Kysykää multa, mies kupilla ja on tylsää! Oon yhden vauvan kotiäiti tällä hetkellä, ammatiltani yläasteen opettaja.

• Viestiketjun aloittaja "ope"
  • Ensimmäinen viesti
"öö"
[QUOTE="ope";26341268]Valitettavasti en kyllä tiedä mitään hyviä tahoja :( Opettaja-lehteen voisi mielipidekirjoituspalstalle laittaa, mutta johtaisiko se mihinkään?[/QUOTE]

Entä kansanedustajat? Onhan mulla kavereinakin kansanedustajia, että toki heiltä voin asiaa kysyä

[QUOTE="ope";26341314]Lapsi tulee toimimaan ryhmässä koko loppuikänsä - eskari, koulu, jatko-opinnot, työ. Minusta olisi tärkeää, että lapsi oppisi pienestä pitäen sosiaalisia taitoja. Kyllähän näitä on nähty, mihin se johtaa, jos sosiaalisia taitoja ei ole. Syrjäytyminen on suuri huolenaihe nykyään. En tarkoittanut, että laitosten kautta tarvitsee lapsi totuttaa ryhmiin. Sosiaalinen kanssakäyminen toteutuu myös, jos lapsi tapaa muita lapsia ja aikuisia vaikka kyläillessä, mutta tarkoitin sitä, että jos lapsen kanssa jää pidemmäksi aikaa kotiin, olisi tärkeää, että näkisi myös muita ihmisiä, eikä jämähtäisi neljän seinän sisälle. Olkoonkin sitten päiväkerho, hoitopaikka tai ihan kyläilyä muissa perheissä.[/QUOTE]

Mutta puhut nyt kuitenkin todella pienestä lapsesta, omasi ikäisestä? Mitä tarkoitat sanoessasi "pienestä pitäen"?

juuh
[QUOTE="ope";26341337]En ottanutkaan. Miksi se sua vaivaa? :)[/QUOTE]

Vaivaa siksi, että kiillotat omaa kruunuasi ja ajattelet tehneesi moraalisesti oikein, kun et ota kesäkeskeytysajalta palkkaa, mutta oikeasti et ole edes ottanut selvää, saako sijaisesi sen palkan, eli kannattaako moraalisuutesi ketään muuta kuin kuntaa. Jos oikeasti haluaa parantaa sijaisten asemaa, pitäisi kysyä, saako sijainen kesältä palkan ja ilmoittaa, että aikoo itse ottaa palkan, ellei sitä sijaiselle makseta!

"ope"
[QUOTE="öö";26341352]Entä kansanedustajat? Onhan mulla kavereinakin kansanedustajia, että toki heiltä voin asiaa kysyä[/QUOTE]

En valitettavasti osaa sanoa :( Kysy heiltä?

"öö"
[QUOTE="ope";26341386]En valitettavasti osaa sanoa :( Kysy heiltä?[/QUOTE]

Joo, näin teen. Ja kiitos että olet myöntänyt rehellisesti ongelman olon, jonka olen nähnyt vuosien ajan

"ope"
Vaivaa siksi, että kiillotat omaa kruunuasi ja ajattelet tehneesi moraalisesti oikein, kun et ota kesäkeskeytysajalta palkkaa, mutta oikeasti et ole edes ottanut selvää, saako sijaisesi sen palkan, eli kannattaako moraalisuutesi ketään muuta kuin kuntaa. Jos oikeasti haluaa parantaa sijaisten asemaa, pitäisi kysyä, saako sijainen kesältä palkan ja ilmoittaa, että aikoo itse ottaa palkan, ellei sitä sijaiselle makseta!
En tarvitse palstalta kehuja tai moitteita tekemisistäni, kun tiedän sisimmässäni että olen tehnyt OMASTA MIELESTÄNI moraalisesti oikein. Vastasin vain kysymyksiin, en "kiillota kruunuani". Olisi ehkä tosiaan voinut kysyä, mutta siinä vaiheessa oli kyllä aika monta muutakin asiaa mielessä, kun oli vauva tulossa, muutto vaiheessa, hääjärjestelyt päällä jne. Oletko itse nostanut kesäajalta palkkaa ja koet siitä huonoa omaatuntoa vai miksi moinen kiukustuminen?

"ope"
[QUOTE="öö";26341410]Joo, näin teen. Ja kiitos että olet myöntänyt rehellisesti ongelman olon, jonka olen nähnyt vuosien ajan[/QUOTE]

Toivotaan, että keskustelu alkaa kantaa hedelmää.

"vieras"
[QUOTE="öö";26341410]Joo, näin teen. Ja kiitos että olet myöntänyt rehellisesti ongelman olon, jonka olen nähnyt vuosien ajan[/QUOTE]

Monet kunnat päättävät sijaisuuden toukokuulle - vaikka sama sijainen jatkaisi syksyllä.

Jos virassa oleva ope ei ota palkkaa kesän ajalta, palkka "lahjoitetaan" kunnalle.

"ope"
[QUOTE="vieras";26341454]Monet kunnat päättävät sijaisuuden toukokuulle - vaikka sama sijainen jatkaisi syksyllä.

