170cm/72 kg ja 16v tyttö, pitäisikö ottaa jo paino puheeksi? Huolestuttaa..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja varovainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Painonsa puolesta tyttö on vielä normaalipainoinen. Eli painoa ei tarvitse saada putoamaan, jos pelkkiä numeroita tujotellaan.
Toiset meistä painaa paljon ja toisen vähemmä. Kaksi saman pituista ja saman painoista naista ei välttämättä ole läheskään samankokoisia.

Painonsa puolesta tyttö ei ole ollenkaan lihava, joten mä en oikeasti tuon ikäistä laittaisi laihduttamaan. Ennemminkin sanoisin tytölle, että hän on oikeasti tosi sopiva nyt, mutta olisi hyvä jos paino ei tuosta enää nousisi.

Hei ihan oikeasti, ei se syömishäiriö ihan noin vaan puhkea, ihmeellistä lietsontaa! MInusta ap:n tyttö on liian painava ja jos läskiä on näkyvästi, niin silloin voi ottaa puheeksi. Ei varmasti ole vain muotoja noin iso paino. Ja aina kun se ei tasoitu, ei voi luottaa siihen.

Jos on normaalipainon rajoissa niin miten on liian painava? Ottakaa vähän rennommin! Ei kaikkien tartte olla luuviuluja!

[QUOTE="aloittaja";26476764]No, minusta hän on jo liian iso eikä enää niin sopiva. Kuten sanoin, vyötäröllä, käsivarsissa, reisissä on selvästi ylimääräistä rasvaa. MInusta silloin ei voi sanoa enää kovin sopivaksi. Mutta nämä ovat vaikeita juttuja noin nuoren kohdalla.[/QUOTE]

Ei tuon kokoisella voi olla reilusti ylimääräistä. Tyttö on toki ihan normaalipainon ylärajoilla.
Oikeasti sä olet itse vain joku läskifobiainen, joten ennemmin mä tässä lähtisin äidin terveyttä puntaroimaan?

Minusta tuntuu nyt siltä, että AP on ainut, kenellä on ongelmia. Hän on joku armoton läskipoliisi ja superjutta kakkonen tai sitten äiti on itse traumatisoitunut pahoin jostakin painoasiasta ja purkaa sitä tyttönsä kautta.

En ottaisi itse mitenkään puheeksi, vaan yrittäisin vaihvihkaa ujuttaa terveellisempää ruokaa. Eli kaikki ruoka mitä kotona on tarjolla, olisi todella terveellistä, eikä mitään kerma/rasva/hiilari-mössöä, ei vaaleaa leipää, paljon kasvisruokaa. Jos kerran ei juuri syö ylimääräisiä herkkuja, niin tuon pitäisi jo auttaa.

Niin, mutta kun ongelma ei nyt olekaan ruoan laatu, vaan määrä. Emme syö edelleenkään hiilarimössöä ja kermarasvaa (olisi mukava, jos vastaaja joskus lukisi aiemmat postaukset..), vaan tyttö _todella isoja_ annoksia.

Minä en ihan oikeasti tiedä, miten voisin sanoa lapselleni rakentavasti ja nätisti, että "älä syö niin paljon", se tuntuu kamalalta.

[QUOTE="aloittaja";26476959]Niin, mutta kun ongelma ei nyt olekaan ruoan laatu, vaan määrä. Emme syö edelleenkään hiilarimössöä ja kermarasvaa (olisi mukava, jos vastaaja joskus lukisi aiemmat postaukset..), vaan tyttö _todella isoja_ annoksia.

Minä en ihan oikeasti tiedä, miten voisin sanoa lapselleni rakentavasti ja nätisti, että "älä syö niin paljon", se tuntuu kamalalta.[/QUOTE]

Sun tyttö on vielä normaalipainoinen. Se että sanoit hänellä olevan selvästi ylimääräistä herätti epäilkset. Ei tuolla painolla voi selvästi ylimääräistä olla. Sä olet ap oikeasti ihan sairas ihminen.

Ei tuon kokoisella voi olla reilusti ylimääräistä. Tyttö on toki ihan normaalipainon ylärajoilla.
Oikeasti sä olet itse vain joku läskifobiainen, joten ennemmin mä tässä lähtisin äidin terveyttä puntaroimaan?

