Vl-äitien paheet?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Saara"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"Saara"

Vieras
Kertokaapa vl-äidit, että onko teillä minkälaisia paheita? Minä olen tuttuja vl-äitejä seuratessani katsonut kuinka uskomattoman epäitsekkäitä ja reippaita olette. Teillä on kokoajan työleiri päällä ja vapaata ei ilmeisesti ole juuri koskaan ja jos on niin sekin käytetään johonkin hyödylliseen. Tässä on minun kuvitelmiani teistä (oikaiskaa jos joku uskaltaa myöntää yhdenkin paheen):
- tyydytte elämään kotiäiteinä suuren lapsikatraan ja jättisuuren kotityömäärän alla
- otatte vastaan kaikki lapset, suostutte vielä väsyneinäkin harrastamaan aviovelvollisuuksia miehenne kanssa
- olette langanlaihoja, urheilette hulluna (maratoneja juostaan, talvella hiihdetään)
- ette syö karkkeja ja limsoja (onko nämä itsekkäitä syntejä??)
- marjat ja sienet kerätään lähimetsistä, tehdään säilykkeitä, hilloja ja mehuja
- lapset jaksetaan pukea tyylikkäästi, iso koti pitää siistinä ja pihakin hoidettuna
- olette aina iloisia, reippaita, energisiä ja jaksamista tuntuu löytyvän loputtomiin

Onko tämä siis totta vai silmänlumetta? Kertokaa onko tämä rankkaa vai eikö ole muita vaihtoehtoja?

En ole vl, mutta pari kaveria on. Vastaan tähän silti. Oma elämä on pitkälti tuollaista. Haluan ison perheen ja nautin oikeasti kotielämästä enkä kaipaa täältä minnekään. Ja tiedätkö, I love my life! Varsinkin sitä, jos pääsen talvella hiihtämään tai saan pestä parveketta ilman, että kukaan keskeyttää.

Lestadiolaiskaverini ovat joskus huolehtineet siitä, että miten voin jaksaa elämääni ja naureskelleet mun askeettisuudelle ja konservatiivisuudelle. Mutta mitä enemmän ikää tulee, niin sitä enemmän mua vaan on alkanut kiehtoa mökkimetsien antimet, yksinkertaisuus ja tietynlainen rutiininomaisuus. Mitä sitä enää tässä iässä hötkyilemään minnekään? Mitä mun pitäis elämääni vielä haluta?

P.S. Sokerinsyönnin lopetin pääsiäisenä sen takia, kun se väsytti niin helkkaristi. Ja siinäkin säästyy rahaa. ;)

Ei siinä ole mitään pahaa, mutta miten nykyajan ihminen voi olla niin epäitsekäs, onko se tuo vl-uskonnon synnytyskultti ja naisen malli mikä siellä vallitsee? Minun mielestäni 50-luvulla on kasvatettu tyttöjä noin kilteiksi, mutta että vielä nykyäänkin?? En minä nykyajan ihmisenä ymmärrä, että ihmisellä ei olisi itsekkäitä paheita ja kaikki tehdään kuin käsikirjan mukaan, ei koskaan mitään itsekästä. Niin, että mietin vaan, että onko se totta ja että miten pystyvät noin kurinalaiseen ja askeettiseen elämään? Vai onko se keskinäinen ryhmäkuri mikä pitää ruodussa?

Riippuu täysin ihmisestä. Osa on kuvailemasi kaltaisia energiapakkauksia, mutta osa aivan toisenlaisia. Minä en urheile juurikaan, syön ihan liikaa herkkuja, en ole aina iloinen ja positiivinen, koti ei todellakaan ole aina siisti. Silti olen tyytyväinen elämääni :)

[QUOTE="aamuvirkku";26506910]mikä on vl-äiti?[/QUOTE]

vl=vanhoillislestadiolainen, eli se lahko luterilaisessa kirkossa missä on aika tiukat yhteisön säännöt (heidän mukaansa ei ole muita kuin omantunnon sääntöjä), mutta siis ei ehkäistä, elämä on kaiketi kuin 50-luvulta, silti isoa kotia ja hienoa autoa (sekä menestystä työelämässä ja vaurautta) arvostetaan.

Öhhöm, mikä on itsekkään paheen määritelmä?

Musta tuntuu, että mun pahe on nykyisin juuri askeettisuus. Mitä niukemmin pystyn elämään, sitä paremmat kicksit saan. Ja nyt en tarkoita mitään laihduttamista tai pakonomaista liikuntaa vaan ylipäätään yksinkertaista elämää ja rahansäästöä.

