Saako muka omalle tontilleen rakentaa mitä vain ihan toisen tonttiin kiinni?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pohjanmaalta päivää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pohjanmaalta päivää

Vieras
Miten mulla on ollut käsitys, että esim. aitaa, ellei nyt oo ihan joku rimpulakertakäyttöaita, ei sais rakentaa ihan kiinni toisen rajaan. Ja esim jotain pyykkitelinettä laittaa ihan siihen rajalle, vaan pitäis olla vähintään oman korkeutensa matkan päässä naapurin rajasta? Tässä uudet naapurit ja ovat ihan meidän rajaan vetämässä jotain tiilimuuria jne.

No jos omalle tontillee tekevät, niin mikse sais?

Onneksi meillä ei ole rajanaapureita, vähänkö menis hermo, jos joku olis aina nillittämässä jokaisesta aidanseipäästä ja puskasta.

Eikös rakennusoikeutta ole tietyillä tonteilla tietyn verran?

Tosin se taitaa koskea asuinrakennuksia tms. "lämpimiä" tiloa, ei välttämättä leikkimökkejä, grillikatoksia tms.

Me jouduttiin koiraportin rakentamiseen hakemaan rakennuslupa kaupungilta vaikka ei ollut naapureita lähimaillakaan....

[QUOTE="Vieras";26498876]Eli olette juuri niitä jotka eivät välitä muista. Ikäviä naapureita siis.[/QUOTE]

On siis hyvä, ettei meillä ole rajanaapureita. :D

Ei näköyhteyttä lähimpään naapuriin - ei haittaa yhtään vaikka pykäisivät bordellin pihalleen.

Vaikuttaa meidän tontin ympäristöön aika paljon, jos on tuollaisia jotain rakennelmia yhtäkkiä raja täynnä. Noi nyt vetää sitä systeemiä tohon, niin kunnan rakennusvirastoon otan sit yhteyttä vai mihin? Tietysti huomenna kyselen heiltä itseltään, että mitä puuhaavat. Mutta ei näytä hyvältä.

Kyllä naapurilta täytyy olla lupa.
Me tehtiin isohko ulkorakennus, ja siihen jouduttiin sitten kysymään, että tarviiko olla rakennuslupa. Tarkastaja sano, ettei tarvii olla, mut vaikka matkaa rajalle siitä on 1.5 m, niin naapurin lupa pitää olla KIRJALLISENA siitä, että naapuri sallii sen rakentamisen.
'Nämä käytännöt kyllä vaihtelee kunnittain, toisessa ollaan tiukempia kuin toisessa.

Meitin mökkikunnassa alle 10neliön rakennuksen saa rakentaa ilmoituksella, yli sen tarvitaan lupa. Ja esim. varasto tulee olla 5 metrin päässä tiestä, rajasta..ja 9 metrin päässä itse talosta. Mutta saahan sitä toki ensin rakentaa ja jos siitä tulee suukopua niin varautuu sitten pahimmassa tapauksessa purkamaan rakentamansa, eikö.:)

Mitenhän siinä tapauksessa, kun meillä on vanha talo ja pihassa on varastorakennus kiinni meidän ja naapurin välisessä rajassa. Niin jos puramme varaston ja laitamme tilalle samankokoisen uuden, niin saako sen laittaa samaan paikkaan, jos se on naapureille ok?

[QUOTE="vieras";26499106]Tontin raja on yhtä häilyvä kuin on eu:n palomuuri, sehän palaa jo joka puolelta ilmiliekissä. minä ainakin rakennan mitä haluan omalle tontille.[/QUOTE]

Way to go!

Mitenhän siinä tapauksessa, kun meillä on vanha talo ja pihassa on varastorakennus kiinni meidän ja naapurin välisessä rajassa. Niin jos puramme varaston ja laitamme tilalle samankokoisen uuden, niin saako sen laittaa samaan paikkaan, jos se on naapureille ok?

Mun ymmärtääkseni jos jotain purkaa pois ja meinaa rakentaa uutta tilalle, se vaatii rakennusluvan vaikka tulis ihan samaan kohtaan. Ja sitä pitää hakea sitten erikseen.

[QUOTE="vieras";26499106]Tontin raja on yhtä häilyvä kuin on eu:n palomuuri, sehän palaa jo joka puolelta ilmiliekissä. minä ainakin rakennan mitä haluan omalle tontille.[/QUOTE]

No hushus rakentamaan jo....rakenna vaikka ihan kiusallaskin jos ei milleen ole tarvetta. Miten olis vaja ja autotalli ihan rajalle ja niiden päälle betoniaita?

[QUOTE="vieras";26499309]Ei tarvi enää lisää tilaa, kasvihuoneen kyllä tein rajalle. Kukaan ei sitä kiellä rakentamasta, et edes sinä. Voit mennä pätemään johonkin muualle. :)[/QUOTE]
:laugh::laugh::laugh: Onko pipo pikkasen kireellä tänään?

[QUOTE="Vieras";26499245]Talon kohdalla se menee niin, pienemmistä rakennuksista en tiedä.[/QUOTE]

Haja-asutusalueilla on kuuleman mukaan erilaiset säännöt kuin taajamissa. Muistan kun isäni, joka on ollut iän kaiken kaupungilla töissä, sanoi joskus, että Turun rajojen sisäpuolella ei saa tehdä juuri mitään ilman lupia. Leikkimökkiäkin varten tarvitaan luvat, jos ylittää jonkun tietyn mitan. Puita ei saa omalta tontilta kaataa noin vain, niihin tarvitaan luvat jne. Joten voi olla että olen ymmärtänyt ihan väärin, mutta mä en ainakaan uskaltaisi tehdä mitään täällä ilman että kysyisin vastaavalta virastolta.

• Tykkää
Reactions: MorbidMama

Yhteistyössä