No niin, että tällainen rakentava kommentti, juuri tällaistahan hainkin. Taidan nyt poistua keskustelusta, kun tämä lähtee tälle linjalle. Täällä ei tosiaan voi saada asiallista keskustelua aikaan, vaan kaikki menee syytelyksi ja asiat käännetään ihan kummallisesti.

En tiiä onko mainittu, mutta syökö e-pillerietä? Ne voivat saada myös aikaan sitä että yksinkertaisesti lihoo.

Voisiko johonkin räväkkään ja säännölliseen liikunnalliseen harrastukseen panostaa? joku tanssi, spinnig, zumba..jos vaikka yhessä?? Mun kaveri on ruokavalia+ sali + kotona wiillä zumbaamalla saanu vuoden aikana yli 20 kiloa pois ja syö herkkuja säännöllisesti.

Sun tyttö on vielä normaalipainoinen. Se että sanoit hänellä olevan selvästi ylimääräistä herätti epäilkset. Ei tuolla painolla voi selvästi ylimääräistä olla. Sä olet ap oikeasti ihan sairas ihminen.

No siis mä olen itse 170cm pitkä ja olen painanut joskus 72kg. Kyllä mulla oli ylimääräistä.

Mutta itse asiasta. Mä odottaisin nyt rauhassa sen koulun terveystarkastuksen. Kyllä se terkkari asiaan puuttuu, jos siihen on puuttumista. Se on nimittäin hänen velvollisuutensa kuitenkin.

Äitinä mä tässä vaiheessa huolehtisin siitä, että kotona on terveellistä ruokaa (kuten onkin) ja että tyttö liikkuu. Liikkumistahan voi harrastaa myös yhdessä, vaikka tässä tapauksessa se ei siis ole ongelma. Saako tyttö viikko/kuukausirahaa? Mihin hän sen käyttää? Voisiko ostella "salaa" herkkuja, ehkä ihan itseäänkin petkuttaen?

Mä en yhtään ihmettele miten nykyajan nuoret naiset ovat niin tunnevammaisia, jos AP:n kaltaiset äidit niitä kasvattaa..

AP: älä tee mitään, koska ei tarvitse tehdä mitään.

[QUOTE="aloittaja";26476959]Niin, mutta kun ongelma ei nyt olekaan ruoan laatu, vaan määrä. Emme syö edelleenkään hiilarimössöä ja kermarasvaa (olisi mukava, jos vastaaja joskus lukisi aiemmat postaukset..), vaan tyttö _todella isoja_ annoksia.

Minä en ihan oikeasti tiedä, miten voisin sanoa lapselleni rakentavasti ja nätisti, että "älä syö niin paljon", se tuntuu kamalalta.[/QUOTE]

Mä olen tuollainen kun sun tyttösi, olen aina ollut. En syö mitenkään kummemmin herkkuja, mutta ruokahalu vaan on harvinaisen hyvä. Muistelisin painaaneni teini-ikäisenä suunnilleen saman verran kun tyttösi.
Mä en puuttuisi tytön painoon, kyllä hän varmasti itsekin tietää olevansa pikkuisen plösö. Nuorilla harvoin on itsetunto muutenkaan kovin hyvä, ja sellaiset hyvää tarkoittavat laihdutusvinkit voivat aiheuttaa pelkkää murhetta tai jopa kapinaa. Tuollainen parin kilon ylipaino ei kuitenkaan ole vielä terveydelle vaarallista.
Keskity vaan pitämään se kotiruoka terveellisenä, ja ehkä voisit tietenkin vähän vähentää ruoan määrää, jotta sitä santsilautasellista ei yksinkertaisesti voisi ottaa.

Hei ihan oikeasti, ei se syömishäiriö ihan noin vaan puhkea, ihmeellistä lietsontaa! MInusta ap:n tyttö on liian painava ja jos läskiä on näkyvästi, niin silloin voi ottaa puheeksi. Ei varmasti ole vain muotoja noin iso paino. Ja aina kun se ei tasoitu, ei voi luottaa siihen.
Just noin se voi puhjeta. Mun tuttava painoi nuorena 65 kg ja alkoi laihduttaa. Laihduttaminen meni överiksi porkkanan ja näkkileivän syömiseksi. Aineenvaihdunta meni sekaisin ja parikymppisenä tyttö painoikin jo yli 100 kg. Myöhemmin hän harmitteli, että olisi pitänyt mieluummin tyytyä siihen paino0n kuin lähteä laihduttamaan.

