Paljonkohan verensokerit kun oli niin huono olo et tuntui ettei pysy enää pystyssä

• Viestiketjun aloittaja Diabeteksen vastakohta
  • Ensimmäinen viesti
Diabeteksen vastakohta
Kello oli 3 enkä ollut syönyt mitään, juonut vain pari energiajuomaa. Usein käy näin, että jos en ole syönyt ja juon tai syön jotain tosi sokerista niin parin tunnin päästä tuntuu et sokerit romahtaa

Lääkäri ei osannut sanoa syytä. Oma veikkaus on et sokerit nousee ja elimistö luulee et nyt pitää rajusti niitä laskea ja tulos on tämä.

Viimeksi kun lääkärissä mitattiin, olin 2h aiemmin syönyt leivän ja juonut litran sokerimehua, sokerit oli 3,6 eikä ollut edes kamalan huono olo, hikoilutyi ja hieman huono olo.

Tänään olimme eräässä näyttelyssä ja piti mennä kyykkyyn lattialle kun ei meinannut pystyssä pysyä. Lapsi onneks hoksas et oli nähnyt karkkipusseja myytävän lipunmyynnissä, kävin sit ostammassa 2 kpl euron pusseja ja vedin ne naamaani niin olo parani. Sen jälkeen mentiin syömäään

"A.p"
Vähän varmaan kattos pitkään tää karkkien myyjä kun kädet tärisi tosi kovin maksaessa, käsien tärinä liittyy näihin "kohtauksiin" siis myös aina.

Niin monesti joutunut ostamaan jotain äkkiä että saa laitettua suuhunsa, vaikka olis aiemmin syönytkin (usein käy siis näin jos on syönyt liikaa)

"A.p"
Mutta mikä voisi tällaista tehdä?

Jossain pelasaja sarjassa epäilivät diabetestä kun oli matalat sokerit, mutta sehän on just päinvastainen ja diabeetikoilla sokerit voi olla matalat ja se johtuu piikityksestä, vai?

Eikös mittarit oo vähän kalliimpia kuiteskin

tota
niitä mittareita saa kyl ilmaseksi netistäkin. liuskat maksaa sit apteeksissa aika palijon, mut eikös tohon pitäs saaja jo omasta tk:sta mittarit ja liuskat et voi seurata?

"A.p"
[QUOTE="vieras";26443849]En kyllä nyt ymmärtänyt, että tuleeko sulla huono olo syömättömyydestä, liiasta syömisestä, sokerista vai sokerin puutteesta.[/QUOTE]

Molemmista. Voin hyvin olla vaikka koko päivän syömättä, mutta huono olo tulee jos menen sitten illemmalla vaikka syömään pelkkää karkkia tms tai juomaan sokerillista. Jos olen kokonaan syömättä ja juon vain vettä niin huonon olon tuleminen kestää pitkään, tänään se tuli jo 3 aikaan kun menin juomaan noi juomat. Oon aika varma et jos oisin juonut vain vettä niin ei tuollaista oloa olis tullut ja näyttelyn jälkeen oltais käyty syömässä ja kaikki ois ollu hyvin

"vieras"
[QUOTE="A.p";26443907]Molemmista. Voin hyvin olla vaikka koko päivän syömättä, mutta huono olo tulee jos menen sitten illemmalla vaikka syömään pelkkää karkkia tms tai juomaan sokerillista. Jos olen kokonaan syömättä ja juon vain vettä niin huonon olon tuleminen kestää pitkään, tänään se tuli jo 3 aikaan kun menin juomaan noi juomat. Oon aika varma et jos oisin juonut vain vettä niin ei tuollaista oloa olis tullut ja näyttelyn jälkeen oltais käyty syömässä ja kaikki ois ollu hyvin[/QUOTE]

On ihan normaalia, että verensokerit heittelee jos syö epäsäännöllisesti mitä sattuu. Kokeile huolehtia säännöllisistä ruoka-ajoista ja tasapainoisista aterioista, ja riittävästä nesteensaannista (nestehukka aiheuttaa myös esim. huimausta). Taustalla voi olla vain ihan huonot ruokailutottumukset. Miksi ihmeessä olet syömättä koko päivän? Ei sellainen ole normaalia.

"A.p"
Normaalisti syön kyllä ihan ok, mutta jos sattuu tälläinen päivä että kerkii vasta illemmalla syömään niin ei tuollaista huonoa oloa tule, ellen sitten tee kuten tänään eli juo tai syö jotain sokerillista välis

"vieras"
[QUOTE="A.p";26443991]Normaalisti syön kyllä ihan ok, mutta jos sattuu tälläinen päivä että kerkii vasta illemmalla syömään niin ei tuollaista huonoa oloa tule, ellen sitten tee kuten tänään eli juo tai syö jotain sokerillista välis[/QUOTE]

Ei voi olla niin kiireinen päivä, että ei ehdi vaikka jogurttia ja ruisleipää ja lasia vettä jossain välissä ottamaan. Ja kenellepä ei tulisi huono olo jos ei syö mitään koko päivänä ja sitten ottaa pari energiajuomaa ja sokeria? Minulle kyllä varmasti tulisi. Nuo energiajuomat kannattaa jättää kokonaan väliin muutenkin. Juo vettä niiden sijasta. Mutta ongelmasi on todennäköisesti vain epäsäännölliset ruoka-ajat ja huonot ruokailutottumukset.

yhdensortinasiantuntija:D
noo...lohdutan sua sillä, että ajan kanssa sulle tulee erilaiset ongelmat verensokereiden kanssa... eli tuo oireilu jo kertoo siitä, että hyvää vauhtia on kehittymässä jonkun sortin diabetes (sun haima kun ei näy enää osaavan suhteuttaa oikein insuliinineritystä poikkeustilanteessa).

