[QUOTE="ninaTT";26345923]Kiintymysvanhemmuus termiäkin on kritisoitu. Aluksi suomeksi käytettiin termiä vaistovanhemmuus, nyttemmin kiintymysvanhemmuus englanninkielen sanoista attachment parenting. Kiintymysvanhemmuus kuitenkin on ihmisestä irrallaan oleva filosofia, kiintymysvanhempi määrittelee ihmistä itseään. Siinä on ero ja siksi siihen moni reagoi. Mä reagoin siihen ihan vaa siks, että mun mielestä se kuulostaa helvetin tyhmältä sanalta
Ja kyllä mun vanhemmuuteen kuitenkin kuuluu paljon muutakin kuin kiintymysvanhemmuus. Ehkä se siksikin särähtää. Ei se määrittele koko mun vanhemmuuttani, vaikka onkin olennainen osa sitä.
Omassa blogissani käytän muuten termiä jatkumovanhemmuus, continuum parenting, ei attachment parenting. Näissäkin on vivahde eroja, tosin koska kaikki on suht uutta, niin termit eivät vielä ole kauhean vakiintuneita.[/QUOTE]
Ja sinusta kiintymysvanhemmuus ei ole tyhmä sana?
Mistä tulee siis tämä ajatus, että kyseinen termi määrittäisi ihmisen kokonaan? Jos joku kutsuu minua punapaitaiseksi, koska minulla on punainen paita, ei kai se tee minusta kommunistia.
Omassa blogissani käytän muuten termiä jatkumovanhemmuus, continuum parenting, ei attachment parenting. Näissäkin on vivahde eroja, tosin koska kaikki on suht uutta, niin termit eivät vielä ole kauhean vakiintuneita.[/QUOTE]
Ja sinusta kiintymysvanhemmuus ei ole tyhmä sana?