Painon nousu tuossa iässä on normaalia. Minulle tuli 20 kiloa lisää 14-17 ikävuoden aikana. Olin normaalipainoinen, mutta ennen pyöristymistäni olin liiankin laiha.

Tyttö tiedostaa itse painonsa, joten siitä ei tarvitse muiden alkaa huomautella. Sokerisyömiset ja turhat jauhomössöt pois, ruokailuihin lisää kasviksia ja salaattia.

[QUOTE="vieras";26477023]No siis mä olen itse 170cm pitkä ja olen painanut joskus 72kg. Kyllä mulla oli ylimääräistä.

Mutta itse asiasta. Mä odottaisin nyt rauhassa sen koulun terveystarkastuksen. Kyllä se terkkari asiaan puuttuu, jos siihen on puuttumista. Se on nimittäin hänen velvollisuutensa kuitenkin.

Äitinä mä tässä vaiheessa huolehtisin siitä, että kotona on terveellistä ruokaa (kuten onkin) ja että tyttö liikkuu. Liikkumistahan voi harrastaa myös yhdessä, vaikka tässä tapauksessa se ei siis ole ongelma. Saako tyttö viikko/kuukausirahaa? Mihin hän sen käyttää? Voisiko ostella "salaa" herkkuja, ehkä ihan itseäänkin petkuttaen?[/QUOTE]

Juu, hän tosiaan liikkuu paljon, harrastaa lentopalloa ja treenejä useamman kerran viikossa, lisäksi kauden aikana yhteiset salitreenit. No, nyt kesällä homma tauolla. Hän saa kyllä meiltä kuukausirahaa ja kesätöistä saa myös.

TIetystihän hänellä olisi tilaisuuksia ostaa herkkuja omilla rahoillaan, mutta mä en jotenkin vain usko, että tekee niin siltikään. Hän ei ole ikinä nimittäin pitänyt varsinaisista herkuista. Rahoillaan ostaa lähinnä vaatteita ja säästää toisinaan johonkin isompiin hankintoihin.

[QUOTE="aloittaja";26477102]Juu, hän tosiaan liikkuu paljon, harrastaa lentopalloa ja treenejä useamman kerran viikossa, lisäksi kauden aikana yhteiset salitreenit. No, nyt kesällä homma tauolla. Hän saa kyllä meiltä kuukausirahaa ja kesätöistä saa myös.

TIetystihän hänellä olisi tilaisuuksia ostaa herkkuja omilla rahoillaan, mutta mä en jotenkin vain usko, että tekee niin siltikään. Hän ei ole ikinä nimittäin pitänyt varsinaisista herkuista. Rahoillaan ostaa lähinnä vaatteita ja säästää toisinaan johonkin isompiin hankintoihin.[/QUOTE]

Urheilijatyttö siis. Se selittää isot annokset :) Kuule, minusta oikeasti kuulostaa, että tilanne on hallinnassa. Hänellä on todennäköisesti ihan hyvin lihastakin, joka painaa enemmän kuin rasva. Seurailisin toki sivusta, mutta en tässä vaiheessa ainakaan puuttuisi asiaan.

Ymmärrän, että äitinä sitä aina huolestuu kaikesta. Mutta tässä tapauksessa, ainakin tässä vaiheessa, minusta ei ole mitään syytä huoleen.

• Tykkää
Reactions: No'One
todellakin e-pillerit/hormonitoiminta saa aikaan nopeaa painonnousua. Ite lihoin tuossa iässä yhtäkkiä 10kg kun aloitin seurustelun ja pillerit. Voisiko jostain sellaisesta olla kyse? Ja muistan myös kun ruokahalu oli kuin hevosella teininä! Nyt olen ihan sopiva, 55kg vaikka paino on ollut enemmänkin kuin tytölläsi. En sinuna puuttuisi vielä asiaan millään tavalla.. :)

Minusta tuohon voi kyllä jo puuttua, jos tytöllä on siis selvästi havaittavaa läskiä ja ennen kaikkea jos itsekään ei ole tyytväinen. Kyllä se kertoo jo enemmän kuin tuhat sanaa. Let's face the facts: noilla mitoilla aikuinenkin on jo liian iso.

