Vauvan vaatteiden pesu ennen käyttöönottoa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Onko totta että puuvillaiset vaatteet kannattaa pestä 60 asteessa, vaikka pesulapussa lukisi 40 astetta? ajattelin pestä värettäin, mutta osassa 40 astetta ja osassa 60 astetta ohjelappu. Olen vaan kuullut että liian alhainen pesulämpötila voi jopa pilata jotkut vaatteet... ja kun nämä on ihan uusia kaikki niin en haluaisi niitä heti tuhota :D

ja kannattaako laittaa huuhteluainetta?

Itse pesin ne ennen käyttöä kaikki 40 asteessa. Sit käytössä likaantumisen mukaan joko 40 tai 60 astetta. Kun eihän ne uutena mitenkään likaisia ole, ettei alhaisempi lämpö riittäisi. Eri asia sit kun on kakkaisia ja pissisiä vaatteita.
En ole kyllä kuullutkaan että alhaisempi lämpö vois muka olla haitaksi vaatteelle, enkä kyllä uskokaan siihen.

Joskus voi värikkäissä vaatteissa kuulemma raidat esim levitä, jos suosituslämpötila on korkeampi kuin pesulämpötila. Mutta itse kyllä pesen kaiken 40 asteessa, ainoastaan valkopyykkiä ajoittain 60:ssä.

Huuhteluaine on tarpeeton kemikaali ihan kenelle tahansa.

[QUOTE="vieras";26535929]Itse pesin ne ennen käyttöä kaikki 40 asteessa. Sit käytössä likaantumisen mukaan joko 40 tai 60 astetta. Kun eihän ne uutena mitenkään likaisia ole, ettei alhaisempi lämpö riittäisi. Eri asia sit kun on kakkaisia ja pissisiä vaatteita.
En ole kyllä kuullutkaan että alhaisempi lämpö vois muka olla haitaksi vaatteelle, enkä kyllä uskokaan siihen.[/QUOTE]

Kuulemma väri kiinnittyy paremmin jos puuvillavaatteen pesee ekassa pesussa 60 asteessa, kangas pysyy parempana eikä kulahda heti. Mutta näin olen vaan kuullut... en tiedä faktoja.

Taidan kumminkin pestä ne kaikki nyt 60 asteen pesussa, ne jotka ei kestä niin ei sitten kestä. Täytyy niiden jatkossa kumminkin toi 60 asteen pesu kestää, ei bakteerit lähde 40 asteessa... :/

Huuhteluainetta laitan yleensä että pyykistä tulee pehmeää, mutta ehkä sitten silitän ne vaatteet, sekin pehmentää...

[QUOTE="Vieras";26536096]Ihmettelen miten jotkut tosiaan lojuaa sitä huuhteluainetta vauvojen vaatteisiin.[/QUOTE]

Lotraa? no en mä kumminkaan usko että se tuhotonta myrkkyä on sentään vaikka laittais.... kun katsoo että sillä vielä on kaikki allergia ja astmaliiton suosittelemat merkit ja on hajutonta. Mutta ehkä en nyt vielä vastasyntyneen pyykkiin sitä laita...

Mutta kyllähän sen huomaa missä pyykissä on käytetty huuhtista ja missä ei... ellei ole tottunut siihen että ei käytä.

[QUOTE="aloittaja";26536112]Lotraa? no en mä kumminkaan usko että se tuhotonta myrkkyä on sentään vaikka laittais.... kun katsoo että sillä vielä on kaikki allergia ja astmaliiton suosittelemat merkit ja on hajutonta. Mutta ehkä en nyt vielä vastasyntyneen pyykkiin sitä laita...

