Kamala haju naapurista

Mies oli teipannut wc:n ilmanvaihtokanavan tukkoon, koska wc:ssä oli kuulemma niin kamala märän koiran haju. Mies on allerginen koirille ja naapurissa siis on 3 isoa karvaista koiraa.

Tämä on siis paritalo-asumisen ihanuutta. Edes kotona ei voi hengittää kunnolla.
Lisäksi vielä naapuri on ketjupolttaja. Viime yönäkin heräsin klo 2.20, kun yski niin takapihalla.

Koskaan en ole voinut nukuttaa vauvaa takapihalla, kun savuttelee jatkuvasti ja koirat metelöivät. Itse emme pahemmin käytä terassia tai takapihaa, koska siellä ei voi koskaan olla ilman savuhaittoja.

Viime viikolla oli poikkeus, kun oli synttärit ja tuli ulkomaalaisia vieraita, niin päätimme olla terassilla nauttia voileipäkakut siellä. Eiköhän sitten siihen kakkuun jo tullut koirankarvoja ennen kuin ehdin edes leikata sitä; naapuri oli nostanut koiransa tietenkin terassinpöydalle ja harjasi sitä noin 1m päässä (välissämme on lauta-aita, jossa on isot aukot).


Itse haluan asua lähellä palveluita ja keskustaa. En halua muuttaa omakotitaloon metsän keskelle, mutta ilmeisesti se alkaa olla ainoa vaihtoehto.

Omakotitalotontit maksavat pääkaupunkiseudulla helposti sen alk 200 000e, jos ei halua jotain suometästä tai naapuri 1m päähän.


 
"höh"
Tosi ikävä juttu. :(

Ei tuommoiseen voi vissiin itse mitenkään vaikuttaa. Naapurisi tuntuu tekevän asiat ns. oikein; tupakoi ulkona, harjaa koiran ulkona (ei varmaan halua kauheaa määrää karvaa sisälle taloon) sekä ilmeisesti myös pesee koirat kylppärissä.
Toi on vähän sama kuin se, että naapurissa vedetään vessa tai kävellään. Jos se kuuluu teille, niin sille ei vaan voi mitään.

Toivottavasti löydätte jonkin kivan asunnon, missä ei olisi vastaavia ongelmia. tai jos vaikka naapuri löytäisi uuden asunnon. ;)
 
hööhhh
noo... kohta se märän koiran haju vaihtuu homeen hajuun...josta ei ole vaan se hajuhaitta mutta siinä tärveltyy myös teidän terveys.

sinällään tietysti ikävää, että teille on sattunut just tuollanen naapuri...
 
"ihanaa"
Teillä on kyllä jotain vikaa tossa ilmastoinnissa, jos poistoilmaventtiilistä tulee jotain sisälle. Eikun pyydätte ilmastoinnin mittausta taloyhtiöltä, jos siis teidän talo on yhtiömuotoinen. Tai sitten ihan itse tilaatte mittauksen.
 
"vieras"
No ei sitä kyllä kannata teipattuna pitää kovin kauaa.

Omaa elämääni rivitalossa ei ole rajottanut mitenkään naapurin röökinpoltto ja koirat.
Molemmat naapurini tupakoivat, toisella on 4 pienehköä koiraa.
Yhtenä kesänä alkoi harmittaa koirien räksytys meille ja keskustelin asiasta naapurin kanssa ja sovittiin että yrittää hillitä räkytystä.

Sitten meille hankittiin koira, joka pentuna räksytti melkoisesti. Naapuri tuli juttelemaan häiritsevästä haukusta ja lupasimme hillitä koiraa.
Kaikki on sovittavissa.

Teille ei varmaan tuo asumismuoto vaan sovi, joten omakotitaloa kannattaa katsella.
 
[QUOTE="puf";26445974]Ymmärrän miestä, mutta kanavien tukkimiset vaikuttavat sisäilman laatuun nekin. :|[/QUOTE]

Tämä on totta. Mutta tuolta kanavasta kyllä tulee se koiran hilsekin kyllä ilmeisesti hienona hiukkasina, koska miehellä tuli kamalat oireet. Meille tuli niin kamala haju, että oli pakko tukkia.
 
Avatkaa nyt ihmeessä ja kiireesti se vessan poistoilmaventtiili! Ei sieltä mitään hajua voi tulla. Ilmanvaihtohan siis toimii niin, että poisto on kosteista ja nk. "likaisista" tiloista (keittiö, vaatehuoneet jne.) ja tuloilma on sitten makuuhuoneissa ja olohuoneessa. Naapurin huoneilmaa ei _pitäisi_ kyllä mistään tulla teille. Ainoa, mikä tulee mieleen, on että iv on säädetty niin persiilleen, että tuloilmaa ei tule riittävästi poistoilmaan nähden, jolloin alipaine muodostuu liian suureksi (pieni alipaine pitää ollakin), jolloin se korvausilma tulee kaikista mahdollisista raoista, ehkä myös sitten jostain raosta sieltä naapurin puolelta.
 