Siis tuossa tilanteessa ihmiset just kuvittelee, että heillä nyt ei ainakaan diabetes ole tulossa...mutta valitettavasti totuus on toinen...se montako vuotta siihen menee että saat mahdollisesti sen "oikean" diabetesdiagnoosin riippuu toki paljolti omista elintavoistasi...jotka eivät ainakaan viesti perusteella kuulosta kovin hyviltä-.

[QUOTE="vieras";26444028]Ei voi olla niin kiireinen päivä, että ei ehdi vaikka jogurttia ja ruisleipää ja lasia vettä jossain välissä ottamaan. Ja kenellepä ei tulisi huono olo jos ei syö mitään koko päivänä ja sitten ottaa pari energiajuomaa ja sokeria? Minulle kyllä varmasti tulisi. Nuo energiajuomat kannattaa jättää kokonaan väliin muutenkin. Juo vettä niiden sijasta. Mutta ongelmasi on todennäköisesti vain epäsäännölliset ruoka-ajat ja huonot ruokailutottumukset.[/QUOTE]
Sitähän minäkin.

Miksi se olisi edes lääkärikäynnin arvoinen asia, tai jotain mitä täytyisi ihmetellä?

"A.p"
Lääkärissä käymisestä on aikaa jo. Silloin kävi tuo että olin syönyt leivät ja juonut sitä mehua ja sokerit olivat 2h jälkeen 3,6. Aamupalan jälkeen tämä, kello tais olla 12 kun olin lääkärissä.

Harvoin kuitenkin käy näin, suurimmaksi osaksi syö kuitenkin säännöllisesti, mutta tänäänkin heräsin vasta 11 aikaan ja lähdettiin heti melkein, 3 jälkeen oli tarkoitus mennä syömään. Eli ei nut hirveän pitkää aikaa ollut syömättä.

[QUOTE="A.p";26443871]Mutta mikä voisi tällaista tehdä?

Jossain pelasaja sarjassa epäilivät diabetestä kun oli matalat sokerit, mutta sehän on just päinvastainen ja diabeetikoilla sokerit voi olla matalat ja se johtuu piikityksestä, vai?

Eikös mittarit oo vähän kalliimpia kuiteskin[/QUOTE]

1-tyypin diabeteksessä sokerit saattaa romahtaa tosi alas jos ei syö ja sitten kun syö ne nousee nopeasti tosi korkeiksi ja silloin pitää pistää inskaa niiden laskemiseksi. 1-tyypin diabeetikko saattaa mennä shokkiin jos se ei ole syönyt tarpeeksi usein, kun sokerit tippuu liian alas.

"A.p"
No ei mulla ole kyllä mitään diabeteksen oireita. Pissaan kyllä tosi usein, tunnin automatkalla saatan pysähtyä 3 kertaa vessaan. Mutta en kuitenkaan juo hirveästi. Kupin kahvia jos meen juomaan niin kusiralli on valmis, 5min sisään saattaa tulla kova pissahätä kahdesti.

Itelläni on sellasta että saatan olla useita päiviä syömättä. Verensokerit heittelee. Joskus on yli 6 ja joskus alle 3. Kun menee kolmeen niin tulee melkoisen huono olo. Viimeks kun mittailin syönnin jälkeen, oli 3. Siitä pari tuntia niin oli ihan normaali. Joskus kun olen ollut parikin päivää syömättä niin vs on silti 5-6.

Itse en jaksa alkaa nyt syömättömyyden syitä selittelemään.

radi
noo...lohdutan sua sillä, että ajan kanssa sulle tulee erilaiset ongelmat verensokereiden kanssa... eli tuo oireilu jo kertoo siitä, että hyvää vauhtia on kehittymässä jonkun sortin diabetes (sun haima kun ei näy enää osaavan suhteuttaa oikein insuliinineritystä poikkeustilanteessa).

Siis tuossa tilanteessa ihmiset just kuvittelee, että heillä nyt ei ainakaan diabetes ole tulossa...mutta valitettavasti totuus on toinen...se montako vuotta siihen menee että saat mahdollisesti sen "oikean" diabetesdiagnoosin riippuu toki paljolti omista elintavoistasi...jotka eivät ainakaan viesti perusteella kuulosta kovin hyviltä-.
kerro lisää, ohjaa eteenpäin... epämääräisesti jotain tän suuntaista mä olen ollu ymmärtävinäni myös kun olen etsinyt tietoa, ja olen itse tuollainen omituinen käsientärisyttäjä ollu koko aikuisikäni. parikymppisenä mulla sokerirasituksessa sokerit laski alkutasoa alemmaksi. raskausdiabetes oli nelikymppisenä raju, ja sen jälkeen olen yrittänyt elää sievästi.

syön nimenomaan vähän ja usein ja pääasiassa terveellisiä, rajoitan hiilihydraattien kerta-annoksia ja laatua, olo on ihan toinen tällä menetelmällä mutta yllätyksiä tulee ja voimat menee totaalisesti niinkuin ap:llä, jos on hiukankaan jäänyt eväät huonolle huomiolle ja välillä muutenkin. ärsyttävää, kun pitäisi kuitenkin pitkin päivää jaksaa raskaitakin töitä tehdä.

Yhteistyössä