Auttakee, mitä opiskelisin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apuaa?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Onko ihmiset täällä nyt oikeasti sitä mieltä, että se lukio on pakko käydä että voi pärjätä yliopistossa? Olen motivoitunut, kiinnostunut aloista joita haluan opiskella jne. Mikä siinä lukiossa on niin ihmeellistä, että se olisi pakko käydä? Ihan suoraan sanottuna mieluiten valitsen amiksen ja sen ohessa avoimen yliopiston opinnot. Luulisi sen valmistavan yliopisto-opintoihin aika hyvin kun se periaatteessa juuri sitä onkin?
Ei se mikään pakko ole, mutta se helpottaa. Silloin kun itse opiskelin yliopistossa, niin moni ammatillisen koulutuksen kautta tullut (vaikka ala oli sama ala) keskeytti opinnot. Lukio-opinnoista tärkeitä ovat kielet ja matikka eli juuri ne, joita opiskellaan jos suoritetaan kaksoistutkintoa.

Heh, kiitos edellisille :) Maalarin ammatti myös on sellainen jota voin kuvitella tekeväni ihan mielelläni, fyysistä työtä jossa oma käden jälki näkyy. Ajatella ei ihan hirveästi tarvitse, mutta kyllä siitä elannon itselleen saa. En aio tosiaan opiskella filosofian maisteriksi ja sitten etsiä kymmenen vuotta työtä jota en tule koskaan saamaan. Sen Siwan kassalla olemisen sijaan voin tehdä työtä, johon itseni olen lukenut.

Yliopistosta olen miettinyt sellaista, että lueskelisin sellaisia aineita jotka kiinnostaa ja jos pääsee opettajan pedagogisiin niin niistä olisi varmaan paljon hyötyä työllisyysnäkymiä katsellen. Ongelma on kai se, että jos lukisin äikän opeksi, niin voinko saada pätevyyden myös filan ja elämänkatsomustiedon opettamiseen jos luesn näitä aineita?

Voit saada pätevyyden muihinkin aineisiin, jos luet niistä perus- ja aineopinnot. Minä esim. hankin tuon äidinkielen lisäksi yhteiskuntaopin opettajan pätevyyden.

[QUOTE="vieras";26383126]Ei se mikään pakko ole, mutta se helpottaa. Silloin kun itse opiskelin yliopistossa, niin moni ammatillisen koulutuksen kautta tullut (vaikka ala oli sama ala) keskeytti opinnot. Lukio-opinnoista tärkeitä ovat kielet ja matikka eli juuri ne, joita opiskellaan jos suoritetaan kaksoistutkintoa.[/QUOTE]
Mutta ap on hakemassa lähinnä humanisitisia aineita, ei matikkaa tarvitse. Kieliä kyllä jonkin verran. Esim. jos aiot, ap, suomen kieltä opiskelemaan, niin olisi hyvä jos kielioppiasiat olisivat hallussa, siis teoriapuoli. Vaikka kyllä sen sitten oppii, jos ahkerasti opiskelee.

No jälkimmäiset viestisi selvensivät ajatusmaailmaasi. Sain aluksi sellaisen kuvan että menet ammattikouluun kun et oikein tiedä mitä haluaisit, mutta jos kerran haluat maalariksi niin sitten ajatus ei olekaan huono! Tottahan se on että on hyvä olla joku "varma" ammatti takataskussa. Noista harkitsemistasi aloista ainakin kasvatustiede taitaa olla hyvin työllistävä. Oma pääaineeni on yksi harvoista jotka antavat pätevyyden tiettyyn virkaan (sosiaalityöntekijä), mutta ei kai niistä edellisistäkään harmia ole. Eikä opiskelu ikinä turhaa ole...

Kiitos kaikille vastauksista :)

Olen hemmetin huono matikassa, en päässyt lukiossa niitä kaikkia kursseja edes läpi. Mutta tosiaan haluan opiskella huuhaahumanismitieteitä, joten siellä matikkaa ei kauheasti tarvitse. Ehkä filan logiikan kurssi saattaa olla hankala, mutta uskoisin siitä selviytyväni. Englanti oli toinen kompastuskivi, en oppinut kielioppia sun muita kauhean hyvin. Yliopistossa on pari enkun pakollista kurssia muistaakseni, mun mielestä se ei ole paha määrä.ymmärrän paremmin englantia kuin tuotan, joten enkunkielinen kurssimateriaali ei tuota paniikin tunteita. Äikästä oli kanssa muutama, mutta se tuskin on ongelma.Joten kyllä nuo yliopiston pakolliset kurssit on tosi vähäiset ja uskon panostuksella pääseväni ne läpi.

Jos luen äikän opeksi pääaineena kirjallisuus, sivuaineena suomen kieli ja tietysti pedagogiset ja siihen lisäksi vielä filosofian tai et:n aineopinnot, niin voisin opettaa äikkää ja filaa? Onko sellaisilla opettajilla töitä, jotka opettaa useaampaa ainetta? Siis ainakaan itse en tunne sellaisia äikän opeta jotka muitakin aineita opettaisi. Yleisempi on ehkä historia, yhteiskuntaoppi jne.

Yhteistyössä