Miksi kiintymysvanhemmuusketju suljettiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="ninaTT";26345923]Kiintymysvanhemmuus termiäkin on kritisoitu. Aluksi suomeksi käytettiin termiä vaistovanhemmuus, nyttemmin kiintymysvanhemmuus englanninkielen sanoista attachment parenting. Kiintymysvanhemmuus kuitenkin on ihmisestä irrallaan oleva filosofia, kiintymysvanhempi määrittelee ihmistä itseään. Siinä on ero ja siksi siihen moni reagoi. Mä reagoin siihen ihan vaa siks, että mun mielestä se kuulostaa helvetin tyhmältä sanalta :laugh: Ja kyllä mun vanhemmuuteen kuitenkin kuuluu paljon muutakin kuin kiintymysvanhemmuus. Ehkä se siksikin särähtää. Ei se määrittele koko mun vanhemmuuttani, vaikka onkin olennainen osa sitä.

Omassa blogissani käytän muuten termiä jatkumovanhemmuus, continuum parenting, ei attachment parenting. Näissäkin on vivahde eroja, tosin koska kaikki on suht uutta, niin termit eivät vielä ole kauhean vakiintuneita.[/QUOTE]

Ja sinusta kiintymysvanhemmuus ei ole tyhmä sana? :D Mistä tulee siis tämä ajatus, että kyseinen termi määrittäisi ihmisen kokonaan? Jos joku kutsuu minua punapaitaiseksi, koska minulla on punainen paita, ei kai se tee minusta kommunistia.

[QUOTE="ninaTT";26345941]Vastasinkin jo tuossa toisessa viestissä, mutta laitan vielä selvyyden vuoksi tähänkin:

Mun vanhemmuutta määrittelee moni muukin asia kuin kiintymysvanhemmuusfilosofia. Mä olen äitinä, vanhempana, paljon muutakin kuin "kiintymysvanhempi". Termi kuulostaa siltä, että olen joku robotti jossakin armeijassa joka toimii tiettyjen sääntöjen mukaisesti, etteikö minulla olisi mitään muita arvoja tai filosofiaa liittyen vanhemmuuteen. Vähän niinku kuin jos joku kutsuisi mua heteroksi koska olen joskus seurustellut miehen kanssa ja voisin jatkossakin seurustella miehen kanssa. Se sulkee kuitenkin pois paljon muuta.[/QUOTE]

Mutta voihan monet muutkin tavalliset termit määritellä ihmistä tuolla tavalla. Minä olen opiskelija, mutta elämäni ei silti ole pelkästään tentteihin lukemista ja bilettämistä. Minä olen työssäkäyvä, mutta en silti ole uraohjus, jonka lapset ovat 10 tuntia päivässä hoidossa. Minä olen maalainen, mutta en osaa lypsää lehmää. Jne.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;26345942:
Ja sinusta kiintymysvanhemmuus ei ole tyhmä sana? :D Mistä tulee siis tämä ajatus, että kyseinen termi määrittäisi ihmisen kokonaan? Jos joku kutsuu minua punapaitaiseksi, koska minulla on punainen paita, ei kai se tee minusta kommunistia.

On sekin kömpelö, muttei yhtä paha kuin kiintymysvanhempi :) En osaa selittää miksi, mutta mun korvaan se vaan kuulostaa hölmöltä. En tunnista itseäni siitä.

JA NYT PERKELE mä lähden tältä palstalta enkä tuu enää ikinä takasin, nih! >.< Vrs ja muut pikkulinnut ovat hyviä ja lopettavat ketjujen linkittämisen :laugh:

(tai no, tuun mä silti aina kurkkailemaan jos sähköpostiin tipahtaa tieto, että mut on mainittu :D )

[QUOTE="ninaTT";26345964]
JA NYT PERKELE mä lähden tältä palstalta enkä tuu enää ikinä takasin, nih! >.< Vrs ja muut pikkulinnut ovat hyviä ja lopettavat ketjujen linkittämisen :laugh:
[/QUOTE]

Never, dear. :kiss:

Eli johtopäätös: kiintymysvanhempi- termiä ei voi käyttää koska 1) se on tyhmä sana, 2) määrittää ihmistä liikaa ja 3) liittyy kasvatusfilosofiaan.

