Aseet pois lapsiperheiltä?

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Millaiset säännöt leipäveitsen omistamiseen? Jos alkaa karppaamaan, viedään leipäveitsi pois?
Niin, onhan se kummallista, että aseiden pitoon on minkäänlaista säännöstöä. Miksi niitä ei myydä ruokakaupassa, lapsille pienempiä aseita ja aikuisille isompia? Sun on varmaan vaikea käsittää, eikö? Kun aseethan on ihan vastaava asia kuin leipäveitsi.

[QUOTE="vieras";26509715]Niin, onhan se kummallista, että aseiden pitoon on minkäänlaista säännöstöä. Miksi niitä ei myydä ruokakaupassa, lapsille pienempiä aseita ja aikuisille isompia? Sun on varmaan vaikea käsittää, eikö? Kun aseethan on ihan vastaava asia kuin leipäveitsi.[/QUOTE]

Useimmat surmat Suomessa tehdään muilla kuin tuliaseilla.

lucifer
[QUOTE="vieras";26509707]Hänellä menee sen etsimiseen aikaa kuitenkin, ehdit luultavasti alta pois.[/QUOTE]

ei välttämättä mene kauaa, meillä oli ase taannoin myynnissä ja 30 soittoa tuli ihmisiltä joilla ei ollut osto lupaa ja osa tarjosi aika huimia summia, että jos joku ei välitä minne aseensa myy niin helposti saa. meillä kyseinen ase on vieläkin kaapissa koska luvanomaavaa ostajaa ei tullut.

kyllä seiden pitoon on hyvä olla kunnolliset pelisäännöt ja näinhän meillä nyt onkin, suurimpana ongelmana mä näen sen että poliiseilta menee 99% prosenttia resursseista ihan tavallisten ja täyspäisten metsästäjien syynäämiseen, mielestäni resurssit pitäis keskittää niiden epävakaiden aseenomistajien profilointiin

asepassikäytäntö olis hyvä eli että jos olet kelvollinen aseenomistajaksi niin saat passin jolla voi omistaa sanotaanko vaikka 10 asetta ja saat vaihtaa ne uusiksi vaikka vuoden välein, tällöin ei kuluisi aikaa näiden tavallisten ukkojen puhutteluun

"vieras"
ei välttämättä mene kauaa, meillä oli ase taannoin myynnissä ja 30 soittoa tuli ihmisiltä joilla ei ollut osto lupaa ja osa tarjosi aika huimia summia, että jos joku ei välitä minne aseensa myy niin helposti saa. meillä kyseinen ase on vieläkin kaapissa koska luvanomaavaa ostajaa ei tullut.
Tämähän se ongelma on myös, että kun ihmisillä on valtavat määrät aseita kotonaan niin niitä päätyy paljon helpommin vääriin luvattomiin käsiin kuin silloin jos luvallisia aseita saa olla vain tietyillä ja niiden säilyttämistä tarkkaillaan. Tällöin ihminen jäisi myös kiinni, jos myisi aseensa eteenpäin eikä hän pystyisi esittämään mihin on myynyt.

Kannattaisi ilmoittaa lainsäätäjillä tuosta ongelmasta, että ihmiset yrittävät ostaa laitonta asetta noin.

"vieras"
kyllä seiden pitoon on hyvä olla kunnolliset pelisäännöt ja näinhän meillä nyt onkin, suurimpana ongelmana mä näen sen että poliiseilta menee 99% prosenttia resursseista ihan tavallisten ja täyspäisten metsästäjien syynäämiseen, mielestäni resurssit pitäis keskittää niiden epävakaiden aseenomistajien profilointiin

asepassikäytäntö olis hyvä eli että jos olet kelvollinen aseenomistajaksi niin saat passin jolla voi omistaa sanotaanko vaikka 10 asetta ja saat vaihtaa ne uusiksi vaikka vuoden välein, tällöin ei kuluisi aikaa näiden tavallisten ukkojen puhutteluun
Järkipuhetta!

lucifer
[QUOTE="vieras";26509748]Tämähän se ongelma on myös, että kun ihmisillä on valtavat määrät aseita kotonaan niin niitä päätyy paljon helpommin vääriin luvattomiin käsiin kuin silloin jos luvallisia aseita saa olla vain tietyillä ja niiden säilyttämistä tarkkaillaan. Tällöin ihminen jäisi myös kiinni, jos myisi aseensa eteenpäin eikä hän pystyisi esittämään mihin on myynyt.