Alkuperäinen kirjoittaja alkaa olla jo siinä ja siinä..;26480149:
Minusta tuohon voi kyllä jo puuttua, jos tytöllä on siis selvästi havaittavaa läskiä ja ennen kaikkea jos itsekään ei ole tyytväinen. Kyllä se kertoo jo enemmän kuin tuhat sanaa. Let's face the facts: noilla mitoilla aikuinenkin on jo liian iso.

Juu, onhan noissa mitoissa läskiä mukana, mutta mä en ymmärrä, mitä hyötyä siitä on, että äiti, tai joku muu sanoo "hei, oletko huomannut olevasi läski, syö vähemmän."
Mä en millään jaksa uskoa, että on olemassa ihan mielenterveitä ylipainoisia ihmisiä, jotka eivät sitä ylipainoaan tiedosta.

Teet vaan sen verran ruokaa, että menee kerralla. Jaetaan esim. riisi ja kastike neljälle ja siinä se on. Sallaattia paljon ja sitä saa jäädä yli. Lisää öljy ruokaan eikä salaatinkastikkeeseen, jos siinä on ongelmaa, että ottaa sitä liikaa.

[QUOTE="vieras";26480197]Teet vaan sen verran ruokaa, että menee kerralla. Jaetaan esim. riisi ja kastike neljälle ja siinä se on. Sallaattia paljon ja sitä saa jäädä yli. Lisää öljy ruokaan eikä salaatinkastikkeeseen, jos siinä on ongelmaa, että ottaa sitä liikaa.[/QUOTE]

"Teet"? Eikäs ap just kertonu että mies tekee ruoat.

Mä en olis kestänyt jos mun vanhemmat olis puuttuneet ylipainooni tuossa iässä. Jos haluat auttaa nuorta, niin näytä esimerkkiä, eli liiku, syö pieniä annoksia, älä herkuttele, keksi kivaa tekemistä yhdessä jne. Tyttösi varmasti tietää painonsa ja jos hän haluaa niin tekee sille jotain, se että vanhemmat huomauttavat painosta on todella vahingollista. Tuossa iässä kun kaikki on niin herkkää ja hyväksyvät vanhemmat on kaikkein tärkeintä.

Ap, oletko miettinyt miten suhtaudut lapseesi jos hänestä tuleekin todella ylipainoinen? Voitko silti hyväksyä hänet sellaisena ja rakastaa ilman ajatusta sinun pitäisi laihduttaa? Lapsesi on sama ihminen painoin hän sitten 60kg tai 90kg. Mutta se viesti mitä lapsellesi annat, on se kokemus hyväksynnästä mitä hän kantaa koko elämän mukanaan.

• Tykkää
Reactions: No'One
Mua niin ärsyttää tälläset ketjut!! Painoa on pikkasen liikaa mutta ruokavalio+liikunta om ok?! :O No, missä se vika on?? Syökö lapses sitten salaa sulta vai mitä..) Jostainhan se kilonsa saa...

[QUOTE="harmaa";26480264]Mua niin ärsyttää tälläset ketjut!! Painoa on pikkasen liikaa mutta ruokavalio+liikunta om ok?! :O No, missä se vika on?? Syökö lapses sitten salaa sulta vai mitä..) Jostainhan se kilonsa saa...[/QUOTE]

Oletko lukutaidoton? Monessa kohdassa on mainittu, että ongelma on liian isot annoskoot.

Minustakin 72 kg on liikaa 16-vuotiaalle, vaikka pitkä tyttö onkin. Pituutta hän ei enää kuitenkaan kasva, joten kannattaa miettiä miten asiassa etenee. Esim. keventämällä kotiruokia.

Ja keskustella hyvin herkällä korvalla. Ei mitään syyllistämistä - tietenkään! Mutta kyllä tyttö ensimmäisenä sinua, äitiään, syyttää, jos hän on 20-vuotiaana tuosta suurempi. Että miksi et ajoissa puuttunut, miksi annoit sen tapahtua.

Mitä jos alkaisitte tosiaan tehdä sellaisia ruokia, ettei niitä voi santsata ihan hirveästi? Esim. broilerifileitä, täytettyjä paprikoita, sisäfilepihvejä, kasvispihvejä tms., joita on vaan tietty lukumäärä ja jokaiselle ruokailijalle varattu vain tietty määrä.

Yhteistyössä