Miten saada elareja nostettua?

• Viestiketjun aloittaja "Anna"
  • Ensimmäinen viesti
"Anna"
Ex aloittaa elokuussa uudessa duunissa. Olen vähän kauttarantain asiaa selvittänyt ja epäilen, että tulot nousee paljon. Miten elaria saisi helpoiten nostettua? Jos vaikka ilmoittaisi uuden harrastuksen yms. Niin tarkistetaanko niitä menoja jostain vai nostetaanko summaa? Minulla on menot aika paljon noussut sitten viime tarkistuksen mm. Vastike ja vesi. Lisäksi olisi kiva, että rahaa joskus jäisi omiin jutuihin.

"Pilli"
Mieti, mitä kaikkia kustannuksia on. Kirjaa ihan kaikki pienetkin jutut. Kyllä se siitä lähtee. Tosiaan joku ratsastusharrastus on tosi kallis eli sellaisen voi lisätä.

Ap.
[QUOTE="joo";26382331]Lastenvalvojalle tarkistuspyyntö, eikös noi sitä kautta menis.[/QUOTE]

Riittääkö se tarkistussyyksi, että tulot nousemassa vai pitääkö ollanoita kuluja taustalla?

-.-
Ex:llä riittää rahoja omiin menoihin. Juuri kuulin, etä oli ollut risteilyllä ja taannoin tarjonnut salmareita baarissa. Kai minullakin on oikeus elää? Eikä ne rahat viinaan menisi. Olen esim. Pitkään haaveillut hampaiden valkaisusta. Ei tuo minusta kohtuutonta ole.
anteeksi vaan mutta elarit on lasta varten. Ei eksällä ole velvollisuutta maksaa sun hampaiden valkaisua.

• Tykkää
Reactions: Micosa
vastaaja
Entisen miehesi ei kuulukaan elättää sinua vaan vain lapset. Jos hänellä jää enemmän käyttörahaa sen hän on ansainnut tekemällä töitä. Olisi hassua jos entinen mies kustantaisi kulusi kun olette eronneet. Monilla naimisissaolevillakin jopa on omat rahat ja enemmän tienaava laittaa säästöön tai voi käyttää omiin menoihinsa enemmän koska hänen tulonsa ovat suuremmat. Eli ei siis ole velvollisuutta maksaa kumppanin omia menoja. Et kai tosiaan luule, että ex-miehesi pitäisi pitää yllä elintasoasi. Kouluta itseäsi enemmän ja hanki parempi palkkainen työpaikka jos haluat lisää rahaa käyttöösi. Ex-miehen velvollisuus on elättää omat lapsensa eron jälkeen, ei siis ex-vaimoaan. Teillä pitäisi olla omat taloudet ja rahat eron jälkeen.

yhoo
suhteissa tuloihin vai? Usein on vaan niin et nainen tietaa huomattavasti vähemmän ja mies maksaa silti elareita aivan liian vähän? Lasten elatukseen kun kuuluu asunto, sähkö, vesi, vakuutukset, harrastukset, ruoka, tarvikkeet yms...ei niitä ihan muutaman satasen elareilla maksella. Itse saan 2:lle lapselle elareita 1300eur kuussa ja kyllä joudun omasta pussista vielä ruuan ja vaatteet sekä harrastukset maksamaan.

vastaaja vielä
Yhden lapsen elatustarve on taulukon mukaan 400 euroa/kk eli siihen sisältyy kaikki normaalikulutuksen mukaisen lapsen menot. Siitä vähennetään lapsilisä eli jäljelle jää n. 300 euroa. Siis elatuksen kokonaismäärä lasta kohden on 300 euroa joka pitäisi jakaa kahdelle huoltajalle maksukyvyn mukaan kahtia. Asumiskulut pitävät olla normaalit eli aika pienet. Elatusmaksun tarkoitus ei siis ole kustantaa hyvää elintasoa vaan riittävä elintaso lapselle. Ja elatusmaksu on tarkoitettu vain lapsen kuluihin ja pitäisi riittää. Tottakai kannattaa tarkastaa elatusmaksu jos ex-puoliso saa vakituisen suurempipalkkaisen työn kuin ennen ja tämä koskee m yös lähivanhempaa jos hän saa parempipalkkaisen työn tai hänen maksukykynsä kasvaa.

