Kuinka moni amiksen käynyt on vielä samassa ammatissa?

28.03.2012
410
0
16
Eli tätä jäin miettimään; kuinka moni ammattikouluun suoraan peruskoulusta menneistä on nyt aikuisella iällä vielä siinä samassa ammatissa johon 18/19-ikäisenä valmistui? Joka ainoa minun tuntemani ammattikoulun käynyt kun on joko käynyt itselleen vielä toisen ammatin, todettuaan että ensimmäinen valinta meni metsään, alkanut tehdä jotain ihan muuta hommia työkseen, tai sitten jatkanut opintoja ammattikorkeassa. Ehkä ihmettele ollankaan, yhdeksäsluokkalainen on minun mielestäni vielä kovin nuori tietämään mitä elämältään haluaa.

Entä kun mun kolme luokkatoveriani tiesivät jo ysillä haluavansa opettajiksi?
Kävivät sen lukion ja jatkoivat opintojaan opettajiksi, toimivat opettajina yhä edelleen.

Tässäkin kysymyksessä amis vs lukio, miksi?

JA toinen vastakysymys, miksi ihmeessä ihmisen pitäisikään tietää mitä loppuelämänsä tekee? En minäkään tiedä vieläkään, toista ammattia lukevana, että miten oikein nyt menee. Tykkäsin ekasta ja tunnun tykkäävän tästä toisestakin, itseni tuntien saatan joskus opiskella huvikseni vielä kolmannenkin.... tai sitten käyn sen kesken jääneen lukion loppuun vanhoilla päivilläni.

[QUOTE="vierailija";26389664]Jaa'a ! Itse ainakin olen ajatellut, että aika huono palkka amiksen ammateilla, joten jospa palkka ei miellytä[/QUOTE]

Riippuu alasta. Itse jouduin vaihtamaan alas ja myymään yritykseni allergisoitumisen vuoksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;26389681:
Tässäkin kysymyksessä amis vs lukio, miksi?

JA toinen vastakysymys, miksi ihmeessä ihmisen pitäisikään tietää mitä loppuelämänsä tekee? En minäkään tiedä vieläkään, toista ammattia lukevana, että miten oikein nyt menee. Tykkäsin ekasta ja tunnun tykkäävän tästä toisestakin, itseni tuntien saatan joskus opiskella huvikseni vielä kolmannenkin.... tai sitten käyn sen kesken jääneen lukion loppuun vanhoilla päivilläni.

Miten voi olla kysymyksessäni amis vs. lukio, kun en lukiota edes mainitse? :) Jokaiselle taitaa olla selvää, että lukion jälkeen useimmat vielä jatkavat opiskelua, mitä moni amiksen puolesta puhuja tuntuu pitävän sen merkkinä, että lukio olisi jotenkin turha koulu (kun nyt näitä tämänpäiväisiä ketjuja esim. lukee). Mutta lukiolaiset eivät nyt olleet aiheena, vaan minua jäi mietityttämään tämä asenne että amiksesta valmistuva olisi jotenkin "valmis" jo näin nuorena, opiskelut opiskeltu, aikuiselämä edessä, valmiina iskemään heti loppuelämän kestävälle työuralle. Kun ei tämä minun kokemukseni mukaan ole ollenkaan niin, vaan ihan samalla tavalla kuin muutkin nuoret, tuntuvat amislaisetkin vielä tarvitsevan aikaa etsiä sitä omaa polkua ja omaa tulevaisuuden ammattia.

En ole, opiskelen uutta ammattia. Muutama 'vanha' luokkakaveri toki on jäänyt sille alalle, moni opiskellut lisää tai toiselle alalle. Monihan menee lukioon miettimään, mitä haluaisi opiskella. Miksei samalla lailla voi hankkia amiksesta tutkintoa jollekin alalle joka sillä hetkellä kiinnostaa ja sitten myöhemmin vaihtaa. Harva tietää niin nuorena, mitä elämältään haluaa.