Kommentoikaas tämä synttärimenu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Siiri"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"Siiri"

Vieras
Esikoinen täyttää ensimmäisen kerran "pyöreitä vuosia" eli 10v synttärit huomenna edessä.

Vieraana yksi keliaatikko ja tyttäreni toivomuksesta olen suunnitellut tarjoilun niin, että KAIKKI käy myös hänelle. Mitäs olisitte mieltä seuraavasta "menusta"

- prinssinakki, lihapulla, lapinleipäjuusto, viinirypäle ja kirsikkatomaatti coctailtikut (ei siis kaikkea kaikkeen vaan tyyliin kahta tai kolmea sorttia/tikku)
- sipsejä ja popcornia
- kotitekoisia kaurakeksejä (uskoisin, että onnistuu ilman vehnäjauhoja ja kaura käy ko lapselle)
- kotitekoisia mokkapaloja perunajauholla leivottuna
- jäätelöä ja kinuskikastiketta

Jotenkin tuntuu aika niukalta tuo tarjoilu, mutta en keksi mitä muuta saisin tehtyä gluteenittomana ilman, että täytyy ostaa jotain kalliita gluteenittomia jauhoja.

Tee vaikka unelmatorttua....muuten sama ku normaalisti paitsi leivot pohjan perunajauhoilla.

Tee pieniä marenkeja lisäksi.

Tee riisisuklaata pieniin vuokiin.

Täytekakun voisi myös pyöräyttää perunajauhoista.

Ja katsohan tarkkaan nuo lihapullat sekä nakit mitä sisältävät, ne eivät välttämättä todellakaan ole gluteenittomia.

No eikös nuo riitä? Meillä yleensä lasten suosikkeja olleet suolaiset tarjottavat ja jäätelö. Jos haluat, niin tee vaikka porkkana- ja kurkkusuikaleita dipattavaksi.

[QUOTE="Mari";26349500]Tee vaikka unelmatorttua....muuten sama ku normaalisti paitsi leivot pohjan perunajauhoilla.

Tee pieniä marenkeja lisäksi.

Tee riisisuklaata pieniin vuokiin.

Täytekakun voisi myös pyöräyttää perunajauhoista.

Ja katsohan tarkkaan nuo lihapullat sekä nakit mitä sisältävät, ne eivät välttämättä todellakaan ole gluteenittomia.[/QUOTE]

Nakit on ostettu ja tarkistettu, lihapullat taas pyörittelin eilen itse ja ovat varmasti gluteenittomia.

Lapsi olisi toivonut minipizzoja (jollaisia olen tehnyt monena aikaisempana vuotena) mutta jotenkin tuntuu vaikealta tehdä gluteenitonta pizzapohjaa...

Unelmatortusta meidän omat lapset ei tykkää ollenkaan, mutta ihan tavallisen kääretortun voisi tietysti tehdä ja päälystää kermalla. Olisi sitten ikään kuin kakku.

Ja nuo riisisuklaat olikin hyvä idea!

Oikeasti ne gluteenittomat tuotteet eivät ole ihan älyttömästi kalliimpia kuin normaalit tuotteet,
asiasta ei vain kannata tehdä noin saakelin hankalaa!

Ongelma ei sinänsä ole gluteenittomien tuotteiden hinta vaan se, että synttärisankari ITSE toivoo, että hänen ystävänsä saisi syödä pöydästä sitä kaikkea samaa mitä muillekin tarjotaan.
Ja mielelläni yritän tämän toteuttaa jos voin. Enkä nyt mitenkään koe sitä "saakelin hankalana" kun esim mokkapalat on ihan yhtä hyviä perunajauholla leivottuna kuin vehnäjauholla.

[QUOTE="Myy";26350203]Muuten on ihan ok, mutta syökö useimmat lapset mokkapaloja kovin mielellään? Ehkä joku tukevampi suolainen voisi olla hyvä myös.[/QUOTE]

Mun kokemuksen mukaan lapset nimenomaan syövät mieluummin mokkapaloja kuin kermakakkuja.

No gluteenittomien tuotteiden hyllyltä saa vaikka pitsapohjajauhetta yhteen käyttökertaan, eikä se nyt maata kaatavan kallista ole, ja samaten löytyy erittäinb hyvä Fazinan suklaakakkupohja, erittäin hyvä mokkapalojen pohjaksi.

[QUOTE="vieras";26350225]Mun kokemuksen mukaan lapset nimenomaan syövät mieluummin mokkapaloja kuin kermakakkuja.[/QUOTE]

sama kokemus! Meillä menee aina synttäreillä pellinen mokkapaloja kun kakkua jäävaikka kuinka paljon

Jos haluaa ihan kakkua tehdä, niin esim. Pirkalla on gluteenitonta jauhoseosta, jota tulee kakkupohjaan 1dl ja 1dl perunajauhoja. Muuten ihan normaalin kakkupohjan ainekset. Ohje löytyy pussin kyljestä. Me tehdään nykyään kaikki kakut ja kääretortut sillä ohjeella, vaikka omassa perheessä ei keliakiaa sairastavia olekaan. Tulee vaan paljon paremman makuinen ja koostumukseltaan parempi pohja kuin vehnäjauhoilla. Muutamat vehnäjauhopohjat olen onnistunut pilaamaan, mutta tällä ohjeella en koskaan :)

Kaurakekseistä sen verran että osta niitä varten esim. Puuppolan Aitokaurahiutaleita. Monet kauraiutaleet ovat kuitenkin tuotettu ja pakattu niin että saattavat olla kosketuksissa tavallisiin viljoihin.
Nim. itsekin keliaakikko.

Yhteistyössä