Mitä mieltä eutanasiasta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja prolife
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Viitsisitkö listata mielestäsi keskeisimmät argumentit tähän näkyville? Ei pitkiä artikkeleja kukaan kuitenkaan lue. Minusta eutanasian mahdollisuus olisi hyvä olla olemassa, eihän sitä (toivottavasti) ole pakko käyttää.

[QUOTE="vieras";26406900]Referoitko vähän, presentoi komplikaation fait accomplina.[/QUOTE]

No
a) En näe inhimillisenä pitkittää ihmisen kärsimyksiä vastoin tämän tahtoa
b) Hyväksymällä laillinen eutanasia voitaisiin vähentää vanhusten näännyttämistä ravinnon puutteeseen
c) Vaikeasti sairaalle jo henkinen tietoisuus poispääsyn mahdollisuudesta voi luoda mielekkyyttä loppuelämään.

No
a) En näe inhimillisenä pitkittää ihmisen kärsimyksiä vastoin tämän tahtoa
b) Hyväksymällä laillinen eutanasia voitaisiin vähentää vanhusten näännyttämistä ravinnon puutteeseen
c) Vaikeasti sairaalle jo henkinen tietoisuus poispääsyn mahdollisuudesta voi luoda mielekkyyttä loppuelämään.
Nimenomaan.

Itsemurha ei ole Suomessa rikos. Jos ihminen haluaa kuolla, pitäisi se oikeus antaa. Mutta vakavasti sairas ei välttämättä pysty tekemään sitä ilman apua, joten.

En vaan ymmärrä, miksi pitäisi vaalia elämää, jos sitä ei yksinkertaisesti halua.

Puollan eutanasiaa, sitä ei kukaan heppoisin perustein ole anomassa, eikä kukaan ole heppoisin perustein toteuttamassa.
Olen aina ajatellut eutanasiaa hyvänä asiana, isoisieni kuolemat saivat minut täysin vakuuttuneeksi siitä. Papalta kun kysyi mitä kuuluu, hän vastasi kyynel silmäkulmassa "kipeetä on elämä". Olisin näille kahdelle rakkaalle, hienon elämän eläneille miehille suonut myös paremman kuoleman.

Tässä on linkkien sanoma tiivistettynä:

Eläinten lopettaminen ja eutanasia

Eutanasia keskustelussa hyvin usein nostetaan esille eutanasian puolustamiseksi eläinten kärsimysten lopettaminen. Yleinen puolustus on sellainen jossa sanotaan, että koska sairas tai kärsivä eläin lopetetaan lääkärin piikin kautta, niin miksi ihmisillä ei olisi samaa oikeutta kuin eläimillä?

Raamatun sanan kautta löydämme edelliseen kysymykseen vastauksen. Eläin ei ole moraalisesti vastuussa elämästään Jumalalle. Koska Jumala ei vaadi eläintä tilille tekemistään teoista, niin siksi eläimen elämän päättäminen on hyväksyttävää tietyissä tilanteissa esim. kun eläin on kuolettavasti loukkaantunut. jne.

Ihminen on moraalisesti vastuussa teoistaan Jumalalle ja Raamattu opettaa, että ihmisen syntymä ja kuolema on Jumalan kädessä sekä päätettävissä. Tämän tähden eutanasia on syntiä ja väärin Jumalan edessä. Eläimen lopettamista ja eutanasiaa ei voi verrata keskenään, koska Jumala ei vaadi eläintä moraalisesti vastuuseen teoistaan, mutta ihminen on Jumalalle vastuussa teoistaan. Eutanasia on synti, joka vie ihmiseltä mahdollisuuden pelastua ja eutanasia on kapinaa Jumalaa vastaan, koska Hänen tulisi päättää ihmisen syntymästä sekä kuolemasta.

Loppusanat

Sinä joka olet harkitsemassa tai hyväksynyt eutanasian, niin vetoan sinuun. Herra Jeesus voi pelastaa ja parantaa sinut sekä lääketieteen kehittyessä voit saada vielä mahdollisuuden parantua. Vetoan sinuun, että luovu eutanasiasta, sillä kaikki toivo ei ole vielä mennyt. Paras ratkaisu minkä ikinä voit tehdä on parannuksen tekeminen, syntiesi tunnustaminen Herralle Jeesukselle sekä uskon kautta Herraan Jeesukseen pelastuksen vastaanottaminen, jolloin saat syntisi anteeksi sekä iankaikkisen elämän ja Herra Jeesus voi myös parantaa sinut.