Lapset eivät ole siitä kamalan onnellisia, mutta onneksi heillä on avokätiset isovanhemmat ja kummit. ;)

Öhhöm, mikä on itsekkään paheen määritelmä?

Musta tuntuu, että mun pahe on nykyisin juuri askeettisuus. Mitä niukemmin pystyn elämään, sitä paremmat kicksit saan. Ja nyt en tarkoita mitään laihduttamista tai pakonomaista liikuntaa vaan ylipäätään yksinkertaista elämää ja rahansäästöä.

Lapset eivät ole siitä kamalan onnellisia, mutta onneksi heillä on avokätiset isovanhemmat ja kummit. ;)

Tuosta askeettisuudesta (ahkeruudesta, säästeliäisyydestä, reippaudestahan) vl-äidit toisiaan taitaa hieman kadehtia ja ainakin arvostaa ja antaa kehuja. Eli nautitko sinä oikeasti askeettisuudesta vai kehuista mitä saat sen noudattamisesta?

Ainakin lesta teinit on kovia polttamaan tupakkaa ja pukeutuminen on kamalaa.. Lahkeet sukkien sisään ja tennarit ja tiukka huppari.. Täällä Oulun korkeudella lestatytöt pukeutu tähän univormuun.

Tiedä sitten onko röökaamispahe säilynyt aikuisikään asti, vaatteet ei liittyny alotukseen mitenkään.

Tuosta askeettisuudesta (ahkeruudesta, säästeliäisyydestä, reippaudestahan) vl-äidit toisiaan taitaa hieman kadehtia ja ainakin arvostaa ja antaa kehuja. Eli nautitko sinä oikeasti askeettisuudesta vai kehuista mitä saat sen noudattamisesta?

Hei, mä saan enemmän moittivaa ihmettelyä tai korkeintaan hyväntahtoista tuhahtelua tästä elämäntavastani. Nykyisin kun tapaan vaikkapa äitini, niin hän kysyy ensimmäisenä: etkö ole vieläkään ostanut... Nyt kun on tulossa sukujuhlat, niin hän lähetti mut suorastaan puolipakolla vaatekaupoille (ei kuitenkaan antanut rahaa), vaikka mun mielestä mulla on älyttömän hyvät juhlavaatteet.

Miksi mun pitäisi haluta yhtään mitään? Mulla on kiva ja älykäs mies, kolme tervettä lasta, sopivankokoinen koti ja kiva työpaikkakin odottamassa. Aamukahvi yksinään, sanomalehti ja lenkki ystävän kanssa on mulle luksusta.

Kysyn siis vielä kerran: miksi mun pitäisi haluta yhtään mitään? Mulla on ihan hyvä näin. Ja kun mietit sitä vl-äitien ruokailutottumusasiaa, niin mustakin on aivan mahtavaa tää sokeriton elämä. Enemmän iloa kuin kärsimystä. Suosittelen ja vedä pitsaa vaikka siitä edestä!

päivittäin vaihtelee, yleensäottaen oon kuitenkin tyytyväinen tähän kotielämään (6 lasta 0v-7v).

otetaan vastaan kaikki lapset, isompaa väsymystä en ole vielä kokenut mutta jos illalla väsyttää niin tasan rupean nukkumaan ;)

olen normaalitilassa sopivan kokonen/hoikka. tykkään vaan sellasesta ulkomuodosta, joten pyrin siihen joka raskauden välissä :)

metsä/marjastajaihminen en ole

puen lapset nätisti ihmisten ilmoille lähtiessä, kotona voi sit olla vähän likasissakin vaatteissa. näin haluan myös kunnioittaa muita ihmisiä pukeutumalla siististi.

meillä on aika iso talo, ja kyllä pidetään se lasten kanssa melko siistinä, miehen auttaessa viikonloppuisin :D

jatkan vielä.. jos mua väsyttää niin en tee mitään, osaan siis ottaa rennostikkin! tykkään vaan enemmän siististä ympäristöstä/lapsista. sotku mua väsyttää.

paheita on napostelu, herkuttelu, ,lapsellisuus ja joskus saatan vetästä tiukat hermosavut- ehkä kerran kk ;)

päivittäin vaihtelee, yleensäottaen oon kuitenkin tyytyväinen tähän kotielämään (6 lasta 0v-7v).

otetaan vastaan kaikki lapset, isompaa väsymystä en ole vielä kokenut mutta jos illalla väsyttää niin tasan rupean nukkumaan ;)

olen normaalitilassa sopivan kokonen/hoikka. tykkään vaan sellasesta ulkomuodosta, joten pyrin siihen joka raskauden välissä :)

puen lapset nätisti ihmisten ilmoille lähtiessä, kotona voi sit olla vähän likasissakin vaatteissa. näin haluan myös kunnioittaa muita ihmisiä pukeutumalla siististi.

meillä on aika iso talo, ja kyllä pidetään se lasten kanssa melko siistinä, miehen auttaessa viikonloppuisin :D

Juuri näin! Kuulostaa harvinaisen selkeältä. Itse olen miettinyt tuota, että miksi monet tyypit ottavat pulttia siitä, että lestadiolaisilla on isot talot ja hyvät autot. Mikä siinä on niin ihmeellistä? Jos joku ei-lestadiolainen ostaa itsellensä markkinoiden uusimman Audin tai kylän hienoimman talon, niin kukaan ei näe siinä mitään mainitsemisen arvoista.