äipää
Tämä on totta. Mutta tuolta kanavasta kyllä tulee se koiran hilsekin kyllä ilmeisesti hienona hiukkasina, koska miehellä tuli kamalat oireet. Meille tuli niin kamala haju, että oli pakko tukkia.
Se ei ole koiran hilse vaan mielentuotos...
Pyydätte ammattilaisen tarkastaan nuo putket. naapurista ei pitäisi tulla yhtään mitään . Ainoa mistä voi tulla on ilmanvaihtokone joka ottaa ulkoa ilmaa tai ovista ja ikkunoista.
 
"vieras"
Kurja juttu, mutta noita asioita täytyy vaan sietää silloin kun lähellä on naapureita. Jotain muutosta voisi saada aikaan keskustelemalla ("hei anteeksi mutta voisitko harjata koiraa kauempana, kun karvat lentää meidän ruokiin?") ja sopimalla, mutta just esim. tuo koirien peseminen kylppärissä lienee sellainen juttu, ettei sille vaan voi mitään, kun ne koirat on pestävä niin ne on pestävä... Suostuisiko naapuri tupakoimaan vaikka etupihalla?
 
[QUOTE="höh";26445970]Tosi ikävä juttu. :(

Ei tuommoiseen voi vissiin itse mitenkään vaikuttaa. Naapurisi tuntuu tekevän asiat ns. oikein; tupakoi ulkona, harjaa koiran ulkona (ei varmaan halua kauheaa määrää karvaa sisälle taloon) sekä ilmeisesti myös pesee koirat kylppärissä.
Toi on vähän sama kuin se, että naapurissa vedetään vessa tai kävellään. Jos se kuuluu teille, niin sille ei vaan voi mitään.

Toivottavasti löydätte jonkin kivan asunnon, missä ei olisi vastaavia ongelmia. tai jos vaikka naapuri löytäisi uuden asunnon. ;)[/QUOTE]


Mä en kyllä haluaisin muuttaa mihinkään, koska olen jo asunut tässä pitkän tovin ja tykkään sijainnista ja asunnosta.

Tupakoidakin voi, mutta ikävä kyllä hän tupakoi aina 1m päässä terassinovestamme. Meidän takapihat on niin lähekkäin ja heillä on tuolit just väliaitaa vasten. Talon toisella etupihalla taas on ovi teinien huoneesta ja he tupakoivat etupihalla. En voi pitää takapihan ikkunoita enkä ovea auki, koska sieltä koko ajan haisee tupakka. Jos taas avaan etupihalta ikkunan, sieltä monesti tulee taas teinien tupakanpolton haju. Onneksi tuo teinit sentään ovat pois kotoa usein :)


Tuo koirien harjaaminen ulkona on ihan ok, mutta jos naapuri näkee ihan hyvin, että syömme terassilla 1m päässä, niin ehkä hän voisi vähän siirtää ajankohtaa.

Itse en ainakaan mene tekemään häiritseviä juttuja (mm. kopistele mattoja tai öljyä ulkokalusteita), jos naapurilla on vieraita.


Mutta kuten sanottu, tämä on sitä elämää paritalossa. On vain kamalaa, ettei omassa kotona edes voi välttyä tupakanhajulta.

Olen toki jutellut asiasta naapurin kanssa koiristakin, mutta ei ole tulosta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja äipää;26446043:
Se ei ole koiran hilse vaan mielentuotos...
Pyydätte ammattilaisen tarkastaan nuo putket. naapurista ei pitäisi tulla yhtään mitään . Ainoa mistä voi tulla on ilmanvaihtokone joka ottaa ulkoa ilmaa tai ovista ja ikkunoista.
Ahaa, miehen oireet ko. päivänä oli siis kuvittelua? Ulkona ei haissut, missään muualla ei haissut kuin tuossa vessassa. Pitää toki tarkastaa nuo putket.
 
Ahaa, miehen oireet ko. päivänä oli siis kuvittelua? Ulkona ei haissut, missään muualla ei haissut kuin tuossa vessassa. Pitää toki tarkastaa nuo putket.
Jos joku saa oireita, niin sittenhän saa. Eipä sitä täältä käsin pysty sanomaan, kuinka todellisia ne ovat. Mutta se ainakin on varmaa, että ne iv-putket eivät ole itsekseen menneet sekaisin, eikä kone alkanut käydä toisin päin. :) Eli äkkiä nyt se poistoilmakanava auki, tai teillä alkaa kosteus tehdä tuhojaan asunnossa.
 