Kaksi ensimmäistä mielestäni pätevät moneen muuhunkin ihan yleisesti käytettävään termiin ja kolmatta en oikein allekirjoita, koska kasvatusfilosofialla ei voi mielestäni olla eri sääntöjä kielenkäytön suhteen.

• Tykkää
Reactions: Minna77
[QUOTE="vieras";26345840]Minulle on myös tullut sama kuva sinusta kuin toisella kommentoijalla.
Koskaan en törmää ketjuissa kirjoituksiisi jos vrs tai toinen vakkarikavereistasi ei ole keskustelemassa ja näissäkin tapauksissa yleensä olet vain tukemassa jonkun toisen sanomisia.

Jotenkin olet kovin näkyvä palstalainen, törmään nikkiisi usein, mutta mielikuvani sinusta on myöskin se ettei sinulta kovin paljoa omia mielipiteitä löydy.[/QUOTE]

Mulla on paljon omia mielipiteitä, osa aika vahvojakin sellaisia. :) Se on sinun ongelmasi, jos kuvittelet jotain muuta.

[QUOTE="vieras";26346162]Se on kylläkin "aikoa" eli "enkä aiokaan".[/QUOTE]

Buuhuu. Mulla on lukihärö, mut ihan kohtuullisesti oon saanu oikoluettua mielestäni. Lisäks suomi ei oo mun äidinkieli, joten my sincerest apologies, jos ei aina mee putkeen noi taivutukset.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;26345990:
Eli johtopäätös: kiintymysvanhempi- termiä ei voi käyttää koska 1) se on tyhmä sana, 2) määrittää ihmistä liikaa ja 3) liittyy kasvatusfilosofiaan.

Kaksi ensimmäistä mielestäni pätevät moneen muuhunkin ihan yleisesti käytettävään termiin ja kolmatta en oikein allekirjoita, koska kasvatusfilosofialla ei voi mielestäni olla eri sääntöjä kielenkäytön suhteen.

Miksi ei?

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;26345990:

:laugh: Tää ketju on kaikkien osalta jo niin järjetön, että mä luovutan. :D

[QUOTE="ninaTT";26345888]Koska joku termi sille on oltava, muuten siitä olisi hieman hankala keskustella :) Englanniksi puhuttaessa sanotaan usein "I do AP" tai "we do AP", en muista, että olisin koskaan lukenut kenenkään tituleeraavaan itseään sanoilla "I'm an attachment parent". Se vaan ei toimi. Minä olen nainen ja vanhempi, en kuitenkaan ole naisvanhempi, vaan äiti.

Kaikki eivät muuten ole lastensa äitejä. Tunnen monia ihmisiä jotka määrittelevät itsensä ihan toisilla termeillä, muun muassa isät. Ja sellaiset, jotka kutsuvat itseään vain vanhemmiksi.[/QUOTE]

No shit sherlock???? Hitto ja mä oon aina luullu...

Säpäle ollut fiksu. Muut yrittivät kierrellä ja kaarrella asiassa. Ensin ollaan niin hörhöä että ja sitten kuitenkin kielletään, että ei, en ole kiintymysvanhempi vai mikä lie.

Miksi ei?

No en oikein ymmärrä, miksi jollain elämän osa-alueella pitäisi olla kielellisesti eri säännöt ja logiikka, kuin muilla. Siis että jostain tupsahtaisi kaikille maailman kielitieteilijöille ja oppikirjantekijöille sun muille vastaaville tahoille tiedote, että hei, kasvatusfilosofian kohdalla ei sitten käytetä tavallisia kielioppisääntöjä tai muitakaan lainalaisuuksia.

Ai niinhän polyamoriassakin oli ihan erilaiset matemaattiset todennäköisyydet :D

[QUOTE="vieras";26346338]Säpäle, ihan yksinkertainen kysymys, miksi haluat luokitella ihmisiä? Eikö ihmisellä ole oikeus määritellä itse, mitä on ja mitä ei?[/QUOTE]

Siksi, koska asioista on helpompi keskustella, jos määritellään tiettyjä asioita. Siksi, koska se on monessa asiassa ihan tavallista.