Eikö lestadiolaiset saisi omistaa mitään kivaa?

Eli miten sulla arki pelaa noin ison ja nuoren katraan kanssa? Ehditkö koko päivänä hengähtämään hetkeäkään? Minkä ikäiset lapset teillä leikkii yksin (siis keskenään) ulkona?

Saara, minua kiinnostaa tietää, miksi sinä ylipäätään pohdit tällaista asiaa!

Ärsyttääkö sinua jotenkin lestadiolaisnaisten oletettu aikaansaavuus? Haluaisitko olla itse omassa arjessasi samanlainen? Haluaisitko, että sinua kehuttaisiin enemmän?

Tästä kirjoituksesta tuli ihan hyvä keskustelu. Mutta siltikään en tajua, miten tuo lestadiolaisuus kiinnostaa niin kamalasti. Täällä Helsingissä on minusta paljon kiinnostavampia vähemmistöjä. :)

• Tykkää
Reactions: Draumsyn
Askeettista elämää? Enpä aikaisemmin ole tuolta kantilta asiaa kuullut. No kai tämä on sitten askeettista. Kun on elämänsä elänyt isojen perheiden keskellä, niin on siihen tottunut. Ei se nyt mitään niin ihmeellistä ole. Karkkia syön kuin hullu, mutta toki liikun myös. Marjoja ym. kerään siksi kun kotimehua ei kyllä mikään voita. Yksi ei-lestadiolainen kaveri tokaisi juuri, että on teillä vain siisti ja hieno koti. No enpä sitä ole ollenkaan niin ajatellut. Siis että olisi normaalia hienompi! No tykkään sisustaa ja laittaa kotia. En hoida lapsiani yksin. Opiskelen jopa ja aion lähteä töihin taas. Otan usein omaa aikaani. Onko se pahe? Enpä ole sitäkään ajatellut nuin:)

Niin muiden mukaanhan virhe on se kun:
- synnyttää monta lasta
- haluaa elää tietyllä, valtaosaväestöstä poikkeavalla tavalla
- ei juo ja käy baareissa
- hoitaa lapsiaan suurimmaksi osaksi kotona
- on oma talo ja iso auto (mites muuten ajattelitte yli 10 hengen perheen maksavan hulluja vuokria?)
- ei värjää hiuksia ja meikkaa (mutta muuten pitää itsestä huolta)
- ei kiroile
- haluaa kuulua johonkin yhteisöön jossa on sama ajattelumalli
- elää niin kuin uskoo
- lukee raamattua

en jaksa listata enempää.. oli jo muutenkin aika pitkä:)

aika moni vl äiti kiskasee kauapasta autolle kävellessä patukan jottain namia. aika moni polttaa tupakkaa, isommat hoitaa pienempiä niin äiti pääsee yksin kauppaan tai jopa lenkille.

Eli miten sulla arki pelaa noin ison ja nuoren katraan kanssa? Ehditkö koko päivänä hengähtämään hetkeäkään? Minkä ikäiset lapset teillä leikkii yksin (siis keskenään) ulkona?

arki toimii hyvin, heräillään kaikki siinä 7 aikaan, laitan pyykkikoneen päälle ja aletaan aamupalalle.

laittelen pyykit kuivumaan, ja tyhjään astianpesukoneen sillävälin 4 lasta 3v-7v saavat valita yhden huoneen mistä keräävät lelut tms. imuroin huoneet ja tadaa, talo on siisti :D

lapsetki osallistuu siivoamisee ku tietävät etten lähde mihinkään enneku talo on siisti.

päivisin käydään porukalla perhekerhossa/puistossa/kaupassa. yleensä joka päivä jossain.

iltapäivän puolella laitan nuorimman nukkumaan ja muut saavat olla n.45min koneella, jollon mä hetiän jalat ylös ja juon kahvit rauhassa.

ennen iltaruokaa laitan lapset ulos ja käydään pieni lenkki, tullaan kotiin odottelemaan miestä ja laitetaan iltaruoka.

ilta ollaan eprheen kanssa yhdessä, käydään klaupoilla,kylässä tms.

talo hiljenee yleensä klo 20 ja alkaa mun parin tunnin hilajnen hetki.

ja tuosta pihalla oelmisesta oon tarkka, annan 7v ja 6v:n olla pihalla mutta jos 5v on kans mukana niin käyn vähän väliä kurkkimassa mitä tekevät. nuorimpien ollessa pihalla oon itse aina mukana.

