Minkä ikäisenä on vielä "soveiasta"mennä pojan/työn kans saunaan?siis...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hmmmm
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hmmmm

Vieras
Meillä tuo 12 v poika niin mä en oo käyny yli vuoteen sen kans saunassa. Ennen käytiin koo perhe yhtäaikaa.. Kaveri vaan meinas et kylhän käy...Itse en vaan jotenki pidä soveliaana et melekin murrosässä oleva poika tulee äitin kans saunaan...isänsä kans käy tai yksin.

Mun mielestä siinä ei ole mitään sopimatonta,mutta toki siinä vaiheessa kun lapsi itse haluaa eri aikaan saunaan sen hänelle suon. Miehen kohta 13-vuotias tulee satunnaisesti samaan aikaan meidän muiden kanssa,saa ihan itse päättää.

Se on soveliasta niin kauan kun kaikki tuntevat olonsa turvalliseksi eivätkä vaivaantuneiksi tai noloiksi. Meillä loppu vanhempien ja lasten yhteiset sauna-reissut kun alkoi karvoitusta tulla noille tytöille. Eivät ne itseään peitä jso satun huoneeseen kävelemään kun ovat nakuna, mutta yksin käyvät mieluummin saunassa.

Onko tossa jotain soveliaisuusssääntöjä?

Eiköhän homma mene sen mukaan, miten itse asian tuntee. Siis lapsi lähinnä.

Meillä alastomuus ei ollut mikään ihme juttu ja kävin esim. lukiolaisenakin velijieni kanssa saunassa. Mökkirannasta menin uimaan alasti vaikka isä oli kalassa, eikä siinä ollut mitään ihmeellistä.

Serkkuni taas ei voinut kulkea alusvaatteisillaan kotona enää kymmenenvanhana, ettei isä näe.

Niin lähinnä ajattelin tuon pojan kannalta...Kun sillä jo murrosikä vähän alkanu tuleen jne..niin et voihan tuo yksin tai isänsä kans käyä...mihinpä se siel saunassa äitiään tarttee??

Ei ole koskaan epäsoveliasta. Paitsi tietysti jenkkien mielestä, niiden mielestä jos käyt kylvettämässä 3-vuotiaan oot pedofiili, nehän komentaa aina vaan lapsensa pesulle heti kun on oppineet puhumaan ja kävelemään, ite tekevät niitänäitä sillä välin.. :O
Minä olen käynyt teini-ikäisteni kanssa saunassa välillä, lähinnä mökillä yhteissaunotaan. Kaksi tyttöä ja yksi poika. Mikä siinä olisi sopimatonta, köllitään löylyissä ja vihdotaan toisiamme ja jutellaan mukavia.
Tosin kyllä noilla oli parin vuoden tauko asiassa, ilmeisesti sen takia että murrosiän yms takia oli se epävarmuus omasta kehosta yms ja halusivat olla rauhassa.

Niin kauan, kun asia on ok lapselle itselleen.

Jotkut saunoo perheen kesken ihan aikuisiässäkin, jotkut haluavat lopettaa kun murrosiän merkit alkavat näkyä. Molemmat on ihan yhtä ok ja soveliasta mun mielestä.

Just noin,että miten kauan lapsi haluaa käydä. Yleensä murrosiässä tulee vaihe,että lapsi ei enää haluakaan mennä vastakkaista sukupuolta olevan vanhemman/sisaruksen kanssa saunaan,mutta ei aina silloinkaan. Jotenkin tuli fiilis,että vanhempi ei ehkä ole ihan sinut seksuaalisuutensa kanssa,mikäli kovasti miettii lapsensa kanssa saunomisen soveliaisuutta...

Niin lähinnä ajattelin tuon pojan kannalta...Kun sillä jo murrosikä vähän alkanu tuleen jne..niin et voihan tuo yksin tai isänsä kans käyä...mihinpä se siel saunassa äitiään tarttee??

Niin no tuskin tuon ikäinen tarvitsee kumpaakaan vanhempaansa saunassa, meillä ainakin on tuonikäisten kanssa vaan otettu rennosti ja rupateltu jne eikä enää istutettu niitä vannaan pestäväksi.. :D MUtta voithan toki kysyä pojalta ohimennen, että mennäänkö saunomaan. Jos vaikka miehesi ja sinun kanssa tulisi mikäli haluaisit perheen kesken saunoa. Poika saa sitten itse sanoa haluaako vai käykö mieluummin yksin tai isän, tai vaikka jonkun isoveljen kanssa. Meillä poika alkoi tuon ikäisenä haluta käydä yksin ilmeisesti juuri murrosiän alkamisen takia. Nykyään kyllä käy saunassa taas meidän muidwnkin kanssa.