Mutta kyllähän sen huomaa missä pyykissä on käytetty huuhtista ja missä ei... ellei ole tottunut siihen että ei käytä.[/QUOTE]

Siis esim. kirpparilla jotkut vaatteet tuoksuvat todella voimakkaasti huuhteluaineelle. Että kyllä sitä on lotrattu korkki kaupalla sinne koneeseen kun vaatteet haistaa etäältäkin.

no kyllä mä oon ainakin aina pessy vauvan vaatteet sillain että oon laittanu myös huuhteluainetta. ostan semmosta tiivistettä, joka allergia-ja astmaliiton hyväksymää, ja missä ei ole tietenkään tuoksuja ja on mahd. mietoja. mä pesen kaikkien meidän vaatteet kerralla, ja pesen meidän muidenkin vaatteet huuhteluaineen kanssa, ni en oo alkanu peseen erikseen vauvan vaatteita, pesuainekin on allergia-ja astmaliiton hyväksymää joka on mahd. mietoa ja ilman tuoksuja.

Minä pesin kaiken ohjelämpötilojen mukaan ja väreittäin. Mitä noita foorumeita olen seurannut niin täällä Saksassa jopa suositellaan pesemään uudet vaatteet useamman kuin kerran ennen käyttöönottoa, että kaikki myrkyt lähtee vaatteista pois. Itse pesin uudet vauvanvaatteet vain kerran. Silitän vauvan(kin) pyykin enkä käytä huuhteluainetta. Jota en käytä muuten muussakaan pyykissä.

[QUOTE="Vieras";26536127]Siis esim. kirpparilla jotkut vaatteet tuoksuvat todella voimakkaasti huuhteluaineelle. Että kyllä sitä on lotrattu korkki kaupalla sinne koneeseen kun vaatteet haistaa etäältäkin.[/QUOTE]

Aijjaa. Mä en yleensä ole huomannut kirpparilla vaatteiden haisevan muulle kuin sille kirppikselle. Jotkut huuhtikset haisee karseelle, keinotekoiselle hajusteelle, ihmettelen jos joku sellaisen vauvan pyykille valitsee.

Mutta myös ihan pelkkä pesuaine voi haista todella voimakkaalle, ainakin mun nokkaan kun käytän aina hajustamattomia ja herkälle iholle soveltuvia pesuaineita ja huuhtiksia...

[QUOTE="ulkomamma";26536146]Minä pesin kaiken ohjelämpötilojen mukaan ja väreittäin. Mitä noita foorumeita olen seurannut niin täällä Saksassa jopa suositellaan pesemään uudet vaatteet useamman kuin kerran ennen käyttöönottoa, että kaikki myrkyt lähtee vaatteista pois. Itse pesin uudet vauvanvaatteet vain kerran. Silitän vauvan(kin) pyykin enkä käytä huuhteluainetta. Jota en käytä muuten muussakaan pyykissä.[/QUOTE]

Tuostakin olen kuullut. Jossain suositeltiin että pesun jälkeen tekee yhden ylimääräisen huuhtelun, sen saatan laittaa vielä pyörimään.

[QUOTE="aloittaja";26536112]
Mutta kyllähän sen huomaa missä pyykissä on käytetty huuhtista ja missä ei... ellei ole tottunut siihen että ei käytä.[/QUOTE]
Toki sen huomaa, mutta en tosiaan tiedä vieläkään miksi se olisi parempi juttu, se haju :) Eivät ne vaatteet ole niin koppuraisiakaan että huuhteluaineeseen pitäisi investoida.

Toki sen huomaa, mutta en tosiaan tiedä vieläkään miksi se olisi parempi juttu, se haju :) Eivät ne vaatteet ole niin koppuraisiakaan että huuhteluaineeseen pitäisi investoida.

No mulla ei ainakaan ole tarkoitus saada hajua niihin vaatteisiin huuhtiksella, vaan nimenomaan sitä pehmeyttä. Pyykki on selvästi pehmoisempaa kun laittaa huuhteluainetta. Tosiaan, mulla on hajusteetonta pesuainetta ja huuhtista... Joskus pesen ilman huuhtista (esim. farkut) juuri siksi että kangas pysyisi kovana.