Eutanasiakeskustelun uskonnollistaminen on turhaa. Jos eutanasia laillistetaan, niin kuka tahansa voi uskonnollisin perustein kieltäytyä siitä ehdottomasti ja kaikissa tilanteissa. Se luovuttamaton oikeus hänellä olkoon. Sama tilanne on nyt abortin kanssa: sitäkään ei ole pakko ottaa.

En kannata, joskaan en jyrkästi ole vastaankaan. Pelkkä mahdollisuus eutanasiaan ei riittäisi, se olisi oltava myös käytännössä toteutettavissa ja kaikkille mahdollista/kaikkien saatavilla.

Jos kannattaisin, mitä kannattaisin, sitä että elämää (fyysisestä kivista johtuvaa kärsimystä) olisi mahdollista lyhentää viikon pari vai jotakin muuta, en osaa sanoa. Ainoa vaihtoehto jos asia olisi täysin ihmisen itse päätettävissä olisi täysi vapaus haluta kuolinapua silloin kun sitä ihminen toivoo, muuten asian viimekädessä päättää joko lääkäri tai lakimies. Sen en usko enkä varsinkaan toivo olevan meillä mahdollista.

Viimeksi muokattu:
Kannatan.
Moni tässä ketjussa on jo tuonut ilmi samat perusteet jotka itselläni on.

olen myös läheisten kanssa keskustellut asiasta ja tiedän heidän toiveensa tässä asiassa ja sitä kunnioitan, oli mielipide sit sama tai eri kuin omani.

Pystyykö joku perustelemaan eutanasian kieltämisen mainitsematta raamattua/uskontoa/jumalaa? Siis voihan toki Narnian kentauriinki vedota, mutta ois kiva jos jätettäis satuilut nyt pois. :saint:

• Tykkää
Reactions: Anatolia
Kannatan eutanasiaa.

Jokaisella pitäisi olla oikeus valita ihmisarvoinen tapa kuolla. Älytöntä, että ihmisten pitää kestää helvetin tuskia, eikä heitä silti armahdeta, vaikka kärsivä polvillaan anoisi. Sen sijaan eläimet päästetään kärsimyksistään ajoissa.

Eutanasia, kyyneleitä vai helpotus?: 28.05.2012 21.30 | Tv | Areena | yle.fi

Tässä oli ihan mielenkiintonen dokumentti eutanasiasta. En oo asiaa koskaan pohtinu mitenkään syvällisesti mutta tää herätti kyllä paljon ajatuksia.

Kyllä mä ainakin toivoisin itselleni eutanasiaa jos joskus olisin niin huonossa kunnossa etten pystyis elämään siedettävästi. Esim. vihannes, koomassa, syöpä jota ei voi enää parantaa, AIDS lopuvaiheessa, tai joku muu. Eli mä hyväksyn eutanasian, jos olisi painava syy siihen ja potilas itse sitä toivoo.

Vähän silleen kaksipiippuinen juttu. Mitä jos henkilö on itse vaikka koomassa eikä enää herää. Omaisetko päättävät eutanasiasta?

Elämänhalu on monilla kova, enkä usko että kukaan kovin "heppoisin" perustein valitsisi eutanasiaa. Ystäväni sairasti parantumatonta syöpää, kirjoitti ylioppilaaksi kolme päivää ennen kuolemaansa (5 vuotta tänään hänen kuolemastaan) ja elämänhalu oli suuri vaikka hän tiesi kuolevansa muutaman viikon sisällä. Karmea kohtalo elämänsä alussa olevalle ihmiselle.

Kuinka vakavasti pitäisi olla sairas, että eutanasian saisi?

Itse olen sen verran uskonnollinen, että yleensä ajattelen että elämä ja kuolema ovat Jumalan käsissä.

Mutta eutanasiasta en todellakaan tiedä. Ei ole mielipidettä puolesta eikä vastaan. Odottelen siis hyviä perusteluja :D

Yhteistyössä