Kuuluuko Suomi edelleen Ruotsiin? Historian tunneilta muistelen, että ei enää vuoden 1809 jälkeen, mutta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kuuluu vai ei ?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kuuluu vai ei ?

Vieras
kun katselee nykypäivän menoa, niin rupeaa epäilyttämään:

- lapset/nuoret pakotetaan edelleen opiskelemaan ruotsin kieltä joka ainoalla opintojen tasolla, nyt ollaan vieläpä aikaistamassa pakkoruotsia alkamaan jo ala-asteella

- jokaiseen virkaan vaaditaan todistus ruotsin taidosta

- Ruotsin kuninkaallisten aivastamisestakin revitään etusivun jutut suomalaislehtiin

[QUOTE="Joops";26360554]Eih, mikä juntti-alotus! Anteeks nyt vaan...[/QUOTE]

Kuinka niin? En todellakaan ole ainoa joka ihmettelee tätä menoa. Tällä hetkellä Suomea yritetään jotenkin erityisen aktiivisesti ruotsalaistaa. Miksi esim. vastaavaa saamelaistamista ei ole käynnissä? Miksi ei opeteta pakkosaamea? Miksi ei vaadita saamen taitoa kaikissa viroissa? Miksi ei uutisoida saamelaisten asioista lähes päivittäin kuten Ruotsin kuninkaallisista?

Kuinka niin? En todellakaan ole ainoa joka ihmettelee tätä menoa. Tällä hetkellä Suomea yritetään jotenkin erityisen aktiivisesti ruotsalaistaa. Miksi esim. vastaavaa saamelaistamista ei ole käynnissä? Miksi ei opeteta pakkosaamea? Miksi ei vaadita saamen taitoa kaikissa viroissa? Miksi ei uutisoida saamelaisten asioista lähes päivittäin kuten Ruotsin kuninkaallisista?

Koska saamelaiset ei oo koskaan vaatineet sitä. Ruotsalaiset tulivat tänne miekat ojossa ja sanoivat miten tämä homma tästä eteenpäin toimii. Saamelaiset kasvattelivat rauhassa poroja samaan aikaan ja elelivät sopuisasti.

Mun mielestä tuo ruotsin kielen opiskelu, etenkin virkamiesruotsi, on naurettavaa nykypäivänä kun lääkärin tuolilla istuu usein ihminen joka osaa vain välttämättömästi edes suomea.

• Tykkää
Reactions: Katylina
[QUOTE="vieras";26360772]Totta, Ruotsi-Suomi on suurta valhetta, ei sellaista ole missään muualla ollut kuin suomalaisissa historiankirjoissa, ja tästä valheesta pitäisi päästä eroon: Suomi oli Ruotsin siirtomaa jota Ruotsi riisti ja ryöväsi isosti, mutta onneksi Venäjä pelasti suomalaiset.[/QUOTE]

On ihan vakavissaan arveltu, että jos Suomi ei olisi joutunut Venäjän huomaan, Ruotsi olisi hävittänyt suomen kielen. Suomen kielellähän ei ollut mitään asemaa eikä oikeuksia Ruotsin vallan alla.

Pääkaupunkiseudulla ja rannikolla varmaan ihmisillä vääristyy kuva ruotsin kielen tärkeydestä koko Suomessa. Asun Keski-Suomessa ja olen koulutukseltani FM. En ole KERTAAKAAN täällä tarvinnut tai käyttänyt sanaakaan ruotsia töissä tai missään muuallakaan, ja olen kohta nelikymppipnen.

[QUOTE="Jep";26360803]Pääkaupunkiseudulla ja rannikolla varmaan ihmisillä vääristyy kuva ruotsin kielen tärkeydestä koko Suomessa. Asun Keski-Suomessa ja olen koulutukseltani FM. En ole KERTAAKAAN täällä tarvinnut tai käyttänyt sanaakaan ruotsia töissä tai missään muuallakaan, ja olen kohta nelikymppipnen.[/QUOTE]

Ei sitä tarvitse Helsingissäkään. Kokemusta on jo aika pitkältä ajalta. Ja yliopistotutkinto minullakin.

• Tykkää
[QUOTE="Jep";26360803]Pääkaupunkiseudulla ja rannikolla varmaan ihmisillä vääristyy kuva ruotsin kielen tärkeydestä koko Suomessa. Asun Keski-Suomessa ja olen koulutukseltani FM. En ole KERTAAKAAN täällä tarvinnut tai käyttänyt sanaakaan ruotsia töissä tai missään muuallakaan, ja olen kohta nelikymppipnen.[/QUOTE]

Eikä edes täällä länsirannikolla.

On ihan vakavissaan arveltu, että jos Suomi ei olisi joutunut Venäjän huomaan, Ruotsi olisi hävittänyt suomen kielen. Suomen kielellähän ei ollut mitään asemaa eikä oikeuksia Ruotsin vallan alla.

Niinhän siinä olisi käynyt: Suomessa ei puhuttaisi suomea vaan ruotsia, mutta onneksi Venäjä mahdollisti Suomen kansallisvaltion syntymisen.

Kumma juttu miten Venäjää pidetään mörkönä, vaikka suomalaiset eivät joutuneet sotimaan Venäjän sotia 1800-luvulla, mutta Ruotsi otti väkisin suomalaisia miehiä sotiinsa pitkin Eurooppaa ja oli muka jonkinlainen siunaus.

[QUOTE="Minna";26360953]On se ihmeellistä, että enemmistön pitää pakosta opetella vähemmistön kieli kun taas tältä vähemmistöltä ei vaadita suomen kielen opiskelua.[/QUOTE]

Ai ruotsinkielisiltä ei vaadita samalla tavalla suomen kielen taitoa?! Herää.

[QUOTE="vieras";26361163]Åålannissa ei tarvitse opiskella suomea: kaksikielisyys Ei ole siellä rikkaus vaan kauhistus.[/QUOTE]

No hei onko se edes Suomea hehehehe. Munkin SUOMENRUOTSALAISEN perheen mielestä sais luovuttaa koko paskan Ruotsille. :D

[QUOTE="vieras";26361163]Åålannissa ei tarvitse opiskella suomea: kaksikielisyys Ei ole siellä rikkaus vaan kauhistus.[/QUOTE]

Turhaan sä osottelet suomenruotsalaisia sitten, osottele ahvenanmaalasia. Nehän on kansa ihan erikseen. :O

Ahvenanmaa luopui pakkosuomesta, koska heidän mielestään tarvitaan muidenkin kielten osaajia. Kas kummaa. Kun samalla perusteella yrittää perustella pakkoruotsin poistamista, niin johan saa rasistin leiman. Ja nyt todellakin pakkoruotsi yritetään tosissaan saada kaikille jo ala-asteelle, mikä käytännössä lopettaa muiden kielten opiskelun ala-asteella. Onko tässä oikeasti mitään järkeä ???

• Tykkää

Yhteistyössä