Mä pesen pääasiassa väreittäin 40 asteessa ja silloin kun pesen 60 asteen pyykkiä, lakanoita, pyyhkeitä ja muita niin samaan laitan puuvillaiset lastenvaatteetkin, jos sopii sinne väriltään. 40 asteen pyykissä käytän huuhteluainetta (comfort pure ja sensitive), 60 asteen etikkaa. Mun mielestä vaatteet menee niin äkkiä huonoksi ilman huuhteluainetta, koppuroiksi.

Bakteereiden puolesta ei mun mielestä ole tarpeellista pestä vauvanpyykkiä 60 asteessa. Ei niitä vaatteita kuitenkaan syödä. Ja vaikka nyt joku hiha joskus suuhun eksyisikin, niin ihmiselle on ihan tarpeellista saada vähän bakteereja. Liika hygieenisyys on vaan huono juttu.

[QUOTE="tiimarinvihko";26536221]Bakteereiden puolesta ei mun mielestä ole tarpeellista pestä vauvanpyykkiä 60 asteessa. Ei niitä vaatteita kuitenkaan syödä. Ja vaikka nyt joku hiha joskus suuhun eksyisikin, niin ihmiselle on ihan tarpeellista saada vähän bakteereja. Liika hygieenisyys on vaan huono juttu.[/QUOTE]

No mielipide asia tämäkin... liika hygienisyys on huono juttu, mutta kyllä niitä pöpöjä saa muualtakin vaikka kakkaiset ja pissaiset vaatteet pesiskin 60 asteessa. :)

[QUOTE="Vieras";26536127]Siis esim. kirpparilla jotkut vaatteet tuoksuvat todella voimakkaasti huuhteluaineelle. Että kyllä sitä on lotrattu korkki kaupalla sinne koneeseen kun vaatteet haistaa etäältäkin.[/QUOTE]
Ei tarvitse välttämättä olla huuhteluainetta, esim. joku Arielin pesuaine itsessään löyhkää jo kunnolla vaatteissa. Eikä ne hajut edes katoa useammassa pesussakaan.

Joskus on tosi kamalaa, kun jollain lasten kaverilla on tosi löyhkäävät vaatteet päällä. Ja rappukäytävässä saakka lemuaa, kun yksi naapuri avaa ulko-ovensa.

[QUOTE="aloittaja";26536232]No mielipide asia tämäkin... liika hygienisyys on huono juttu, mutta kyllä niitä pöpöjä saa muualtakin vaikka kakkaiset ja pissaiset vaatteet pesiskin 60 asteessa. :)[/QUOTE]

Hmm. No ehkä jos ihan ulosteessa ja virtsassa tosiaan on. Meillä tytöillä harvemmin vauva-aikana oli vaatteet siinä jamassa, nykyajan vaipat kun on melko edistyksellisiä.

[QUOTE="tiimarinvihko";26536258]Hmm. No ehkä jos ihan ulosteessa ja virtsassa tosiaan on. Meillä tytöillä harvemmin vauva-aikana oli vaatteet siinä jamassa, nykyajan vaipat kun on melko edistyksellisiä.[/QUOTE]

Aijjaa. No mulla ei sitä omaa vauvaa vielä ole, mutta olen lastenhoitaja ja kyllä päiväkodissa aikoinaan niitä pissa/kakkavahinkoja sattui myös vaipallisille viikottain, vaikka perus liberot ym monella oli käytössä. Eihän siihen tarvita kuin suuri aamupissa tai todella löysä kakka.

[QUOTE="aloittaja";26536162]Tuostakin olen kuullut. Jossain suositeltiin että pesun jälkeen tekee yhden ylimääräisen huuhtelun, sen saatan laittaa vielä pyörimään.[/QUOTE]

Minäkin laitoin tehohuuhtelun noihin vauvan pyykkeihin :)

Yhteistyössä