Sinäkään et ilmeisesti käytä sanoja lapsi, mies, nainen, opiskelija, työssäkäyvä, kotiäiti, lapsiperhe, punapaitainen, omakotiasuja, nuori, veteraani, opettaja, lääkäri jne?

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;26346372:
Siksi, koska asioista on helpompi keskustella, jos määritellään tiettyjä asioita. Siksi, koska se on monessa asiassa ihan tavallista.

Sinäkään et ilmeisesti käytä sanoja lapsi, mies, nainen, opiskelija, työssäkäyvä, kotiäiti, lapsiperhe, punapaitainen, omakotiasuja, nuori, veteraani, opettaja, lääkäri jne?

En, jos ihminen ei ole lapsi, mies, nainen, opiskelija, työssäkäyvä, kotiäiti, lapsiperhe, punapaitainen, omakotiasuja, nuori, veteraani, opettaja, lääkäri jne? Miksi sanoisin?

Siis mitä ihmettä te väännätte, alkuperäinen kysymyshän kuului:

Ei tuossa väitetty, että vrs, tytsi, ninatt tai kukaan muukaan tietty henkilö olisi kiintymysvanhempi. Miusta tuo kysymys on verrattavissa vaikka kysymykseen "Naiset, millaisia korkokenkiä käytätte?" tai "Kristityt, miten vietätte joulua?" Jos kokee itsensä kiintymysvanhemmaksi, niin voi tuohon kysymykseen vastata. Jos ei koe, niin sitten jättää vastaamatta. Yksinkertaista.

Kiitos. Tulin katsomaan olisiko tähän mun kysymykseen vastattu ja luulin, että takuulla on. Selasin viestit sinun viestiisi asti läpi eikä ainuttakaan vastausta, pelkästään naurettavaa väittelyä siitä kuka on kiintymysvanhempi vai onko kukaan.

Anteeksi, selvennän kysymystä teille keiltä meni ohi:
Te ketkä noudatatte kiintymysvanhemmuuden oppeja: miten suhtautuisitte siihen, että lapsenne joku päivä sanoisikin, ettei häntä kiinnosta miltä kaverista tuntuu, kun sai mitä tahtoi?

[QUOTE="vieras";26346526]En, jos ihminen ei ole lapsi, mies, nainen, opiskelija, työssäkäyvä, kotiäiti, lapsiperhe, punapaitainen, omakotiasuja, nuori, veteraani, opettaja, lääkäri jne? Miksi sanoisin?[/QUOTE]

No olenko minä nyt sitten luokitellut tässä jonkun henkilön sellaiseksi, mitä hän ei ole? Tai olenko puolustellut jonkun luokittelua.

Jos ajatellaan vaikka tuota vrs:n mies/nainen-esimerkkiä. Eihän kenestäkään päällepäin näe, mitä sukupuolta hän haluaa olla ja miksi hän toivoo itseään kutsuttavan. Kuitenkin useimmat (varmaan sinäkin) luokittelevat useimmat ihmiset sukupuolen mukaan. Mitä pahaa siinä on? Sehän on ihan yleinen käytäntö?

Omakotiasuja voi kokea olevansa sisimmältään mieluummin kerrostaloasuja, mutta se ei muuta sitä faktaa, että hän asuu omakotitalossa, joten häntä kutsutaan siksi omakotiasujaksi. Mikä tässä on vaikeaa ja mitä pahaa tällaisessa luokittelussa on, jos sitä ei käytetä missään halventavassa yhteydessä?

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;26346611:
No olenko minä nyt sitten luokitellut tässä jonkun henkilön sellaiseksi, mitä hän ei ole? Tai olenko puolustellut jonkun luokittelua.

Jos ajatellaan vaikka tuota vrs:n mies/nainen-esimerkkiä. Eihän kenestäkään päällepäin näe, mitä sukupuolta hän haluaa olla ja miksi hän toivoo itseään kutsuttavan. Kuitenkin useimmat (varmaan sinäkin) luokittelevat useimmat ihmiset sukupuolen mukaan. Mitä pahaa siinä on? Sehän on ihan yleinen käytäntö?