yh myös
Minä maksan hyvin tuolla rahalla kun olen tottunut laskemaan kulumme hyvin. Meille jää jopa ylimääräistä rahaa. Teemme kirppareilta, huuto netistä, tori-ostossivuilta löytöjä lapsille ja myös. Käymme elokuvissa n. kerran kuukaudessa, mutta teemme itse popcornit mukaan tai ostamme kaupasta irtokarkkeja. Kekseliäisyyttä. Asumme riittävän isossa asunnossa rivarissa hieman syrjemmässä keskustasta. Liikumme polkupyörillä niin usein kun mahdollista. Olen vertailuttanut vakuutukset, nettiliittymät ja puhelinliittymät. Niissä on saldorajat. Teen ruoat itse ja ostan ruoat tarjouksista. Meillä riittää oikein hyvin rahat ja sitä jää ylikin. Itse olen kaupan kassana töissä ja tuloni eivät ole hyvät koska työni on osa-aikainen. Rahat riittävät silti. Ostan kodinkoneet ja lasten harrastusvälineet käytettyinä. Nykyään niitä löytää todella hyvin ja valikoima on suuri. Ajamme vanhahkolla pienibensaisella autolla. Vaatteitamme kehutaan eli ostan vain uusia vaatteita kirpparilta josta todella teen vaikka mitä löytöjä. Kekseliäisyys on kaiken a ja o. Naapurini ei saa elareita kuin minimin ja on pärjännyt silti vaikka on pienipalkkainen. minimi on muistaakseni 130 euroa lapsesta kelalta. Hän on tyytyväinen siihen.

yhoo
maksan asunnosta kuussa 740eur + (sähköt ja veden, tämä lisäksi) ja jos tuon jakaa kolmelle se on 246 joten ruokaan, vaateisiin ja matkoihin yms sellaisiin voisin käyttää sen 54eur per henkilö. Kyllä me varmaan kuoltaisiin nälkään....

Lasten kulut
maksan asunnosta kuussa 740eur + (sähköt ja veden, tämä lisäksi) ja jos tuon jakaa kolmelle se on 246 joten ruokaan, vaateisiin ja matkoihin yms sellaisiin voisin käyttää sen 54eur per henkilö. Kyllä me varmaan kuoltaisiin nälkään....
No varmaan et sais asuntoa 246 eurolla kuussa, jos asuisit yksin. Siihen menis varmaan ainakin 500, joten lasten asumiskulut on ennemminkin maksimissaan 120 euroa/pää.

yh myös
Asutteko Helsingissä? Asumme Raumalla ja vuokramme on 400 euroa kk kolmiosta. Lapsilla on omat huoneet ja itse nukun olohuoneessa. Tilaa on riittävästi meille kolmelle. Veden ja sähkön kulutus on suht pientä. Koulumatkat lapsilla on 4 km ja työmatka itselläni 6 km jonka kuljen autolla. Lapset kävelevät koulumatkat, menevät polkupyörillä tai linja-autolla jos en pääse viemään heitä. Miten teillä noin suuri vuokra on? Asutte varmaan isossa talossa tai kalliilla alueella Helsingin lähellä?

yh minäkin
Ruokaan ei mene meillä paljon kun ostamme kaiken tarjouksista ja teen esim. makaronilaatikkoa tai muuta kotiruokaa. Onneksi lapseni tykkäävät lähes kaikesta. He saavat lämpimän ruoan koulussa joka auttaa paljon asiaa. Ruokaan ei mene sen takia niin paljon kuussa. Itse olen suht pieniruokainen.

Yhteistyössä