulleet tuotokset kehutaan ja niistä saa tarran. Potan pohjassa on ns. pottatarra, mutta se ei kiinnosta. Suurin ongelma tässä on, että poika ei halua olla ilman vaippaa ollenkaan. Saa ihan kamalan itkupotkuraivarin ja vaatii vaipan jalkaansa. Antakaa vinkkiä, kannattaako lapsen vaan huutaa selkä kaarella paniikissa ja olla laittamatta vaippaa vai antaa kulkea vielä vaipoissa? Olen lukenut vähän ristiriitaisia juttuja asiasta. Toiset on sitä mieltä, että pakottamisesta voi tulla suurempi kammo ja toiset sitä mieltä, että tämä on asia, josta lapsi ei saa itse päättää. Mitä mieltä olette?

Nimenomaan on eri mielipiteitä asiasta ja paljon. Minä vaan jättäisin vaipat pois, ei se sitä nyt ikuisuuksiin jaksa huutaa. Huutaa minkä huutaa, ei se huutaminen pahasta ole. Kesällä on suhteellisen helppoa jättää se vaippa pois, kun ei mene vaihtoon sitten toppavaatteet ym jos vahinko tulee. Tuon ikäinen kyllä jo tunnistaa hädän, mutta tekee sen siihen vaippaan koska on tottunut. Kyllä se alkaa käymään potalla tai pytyllä (olethan tarjonnut tätäkin vaihtoehtoa?) kun muutamia kertoja on pöksyyn pissannut. Monet pojat haluaa tehdä pissan seisaaltaan ja sekin sallittakoon.

Mutta ennenkaikkea, älä tee asiasta numeroa. Ole kärsivällinen. Ja vaikka vaippaa ei ole niin potalle ei tartte pakottaa, lapsi itse valitsee sitten tekeekö pottaan vai pöksyyn. Pöksyyn pissaamisesta ei saa suuttua, mahd. neutraalisti hoidat asian. Kyllä se lapsi itse huomaa ettei pöksyyn pissiminen ole kivaa.

Ja vaippojen poisjätön voi tehdä niin että näytät lapselle vaippapakettia, ja jo etukäteen alat puhelemaan että sitten kun nämä vaipat on käytetty niin jätetään vaippa pois. Lapsi jo ennalta saa tiedon siitä että vaipat jää kohta pois, voitte vaikka yhdessä laskea aina kuinka paljon vaippoja vielä on jäljellä. Vaippojen loputtua jos lapsi saa raivarit niin voit vaan todeta että ne vaipat loppui nyt, eikä niitä nyt saada lisää. Ei sitten tartte repiä sitä lasta sieltä vaippahyllyltä irti, siellä kun on turha roikkua huutamassa kun se hylly on tyhjä.

Meillä vaan jätin pojalta 3 vuotiaana vaipat pois (paitsi yöllä oli). Vahinkoja tuli mutta pikkuhiljaa oppi. Käytin noin tunnin välein potalla/pöntöllä ettei nii paljon tulis vahinkoja

Oon myös kuullut et jos lapsi saa kamalan "kohtauksen" jos yrittää vaippaa pois niin sit antaa ajan vielä kulua ennenkuin yrittää edes saaha kuivaks. Voi saada kammon ja aikaa voi mennä kauanki ennenku sit "uskaltaa luovuttaa"

Mä laitoin muksulle flanellivaipan jo kun oppi kävelemään, alkoi huomata, milloin pissa tulee, eikä ollutkaan niin kiva olla - halusi potalle ja oppi kuivaksi. Noi vaipat on niin mukavia, että miks ihmeessä niistä haluais veks? Yöksi kertisvaippa, mutta päivällä flanellivaippa, niin jos lapsi vaikka tajuais?

Mä tuskailin tätä asiaa pitkään, mutta sitten viime vappuna meidän just kohta 3v täyttävä poika yhtäkkiä halusi pikkuhousut. Kenties auttoi asiaa, että pikkuhousuissa on paloautoja ja poliisiautoja ym. No, eihän se mitään tarkoittanut, kaikki pissat tuli minne sattuu. Sitten aloitin lahjonnan. Jäätelö (ville vallaton) pottaan tulleesta pissasta. Ja johan alko jätkä oivaltaa. Jäätelö jätettiin vähitellen pois, pissavahinkoja en muista koska on viimeeksi käynytkään. Kakka on vaikeampi. Sekin saatiin lopulta pottaan jäätelölahjonnalla ja nyt on jätskipalkka unohtunut senkin kohdalla. Välillä kakka vielä saattaa tulla päiväunivaippaan tai just yöunille mennessä univaippaan, mutta kehitys on toukokuusta tähän päivään ollut todella hyvää ja nopeaa niin olen tyytyväinen. Vielä kun puskapissa-tekniikka kehittyisi niin olisi elämä aika täydellistä. Päiväkuivuus on tämän kesän tavoite. Univaipatkin on kyllä aika kuivia nykyisin.

Yhteistyössä