Jos virassa oleva ope ei ota palkkaa kesän ajalta, palkka "lahjoitetaan" kunnalle.[/QUOTE]

Se on ikävä kyllä tosi asia :( Mutta on olemassa myös sellainen pykälä, ettei palkkaa tarvitse maksaa, jos ei työssä ole aloittanut (ei riitä, että on ollut kirjoilla). Se taas tarkoittaisi, että minun pitäisi tehdä edes päivä töitä koulun ollessa vielä auki, että edes saisin kesäajalta nostaa palkkaa. En siis tietenkään ole ollut, sillä olen ollut koko ajan äitiyslomalla. Niin ja edellisessä työpaikassani olin tuntiopettajana, kyllä sieltä vain maksettiin 12kk. Se riippuu niin kunnasta. Siis vaikka naapurikunnassa tuntiopettajille ei maksettu kesästä.

juuh
[QUOTE="ope";26341428]En tarvitse palstalta kehuja tai moitteita tekemisistäni, kun tiedän sisimmässäni että olen tehnyt OMASTA MIELESTÄNI moraalisesti oikein. Vastasin vain kysymyksiin, en "kiillota kruunuani". Olisi ehkä tosiaan voinut kysyä, mutta siinä vaiheessa oli kyllä aika monta muutakin asiaa mielessä, kun oli vauva tulossa, muutto vaiheessa, hääjärjestelyt päällä jne. Oletko itse nostanut kesäajalta palkkaa ja koet siitä huonoa omaatuntoa vai miksi moinen kiukustuminen?[/QUOTE]

Edelleenkin minua harmittaa se, että naiset ovat niin kilttejä, että polkevat omia etujaan kuvitellessaan tekevänsä oikein, ilman että ottavat faktoista selvää. Jos haluaa vaikuttaa asioihin, pitää tehdä jotakin, ei vaan KUVITELLA tekevänsä oikein. Olen luottamusmies ja opettajien työsuhdeasiat ovat sydäntä lähellä.

juuh
[QUOTE="ope";26341493]Se on ikävä kyllä tosi asia :( Mutta on olemassa myös sellainen pykälä, ettei palkkaa tarvitse maksaa, jos ei työssä ole aloittanut (ei riitä, että on ollut kirjoilla). Se taas tarkoittaisi, että minun pitäisi tehdä edes päivä töitä koulun ollessa vielä auki, että edes saisin kesäajalta nostaa palkkaa. En siis tietenkään ole ollut, sillä olen ollut koko ajan äitiyslomalla. Niin ja edellisessä työpaikassani olin tuntiopettajana, kyllä sieltä vain maksettiin 12kk. Se riippuu niin kunnasta. Siis vaikka naapurikunnassa tuntiopettajille ei maksettu kesästä.[/QUOTE]

Tuollaista pykälää ei ole, ei ainakan siinä tapauksessa, kun keskeyttää vanhempainvapaansa kesäksi.

"ope"
Edelleenkin minua harmittaa se, että naiset ovat niin kilttejä, että polkevat omia etujaan kuvitellessaan tekevänsä oikein, ilman että ottavat faktoista selvää. Jos haluaa vaikuttaa asioihin, pitää tehdä jotakin, ei vaan KUVITELLA tekevänsä oikein. Olen luottamusmies ja opettajien työsuhdeasiat ovat sydäntä lähellä.
Voit olla oikeassa. Mutta minulla oli tosiaan tässä vielä vastassa tuo pykälä, kun en ole "aloittanut" töitä, kesältä ei tarvitse maksaa. Käytännössä minun olisi täytynyt mennä kevätjuhlaan töihin, olisi ollut aika törkeää käytöstä omasta mielestäni. Liitosta kysyin ja suosittelivat, että menisin, mutta minun moraalini ei moista kestänyt.

"ope"
[QUOTE="eeee";26341583]toistan[/QUOTE]

Anteeksi, en huomannut :) Ajattelin, että palstalta tulee enemmän kysymyksiä, että miksi puhun yläkoulusta, kun puhekielessä monet käyttävät edelleen yläastetta :D

juuh
[QUOTE="ope";26341538]Voit olla oikeassa. Mutta minulla oli tosiaan tässä vielä vastassa tuo pykälä, kun en ole "aloittanut" töitä, kesältä ei tarvitse maksaa. Käytännössä minun olisi täytynyt mennä kevätjuhlaan töihin, olisi ollut aika törkeää käytöstä omasta mielestäni. Liitosta kysyin ja suosittelivat, että menisin, mutta minun moraalini ei moista kestänyt.[/QUOTE]

Eli sä et ole olut päivääkään töissä tuossa työpaikassa ennen äitiyslomalle jäämistä?

juuh
[QUOTE="ope";26341664]Ei, en silloin kun koulu oli "auki". Kirjoilla ehdin olla elokuun alussa muutaman päivän.[/QUOTE]

No sitten ymmärrän... No sua ei sitten ainakaan syrjitty virantäytössä raskauden takia :)

Yhteistyössä