Haittaako lapsella jatkuva yli 20 mikroa D-vitamiinia...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ....
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

....

Vieras
Möllerin pikkukaloissa (omegavalmiste) on 10 mikroa D-vitamiinia ja Musta aurinko kalsiumtableteista tulee sama 10 mikroa. Lisäksi saa hieman riisimaidosta ja soijajogurtista D-vitamiinia. Onko siis haittaa 104 cm 18 kg kokoiselle lapselle?

Ja joo... tuo on ainoa kalaöljy jota suostuu syömään. Kaikki on kokeiltu, sekoittamiset smoothieen ja vaikka mihin. On vaniljanmakuista nestettä, on mansikanmakuista kapselia, ei toimi. Vain ne kalanmuotoiset liivatelötkyt menee alas. Sama on kalkkitabujen kanssa. Mikään muu kuin tuo salmiakki ei mene alas. Iso rivi muita tabletteja hyllyllä :( ihan turhaan. On siis maito- ja kala-allergiat. Ja muutenkin tarvitsee kalaöljyä aivoilleen.

On haittaa. Juuri kysyin apteekista niin sanoi farmaseutti, että 11 vuotiaallekin 20 mikrog on liikaa, kun maidossakin on d-vitamiinia. Ostin siis meille vanhemille kakskymppista ja lapsille sitten oman 10 mikrog. purkin. Nyt pitäisi heti vaihtaa nuo kalsiumptabletit tavalliseen kalsiumiin tai sitten jätät nuo kalaöljyt pois.

Ei ole. Meillä alle vuoden ikäinen on saanut jo pitkän aikaa 20mg ja 3v isosisko saa 50mg. Molemmat terveitä ja reippaita :)

Kiitos :) Vähän noin arvelinkin, sillä laskin, että lapsi sai jo vauva-aikana äidinmaidonkorvikkeista ja velleistä yli 10 mikroa D-vitamiinia ja silti annettiin vielä niitä tippojakin ja neuvolan mukaan se ei haitannut. Koskaan ei ole tarvittu antibioottikuuria :) ja lapsi ollut vain pari krt lievässä flunssassa.

Meillä tuli reilun vuoden ikäisenä maitoallergia, joten maidosta ei saa D-vitamiinia. Riisimaitoa saa lähinnä ruuissa, ei suostu sitä paljon sellaisenaan juomaan.

Kalaöljyä en missään nimessä lopeta. Niin uskomattoman hyvät vaikutukset ollut lapsen rauhoittumiseen.

[QUOTE="sondersson";26385607]25µg per 11 kg pitäisi olla hyvä määrä. Ja verikokeellahan sen voi tarkistuttaa onko arvot hyvät.[/QUOTE]

Joo eli koska meillä 18 kiloinen, ei mitään hätää :) 25 on maksimi mitä päivässä voi tulla jos siis sattuu juomaan riisimaitoakin vitskujen päälle.

Kannattaisi uskoa mitä ammattilaiset sanoo eikä noita "Meillä alle vuoden ikäinen on saanut jo pitkän aikaa 20mg ja 3v isosisko saa 50mg. Molemmat terveitä ja reippaita "

Ne on lääkkeitä ja niitä ei voi antaa noin vain moninkertaisia määriä lapsille. Tiedän kyllä aikuisiakin, jotka ottaa jotain 100 mikrog. päivässä ja tilailevat niitä vitamiineja jostain mista sattuu paikoista. Luottakaa apteekkiin ja lääkäriin. Ei mihin sattuu kokemuksiin.

Alkuperäinen kirjoittaja tähhäh;26385748:
Minkä ihme laskukaavan mukaan sä noita lasket??????? Neuvolassa puhui sekä th että lääkäri kaksinkertaisesta annostuksesta kun sanoivat ettei 20 mikroa lapselle haittaa vaikka suositus on 10.

Ai siinä olikin eri yksikkö... mä jo ihmettelin. Sori.

[QUOTE="sondersson";26385607]25µg per 11 kg pitäisi olla hyvä määrä. Ja verikokeellahan sen voi tarkistuttaa onko arvot hyvät.[/QUOTE]

Joo jos asia kiinnostaa niin lähetteen saa kun pyytää ja tulos sen kertoo onko annostus ok vai ei....

Mä ja lapset syötiin ympäri vuoden 25 mikrogrammaa d-vitamiinia. Nyt keväällä otettiin d-vit arvot musta ja pojasta, meillä oli molemmilla noin 40 se arvo, kun luusto vaatii sen arvon olevan 80. Eli nostetiin nyt sit tuplaks, eli nyt menee sit 50 mikrogrammaa meillä. Saas nähä riittääkö sekään. Verikokeestahan asian saa selvitettyä helposti.

Hmm. Määriä en tiedä, mutta oma äitini on saanut kuulemma lapsena liikaa d-vitamiinia, minkä vuoksi luut pehmenivät ja tuli hieman länkisääriseksi.

Siitähän on asiantuntijatkin eri mieltä, kuinka paljon sitä d-vitamiinia pitäisi saada. En tiedä uskaltaisinko itse kuitenkaan antaa yli suosituksen...

Hmm. Määriä en tiedä, mutta oma äitini on saanut kuulemma lapsena liikaa d-vitamiinia, minkä vuoksi luut pehmenivät ja tuli hieman länkisääriseksi.