Kannattaisi ilmoittaa lainsäätäjillä tuosta ongelmasta, että ihmiset yrittävät ostaa laitonta asetta noin.[/QUOTE]eihän ase ollut laiton vaan luvallinen. ja säilyttämistä tarkkaillaan. meillekin tulee nyt polliisit katsomaan kaapit kun on yli 10 asetta talossa. ihan ite tekevät täällä niin.

"vieras"
kyllä seiden pitoon on hyvä olla kunnolliset pelisäännöt ja näinhän meillä nyt onkin,

Nyt ei ole kunnollisia pelisääntöjä eikä edes niitä huonoja, epäkunnollisia pelisääntöjä noudateta. Minä pääsisin aseeseen ja patruunoihin käsiksi vaikka tänään useammassa paikassa vaikka en ole koskaan harrastanut mitään aseiden kanssa. Mutta sen kun kävelisin jonkun tuttavaperheen kotiin ja menisin asekaapille, kun he eivät huomaa. Lukko on helppo murtaa.

[QUOTE="vieras";26509769]Nyt ei ole kunnollisia pelisääntöjä eikä edes niitä huonoja, epäkunnollisia pelisääntöjä noudateta. Minä pääsisin aseeseen ja patruunoihin käsiksi vaikka tänään useammassa paikassa vaikka en ole koskaan harrastanut mitään aseiden kanssa. Mutta sen kun kävelisin jonkun tuttavaperheen kotiin ja menisin asekaapille, kun he eivät huomaa. Lukko on helppo murtaa.[/QUOTE]

on tosi että suomalaiset on nuljuuttaan ostaneet erätukusta aikasen määrän kelvottomia asekaappeja

varmaan arvaattekin että ruutis ei kuulu siihen joukkoon

"vieras"
eihän ase ollut laiton vaan luvallinen. ja säilyttämistä tarkkaillaan. meillekin tulee nyt polliisit katsomaan kaapit kun on yli 10 asetta talossa. ihan ite tekevät täällä niin.
Mutta siis luvallisen aseen haltijalle saattaa tulla houkutus myydä ase eteenpäin ihmisille jolla ei ole lupaa, jos siitä tarjotaan suuria summia.

Miksi teillä on yli 10 asetta? Mitä teette sellaisella valtavalla määrällä?

lucifer
[QUOTE="vieras";26509769]Nyt ei ole kunnollisia pelisääntöjä eikä edes niitä huonoja, epäkunnollisia pelisääntöjä noudateta. Minä pääsisin aseeseen ja patruunoihin käsiksi vaikka tänään useammassa paikassa vaikka en ole koskaan harrastanut mitään aseiden kanssa. Mutta sen kun kävelisin jonkun tuttavaperheen kotiin ja menisin asekaapille, kun he eivät huomaa. Lukko on helppo murtaa.[/QUOTE]meillä saisit melkoisen työn tehdä että saisit aseet vietyä, on sen verran tukevat kaapit. itse tehdyt. toinen painaa 180kg ja toinen 149kg.... ja lukitussysteemi sellainen että en edes halua koettaa avata.... eli se on jokaisen aseharrastajan omamoka jos ei huolehdi aseistaan kunnolla. kaikkia ei voi tästä syyttää.

lucifer
[QUOTE="vieras";26509777]Mutta siis luvallisen aseen haltijalle saattaa tulla houkutus myydä ase eteenpäin ihmisille jolla ei ole lupaa, jos siitä tarjotaan suuria summia.