Saara, minua kiinnostaa tietää, miksi sinä ylipäätään pohdit tällaista asiaa!

Ärsyttääkö sinua jotenkin lestadiolaisnaisten oletettu aikaansaavuus? Haluaisitko olla itse omassa arjessasi samanlainen? Haluaisitko, että sinua kehuttaisiin enemmän?

Tästä kirjoituksesta tuli ihan hyvä keskustelu. Mutta siltikään en tajua, miten tuo lestadiolaisuus kiinnostaa niin kamalasti. Täällä Helsingissä on minusta paljon kiinnostavampia vähemmistöjä. :)

Aivan, siis naulan kantaan. Mun mielestä tuo vl-piiri on vain erittäin mielenkiintoinen juurikin tuon ahkeruuden, reippauden ja uhrautuvaisuuden takia. Ja siis nimenomaan vl-NAISET tuntuvat olevan todellisia arjen sankareita. Minä ihailen teitä. Minulla on:
- huono itsekuri (ylipainoa vaikka tykkään liikunnastakin)
- olen laiska
- lapset annan sukulaisille hoitoon kun vaan ottavat
- minulla ei ole montaa lasta
- en tee kotimehuja (ainakaan vielä nyt kolmikymppisenä)
- voin tuhlata rahani mihin huvittaa, enkä säästä isoon kotiin
- hyvä ammatti, työ, ihana mies, pari lasta, sopiva koti, uusi auto

Eli siis mietin että mikä saa teidät pysymään liikkeessä ja ennen kaikkea ruodussa? Onko siis tosiaan kyse naisen kasvatuksesta vl-liikkeessä, yhteisön paine vai mikä?

Juuri näin! Kuulostaa harvinaisen selkeältä. Itse olen miettinyt tuota, että miksi monet tyypit ottavat pulttia siitä, että lestadiolaisilla on isot talot ja hyvät autot. Mikä siinä on niin ihmeellistä? Jos joku ei-lestadiolainen ostaa itsellensä markkinoiden uusimman Audin tai kylän hienoimman talon, niin kukaan ei näe siinä mitään mainitsemisen arvoista.

Eikö lestadiolaiset saisi omistaa mitään kivaa?

niimpä niin! ei tää mitään rakettitiedettä tai millään tavoin kadehdittavaa elämää oo, vaan ihan tavallista :)

taloki pitää olla sen kokonen että lapsilla myös halutessaan oma rauha, hoksaako ihmiset sitäkään että kun suku/perhepiiri on suuri, talonrakentaminen talkoilla onnistuu, putkimiheet, sähkömiehet omasta takaa ;) ei tuu niin älyttömän kalliiksi.

ja auto pitää olla turvallinen ja sen kokonene että kaikki mahtuu :D

Aivan, siis naulan kantaan. Mun mielestä tuo vl-piiri on vain erittäin mielenkiintoinen juurikin tuon ahkeruuden, reippauden ja uhrautuvaisuuden takia. Ja siis nimenomaan vl-NAISET tuntuvat olevan todellisia arjen sankareita. Minä ihailen teitä. Minulla on:
- huono itsekuri (ylipainoa vaikka tykkään liikunnastakin)
- olen laiska
- lapset annan sukulaisille hoitoon kun vaan ottavat
- minulla ei ole montaa lasta
- en tee kotimehuja (ainakaan vielä nyt kolmikymppisenä)
- voin tuhlata rahani mihin huvittaa, enkä säästä isoon kotiin
- hyvä ammatti, työ, ihana mies, pari lasta, sopiva koti, uusi auto

Eli siis mietin että mikä saa teidät pysymään liikkeessä ja ennen kaikkea ruodussa? Onko siis tosiaan kyse naisen kasvatuksesta vl-liikkeessä, yhteisön paine vai mikä?

omasta puolestani voin sanoa että en koe mitään yhteisön painetta, tämä on vaan minulle sopivaa elämää, nautin tästä suurperheestä, toistemme tukemisesta ja ylipäätään yhteisöllisyydestä!

en osais kuvitella toisenlaista elämää, en siis halveksu tai väheksy sitä, en vaan osaa kuvitella sellasta itselleni :)

Yhteistyössä