Siitähän on asiantuntijatkin eri mieltä, kuinka paljon sitä d-vitamiinia pitäisi saada. En tiedä uskaltaisinko itse kuitenkaan antaa yli suosituksen...

Itselle sopiva annostus on helppo selvittää sen verikokeen avulla, ei tarvii arpoa ketä uskoisi.

Ravinnosta saa yleensä aivan riittävästi D-vitamiinia.

D-vitamiinin puutos aiheuttaa tollasta länkisäärisyyttä ja luiden pehmenemistä, ei liikasaanti. Ja ravinnosta ei saa tarpeeksi d-vit eikä suomessa auringosta.

No kierot jalat äidilläni on kuitenkin ja minulle on aina puhuttu, että äitinsä antoi liikaa d-vitamiinia. On ne luut sitten pehmenneet tai muuten vaan huonot. Kuten sanottua, en ole ollut silloin olemassakaan joten vain kuulopuheita.

"Hyvin suuret D-vitamiiniannokset lisäävät luun hajoamista ja suurentavat veren kalsiumpitoisuutta."

Vitamiinin yliannostus :: Terveyskirjasto

En kyllä itse osaa sanoa mitä eroa on luiden pehmenemisellä ja luun hajoamisella. Tarkoittaako tuo sitten vain kohonnutta murtumariskiä?

No olí kuinka vaan, meillä lapset saavat sitä d-vitamiinia ruuan lisänä sen verran kun purkin kyljessä sanotaan.

Pitäisikö tuota d-vitamiiniarvoa ihan itse mennä testauttamaan jossain neuvolassa vai? Kuuluuko se missään vaiheessa rutiinitarkastuksiin? En ainakaan itse muista, että olisi ikinä tsekattu minulta tai lapsilta. Itselleni ei kyllä ole annettu lapsenakaan mitään d-vitamiinilisää. Ehkä ihan vauvana vaan.

[QUOTE="vieras";26385564]On haittaa. Juuri kysyin apteekista niin sanoi farmaseutti, että 11 vuotiaallekin 20 mikrog on liikaa, kun maidossakin on d-vitamiinia. Ostin siis meille vanhemille kakskymppista ja lapsille sitten oman 10 mikrog. purkin. Nyt pitäisi heti vaihtaa nuo kalsiumptabletit tavalliseen kalsiumiin tai sitten jätät nuo kalaöljyt pois.[/QUOTE]

HÖPÖHÖPÖ!! Farmaseutti ei ole D-vitmiinitutkija, joten ei mistään mitään tiedä. 25µg/11 kg. Mene S-D-25 kokeeseen lapsesi kanssa , niin tiedät oletteko saaneet riittävästi Deetä.

Alkuperäinen kirjoittaja mutua vieläkin;26385952:
No kierot jalat äidilläni on kuitenkin ja minulle on aina puhuttu, että äitinsä antoi liikaa d-vitamiinia. On ne luut sitten pehmenneet tai muuten vaan huonot. Kuten sanottua, en ole ollut silloin olemassakaan joten vain kuulopuheita.

"Hyvin suuret D-vitamiiniannokset lisäävät luun hajoamista ja suurentavat veren kalsiumpitoisuutta."

Vitamiinin yliannostus :: Terveyskirjasto

En kyllä itse osaa sanoa mitä eroa on luiden pehmenemisellä ja luun hajoamisella. Tarkoittaako tuo sitten vain kohonnutta murtumariskiä?

No olí kuinka vaan, meillä lapset saavat sitä d-vitamiinia ruuan lisänä sen verran kun purkin kyljessä sanotaan.

Pitäisikö tuota d-vitamiiniarvoa ihan itse mennä testauttamaan jossain neuvolassa vai? Kuuluuko se missään vaiheessa rutiinitarkastuksiin? En ainakaan itse muista, että olisi ikinä tsekattu minulta tai lapsilta. Itselleni ei kyllä ole annettu lapsenakaan mitään d-vitamiinilisää. Ehkä ihan vauvana vaan.

Ei tutkita neuvolassa, valitettavasti! Se olisi tärkeämpi jopa, kuin hemoglobiini. Maksaa yksityisessä labrassa 45-65e.

Vaikka söis vuoden ympäri 125mg, niin Suomessa ei voi saada yliannostusta. Näin siis sanonut tri Tolonen, joka on lisäravinteiden menestynyt kehittelijä :)

Ja edelleen, Suomessa suositukset on naurettavan alhaiset. Parikymmentä vuotta sitten suositus on ollut 125mg ja sinne suuntaan ollaan ilmeisesti taas menossa, kun vuosi vuodelta suositus nousee.

• Tykkää
Reactions: Jessi75
Vaikka söis vuoden ympäri 125mg, niin Suomessa ei voi saada yliannostusta. Näin siis sanonut tri Tolonen, joka on lisäravinteiden menestynyt kehittelijä :)

Ja edelleen, Suomessa suositukset on naurettavan alhaiset. Parikymmentä vuotta sitten suositus on ollut 125mg ja sinne suuntaan ollaan ilmeisesti taas menossa, kun vuosi vuodelta suositus nousee.

Tämä tarkoittanee kuitenkin aikuisia, ei lapsia.