Miksi teillä on yli 10 asetta? Mitä teette sellaisella valtavalla määrällä?[/QUOTE]mies metsästää,kuten myös itsekin ja olisi hiukka hankala jos oltaisiin eripuolilla passissa ja pitä juosta hakemaan ase toiselta kun saalis olisi hollilla, pistooleilla käydään ampumassa radalla ( mies harrastaa tätäkin) lapset saavat myös ampua radalla. on perheen yhteinen harrastus.

on suustaladattava perintöase.
kaikille on käyttöä jos metsästää kaikkea riistaa. löytyy jopa norsupyssy, miehen uusin hankinta hirvimetsälle

• Tykkää
Reactions: narikka83
"vieras"
meillä saisit melkoisen työn tehdä että saisit aseet vietyä, on sen verran tukevat kaapit. itse tehdyt. toinen painaa 180kg ja toinen 149kg.... ja lukitussysteemi sellainen että en edes halua koettaa avata.... eli se on jokaisen aseharrastajan omamoka jos ei huolehdi aseistaan kunnolla. kaikkia ei voi tästä syyttää.
Omamoka? Ja sitten viattomat sivulliset kuolee. Niin se vain on, että viranomaisten kuuluu sitten valvoa aseita. Ja valvonta voidaan ja pitää toki kustantaa harrastajien pussista jotka haluavat metästäystä harrastaa, ei toisten harrastusta tarvitse veronmaksajien kustantaa.

"vieras"
mies metsästää,kuten myös itsekin ja olisi hiukka hankala jos oltaisiin eripuolilla passissa ja pitä juosta hakemaan ase toiselta kun saalis olisi hollilla, pistooleilla käydään ampumassa radalla ( mies harrastaa tätäkin) lapset saavat myös ampua radalla. on perheen yhteinen harrastus.

on suustaladattava perintöase.
kaikille on käyttöä jos metsästää kaikkea riistaa. löytyy jopa norsupyssy, miehen uusin hankinta hirvimetsälle
Huh, huh. Tuossa ei ole nyt mitään hienoa. Yök.

lucifer
[QUOTE="vieras";26509794]Omamoka? Ja sitten viattomat sivulliset kuolee. Niin se vain on, että viranomaisten kuuluu sitten valvoa aseita. Ja valvonta voidaan ja pitää toki kustantaa harrastajien pussista jotka haluavat metästäystä harrastaa, ei toisten harrastusta tarvitse veronmaksajien kustantaa.[/QUOTE]

no täällä ainakin valvotaan, kuten sanoin käyvät tietyissä tilanteissa tarkistamassa säilytykset.ja kuka on vaatinut sinua maksamaan? en minä ainakaa, kyllä ihan itse huolehditaan harrastuksemme kustannuksista.

lucifer
[QUOTE="vieras";26509800]Huh, huh. Tuossa ei ole nyt mitään hienoa. Yök.[/QUOTE]no kyllä itse kannustan lapsiani ennemmin harrastamaan metsästystä kuin potkimaan mummoja ostarilla pussikalja seuranaan....

• Tykkää
"alma"
Mun mielestä aseet sais ottaa pois kaikilta yksityishenkilöiltä. Mutta mä olenkin tällainen kaupunkilaistollo, joka ei ymmärrä, että jokaisella maalaisella on joku pakottava tarve ja oikeus ampua räkättirastaita puskissa...

lucifer
[QUOTE="alma";26509816]Ja jokaisenhan on ihan pakko harrastaa jompaa kumpaa? Itse en tunne yhtäkään kummankaan asian harrastajaa.[/QUOTE]kiva sulle, tarkoitin että jos jotain on harrastettava niin en näe metsästyksessäkään mitään huonoa. lapsia ei tietenkään pakoteta, jos ei kiinosta ei kiinosta. en itsekään ennen voinut ymmärtää metsästystä, mutta sitten kun rohkenin ensimmäisen hirveni ampumaan tuli minusta metsästäjä... jäniksiä en voi ampua kun ne on niin söpöjä:ashamed:

• Tykkää
"12345"
[QUOTE="vieras";26509669]"Jos harrastat metsästystä, älä hanki lapsia!"[/QUOTE]

Voi hitsi, me ollaan jo keretty hankkia... :D

Meillä metsästetään sekä minä että mies, ja kymmenen vanha tyttökin jo aloittelee. Järkevimpiä ja terveimpiä harrastuksia mitä löytyy.