Omakotiasuja voi kokea olevansa sisimmältään mieluummin kerrostaloasuja, mutta se ei muuta sitä faktaa, että hän asuu omakotitalossa, joten häntä kutsutaan siksi omakotiasujaksi. Mikä tässä on vaikeaa ja mitä pahaa tällaisessa luokittelussa on, jos sitä ei käytetä missään halventavassa yhteydessä?

Jos joku sanoo sinulle, ettei halua sinun käyttävän hänestä määritelmää X syystä Y, niin onko vaikeaa olla tekemättä sitä? Vaikka ihan vain kohteliaisuudesta?

[QUOTE="vieras";26346639]Jos joku sanoo sinulle, ettei halua sinun käyttävän hänestä määritelmää X syystä Y, niin onko vaikeaa olla tekemättä sitä? Vaikka ihan vain kohteliaisuudesta?[/QUOTE]

No ei ole vaikeaa. Edelleen ihmettelen missä olen käyttänyt määritelmää X vastoin kenenkään tahtoa. Minä olen koko ajan puhunut käsitetasolla, kun en kertakaikkiaan ymmärrä, miksi kasvatusfilosofian kohdalla tällainen omakotitalossa asuva =omakotiasuja -logiikka ei päde.

Ja sinä et varmaankaan ketään ole koskaan sanonut esimerkiksi naiseksi tarkistamatta kokeeko hän varmasti itsensä naiseksi ja haluaako hän itseään kutsuttavan naiseksi? En ihan oikeasti ymmärrä millä tavalla te ihmiset kommunikoitte, jos ihan tavalliset ilmaisut ovat näin vaikeita.

Ja mitä Tytsiin tulee, niin munkin mielestä hän roikkuu näissä ketjuissa vaan kiinnostuksestaan NinaTT:tä kohtaan. Lisäksi nämä keskustelut eivät ole kovinkaan rakentavia, kun ihmiset eivät saa vastauksia haluamiinsa kysymyksiin vaan kiertelyä ja aiheen ohi väittelemistä.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;26346674:
No ei ole vaikeaa. Edelleen ihmettelen missä olen käyttänyt määritelmää X vastoin kenenkään tahtoa. Minä olen koko ajan puhunut käsitetasolla, kun en kertakaikkiaan ymmärrä, miksi kasvatusfilosofian kohdalla tällainen omakotitalossa asuva =omakotiasuja -logiikka ei päde.

Ja sinä et varmaankaan ketään ole koskaan sanonut esimerkiksi naiseksi tarkistamatta kokeeko hän varmasti itsensä naiseksi ja haluaako hän itseään kutsuttavan naiseksi? En ihan oikeasti ymmärrä millä tavalla te ihmiset kommunikoitte, jos ihan tavalliset ilmaisut ovat näin vaikeita.

No kun sä menet metsään jo heti kahdessa ensimmäisessä kommentissasi. Se, että joku toteuttaa esim jostain aattesta joitain osia, ei tee hänestä aatteen x edustajaa. Ymmärrätkö?

Ja hullummaksi menee, nyt en jaksanut lukea kuin eka sivun mutta pakko jo siihen kommentoida sen verran, että mikä teitä ihmisiä (tytsi, vrs, ninaTT ja heidän fanit) vaivaa?? Ensin kiihdytään jos joku mollaa kiintymysvanhemmuuden oppeja, puolustetaan ihan kaikkea, mitä ko. opit käsittää ja jokainen esimerkki kuitataan siten, että kiintymysvanhemmuuden opit otetaan mukaan ja todetaan omasta mielestä parhaiksi. Sitten kun joku (auta armias!) kutsuu heitä kiintymysvanhemmiksi, niin vedetään herne nenuun, että ei saa leimata, enkä kyllä ole!! :laugh: Joo, tässä sen taas näkee. Kyllä tekin sitten kymmenen vuoden kuluttua osaatte laajentaa tuota elämänkatsomustanne, vielä paistaa läpi iän tuoma kypsymättömyys ja epävarmuus omasta äitiydestä ja tytsin ollessa kyseessä, omasta kasvatustietoonopiskelijuudesta... :D Tallentakaa huviksenne joskus joku tällainen ketju niin saatte tekin edes joku päivä yhtä hyvät naurut, kuin me muut saadaan teidän kommentteja lukiessa :)

Yhteistyössä