"ulla"
Me kun asuimme rivitalossa vuokralla, niin minä aloin saamaan tosi pahoja allergiaoireita. Ei oikein osattu sanoa mistä ne voisi johtua. Mutta kas kumma kun alettiin ilmastointiputkeja puhdistamaan, niin herjee mitä ne sisälsi :x Oli jos minkämoista kasvustoa. Ja kyllä puhdistamisen jälkeen huomais eron, asunnon haju muuttui huomattavasti ja minun allergiaoireet lievenivät hiljalleen.

Joten puhdistakaa ne putket ja tutkikaa johtuisiko se jostain muusta kuin naapurin koirasta ;) Meilläkin se haju oli väliin todella paha : x
 
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;26446140:
Jos joku saa oireita, niin sittenhän saa. Eipä sitä täältä käsin pysty sanomaan, kuinka todellisia ne ovat. Mutta se ainakin on varmaa, että ne iv-putket eivät ole itsekseen menneet sekaisin, eikä kone alkanut käydä toisin päin. :) Eli äkkiä nyt se poistoilmakanava auki, tai teillä alkaa kosteus tehdä tuhojaan asunnossa.

No kyllä se haju oli todellinen ja mies sai ihan oikeita oireita, jota tapahtuu koiran ollessa jossain.
Mikä kosteus? Kukaan ei käy tuolla suihkussa, eikä kastele mitään.
 
[QUOTE="ulla";26446169]Mutta kas kumma kun alettiin ilmastointiputkeja puhdistamaan, niin herjee mitä ne sisälsi :x Oli jos minkämoista kasvustoa. Ja kyllä puhdistamisen jälkeen huomais eron, asunnon haju muuttui huomattavasti ja minun allergiaoireet lievenivät hiljalleen.

Joten puhdistakaa ne putket ja tutkikaa johtuisiko se jostain muusta kuin naapurin koirasta ;) Meilläkin se haju oli väliin todella paha : x[/QUOTE]

Mä en usko, että koiran haju voi johtua muusta kuin koirasta. Ja sattumoisin juuri naapuri pesi koiriaan siellä vessassa. Ei meillä muuten haise.

Mä puhdistaan noi venttiilit ja ilmanottoaukot kerran kuussa keväällä, koska mies on allerginen koivullekin. Putkia ei toki olla siivottu ammattilaisten toimesta vielä.
 
No kyllä se haju oli todellinen ja mies sai ihan oikeita oireita, jota tapahtuu koiran ollessa jossain.
Mikä kosteus? Kukaan ei käy tuolla suihkussa, eikä kastele mitään.
Nykyaikaisissa asunnoissa ilmanvaihto ei ole pelkästään suihkun tai saunan tms. kosteuden poistamista varten, vaan esim. ihan jo senkin vuoksi, että sitä kosteutta syntyy ihan kaikesta elämisestä ja kun nykyvaatimusten mukaan rakennetut kämpät eivät enää hengitä seinien läpi, niin jotenkin tämä kosteus pitää poistaa. Ihmisestäkin poistuu päivän aikana useampia litroja kosteutta lähinnä tietysti hengitysilman kautta, mutta myös ihon läpi haihtumalla. Tämänhän voi todeta, kun riittävän monta ihmistä viettää aikaansa tilassa, jossa ei ole kunnollista ilmanvaihtoa. Ilma käy paitsi (hapenpuutteen vuoksi) raskaaksi hengittää, niin myös todella kosteaksi; ikkuna menee huuruun, mikäli tilassa sellainen on.
 
Minusta tuo näyttää koneellisen POISTOilmakanaviston venttiililtä. Sieltä ei voi mitenkään tulla koiran hajut, koska se todellakin poistaa sitä ilmaa teidän asunnostanne.
Ongelma on nyt jossakin muualla, joten repikää nyt ihmeessä nuo teipit tuolta pois, koska teillä on kohta siellä pahemman luokan kosteusongelma! :O
 
Minusta tuo näyttää koneellisen POISTOilmakanaviston venttiililtä. Sieltä ei voi mitenkään tulla koiran hajut, koska se todellakin poistaa sitä ilmaa teidän asunnostanne.
Ongelma on nyt jossakin muualla, joten repikää nyt ihmeessä nuo teipit tuolta pois, koska teillä on kohta siellä pahemman luokan kosteusongelma! :O
Olet väärässä, ei ole koneellista ilmanvaihtoa täällä. Ja chill out, kosteusonglemat (homevauriot) syntyvät vuosien kuluessa, ei päivien.
 

Yhteistyössä