Ja meillä säilytetään aseet asianmukaisesti asekaapissa, paljon paremmassa turvassa ovat siellä kuin jossain yleisessä säilytyksessä (joku jo sen taas ehti heittää) josta ne voisi pölliä ihan kuka vain hamppi.

"vieras"
no täällä ainakin valvotaan, kuten sanoin käyvät tietyissä tilanteissa tarkistamassa säilytykset.ja kuka on vaatinut sinua maksamaan? en minä ainakaa, kyllä ihan itse huolehditaan harrastuksemme kustannuksista.
Ette huolehdi, minä maksan veroissa mm. poliisien ylläpitokustannuksia. Niiden jotka teidänkin lupaasioita hoitaa ja myös tarkastukset tekevä tekee ne verovaroilla.

Kannataisi ehkä välillä jättää aseharrastus vähemmälle ja lukea vaikka yhteiskuntapolitiikkaa niin tajuaisi enemmän siitä mistä ne rahat tulee joilla yhteiskuntaa ylläpidetään. Ne ei muuten tipu taivaasta vaikka aika moni kansalainen niin luuleekin. Lapsetkin oppisivat tärkeämpiä taitoja kuin räiskintä.

[QUOTE="vieras";26509855]Ette huolehdi, minä maksan veroissa mm. poliisien ylläpitokustannuksia. Niiden jotka teidänkin lupaasioita hoitaa ja myös tarkastukset tekevä tekee ne verovaroilla.

Kannataisi ehkä välillä jättää aseharrastus vähemmälle ja lukea vaikka yhteiskuntapolitiikkaa niin tajuaisi enemmän siitä mistä ne rahat tulee joilla yhteiskuntaa ylläpidetään. Ne ei muuten tipu taivaasta vaikka aika moni kansalainen niin luuleekin. Lapsetkin oppisivat tärkeämpiä taitoja kuin räiskintä.[/QUOTE]

kyllä asekontrollin kustannukset peritään aseharrastajilta lupamaksujen muodossa

aselupa maksaa nykyään 78 euroa

"mamma"
Metsästäjillä pitää olla aseet. Metsästys ei ole pelkkä harrastus, se on myös riistanhoitoa. Jos metsästäjät eivät aivan vapaaehtoisesti ja harrastusmielessä harventaisi esim hirvikantaa olisi meillä paljon enemmän hirivikolareita ja ihmeteltäisiiin että miksi niitä hirviä on niin paljon. Metsästys on hyvä asia ja siihen pitää kannustaa. Aseiden säilytys pitää olla valvottua ja lupa aseeseen pitää olla.
Ammuntaharrastus radalla, tarkkuusammunta, on sekin hyvä harrastus mutta nämä aseet voi säilyttää esim. siellä missä se harrastaminenkin tapahtuu eli ampumaradalla. Meillähän on ammunnassa eri lajeissa olympiavoittajiakin. Ei kai tällaista harrastusta tarvitse kiletää?

Kuitenkin on niin ettei yksikään ase tapa siellä kaapissa ketään. Ihmisen pitää ottaa se käteen, ladata, tähdätä ja laukaista. Se on se ihminen joka tappaa, ei se ase. Väitän että mielentervyden hoitoon tässä maassa pitäisi satsata merkittävä osuus verovaroista että saisimme ajoissa asianmukaiseen hoitoon nämä yksilöt jotka voivat niin pahoin että riistävät hengen itseltään ja muilta. Siinä se ratkaisu, ei siinä että tappamiseen käytetyt välineet poistetaan, niitä välineitä kun on lukematon määrä.

Yhteistyössä