Mun poikani saa sanoa meidän kanssa niin kauan, kuin itse haluaa.
Itse joskus pidän hiukan outona, jos nyt 14+ ikäinen saunoo vastakkaita sukupuolta olevan vanhemman kanssa, mutta jos sitten ajattelen omaa lastani tuossa iässä/tilanteessa, niin ei se niin outoa olekaan:D.

Meillä tuo 12 v poika niin mä en oo käyny yli vuoteen sen kans saunassa. Ennen käytiin koo perhe yhtäaikaa.. Kaveri vaan meinas et kylhän käy...Itse en vaan jotenki pidä soveliaana et melekin murrosässä oleva poika tulee äitin kans saunaan...isänsä kans käy tai yksin.

Nykytietämykseni mukaan on soveliasta käydä vanhempiensa kanssa saunassa 70 vuoden ikään asti. Tosin pidätän itselläni oikeuden nostaa rajaa, mikäli moinen perheesä ajankohttaiseksi joskus tulee.

:)

• Tykkää
Reactions: TULKINNANVARAINEN
Mun lapsuudenperheessä saunottiin sekä yksin että yhdessä, miten kutakin sattui huvittamaan. Meidän perheessä homma toimii (tai tulee toimimaan) samalla periaatteella, eli saunan lämmittää se, joka haluaa saunoa, ja saunaan saa mennä yksin tai yhdessä sen mukaan, miten kukin haluaa. Meidän lapset on vielä pieniä, mutta tulevaisuudessa saavat sauna-asiassa vetää yksityisyytensä rajat siihen kohtaan, missä ne juuri sillä hetkellä tuntuvat luontevilta.

Mul on vasta 4v tuo poika joten tottakai on aina mukana saunassa kun saunssa. Mut sileen ollaan aateltu että se loppuu siihen jos se ei enää hänestä tai minusta tunnu sopivalle. Sitte menköön yksin tai isänsä kanssa. Eli minusta varsinaista ikärajaa ei oo, riippuu paljolti ihmisistä kauanko samaan saunaan.

Ihmiset voisivat ajatella enemmän omilla aivoillaan. Mitään pahaa perheen (tai muidenkaan) yhdessä saunassa käymisessä ei ole. Jos joku ei sitä halua, se on hänen oma valintansa. Esim. murrosiässä nuorta saattaa alkaa hävettää ja hän haluaa käydä saunassa yksin tai vaikka sisarensa kanssa.

[QUOTE="hmmm";26346124]Se on soveliasta niin kauan kun kaikki tuntevat olonsa turvalliseksi eivätkä vaivaantuneiksi tai noloiksi. Meillä loppu vanhempien ja lasten yhteiset sauna-reissut kun alkoi karvoitusta tulla noille tytöille. Eivät ne itseään peitä jso satun huoneeseen kävelemään kun ovat nakuna, mutta yksin käyvät mieluummin saunassa.[/QUOTE]

Kai olet opettanut että karvat pitää heti ajaa pois kun niitä näkyy.sehän on myrkkyä palstalaisille jos on pillukarvat tallella.

Ei siinä ole mitään ikärajaa se on vähän samaa että käyttääkö kalsareita pitkien kalsareiden alla jotkut käyttä jotkut ei niin se on saunan kanssa kans jotkut pojat 13v ja ylööspäin menee vanhempiensa kanssa ja jotkut 13v ja ylööspäin tykkää että ei sovi enää mennä vanhempiensa kanssa. Ja en tiiä jos tuo kalsari juttu oli hyvä esimerkki :D ;D :ROFLMAO:(y) mutta nojoo.... :ROFLMAO:

Ha ei siinä oo mitään väärä mennä koko perhen tai vaan äidin kanssa saunaan vaikka on poika ja alkaa pikku karvoja kasvamaan pippelin ympärille siitä tulee mies noloo voi olla kun pippeli voi missä vaan ilman syytä alkaa seisomaan mutta no joo pitää sen kaa diilata ei kai se ihan noin vaan voi hyppää ylöös kai jotai pitää vähän ajatella niin nousee

Yhteistyössä